Oczywiście istnieją koszty stałe, (jak budynek czy umowy z lektorami) których wysokość zależy wyłącznie od Ciebie. Na etapie ich planowania, warto zrobić roczny kosztorys i uwzględnić w nim wydatki oraz posiadany budżet. Takie działania sprawnie wykażą, jakie posiadamy możliwości finansowe. Natomiast to, ile wydasz na: szkolenia, marketing, wywiązanie się z obowiązków administracyjnych czy pracę obsługi klienta w szkole, może w dużej mierze zależeć właśnie od tego, czy działasz samodzielnie, czy też we współpracy.
W przypadku franczyzy szkoły języka angielskiego masz duże szanse uniknąć wielu kosztownych błędów, które mogą zaistnieć przy zakładaniu placówki, pomoże to np.: obniżyć koszty administracji. Zyskując od partnera dostęp do wielu narzędzi online i nie tylko, przyspieszasz pracę szkoły, unikasz błędów, ale także działasz na gotowym i sprawdzonym wewnętrznym systemie pracy, a co za tym idzie – redukujesz koszty. Jest to zresztą jeden z argumentów, które sprawiają, że franczyza szkoły języka angielskiego jest tak popularna. Chcesz dowiedzieć się więcej? Sprawdź franczyzę Early Stage.
Czy szkoła językowa się opłaca? Oczywiście, że tak – jeśli jest prowadzona w przemyślany sposób, to stosunkowo dość szybko może przynieść bardzo uczciwy dochód. Nie oznacza to jednak, że od razu będzie on niebotycznie wysoki. Musimy również pamiętać, że aby zarobić, trzeba najpierw zainwestować.
Zanim zaczniesz planować otwarcie placówki, policz, ile dokładnie będziesz potrzebować między innymi na:
zakup/wykończenie/wynajem budynku, miejsca, w którym chcesz prowadzić szkołę; jeśli dysponujesz własnym obiektem, uwzględnij koszty utrzymania, konserwacji, a wcześniej przygotowania do przyjęcia uczniów;
zakup wyposażenia szkoły językowej – ławki, krzesełka, może alternatywne siedziska, wykładzina, odpowiednie oświetlenie itd.
zakup pomocy dydaktycznych – książek, zestawów ćwiczeń, gier edukacyjnych, pomocy naukowych itd.
pierwsze umowy z lektorami, a także (jeśli planujesz takie etaty) obsługi administracyjnej.
Do tego trzeba doliczyć niestety koszty nieprzewidzianych niespodzianek, takich jak błędy w dokumentacji i potrzeba konsultacji prawniczej lub podobne problemy. Ważne jest, aby przemyśleć możliwość ich wystąpienia, by ze spokojem podejść do zaistniałej sytuacji. Natomiast w modelu franczyzowym istnieje spora szansa, że z pomocą partnera w biznesie uda się uniknąć podobnych sytuacji.
Inwestycja na rozpoczęcie działalności to jeszcze nie wszystko. Musisz się także liczyć z kosztami utrzymania szkoły językowej i to także warto sobie dobrze przekalkulować, aby potem nie mieć przykrej niespodzianki. Koszty potrzebne Ci są także do ustalania wysokości czesnego za zajęcia.
Wysokość kosztów zajęć zawsze powinna być obliczana z uwzględnieniem opłat, jakie generuje prowadzenie szkoły. Tych zaś nie jest wcale tak mało, jak mogłoby się z pozoru wydawać. Pamiętaj, że na Twojej liście opłat bieżących musisz uwzględnić:
koszty umów lektorskich – największy, ale i najważniejszy koszt w całym rachunku;
koszty najmu przy opcji wynajęcia miejsca w budynku lub całego obiektu; przy własności – podatek od nieruchomości (warto uwzględnić budżet konserwatorski);
media – energia to dzisiaj bardzo gorący temat, ale trudno sobie wyobrazić szkołę bez prądu; te koszty, zgodnie z nowymi stawkami, to bardzo poważny punkt w budżecie szkoły językowej, podobnie jak ogrzewanie budynku; doliczyć trzeba także koszty wody, aczkolwiek one w tym zestawieniu będą zdecydowanie najniższe;
obsługa biurowa – to minimum jeden etat osoby odpowiedzialnej za kontakt z rodzicami i kursantami, a także przepływ informacji między tobą, kursantami, lektorami, rodzicami; nawet na początku nie łudź się, że wszystko zrobisz samodzielnie; do tego – im większa szkoła, tym takiej pomocy potrzebować będziesz więcej;
materiały dydaktyczne, książki, podręczniki, zabawki wykorzystywane do nauki itd.;
materiały biurowe, papier, tusze itd.;
sprzątanie – liczą się zarówno koszty środków higienicznych, jak i zatrudnienie osoby odpowiedzialnej za utrzymanie czystości.
Wysokość inwestycji, jakie musisz poczynić, to bezcenna wiedza, ponieważ pomaga Ci w ustaleniu optymalnej wysokości umowy z rodzicami. Pozwala także czynić założenia dotyczące pożądanej liczby umów, które sprawią, że całe przedsięwzięcie stanie się opłacalne. Te założenia warto na początku skonfrontować z potencjałem rynku. Zanim otworzysz szkołę albo ją przeniesiesz w inne miejsce, upewnij się, że rynek jest na tyle duży, że przy odpowiednim zaangażowaniu marketingowym, trzymaniu jakości usług, jesteś w stanie prowadzić biznes, który jest nie tylko ważny, daje satysfakcję, ale po prostu się opłaca.
Chcesz dowiedzieć się więcej? Chętnie porozmawiamy!
Zadzwoń: 886 876 089
Napisz: franczyza@earlystage.pl