Przeczytaj w 4 minuty 30.01.24

Na czym polega współpraca franczyzowa w szkole językowej?

Chcesz wziąć ster w swoje ręce i zacząć prowadzić swoją szkołę? Zdajesz sobie sprawę, że jest to bardziej skomplikowane niż się wydaje? Zastanawiasz się, na czym polega franczyza i czy jest to system dla Ciebie? Poniżej zebrałam najważniejsze informacje o tym, czego możesz się spodziewać, wchodząc we współpracę franczyzową. Sprawdź, czy to rozwiązanie dla Ciebie.

Franczyza to system współpracy między niezależnymi firmami. Jest to układ partnerski, zakładający obustronne korzyści. Franczyzodawca to firma-matka, która odniosła sukces w swojej branży, w (przynajmniej) kilku miejscach i zna sposób na powielanie go w innych. Dzieli się swoim wypracowanym know-how – w zamian za to pobiera opłaty. Dlaczego korzyści są obustronne? Nowy przedsiębiorca rozpoczyna działanie, korzystając z wiedzy, doświadczenia, wsparcia przedsiębiorcy, który wie już, jak działać i odnieść sukces, a franczyzodawca rozwija markę, zdobywa rynek i pobiera opłatę za know-how.

Franczyza językowa – jak to wygląda w szczegółach?

W ramach współpracy franczyzowej dostajesz know-how prowadzenia szkoły. Jego zakres może być różny i zależy przyjętej przez franczyzodawcę strategii. Na pewno otrzymasz go w zakresie podstawowej działalności firmy – w przypadku szkoły językowej jest to know-how metodyczny, znaki towarowe i obrandowanie.

Ale ta współpraca oczywiście może być szersza i zazwyczaj jest. Na pewno warto sprawdzić, co oferuje franczyzodawca.

W ramach wspólnego działania franczyzodawca zapewnia zwykle również wsparcie marketingowe i sprzedażowe. Możesz zatem liczyć na możliwość korzystania ze sprawdzonych sposobów na promocję lokalną, wzory materiałów marketingowych (ulotki, plakaty, bannery, roll-upy, etc.) oraz wsparcie w działaniach marketingowych online. Franczyzobiorcy Early Stage korzystają z naszej pełnej obsługi w tym zakresie – otrzymują stronę internetową, wykupione przez nas kampanie reklamowe w sieci, ogólnopolskie kampanie content marketingowe – prowadzone przez centralę blogi, webinaria, kampanie mailingowe. Dodatkowo, wszystkie kanały social media również prowadzimy centralnie – franczyzobiorcy nie muszą się zatem martwić o kwestie związane z obecnością marki w internecie.

Rozwój franczyzobiorcy to rozwój marki

Dobry franczyzodawca wie, że aby zapewnić sobie stały rozwój marki, musi inwestować w rozwój swoich franczyzobiorców. Dlatego też zazwyczaj zapewnia Ci szkolenia. Z jednej strony, wstępne – przygotowujące do prowadzenia biznesu i specyfiki działania firmy, procedur, etc. Z drugiej, dodatkowe, poszerzające perspektywę – skrojone na miarę potrzeb Twoich i Twojego biznesu. Jeśli franczyzodawca sam prowadzi szkoły i robi to od lat – wie, z jakimi wyzwaniami będziesz się mierzyć na kolejnych etapach rozwoju Twojej firmy. Troszcząc się o Twój rozwój, zapewnia Ci szkoleniowe wsparcie w tych zakresach. Franczyzodawca wyszukuje szkoleniowców, testuje ich, uzgadnia z nimi agendę szkoleń, biorąc pod uwagę specyfikę Twojego biznesu. Szkolisz się zatem z tego, co realnie będziesz w stanie wprowadzić w swojej szkole. Dodatkowo – nawet jeśli te szkolenia są płatne, to kosztują znacznie mniej niż gdybyś wyszedł na rynek szkoleniowy sam. Franczyzodawca negocjuje ceny dla całej sieci, więc ma możliwość znacznego ich obniżenia.

W Early Stage franczyzobiorcy szkolą się za darmo. Od dawna sprawdza się u nas zasada, że inwestycja w rozwój współpracowników, to inwestycja w rozwój marki.

Franczyza językowa to inwestowanie w jakość

Dzięki temu, że wielu franczyzobiorców wnosi opłaty do systemu – franczyzodawcę stać na inwestycje w biznes. Jestem pewna, że żaden samodzielny przedsiębiorca, prowadzący nawet dużą szkołę językową, nie jest w stanie pozwolić sobie na tak duże wydatki, jakie ponosi franczyzodawca troszczący się o rozwój marki. Dzięki współpracy franczyzowej korzystasz ze strategii marketingowych i sprzedażowych wypracowanych przez najlepszych w branży specjalistów, narzędzi (strona internetowa, e-dzienniki, aplikacje, system do windykacji i płatności), dokumentów (np. umów z klientami, pracownikami) przygotowanych przez kancelarie prawne, dopracowanego programu i autorskich książek oraz metod. Dodatkowo franczyzodawca troszczy się o płatne kampanie reklamowe w Google, na Facebooku i innych kanałach. Zupełnie schodzi to z Twojej głowy i budżetu.

Korzystając z tych wszystkich udogodnień, masz pewność, że usługi, które będziesz proponować swoim klientom, będą stale atrakcyjne. O przewadze konkurencyjnej, którą zyskujesz już na starcie własnego biznesu nawet nie wspomnę. 🙂

Franczyza językowa to działanie zespołowe

Systemy franczyzowe zazwyczaj opierają się na wspólnym budowaniu marki. Decydując się na tego rodzaju współpracę, wchodzisz do środowiska ludzi, którzy mają ten sam cel i zbliżone wartości. Co dzięki temu zyskujesz? Ogromne wsparcie innych osób, które prowadzą ten sam biznes, mierzą się z tymi samymi wyzwaniami, mają takie same obawy i cieszą się wzajemnie z sukcesów. Możesz zatem liczyć na wsparcie, którego brakuje zazwyczaj przedsiębiorcom. Zostają oni najczęściej sami z różnymi wyzwaniami liderskimi – wieloma sprawami czy obawami nie mogą podzielić się z nawet najbardziej zaufanym zespołem – bo o jego well-being również muszą się troszczyć.

Sytuacja związana z wybuchem pandemii COVID, nagłe zamknięcie szkół, konieczność przeniesienia zajęć do świata online – dla naszej szkoły był testem na wspólnotowość. I zdaliśmy go śpiewająco! Gdyby nie fakt, że zadziałaliśmy jak wielki zespół, nie udałoby się nam w ciągu czterech dni stworzyć materiałów do nauki online. Dzięki temu, że centrala marki, franczyzobiorcy i metodycy stanęli ramię w ramię, pracowali bez przerwy, troszcząc się razem o wspólne dobro, nie udałoby się bez szwanku przeprowadzić przez ten trudny czas 33 000 dzieci w całej Polsce.

Modele współpracy franczyzowej mogą być różne – zanim do niej przystąpisz, weź pod uwagę kilka podstawowych czynników:

  1. Sposób rozliczania – naliczania opłaty licencyjnej oraz wysokość opłaty wstępnej.
  2. Co dokładnie dostajesz w pakiecie franczyzowym – na jakie wsparcie możesz liczyć?
  3. Ile i gdzie są inne placówki franczyzowe powiązanie z marką – im więcej i w bardziej zróżnicowanych miejscach, tym większa szansa, że usługa przyjmie się również na Twoim rynku.
  4. Jak franczyzodawca podchodzi do kwestii wewnętrznej konkurencji – czy możesz liczyć na wyłączność terytorialną i rozwój w kolejnych latach współpracy?
  5. W jakim zakresie franczyzodawca zapewnia szkolenia i ciągły rozwój swoim współpracownikom? Bez ciągłego doskonalenia swoich kompetencji trudno będzie Ci rozwijać swoją szkołę.

Bez względu na to, jaką decyzję podejmiesz – wejdziesz we współpracę franczyzową, czy zdecydujesz się otworzyć swoją szkołę – ja trzymam mocno kciuki za Twój rozwój i spełnienie!

Iza Mieszała

Newsletter

Bądź z nami na bieżąco

Jeśli chcesz być na bieżąco z tym, 
co dzieje się w Early Stage – zapisz się do newslettera!