Early Stage Universe
Growth mindset czy chwalenie uczniow ma sens

Growth Mindset – czy chwalenie ma sens?

1.02.2024

Growth mindset – co to jest? Może to twierdzenie obiło Ci się o uszy, a może to pierwszy raz, kiedy masz z nim styczność. Niezależnie od tego, który przypadek dotyczy Ciebie, psychologia sukcesu to coś, co jako nauczyciela powinno Cię zainteresować. Zapraszam więc do lektury!

Czytaj więcej
Pexels moose photos 1036641

Feedback z innej beczki

20.09.2020

Wyobraź sobie, że istnieje Biuro Informacji Zwrotnej. Dzwonisz, a ciepły głos w słuchawce mówi: „Zostaw wiadomość. Niezwłocznie przekażemy ją adresatowi”. Niestety, w zawodowej rzeczywistości nie ma takiego numeru, a udzielanie feedbacku na lekcji to Twoje zadanie. Jak budować komunikat, żeby dawał do myślenia, a nie zamykał i zniechęcał?

Czytaj więcej
083 egzaminy 1024x681

Od TEACHERA DO OWNERA – czyli jak założyć szkołę językową krok po kroku!

28.01.2020

Na co dzień spełniasz się jako nauczyciel, ale potrzebujesz rozwoju, zmiany, nowych wyzwań? Naturalnie – pierwsza myśl – to własna szkoła językowa! Kiedy jednak przechodzisz od sfery marzeń do realnego świata – okazuje się, że jest wiele niewiadomych, wątpliwości i lęków, które blokują przed podjęciem decyzji o ruszeniu „na swoje”.

Czytaj więcej
TU2 1

ABC KIT czyli zestaw pierwszej pomocy dla metodyka

6.09.2019

Niektórzy myślą, że życie metodyka jest usłane różami – nie musi przygotowywać lekcji, rozwiązywać trudnych sytuacji w klasie, sprawdzać sterty prac domowych. Czy rzeczywiście jego głównym zadaniem są spacery po szkolnych korytarzach i zaglądanie na zajęcia, aby upewnić się, czy wszystko gra?

Czytaj więcej
Gardło na ławce rezerwowych 1

Gardło na ławce rezerwowych

13.08.2019

Zazwyczaj gra w pierwszym składzie, ale kiedy ma gorszy dzień – dostaje czerwoną kartkę i trafia na ławkę rezerwowych! Tyle że mecz toczy się dalej i trzeba znaleźć dobry sposób, żeby go wygrać. Po cichu ;)

Czytaj więcej
Grafiki page 0002

Gramatyczny szach mat

30.07.2019

Lubisz wygrywać? Gramatyka to mocny zawodnik, nie ulegnie bez walki! Jeżeli chcesz działać taktycznie, wciągnij ją do gry i nie wypuszczaj z klasy, dopóki nie rozbudzi językowej wyobraźni Twoich uczniów. Niech zaprezentuje się jako ciekawa i zrozumiała, skłonna do frajdy. Taki ruch to gramatyczny szach mat!

Czytaj więcej
Pexels fauxels 3183197

Kooperacja w akcji

26.06.2019

„Pół na pół” czy „telefon do metodyka”? Co robisz, kiedy w trakcie zabaw językowych zacięta rywalizacja bierze górę nad współpracą? Zamiast korzystać z koła ratunkowego, wprowadź do gry nową zawodniczkę. Ma mnóstwo zalet i potrafi błyskawicznie odnaleźć się w grupie. To kooperacja.

Czytaj więcej
Okładka-Szczęśliwi-nauczyciele

Recenzja książki Thich Nhat Hanh i Katherine Weare „Szczęśliwi nauczyciele zmieniają świat”

29.05.2019

“Świat zmienia się tak szybko, że właściwie nie wiemy, które umiejętności intelektualne będą najważniejsze dla przyszłych pokoleń. Wiemy jednak na pewno, że aby być kreatywnym, kochać swoją pracę, płynnie manewrować pomiędzy tym, co cyfrowe i analogowe, i doświadczać życia wypełnionego nauką, młodzi ludzie w każdym wieku będą potrzebowali rozwinąć umiejętność bycia obecnym. Polega ona na zaprzyjaźnieniu się z własnymi wewnętrznymi doświadczeniami i zaufaniu im, przyswojeniu sobie umiejętności nawigowania po wewnętrznym krajobrazie umysłu, ciała i serca oraz w zewnętrznym środowisku wspólnej nauki z innymi ludźmi. Tego rodzaju dostęp do własnej kreatywności oraz wyobraźni w trakcie całego życia jest przepisem na sukces, dobre samopoczucie i, jak sugeruje tytuł tej książki, na szczęście” - ten cytat Jona Kabat-Zinna stanowi najlepszy wstęp do jej recenzji i jednocześnie rekomendację do jej UWAŻNEGO :) przeczytania.

Czytaj więcej
50-wielkich-mitów-okładka

Recenzja książki Lilienfeld i in. „50 wielkich mitów psychologii popularnej”

8.03.2019

Kolejny raz z przyjemnością dzielę się z Wami książką, którą uwielbiam. Tym razem piszę o poważnej pozycji, która nauczyła mnie patrzeć krytycznie na tzw. „popwiedzę” i otworzyła drzwi do poszukiwań sprawdzonych, a niekoniecznie modnych, rozwiązań w edukacji. W tej recenzji skupię się głównie na tych mitach, które dotyczą właśnie edukacji, ale gorąco zachęcam do wgryzienia się w całość książki. Książka napisana jest przystępnie, rzeczowo oraz nieco ironicznie, a demitologizacja odbywa się w podziale na krótkie kilkustronicowe rozdziały.

Czytaj więcej
Budząca Się Szkoła Okładka

Recenzja książki "Budząca się szkoła" Margaret Rasfeld i Stephana Breidenbacha

19.02.2019

Muszę przyznać, że jestem już sfrustrowana narzekaniem na polski system szkolnictwa. Choć z większością argumentów się zgadzam, nie widzę sensu powtarzania ich bez konstruktywnej debaty na temat tego, jak ten system usprawnić czy zmienić. Wydaje mi się natomiast, że ta książka podaje kilka ciekawych pomysłów do rozważenia w tej kwestii. Mimo że nie możemy zmienić systemu, znajdziemy w niej wiele inspiracji do małych kroków, które możemy podjąć, aby naszym uczniom było lepiej w szkole.

Czytaj więcej
Gry Z Kartami Okładka

Gry i zabawy z kartami obrazkowymi i wyrazowymi

22.01.2019

W naszych postach freebiesowych i na grupie Teachers’ Universe na facebooku pojawiają się różne pomysły na gry z flashami. Aby ułatwić Wam ich znalezienie, postanowiłam zebrać te pomysły w jednym miejscu :)

Czytaj więcej
Jak Się Uczyć Okładka

Recenzja książki „Jak się uczyć” Benedict Carey

15.01.2019

W dzisiejszym wpisie chciałabym napisać kilka słów o książce popularnonaukowej dotyczącej tego, jak się uczymy, zapamiętujemy, jakie warunki powinny być spełnione, aby to zaszło oraz czego unikać, jeśli chcemy się rzeczywiście nauczyć wybranego materiału. Dla mnie największą zaletą tej książki jest to, że obala różne popularne mity dotyczące procesu uczenia się, na przykład to, że najlepiej powtarzać materiał w ten sam sposób czy w tym samym (najlepiej cichym) miejscu albo to, że nie powinno się prokrastynować nauki.

Czytaj więcej
Kompetencje Coachingowe Nauczycieli Okładka

Recenzja książki "Kompetencje coachingowe nauczycieli"

20.11.2018

Być może części z Was „coaching” nie kojarzy się najlepiej, natomiast część z Was mogła już mieć z nim styczność od strony psychologicznej. Do lektury tej książki należy podejść bez szczególnego nadawania znaczeniu tego słowa. Chodzi przede wszystkim o to, że nauczyciel poza wiedzą i dydaktyką czy pedagogiką powinien mieć też „kompetencje miękkie” (szczególnie w kwestii motywowania do rozwoju i zdobywania wiedzy), o których ta pozycja traktuje w sposób bardzo ciekawy i przystępny.

Czytaj więcej
Pexels max fischer 5212338

Uczenie najmłodszych: efektywnie i efektownie

23.10.2018

Hej nauczycielu przedszkolaków! Masz w grupie kilkoro uczniów, którzy ciągle powtarzają „Toilet, please!”, a na hasło „Let’s sing!” milczą? Czujesz, że czasami zainteresowanie dzieci Twoją lekcją jest za małe? Oto moje 5 filarów atrakcyjnej i efektywnej pracy z przedszkolakami. Zapraszam do lektury!

Czytaj więcej
Sila Stresu Okladka 1

Recenzja książki „Siła stresu” Kelly McGonigal

15.10.2018

W dzisiejszej recenzji chciałabym przedstawić książkę proponującą nieco inne podejście do stresu niż to, do którego przywykliśmy. Myślę, że czas skończyć z propagowaniem utartych, ale nieprawdziwych stwierdzeń dotyczących tego zagadnienia. Jako nauczyciele mamy styczność ze sporą ilością trudnych sytuacji, wypaleniem zawodowym, problemem zestresowanych uczniów. Czy wiedza na temat stresu pomoże nam efektywniej sobie z nim radzić? Zachęcam do lektury.

Czytaj więcej
Dodaj Mi Skrzydeł Okładka

Recenzja „Dodaj mi skrzydeł! Jak rozwijać u dzieci motywację wewnętrzną?”

26.09.2018

Śpieszę z podzieleniem się z Wami najlepszą książką, jaką przeczytałam w ciągu ostatnich miesięcy! Jest ona nie tylko pełna informacji dla rodziców i nauczycieli, ale też dotyczy jednej z moich największych pasji – relacji. Oparta jest na najnowszych badaniach i trendach w psychologii i pedagogice, co czyni ją dużo ciekawszą i bardziej wiarygodną niż zwykłe poradniki z tej dziedziny. Czytanie jej było dla mnie potwierdzeniem tego, co już wiem, ale również kopalnią nowej wiedzy, inspiracji i praktycznych ćwiczeń.

Czytaj więcej
Pexels thirdman 5649521

Gramatyka nie boli, zależy jak i kto szkoli!

18.09.2018

Lekcja gramatyki języka angielskiego to najlepszy test wysiłkowy. Nauczyciel stara się przekazać uczniom wiedzę, a oni z trudem przyjmują ją do wiadomości. Taki scenariusz to niestety często standard. Mimo sporego wysiłku, nie ma co liczyć na zadowalające postępy w nauce. Tymczasem wszyscy wychodzą z zajęć wyczerpani jak po godzinnym biegu z przeszkodami. Czy można to zmienić? Jasne! Wystarczy sięgnąć po odpowiednie metody i materiały edukacyjne, a na imponujące efekty nie trzeba będzie długo czekać.

Czytaj więcej
Back To School Relacyjnie 1

Back to School relacyjnie

6.09.2018

Relacje zaczynamy budować już od pierwszego spotkania. Dobrze jest dać uczniom okazję do powiedzenia czegoś o sobie i do wstępnego poznania swoich nowych kolegów z grupy i nauczyciela. Poniżej przykłady gier i aktywności integracyjnych, które mogą w tym pomóc.

Czytaj więcej
Drama

Teatralny samouczek

22.08.2018

Teatr bawi, wzrusza, wzbudza zachwyt, ale też uczy i rozwija. To jedna z naszych wyjątkowych supermocy, dzięki której nauka języka i praca z dziećmi nabierają zupełnie nowego wymiaru.

Czytaj więcej
Koło Ratunkowe 1

Koło ratunkowe na lekcji językowej

8.08.2018

Chcesz, żeby każda lekcja języka angielskiego była ciekawa i wartościowa. Starasz się, angażujesz. Z wyprzedzeniem przygotowujesz niezbędne materiały. Trzymasz się ustalonego planu działania. Punkt po punkcie. A jednak zdarza się, że coś idzie nie tak!

Czytaj więcej
Jak Rozegrać Lekcję Po Mistrzowsku 2

Jak rozegrać lekcję po mistrzowsku?

1.08.2018

Alarm trzeciego stopnia! Poziom skupienia wśród uczniów osiągnął krytyczne minimum, a Tobie wyczerpał się limit cierpliwości. Co robisz? Ogłaszasz natychmiastową ewakuację albo… sięgasz po gry. To najlepszy sposób na rozbudzenie pozytywnych emocji i ekspresową mobilizację wyobraźni. Poznaj 10 prostych przepisów na uatrakcyjnienie zajęć. Są łatwe w przygotowaniu, a działają na zmysły jak najlepsza mistrzowska potrawa. Spróbujesz?

Czytaj więcej
Na Tropie Gramatyki 1

Na tropie gramatyki

11.07.2018

Nie ma dobrych notowań, bo uchodzi za trudną we współpracy i wymagającą uwagi. Gramatyka. Wywołana do tablicy popisuje się doskonałą znajomością językowych reguł. Jest bezbłędna, ale bywa usypiająca. Za to jeśli pozwolić jej na odrobinę swobody, opowiada fascynujące historie o kosmosie, piłce nożnej, zwierzętach, trzymając się swoich zasad. Jak ją poznać od najlepszej strony?

Czytaj więcej
Work Life Balance W Pracy Metodyka

Work-life balance w pracy metodyka

5.07.2018

Na dzisiejszej liście rzeczy TO DO możesz wykreślić wszystkie pozycje. Śmiało, nie pożałujesz! Zastąp je jednym słowem: inwentaryzacja. Zrób małe podsumowanie: tego, co z siebie dajesz i co otrzymujesz, zasobów i celów, sukcesów i porażek. Widzisz jakieś dysproporcje? Wyślij je na trening work-life balance.

Czytaj więcej
Pexels artem beliaikin 2305003

Krótka historia o supermocach

27.06.2018

Skuteczna nauka angielskiego dla dzieci - czy to w ogóle możliwe? Przecież bywają rozkojarzone, głośne i szczere do bólu. Wiercą się, niecierpliwią, zadają setki pytań nie na temat. Lubią się spierać. Nikt jednak nie robi takich postępów w nauce języków obcych jak one. W trakcie zajęć czasami trudno nad nimi zapanować, dlatego oferujemy Ci naszych 10 supermocy, zakorzenionych w neurodydaktyce. Korzystaj z nich bez limitu!

Czytaj więcej
Mindfulness 1

Mindfulness w pracy nauczyciela

20.06.2018

Bardzo modnym ostatnimi czasy określeniem jest mindfulness - wiesz co to jest? Jak może przysłużyć się nauczycielom? W tym artykule mam nadzieję dotknąć tych tematów i zachęcić Was do wprowadzenia mindfulness w swoje nawyki w uczeniu i nie tylko! Wspólnie zastanówmy się nad tym, jak wykorzystać mindfulness w pracy lektora.

Czytaj więcej
Jak-Mowic-Okładka

Recenzja „Jak mówić, żeby dzieci się uczyły” A. Faber i E. Mazlish

3.01.2018

Recenzja książki Adele Faber i Elaine Mazlish "Jak mówić, żeby dzieci się uczyły" - jak radzić sobie z uczuciami, które przeszkadzają w nauce, siedem sposobów zachęcania młodzieży do współpracy, pułapki stosowania kar, partnerska relacja rodzice – nauczyciel i wspólne rozwiązywanie problemów.

Czytaj więcej