Early Stage Universe | Early Stage Universe

Z jakiego powodu tracisz klientów i jak temu zapobiec?

18.01.2022
DSC 2114

Na początku prowadzenia własnej szkoły językowej wiele energii poświęca się temu, by zapewnić sobie napływ nowych uczniów. Działania marketingowe, kampanie informacyjne czy lekcje próbne z pewnością pozwalają przyciągnąć do Twojej placówki kolejnych klientów. Osiągnięcie sukcesu w dłuższej perspektywie wymaga jednak nie tylko opanowania sposobów efektywnego ich pozyskiwania, ale również tego, by zostali z nami na dłużej. W każdym biznesie dzieje się tak, że klienci przychodzą i czasem również rezygnują z usług. Jeśli chcesz dowiedzieć się, dlaczego tak się dzieje oraz jak temu przeciwdziałać, zapraszamy do lektury.

Kosztowne błędy

Jeśli wierzyć licznym ogólnodostępnym opracowaniom, pozyskanie nowego klienta kosztuje firmę od 5 do 25 razy więcej niż utrzymanie obecnego. Każde takie zdarzenie oznacza zatem nie tylko brak zaplanowanego przychodu, ale w rzeczywistości całkiem wymierną stratę generując koszty związane z obsługą czy promocją. Jednocześnie warto pamiętać o tym, że każdy niezadowolony klient przekaże swoje odczucia większej liczbie osób niż ten, który jest usatysfakcjonowany swoimi doświadczeniami. Wydawać mogłoby się, że przedsiębiorcy, rozumiejąc te zależności, z łatwością unikną popełniania kosztownych błędów, które przyczyniają się do rezygnacji ze świadczonych usług. Często jednak okazuje się, że postrzeganie potrzeb klientów odbiega od tego, czego oni w rzeczywistości oczekują. Aby móc zaplanować skuteczne działania zaradcze, warto zrozumieć przyczyny niezadowolenia klientów. Przyjrzyjmy się najczęstszym powodom ich utraty.

Powód pierwszy – brak kontaktu

Niestety częstym powodem odpływu klientów jest brak kontaktu ze strony szkoły. Zdarza się, że cała uwaga jest tak bardzo skierowana na pozyskiwanie nowych klientów, że zapomina się o tym wszystkim, co powinno dziać się po tym magicznym etapie, jakim jest zapisanie na kurs. Warto prześledzić, czy dbasz o to, aby Twoi klienci byli dobrze poinformowani o tym wszystkim, co ich czeka? Czy dostają od Ciebie jakąś informację po zapisaniu siebie lub dziecka na kurs? Jak długo muszą czekać na odpowiedź zwrotną? Czy wiedzą, w jaki sposób mogą się z Tobą skontaktować? To po pierwsze.

Po drugie – przyjrzyj się temu, jak wygląda kontakt lektora z grupą i z rodzicami uczniów. Czy rodzice wiedzą, w jaki sposób mogą skontaktować się z osobą, która uczy ich dziecko? Czy został określony oficjalny kanał komunikacji między nimi?

Kwestia komunikacji jest niestety częstym powodem rezygnowania klientów, dlatego zdecydowanie warto sprawdzić, jak ta kwestia wygląda w Twojej szkole.

Jakość świadczonych usług

Nic tak nie demotywuje do kontynuowania współpracy z daną firmą, jak uczucie zawodu wywołane otrzymaniem czegoś innego niż się oczekiwało. Sprawa jest prosta – jeśli coś obiecujesz, musisz dotrzymywać obietnicy. Jeśli rozbudzasz wyobraźnię klienta za pomocą przekazów reklamowych, które niewiele mają wspólnego z rzeczywistością – możesz spodziewać się, że w ten sposób nie zapracujesz sobie na zaufanie.

W przypadku szkół językowych wiele czynników będzie składać się na ocenę klientów w zakresie tego, czy otrzymują odpowiednią jakość obsługi: poziom kształcenia i program dydaktyczny, warunki lokalowe, obsługa organizacyjna lub systematyczność prowadzenia zajęć. Każdy z tych elementów składa się na obraz placówki i może przyczyniać się do chęci kontynuowania nauki w danej szkole językowej.

Budowanie trwałych relacji

Możesz świadczyć usługi na naprawdę wysokim poziomie, ale jeśli nie zadbasz o relacje z grupą i rodzicami uczniów – to prędzej czy później możesz napotkać na spore trudności. Pamiętaj, że biznes to ludzie, a gdzie ludzie, tam relacje. O wiele przyjemniej i chętniej współpracuje się z kimś kogo znamy i lubimy – w szkole językowej nie jest inaczej. Dlatego dbaj o kontakt z rodzicami uczniów – informuj ich na bieżąco o tym, co dzieje się w szkole i podczas zajęć. Bądź w kontakcie nie tylko wtedy, gdy będzie tego wymagała sytuacja, czyli w momencie, gdy np. wystąpi konieczność rozwiązania jakiegoś problemu.


W Early Stage relacje są jedną z naszych supermocy, o których możesz przeczytać więcej na naszej szkolnej stronie. Dbamy o nie zarówno na poziomie nauczyciel-uczeń i nauczyciel-rodzic, ale są one dla nas również podstawą w budowaniu relacji biznesowych. Jeśli chcesz dołączyć do naszej społeczności, zapraszamy do zapoznania się z naszą ofertą franczyzy.

Komentarze
Marka osobista nauczyciela

Marka osobista nauczyciela – jak dbać o swój wizerunek?

Nauczyciel jest niczym aktor, który na każdej kolejnej lekcji odgrywa dla swoich uczniów spektakl. Nie ma znaczenia, czy uczy on osoby dorosłe, dzieci, czy r...
Czytaj więcej
Freebies Grammar Rhymes rok szkolny 202122 1

Materiały dla nauczycieli języka angielskiego – Grammar Rhymes Freebies

Nauczycielu! Pobierz dodatkowy zestaw ćwiczeń dla dzieci w wieku 8-12 lat, który stanowi utrwalenie possessive adjectives. Freebies składa s...
Czytaj więcej
Firmbee com Sp V Hcbu Ki6 E unsplash

Tricki ułatwiające pracę lektora języka angielskiego

Jeśli ktokolwiek z Was myślał, że praca lektora ogranicza się do tego, co dzieje się na lekcji, to jest w błędzie. Wystarczy kilka pierwszych spotkań z uczni...
Czytaj więcej