Early Stage Universe | Zabawy z angielską gramatyką w 5 wariantach

Zabawy z angielską gramatyką w 5 wariantach

9.10.2018

Obawiasz się, że Twoja kolejna lekcja języka angielskiego może się zamienić w "Mission impossible"? Niepotrzebnie! Każdy gramatyczny impas przełamuj sposobem. Postaw na gry – sprawdzone, przetestowane na zajęciach, wzbudzające pozytywne emocje. Jedno jest pewne: uczniów nie trzeba do nich przekonywać. Uwielbiają je! A przy okazji aktywnie przyswajają wiedzę. Dlatego nie zwlekaj i rozpocznij gramatyczne rozgrywki już dziś!

Jeżeli masz jakiekolwiek wątpliwości, czy wprowadzenie gier w trakcie lekcji to strzał w dziesiątkę, posłuchaj o ich mocnych stronach:

  • gry są doskonałym narzędziem do nauki komunikacji. Uczniowie używają języka angielskiego w toku całej zabawy – dopytują o zasady, wyrażają swoje pomysły, spontanicznie porozumiewają się ze sobą i z nauczycielem.
  • gry zapewniają współzawodnictwo, które jest elementem motywującym i angażującym w zajęcia.
  • gry integrują uczniów i pomagają w opanowaniu umiejętności związanych z pracą zespołową. Uczą delegowania zadań, wymyślania własnych strategii i otwartości na innych.
  • gry wzmacniają dobre relacje i budują pozytywną atmosferę w klasie. A zabawa i śmiech sprzyjają efektywnej nauce.
  • gry to niezawodny sposób na przyswajanie gramatyki języka angielskiego w praktyce, uaktywniające zmysły i wyobraźnię uczniów, bez żmudnego powtarzania teorii i reguł.

Jak wykorzystać edukacyjne możliwości gier w trakcie zajęć? Skorzystaj z 5 podpowiedzi!

Gra w kapsle

Czego potrzebujesz?

Dużego arkusza szarego papieru, markera lub kredy, kapsli, kart z krótkimi zagadkami/pytaniami z wybranego zakresu gramatycznego.

Zasady:

1. Na szarym arkuszu papieru narysuj prosty tor wyścigowy podzielony na cztery etapy i połóż go na podłodze w klasie lub przygotuj podobny tor w plenerze używając kredy, jeśli planujesz zajęcia na świeżym powietrzu.

2. Do każdego z etapów przydziel karty z krótkimi zagadkami/pytaniami z wybranego zakresu gramatycznego – od jednej do kilku, w zależności od liczebności grupy.

3. Uczniowie przystępują do gry w zespołach lub – w przypadku mniejszych grup – indywidualnie. Otrzymują jeden kapsel na drużynę bądź na zawodnika.

4. Gracze ustawiają swoje kapsle na linii startu i kolejno – pstrykając w kapsel – próbują przejść do następnego pola, gdzie czeka na nich karta z zagadką/pytaniem. Co ważne – przed wykonaniem każdego ruchu muszą poprawnie zrealizować przydzielone im jedno gramatyczne zadanie. Jeśli tego nie zrobią – stoją bez możliwości ruchu.

5. W przypadku dobrej odpowiedzi – kontynuują grę zaczynając od miejsca, na którym wcześniej wylądował ich kapsel, w przypadku złej – muszą wrócić do poprzedniego pola. Uwaga! Jeśli kapsel wypadł poza tor, ruch się nie liczy – zawodnicy tracą kolejkę.

6. Wygrywa ta drużyna, która pierwsza dotrze do mety.

Dyktando na czas

Czego potrzebujesz?

Krótkiego tekstu składającego się ze zdań w określonej strukturze gramatycznej (właśnie realizowanej na zajęciach bądź docelowej) lub ponumerowanych przykładów zaczerpniętych z podręcznika, dwóch kartek i długopisów.

Zasady:

1. Zawieś przygotowany tekst lub ponumerowane zdania w ogólnodostępnym, ale odległym miejscu, po czym podziel uczniów na dwie drużyny.

2. Zawodnicy ustawiają się jeden za drugim. Wytypuj po jednej osobie z każdej drużyny, która będzie pełniła rolę reportera spisującego tekst.

3. Na umówiony znak pierwsi gracze w kolejce startują, dobiegają do kartki z tekstem i starają się zapamiętać jak najwięcej zdań w przeciągu 20 sekund.

4. Po chwili biegną do reportera, dyktują mu tekst i zajmują jego miejsce – ten zaś dołącza do swojej drużyny na końcu kolejki. Wówczas następuje powtórzenie procedury.

5. Wygrywa ta drużyna, która poprawnie zapamięta i spisze jak najwięcej zdań.

Aukcja

Czego potrzebujesz?

Kart ze zdaniami z wybranego zakresu gramatycznego (niektóre zdania powinny zawierać błędy w strukturze), kart do licytacji, banknotów do zabawy (dostępne np. w The Flying Tiger), młotka aukcyjnego.

Zasady:

1. Podziel uczniów na dwu-/ trzyosobowe grupy. Każda z nich otrzymuje karty do licytacji o różnych nominałach, np.: 10, 100, 1000$.

2. Zademonstruj wszystkim graczom jedno zdanie. Uczniowie w ramach drużyn oceniają, czy jest ono poprawne gramatycznie, a jeśli nie – jak powinno brzmieć.

3. Otwierasz licytację. Drużyny oferują kwotę, którą chcą zapłacić za dane zdanie. Mogą podbijać stawkę.

4. Zakończ licytację słowami: Going, going, gone!

5. Jeden z członków drużyny, która wylicytowała zdanie – prezentuje je przed klasą np. This sentence is wrong! The correct sentence is… Jeśli zaś przykład nie zawiera błędu, uczeń odczytuje zdanie z karty.

8. Drużyna otrzymuje banknoty w wysokości wylicytowanej kwoty, jeśli ich wersja jest poprawna. W sytuacji, kiedy gracze nie zdołali podać właściwego rozwiązania, ale słusznie ocenili, że w zdaniu występuje błąd – zyskują połowę wylicytowanej kwoty.

9. Wygrywa ta drużyna, która zdobędzie najwięcej pieniędzy.

Gramatyczna koszykówka

Czego potrzebujesz?

Kart ze zdaniami, pytaniami i zagadkami z wybranego zakresu gramatycznego, kosza na papierowe odpady, kulek z papieru do recyklingu, markera suchościeralnego lub kredy.

Zasady:

1. Ustaw kosz na podwyższeniu tak, by trafienie do niego stanowiło wyzwanie dla uczniów.

2. Podziel klasę na dwie drużyny.

3. Uczniowie próbują trafić do kosza, żeby uzyskać punkty dla swojej drużyny. Jednak prawo rzutu przysługuje tylko temu zawodnikowi, który właściwie odpowie na wybrane pytanie, rozwiąże zagadkę lub poprawi błąd w zdaniu zaprezentowanym przez nauczyciela.

4. Każdy celny rzut gwarantuje drużynie punkt.

5. Wynik gry zapisywany jest na tablicy.

6. Wygrywa ta drużyna, która zdobędzie najwięcej punktów.

10 kubków

Czego potrzebujesz?

Dziesięciu kubeczków, dwóch długopisów i karteczek.

Zasady:

1. Podziel uczniów na dwie drużyny. Każda z nich otrzymuje po dziesięć karteczek.

2. Drużyny mają pięć minut na przygotowanie dziesięciu przykładów z użyciem wybranej struktury gramatycznej. Swoje pomysły zapisują na karteczkach w formie zagadki lub pytania. Na tym etapie na bieżąco monitoruj i wspieraj ich pracę.

3. Ustaw dnem do góry pięć dowolnych kubeczków. Zawodnicy z pierwszej drużyny odwracają się i zamykają oczy. Uczniowie drugiej – umieszczają kartkę z jednym ze swoich przykładów pod wybranym kubeczkiem.

4. Zawodnicy pierwszej drużyny próbują odgadnąć, który z kubków kryje zagadkę. Jeśli trafią za pierwszym razem i poprawnie ją rozwiążą lub trafnie odpowiedzą na zawarte na karteczce pytanie – otrzymują 50 punktów. Wskazanie właściwego kubeczka za drugim razem i zrealizowanie ukrytego pod nim zadania to 40 punktów, za trzecim – 30 punktów, za czwartym – 20 i za piątym – 10 punktów. Po wykorzystaniu maksymalnie pięciu prób i udzieleniu odpowiedzi, drużyny zamieniają się rolami.

5. Triumfuje drużyna, która zgromadzi największą liczbą punktów.

A Ty triumfujesz, kiedy przełamujesz gramatyczną niechęć swoich uczniów. Wybierz jeden z pięciu skutecznych sposobów i rozegraj kolejne zajęcia po mistrzowsku!




     Marcin Majer Metodyk Główny Early Stage














                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                          

Podcast o kreatywności

W tym podcaście Beata Wysocka i Ewelina Wyczółkowska rozmawiają o tym- z czym się je design thinking i jak schrupać go w klasie :) - czy to prawd...
Czytaj więcej

Jak zadbać o siebie i nie spalić się w pracy nauczyciela?

W tym podcaście rozmawiamy o tym, jak uniknąć wypalenia zawodowego, czyli jak zadbać o siebie będąc nauczycielem. Powiemy o tym, czym jest niekom...
Czytaj więcej

Rozmowy o Szczęściu - Edyta

Rozmowy o szczęściu - Edyta„Uwielbiam metody Early Stage, gdyż są one odzwierciedleniem moich pasji.Muzyka, śpiew, ruch tow...
Czytaj więcej

Podcast o sile nauczyciela

W tym podcaście rozmawiamy o tym, jak budować pewność siebie w roli nauczyciela. Poruszamy tematy związane z teacher empowerment, autonomią nauczyciela, spra...
Czytaj więcej