­čôÜ | Zabawy z angielsk─ů gramatyk─ů w 5 wariantach - Early Stage Universe

Zabawy z angielsk─ů gramatyk─ů w 5 wariantach

9.10.2018
069Lekcje

Obawiasz si─Ö, ┼╝e Twoja kolejna lekcja j─Özyka angielskiego mo┼╝e si─Ö zamieni─ç w "Mission impossible"? Niepotrzebnie! Ka┼╝dy gramatyczny impas prze┼éamuj sposobem. Postaw na gry ÔÇô sprawdzone, przetestowane na zaj─Öciach, wzbudzaj─ůce pozytywne emocje. Jedno jest pewne: uczni├│w nie trzeba do nich przekonywa─ç. Uwielbiaj─ů je! A przy okazji aktywnie przyswajaj─ů wiedz─Ö. Dlatego nie zwlekaj i rozpocznij gramatyczne rozgrywki ju┼╝ dzi┼Ť!

Je┼╝eli masz jakiekolwiek w─ůtpliwo┼Ťci, czy wprowadzenie gier w trakcie lekcji to strza┼é w dziesi─ůtk─Ö, pos┼éuchaj o ich mocnych stronach:

  • gry s─ů doskona┼éym narz─Ödziem do nauki komunikacji. Uczniowie u┼╝ywaj─ů j─Özyka angielskiego w toku ca┼éej zabawy ÔÇô dopytuj─ů o zasady, wyra┼╝aj─ů swoje pomys┼éy, spontanicznie porozumiewaj─ů si─Ö ze sob─ů i z nauczycielem.
  • gry zapewniaj─ů wsp├│┼ézawodnictwo, kt├│re jest elementem motywuj─ůcym i anga┼╝uj─ůcym w zaj─Öcia.
  • gry integruj─ů uczni├│w i pomagaj─ů w opanowaniu umiej─Ötno┼Ťci zwi─ůzanych z prac─ů zespo┼éow─ů. Ucz─ů delegowania zada┼ä, wymy┼Ťlania w┼éasnych strategii i otwarto┼Ťci na innych.
  • gry wzmacniaj─ů dobre relacje i buduj─ů pozytywn─ů atmosfer─Ö w klasie. A zabawa i ┼Ťmiech sprzyjaj─ů efektywnej nauce.
  • gry to niezawodny spos├│b na przyswajanie gramatyki j─Özyka angielskiego w praktyce, uaktywniaj─ůce zmys┼éy i wyobra┼║ni─Ö uczni├│w, bez ┼╝mudnego powtarzania teorii i regu┼é.

Jak wykorzysta─ç edukacyjne mo┼╝liwo┼Ťci gier w trakcie zaj─Ö─ç? Skorzystaj z 5 podpowiedzi!

Gra w kapsle

Czego potrzebujesz?

Du┼╝ego arkusza szarego papieru, markera lub kredy, kapsli, kart z kr├│tkimi zagadkami/pytaniami z wybranego zakresu gramatycznego.

Zasady:

1. Na szarym arkuszu papieru narysuj prosty tor wy┼Ťcigowy podzielony na cztery etapy i po┼é├│┼╝ go na pod┼éodze w klasie lub przygotuj podobny tor w plenerze u┼╝ywaj─ůc kredy, je┼Ťli planujesz zaj─Öcia na ┼Ťwie┼╝ym powietrzu.

2. Do ka┼╝dego z etap├│w przydziel karty z kr├│tkimi zagadkami/pytaniami z wybranego zakresu gramatycznego ÔÇô od jednej do kilku, w zale┼╝no┼Ťci od liczebno┼Ťci grupy.

3. Uczniowie przyst─Öpuj─ů do gry w zespo┼éach lub ÔÇô w przypadku mniejszych grup ÔÇô indywidualnie. Otrzymuj─ů jeden kapsel na dru┼╝yn─Ö b─ůd┼║ na zawodnika.

4. Gracze ustawiaj─ů swoje kapsle na linii startu i kolejno ÔÇô pstrykaj─ůc w kapsel ÔÇô pr├│buj─ů przej┼Ť─ç do nast─Öpnego pola, gdzie czeka na nich karta z zagadk─ů/pytaniem. Co wa┼╝ne ÔÇô przed wykonaniem ka┼╝dego ruchu musz─ů poprawnie zrealizowa─ç przydzielone im jedno gramatyczne zadanie. Je┼Ťli tego nie zrobi─ů ÔÇô stoj─ů bez mo┼╝liwo┼Ťci ruchu.

5. W przypadku dobrej odpowiedzi ÔÇô kontynuuj─ů gr─Ö zaczynaj─ůc od miejsca, na kt├│rym wcze┼Ťniej wyl─ůdowa┼é ich kapsel, w przypadku z┼éej ÔÇô musz─ů wr├│ci─ç do poprzedniego pola. Uwaga! Je┼Ťli kapsel wypad┼é poza tor, ruch si─Ö nie liczy ÔÇô zawodnicy trac─ů kolejk─Ö.

6. Wygrywa ta dru┼╝yna, kt├│ra pierwsza dotrze do mety.

Dyktando na czas

Czego potrzebujesz?

Kr├│tkiego tekstu sk┼éadaj─ůcego si─Ö ze zda┼ä w okre┼Ťlonej strukturze gramatycznej (w┼éa┼Ťnie realizowanej na zaj─Öciach b─ůd┼║ docelowej) lub ponumerowanych przyk┼éad├│w zaczerpni─Ötych z podr─Öcznika, dw├│ch kartek i d┼éugopis├│w.

Zasady:

1. Zawie┼Ť przygotowany tekst lub ponumerowane zdania w og├│lnodost─Öpnym, ale odleg┼éym miejscu, po czym podziel uczni├│w na dwie dru┼╝yny.

2. Zawodnicy ustawiaj─ů si─Ö jeden za drugim. Wytypuj po jednej osobie z ka┼╝dej dru┼╝yny, kt├│ra b─Ödzie pe┼éni┼éa rol─Ö reportera spisuj─ůcego tekst.

3. Na um├│wiony znak pierwsi gracze w kolejce startuj─ů, dobiegaj─ů do kartki z tekstem i staraj─ů si─Ö zapami─Öta─ç jak najwi─Öcej zda┼ä w przeci─ůgu 20 sekund.

4. Po chwili biegn─ů do reportera, dyktuj─ů mu tekst i zajmuj─ů jego miejsce ÔÇô ten za┼Ť do┼é─ůcza do swojej dru┼╝yny na ko┼äcu kolejki. W├│wczas nast─Öpuje powt├│rzenie procedury.

5. Wygrywa ta drużyna, która poprawnie zapamięta i spisze jak najwięcej zdań.

Aukcja

Czego potrzebujesz?

Kart ze zdaniami z wybranego zakresu gramatycznego (niektóre zdania powinny zawierać błędy w strukturze), kart do licytacji, banknotów do zabawy (dostępne np. w The Flying Tiger), młotka aukcyjnego.

Zasady:

1. Podziel uczniów na dwu-/ trzyosobowe grupy. Każda z nich otrzymuje karty do licytacji o różnych nominałach, np.: 10, 100, 1000$.

2. Zademonstruj wszystkim graczom jedno zdanie. Uczniowie w ramach dru┼╝yn oceniaj─ů, czy jest ono poprawne gramatycznie, a je┼Ťli nie ÔÇô jak powinno brzmie─ç.

3. Otwierasz licytacj─Ö. Dru┼╝yny oferuj─ů kwot─Ö, kt├│r─ů chc─ů zap┼éaci─ç za dane zdanie. Mog─ů podbija─ç stawk─Ö.

4. Zakończ licytację słowami: Going, going, gone!

5. Jeden z cz┼éonk├│w dru┼╝yny, kt├│ra wylicytowa┼éa zdanie ÔÇô prezentuje je przed klas─ů np. This sentence is wrong! The correct sentence isÔÇŽ Je┼Ťli za┼Ť przyk┼éad nie zawiera b┼é─Ödu, ucze┼ä odczytuje zdanie z karty.

8. Dru┼╝yna otrzymuje banknoty w wysoko┼Ťci wylicytowanej kwoty, je┼Ťli ich wersja jest poprawna. W sytuacji, kiedy gracze nie zdo┼éali poda─ç w┼éa┼Ťciwego rozwi─ůzania, ale s┼éusznie ocenili, ┼╝e w zdaniu wyst─Öpuje b┼é─ůd ÔÇô zyskuj─ů po┼éow─Ö wylicytowanej kwoty.

9. Wygrywa ta dru┼╝yna, kt├│ra zdob─Ödzie najwi─Öcej pieni─Ödzy.

Gramatyczna koszyk├│wka

Czego potrzebujesz?

Kart ze zdaniami, pytaniami i zagadkami z wybranego zakresu gramatycznego, kosza na papierowe odpady, kulek z papieru do recyklingu, markera sucho┼Ťcieralnego lub kredy.

Zasady:

1. Ustaw kosz na podwyższeniu tak, by trafienie do niego stanowiło wyzwanie dla uczniów.

2. Podziel klas─Ö na dwie dru┼╝yny.

3. Uczniowie pr├│buj─ů trafi─ç do kosza, ┼╝eby uzyska─ç punkty dla swojej dru┼╝yny. Jednak prawo rzutu przys┼éuguje tylko temu zawodnikowi, kt├│ry w┼éa┼Ťciwie odpowie na wybrane pytanie, rozwi─ů┼╝e zagadk─Ö lub poprawi b┼é─ůd w zdaniu zaprezentowanym przez nauczyciela.

4. Ka┼╝dy celny rzut gwarantuje dru┼╝ynie punkt.

5. Wynik gry zapisywany jest na tablicy.

6. Wygrywa ta dru┼╝yna, kt├│ra zdob─Ödzie najwi─Öcej punkt├│w.

10 kubk├│w

Czego potrzebujesz?

Dziesięciu kubeczków, dwóch długopisów i karteczek.

Zasady:

1. Podziel uczni├│w na dwie dru┼╝yny. Ka┼╝da z nich otrzymuje po dziesi─Ö─ç karteczek.

2. Dru┼╝yny maj─ů pi─Ö─ç minut na przygotowanie dziesi─Öciu przyk┼éad├│w z u┼╝yciem wybranej struktury gramatycznej. Swoje pomys┼éy zapisuj─ů na karteczkach w formie zagadki lub pytania. Na tym etapie na bie┼╝─ůco monitoruj i wspieraj ich prac─Ö.

3. Ustaw dnem do g├│ry pi─Ö─ç dowolnych kubeczk├│w. Zawodnicy z pierwszej dru┼╝yny odwracaj─ů si─Ö i zamykaj─ů oczy. Uczniowie drugiej ÔÇô umieszczaj─ů kartk─Ö z jednym ze swoich przyk┼éad├│w pod wybranym kubeczkiem.

4. Zawodnicy pierwszej dru┼╝yny pr├│buj─ů odgadn─ů─ç, kt├│ry z kubk├│w kryje zagadk─Ö. Je┼Ťli trafi─ů za pierwszym razem i poprawnie j─ů rozwi─ů┼╝─ů lub trafnie odpowiedz─ů na zawarte na karteczce pytanie ÔÇô otrzymuj─ů 50 punkt├│w. Wskazanie w┼éa┼Ťciwego kubeczka za drugim razem i zrealizowanie ukrytego pod nim zadania to 40 punkt├│w, za trzecim ÔÇô 30 punkt├│w, za czwartym ÔÇô 20 i za pi─ůtym ÔÇô 10 punkt├│w. Po wykorzystaniu maksymalnie pi─Öciu pr├│b i udzieleniu odpowiedzi, dru┼╝yny zamieniaj─ů si─Ö rolami.

5. Triumfuje dru┼╝yna, kt├│ra zgromadzi najwi─Öksz─ů liczb─ů punkt├│w.

A Ty triumfujesz, kiedy prze┼éamujesz gramatyczn─ů niech─Ö─ç swoich uczni├│w. Wybierz jeden z pi─Öciu skutecznych sposob├│w i rozegraj kolejne zaj─Öcia po mistrzowsku!




Marcin Majer Metodyk Główny Early Stage
















Quick trick

QUICK TRICKS - czyli gry i zabawy do przygotowania w 10 minut!

Early Stage wraca z seri─ů Quick Trick, czyli szybkimi w wykonaniu grami i zabawami edukacyjnymi, kt├│re mo┼╝na przygotowa─ç 10 minut przed lekcj─ů. Do ich wykona...
Czytaj wi─Öcej
Weby posty na fb 4

Feedback z innej beczki

Wyobra┼║ sobie, ┼╝e istnieje Biuro Informacji Zwrotnej. Dzwonisz, a ciep┼éy g┼éos w s┼éuchawce m├│wi: ÔÇ×Zostaw wiadomo┼Ť─ç. Niezw┼éocznie przeka┼╝emy j─ů adresatowiÔÇŁ. Ni...
Czytaj wi─Öcej
Kopia plansza do web master 2

Freebies do pracy z nastolatkami - Couchsurfing

Zapraszamy do korzystania z naszych materia┼é├│w na zaj─Öcia z nastolatkami. W zakres ka┼╝dej lekcji wchodzi nagranie ze spotka┼ä z go┼Ť─çmi z ca┼éego ┼Ťwiata...
Czytaj wi─Öcej
Kopia tło do ankiety 1

Teacher Talking Time - Ola

"Wszyscy mówimy, że lubimy wyzwania, no to mamy wyzwanie. Człowiek się naprawdę do wszystkiego przyzwyczaja. Los nam rzucił kłodę pod nogi, ale zobaczcie jak...
Czytaj wi─Öcej
Komentarze