• Strona główna
  • Baza wiedzy
  • 8 nawyków, które pomogą Ci osiągnąć sukces w biznesie. Poradnik dla (przyszłych) przedsiębiorców
Przeczytaj w 4 minuty 27.12.23

8 nawyków, które pomogą Ci osiągnąć sukces w biznesie. Poradnik dla (przyszłych) przedsiębiorców

Myślisz o rzuceniu etatu i spełnieniu swojego marzenia o byciu swoim własnym szefem? Zanim założysz własną firmę, zatrzymaj się na chwilę i poznaj zdrowe nawyki w biznesie. Zebraliśmy 8 wskazówek, które będą pomocne nie tylko na początku Twojej przygody „na swoim”, ale również na dalszych etapach prowadzenia biznesu.

1. Planowanie to podstawa!

Prowadzenie firmy bez planu jest możliwe, ale nieefektywne. Bez jasno określonego celu i choćby zarysu tego, w jaki sposób zamierzasz go zrealizować, łatwo się pogubić i zmarnować mnóstwo czasu na rzeczy, które ani odrobinę nie przybliżą Ciebie i Twojej firmy do jego realizacji. Takim celem może być zdobycie określonej liczby klientów w danym roku szkolnym, utrzymanie stabilnego wzrostu w relacji do lat poprzednich lub osiągnięcie planowanego wyniku finansowego działalności za dany rok obrotowy.

Określając cel lub cele, warto skorzystać z metody SMART. Nazwa ta to skrót od angielskich słów:

  • Specific – sprecyzowany
  • Measurable – mierzalny
  • Attainable – możliwy do osiągnięcia
  • Realistic – realny
  • Time-bound – określony w czasie

Plan działalności uwzględniający cele sprecyzowane, mierzalne, możliwe do osiągnięcia, realne oraz określone w czasie, to taki plan, który pozwoli Ci na bieżąco monitorować to, czy Twoja firma zmierza we właściwym kierunku, a także dokonywać niezbędnych korekt kursu, gdybyś choć przez moment stracił swój cel z zasięgu wzroku.

2. Poznaj swoich klientów

Zastanów się, jaka jest charakterystyka rynku, na którym będziesz funkcjonować lub już działasz: jakiego rodzaju towarów lub usług oczekują Twoi potencjalni klienci, jakim dysponują budżetem (to pomoże Ci w kształtowaniu poziomu cen), w jaki sposób najskuteczniej dotrzesz do nich z działaniami marketingowymi i co może ich przekonać do skorzystania właśnie z Twojej oferty zamiast propozycji konkurencji. To przecież klienci są najważniejsi dla powodzenia Twojego przedsięwzięcia – ważne, by o tym pamiętać i wsłuchiwać się w ich opinie oraz uwagi, nie tylko na początku działalności. Dzięki temu będziesz w stanie aktywnie odpowiadać na ich potrzeby, zyskując grono lojalnych i zadowolonych odbiorców Twoich usług.

3. Prokrastynacja – źródło problemów i zszarganych nerwów

Nie odkładaj „na jutro” ważnych spraw – zwykle nie przynosi to niczego dobrego. Nawet jeśli masz jeszcze pozornie sporo czasu na wykonanie ważnego telefonu, odesłanie kluczowej dla firmy umowy, rozliczenie podatków czy zaniesienie dokumentów do księgowej. Słowo „pozornie” pojawia się tu nieprzypadkowo. Jak to bowiem często bywa w życiu, w ostatnim momencie może pojawić się okoliczność, która znacznie utrudni Ci realizację zadania. A do tego, presja czasu wprowadzi niepotrzebny stres i niepokój o zachowanie terminu, szczególnie wtedy, gdy nagle okaże się, że wiele spraw wymaga Twojego natychmiastowego zaangażowania.

4. Work-life balance, czyli jak nie dać się zwariować

Ty to firma, firma to Ty – często usłyszysz te słowa, szczególnie działając w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej. Jest to jednak tylko po części prawda. Zdrowy podział uwzględni zaplanowanie czasu dla firmy oraz tego, który wykorzystasz jak zechcesz. Choć zapewne może zdarzać się, że w okresie intensywnej pracy będziesz mieć mnóstwo obowiązków, które nie raz spowodują poświęcenie czasu zwykle przeznaczanego na relaks lub odpoczynek, nie zapominaj o zachowaniu równowagi.

Jeśli przez moment musisz bardziej poświęcić się pracy, znajdź czas na swoje prywatne małe przyjemności wtedy, gdy sytuacja ulegnie stabilizacji. Konieczność zachowania równowagi dotyczy również scenariusza, w którym w danej chwili zajęć będziesz mieć zdecydowanie mniej. Uleganie pokusie spędzenia tego czasu na kanapie z książką w ręku nie jest złe, ale pamiętaj o tym, by nie stracić z oczu swojej firmy: uporządkuj dokumenty, zaplanuj działalność w kolejnych miesiącach, zawalcz o lepszy kontakt z klientami lub weź udział w dawno odkładanych szkoleniach.

5. Bądź elastyczny

Zmiany są integralną częścią funkcjonowania w biznesie. Warto nauczyć się sprawnie i adekwatnie na nie reagować. Nie ma sytuacji bez wyjścia – czasem po prostu jego szukanie zajmuje nam nieco więcej czasu. W dżungli biznesu bądź kameleonem, który potrafi szybko dostosować się do zmian zachodzących w otoczeniu.

6. Zorganizuj się

Dobra organizacja to podstawa – nie stać Cię na marnotrawienie czasu. Zaplanuj właściwie archiwizację dokumentów firmy oraz sposób przechowywania tych, które wykorzystujesz na bieżąco – nikt nie lubi przecież nerwowego przeszukiwania komputera lub dziesiątek segregatorów w poszukiwaniu ważnej umowy lub faktury, której termin zapłaty właśnie mija.

Przydatne może również okazać się założenie kalendarza w formie notesu lub aplikacji, jeśli wolisz wersje elektroniczne. Notuj ważne daty, terminy umówionych spotkań lub dokonania płatności. Wyrób sobie nawyk ich regularnego przeglądania i oznaczania tego, co zostało zrealizowane – niejednego przedsiębiorcę taki sposób usystematyzowania firmowych spraw uchronił przed popadnięciem w chaos.

7. Myśl pozytywnie, ale twardo stąpaj po ziemi

Optymistyczne spojrzenie w przyszłość jest bardzo ważne. Nawet gdy napotkasz na swojej drodze przeszkody, z takim podejściem łatwiej je pokonasz i zamiast załamywać się, ruszysz aktywnie do działania. Pamiętaj jednak, by i w pozytywnym myśleniu zachować umiar – realnie szacuj swoje możliwości i przewiduj, co zrobisz, w przypadku bardziej negatywnego obrotu spraw.

8. Nie przestawaj się rozwijać

Twoja konkurencja nie zatrzyma się tylko dlatego, że Ty przestałaś/łeś przeć do przodu. Nagle może się okazać, że Twoją ofertę, czy sposób funkcjonowania, dzieli już naprawdę spory dystans, trudny do nadgonienia.

Szkolenia, śledzenie rynku i nowości to nie tylko szansa na rozwój osobisty i zawodowy, ale również źródło świeżego spojrzenia i sposób na uniknięcie stagnacji. Jeśli będziesz pamiętać o tym, by nie ustawać w doskonaleniu się, nigdy nie stracisz energii do dalszego działania, a firma będzie nie tylko obowiązkiem, ale i źródłem satysfakcji.

Newsletter

Bądź z nami na bieżąco

Jeśli chcesz być na bieżąco z tym, 
co dzieje się w Early Stage – zapisz się do newslettera!