Przeczytaj w 4 minuty 20.01.24

Franczyza – fakty i mity. Na czym tak naprawdę polega ten model biznesowy?

Przystąpienie do sieci franczyzowej może stanowić pierwszy krok do szybkiego rozwoju własnej firmy z wykorzystaniem sprawdzonego pomysłu biznesowego. Choć to aktualnie dosyć mocno rozpowszechniona forma prowadzenia działalności gospodarczej, to wciąż w powszechnej świadomości pokutuje wiele błędnych przekonań, uogólnień, czy wręcz sprzecznych informacji na temat franczyzy. Tak to już jest, że często w obszarach, w których brakuje pełnej wiedzy, pojawiają się niedomówienia czy mylne założenia. Sprawdźmy zatem, co w kontekście franczyzy jest faktem, a co mitem.


Mit 1: Przystąpienie do sieci franczyzowej jest bardzo kosztowne

Na rynku funkcjonuje wiele sieci franczyzowych, w których wymagane jest posiadanie własnego kapitału w wymaganej wysokości, aby w ogóle móc nawiązać współpracę. Może to być wymaganie dotyczące posiadania własnego lokalu, środków finansowych niezbędnych na jego dostosowanie do wymagań franczyzodawcy, czy wniesienie stosownych opłat za przystąpienie do sieci. Powiedzenie jednak, że jest to reguła, byłoby jednak zbyt dużym uogólnieniem.

Fakt: W rzeczywistości znaczna część franczyzodawców sugeruje posiadanie jedynie niewielkich sum pozwalających na start, na przykład na pokrycie kosztów podstawowej reklamy nowo powstałej placówki (co w wielu przypadkach i tak zostało zaplanowane w budżecie). Nie mówimy tu zatem o ogromnych inwestycjach, a środkach, które są w zasięgu większości osób pracujących przygotowujących się do uruchomienia własnej działalności gospodarczej. Warto również zwrócić uwagę, czy przystępując do sieci franczyzowej wymagana jest opłata na start.

Jak jest z opłatą na start w Early Stage? Proponujemy franczyzobiorcom kaucję zwrotną w wysokości 3 tys. zł. Po uruchomieniu pierwszych grup we wrześniu, kaucja jest zwracana.

Zobacz też:

👉 Własna szkoła angielskiego: Inwestycje, koszty, planowanie budżetu


Mit 2: Franczyzodawca dba wyłącznie o własny interes

Fakt: Nie ma bardziej mylnego przekonania niż to, że franczyza ma na celu wyłącznie zaspokojenie interesu franczyzodawcy. To mylne przekonanie całkowicie mija się z prawdą, a taki sposób funkcjonowania działałby wprost przeciwnie. W najlepszym interesie franczyzodawcy jest bowiem, by wszyscy członkowie sieci franczyzowej byli w stanie funkcjonować sprawnie na rynku i osiągać zadowalające efekty swojej pracy, także w wymiarze ekonomicznym.


Mit 3: Franczyza to sposób na sukces bez zobowiązań

Fakt: Chociaż wraz z przystąpieniem do sieci franczyzowej można istotnie zmniejszyć ryzyko związane z prowadzeniem działalności gospodarczej i uzyskać ogromne wsparcie ze strony doświadczonego partnera, to warto pamiętać, że w biznesie nie ma dróg na skróty. Dlatego decydując się na franczyzę, musisz pamiętać, że rozwój własnej placówki w tym modelu będzie wymagał takiego samego zaangażowania i motywacji do rozwoju, jak w każdym innym przypadku. Dzięki uzyskanemu know-how Twoja firma będzie mogła natomiast rozwijać się bardziej harmonijnie, oszczędzisz sobie wielu nietrafionych decyzji i energii zmarnowanej na zastanawianie się „co dalej”, podczas gdy Twój potencjalny franczyzodawca od lat doskonale wie, jak funkcjonować w tej dyscyplinie… i robi to z sukcesem. Twoją rolą będzie przekuć uzyskaną wiedzę w działanie na danym obszarze. Tak, jak w każdym biznesie – tu również będzie trzeba zaangażowania i pracy, aby osiągnąć sukces.


Mit 4: Franczyza to tak naprawdę nie jest własna firma

Fakt: To najprawdopodobniej największy błąd postrzegania franczyzy jako modelu biznesowego, wynikający z mylnego rozumienia tego, na czym polega jego funkcjonowanie. W rzeczywistości bowiem franczyzodawca dzieli się wiedzą, doświadczeniem, sprawdzonymi rozwiązaniami organizacyjnymi, pokazuje którą drogą podążać i jak osiągać zamierzone cele, ale nie działa w imieniu przedsiębiorcy. To franczyzobiorca prowadzi własną firmę i pracuje na jej rzecz, wykorzystując doświadczenie oraz wsparcie swojego partnera, zyskując jednocześnie możliwość funkcjonowania pod rozpoznawalnym szyldem, posługiwania się znakami handlowymi czy metodami pracy.


Mit 5: Aby przystąpić do sieci franczyzowej trzeba udokumentować wieloletnie doświadczenie w prowadzeniu własnej firmy

Fakt: Niewątpliwie, doświadczenie w biznesie przydaje się na każdym kroku, gdy rozpocznie się działanie na własny rachunek. Jednakże nie jest to wymóg konieczny, gdy przystępujesz do sieci franczyzowej. Koncepcja franczyzy opiera się przecież właśnie na tym, że franczyzodawca o ugruntowanej pozycji na rynku dzieli się swoim doświadczeniem, wiedzą i metodami funkcjonowania ze swoimi partnerami, którzy dzięki temu są w stanie skuteczniej funkcjonować oraz osiągać bardziej zadowalające efekty, niż podczas pracy bez tego wsparcia.


Mit 6: Wsparcie franczyzodawcy przydaje się tylko na początku

Rozwijanie własnego biznesu w fazie początkowej faktycznie może stanowić niemałe wyzwanie. Ilość spraw wymagających załatwienia oraz kluczowych dla rozwoju firmy decyzji, w pierwszych miesiącach i latach jej istnienia jest niemała. W tym czasie idący z nami ramię w ramię partner biznesowy okaże się z pewnością nieocenionym wsparciem. A potem?

Fakt: Gdy nasze przedsięwzięcie zdaje się już funkcjonować całkiem stabilnie, rady i doświadczenie franczyzodawcy może okazać się niezwykle pomocne w dalszym rozwoju firmy. Zwiększanie liczby klientów, zasięgu funkcjonowania czy rozpoznawalności na rynku jest dużo łatwiejsze, jeśli korzysta się ze sprawdzonych metod, unikając jednocześnie często kosztownych pomyłek. Na swojej drodze możesz natrafić również na sytuacje nietypowe, całkowicie nieprzewidywalne – wystarczy wspomnieć obecną sytuację pandemiczną na świcie. W ramach sieci dużo łatwiej wypracować rozwiązania pozwalające poradzić sobie w kryzysowych sytuacjach i wyjść z nich obronną ręką. Dlatego bez wątpliwości możemy stwierdzić, że franczyza to rozwiązanie zarówno dla początkujących przedsiębiorców, jak i tych, którym zależy na dalszym, harmonijnym rozwoju oraz funkcjonowaniu firmy.


Myślisz o założeniu własnej szkoły? Dołącz do społeczności Early Stage! Zapoznaj się z naszą ofertą franczyzy szkoły językowej.

Newsletter

Bądź z nami na bieżąco

Jeśli chcesz być na bieżąco z tym, 
co dzieje się w Early Stage – zapisz się do newslettera!