Early Stage Universe

O czym pamiętać budując własny zespół lektorski?

7.12.2021
DSC0479

Wraz z rozwojem szkoły językowej często nadchodzi moment, by zaangażować w przedsięwzięcie kolejnych nauczycieli języka angielskiego. Zatrudnienie odpowiednich osób może stanowić niemałe wyzwanie, a przecież to dopiero pierwszy krok w realizacji wizji rozwoju Twojej placówki. Choć konieczność świadomego budowania zespołu firmy dotyczy wielu branż, to w przypadku szkół językowych efekty pracy lektorów wpływają nie tylko na wizerunek placówki, ale mogą także wywierać długofalowe skutki np. w kontekście wyborów edukacyjnych uczniów. Podpowiadamy, na co zwrócić uwagę, by pozyskując i zarządzając swoimi kadrami uniknąć potknięć.

Poświęć czas na rozważną rekrutację personelu

Gdy podejmujesz tę istotną decyzję o powiększeniu swojego zespołu lektorskiego, to dzieje się to najczęściej wtedy, gdy dodatkowa para rąk i mądra głowa, są już po prostu potrzebne i to najlepiej od zaraz. Łatwo wtedy ulec pokusie szybkiego przeprowadzenia procesu rekrutacji byle „mieć to z głowy” i zacząć realizować wspólnie zadania. Choć czasem niewątpliwie szczęście może się uśmiechnąć i pierwszy kandydat, który złoży swoją aplikację, okaże się tym doskonałym, to często warto poświęcić nieco czasu na proces rekrutacji. Wystarczy wspomnieć, że wiele szkół językowych monitoruje rynek niemal nieustannie w poszukiwaniu najlepszych lektorów języka angielskiego. To nie przypadek. Zatrudnieni w firmie ludzie są bowiem najcenniejszym jej zasobem – sukces przedsięwzięcia to przecież efekt ich pracy. Jednocześnie w przypadku szkół językowych, lektorzy stanowią prawdziwą wizytówkę placówki, bo to z nimi najbliżej współpracują uczniowie.

Oprócz weryfikacji typowych wymagań dotyczących doświadczenia i wykształcenia kierunkowego, warto zwrócić uwagę na posiadanie takich umiejętności, cech i kompetencji jak:

∙ umiejętności komunikacyjne – przydatne nie tylko w kontaktach z uczniami, ale również ich rodzicami, a także współpracownikami;

∙ otwartość na rozwój i doskonalenie zawodowe;

∙ kreatywność – praca zarówno z przedszkolakami, jak i starszymi dziećmi wymaga sporych jej pokładów, by przygotowywać interesujące i pobudzające lekcje języka angielskiego;

∙ umiejętność szybkiego rozwiązywania problemów – nawet podczas najlepiej zaplanowanych zajęć może okazać się, że pojawia się problem. Odtwarzacz nie czyta płyty? Może zaśpiewamy piosenkę razem! Pomysłowy nauczyciel błyskawicznie opanuje każdą sytuację;

∙ umiejętności organizacyjne – przydadzą się zarówno podczas planowania i przygotowywania kolejnych zajęć, jak i podczas dopełniania innych obowiązków i formalności wobec pracodawcy;

∙ pasja do nauczania.

Postaw na rozwój i doskonalenie zawodowe

Już na etapie weryfikacji kandydatów do podjęcia zatrudnienia w Twojej szkole językowej w charakterze lektora języka angielskiego, warto zwrócić uwagę na zainteresowanie kandydatów doskonaleniem warsztatu nauczyciela. Doskonale przecież wiesz, że kto się nie rozwija, ten nie tylko nie stoi w miejscu, ale wręcz cofa się – nauka idzie nieustannie do przodu, a potrzeby uczniów się zmieniają. Dlatego tak ważne jest, by lektorzy, z którymi chcesz nawiązać współpracę mieli w sobie gotowość do nieustannego rozwoju. Upewnij się, czy w tym aspekcie będziesz rozmawiać ze swoimi lektorami na jednej płaszczyźnie.

W pierwszym kontakcie niejednokrotnie trudno stwierdzić, czy zapewnienie o chęci dalszego rozwoju zawodowego ma oparcie w rzeczywistości. Jednak już samo CV i dołączone dokumenty mogą świadczyć o tym, jakie podejście ma Twój przyszły pracownik. Jeśli dotychczas brał udział w szkoleniach, seminariach lub też nawet we własnym zakresie starał się rozwijać, masz większe szanse na to, że przyczyni się do dalszego rozwoju Twojej marki.

Jednocześnie, warto pamiętać o zapewnieniu swoim pracownikom dostępu do szkoleń i bodźców motywujących do doskonalenia. Nawet jeśli Twoja szkoła językowa jest dopiero w początkowej fazie rozwoju i nie zdołasz od razu zapewnić dostępu do specjalistycznych szkoleń zewnętrznych, prowadzenie regularnych spotkań z kadrą, wymiana doświadczeń i wspólne omawianie napotkanych problemów, może istotnie pomóc wspierać lektorów w codziennej pracy dydaktycznej.

Zadbaj o swoich pracowników

Największymi problemami, z którymi możesz się zmierzyć podczas budowania własnego zespołu, jest nie tylko pozyskanie, ale również co nie mniej ważne – utrzymanie najlepszych pracowników. Duża rotacja kadr czy spadek morale, nieszczególnie korzystnie wpływają na realizację strategii firmy, także tej niewielkiej. Aby uniknąć tego rodzaju sytuacji, koniecznie trzymaj rękę na pulsie – posiadając własnych pracowników, odpowiadasz już przecież nie tylko za siebie.

Pośród czynników wpływających w istotnym stopniu na zadowolenie z pracy, warto zwrócić uwagę na:

∙ wynagrodzenia – staraj się w miarę możliwości opracować przejrzysty system wynagradzania uwzględniający możliwość nagradzania najbardziej zaangażowanych pracowników, ale również ich doświadczenie i kwalifikacje.

∙ dawaj informację zwrotną i doceniaj zaangażowanie. Motywowanie stanowi jedno z najważniejszych zadań menedżerskich. Nawet jeśli nie posiadasz wykształcenia kierunkowego w dziedzinie zarządzania, z pewnością intuicyjnie wiesz, jak ważne jest udzielanie pozytywnego wsparcia. Czasem jedno dobre słowo może zdziałać więcej niż się wydaje na pierwszy rzut oka 😊

∙ budowanie więzi i relacji interpersonalnych – choć nie w każdej szkole językowej istnieje okazja do bezpośrednich codziennych spotkań kadry, warto od czasu do czasu zorganizować spotkanie, które pozwoli bliżej poznać współpracowników. To poprawi nie tylko atmosferę w zespole, ale może na przykład pomóc łatwiej rozwiązywać problemy i usprawnić przepływ informacji w firmie.

∙ okazuj zaufanie, powierzaj odpowiedzialne zadania.

Zachęcamy do inwestowania w swoją przyszłość i podnoszenie własnych kompetencji, także tych menedżerskich. W budowaniu zespołu nie można bowiem zapomnieć o jednym z najważniejszych jego ogniw – liderze. Łączenie roli właściciela szkoły językowej, lidera i często także lektora, może stanowić spore wyzwanie. Jednak dzięki zaangażowaniu i proaktywnej postawie szybko odkryjesz, że w dobrym zespole lektorskim Wasze możliwości nie dodają się, a mnożą. 😊


Komentarze

Samoregulacja dziecka w szkole

Stuart Shanker „Samoregulacja w szkole” – książka do nauczycielskiej biblioteczki

„Samoregulacja w szkole” dra Shankera zawiera rezultaty wielu badań poświęconych umiejętności samoregulacji. Wyróżnia się ogromną ilością konkretnych przykła...
Czytaj więcej
Czy warto korzystac z gotowych scenariuszy lekcji jezyka angielskiego dla dzieci

Czy warto korzystać z gotowych scenariuszy lekcji języka angielskiego dla dzieci?

Gotowe scenariusze lekcji języka angielskiego – czy ich wykorzystanie jest dobrym pomysłem? Nie ma na to pytanie jednoznacznej odpowiedzi. Jest to zależne od...
Czytaj więcej
Konspekt lekcji jezyka angielskiego jak napisac

Jak przygotować konspekt do lekcji języka angielskiego z dziećmi?

Nie masz pewności, jak przygotować konspekt do lekcji angielskiego dla dzieci? Nie martw się – w tym artykule wytłumaczymy Ci, jak to zrobić w 8 prostych kro...
Czytaj więcej
Obserwacja kolezenska jakie korzysci ma lekcja kolezenska dla lektora angielskiego

O obserwacji koleżeńskiej słów kilka…

Dawno dawno temu 🙂, kiedy byłam już całkiem doświadczoną lektorką, wymieniałyśmy się z innymi nauczycielkami obserwacjami lekcji. Z jednej strony mia...
Czytaj więcej