Wszyscy, w tym także nauczyciele, mają pewne, niekiedy bardzo mocne, przekonania dotyczące nauczania, które… nie są prawdziwe. O najczęściej spotykanych mitach w nauczaniu (języka i nie tylko) pisze metodyczka główna Early Stage, Beata Wysocka.
Lekcje tematyczne to nie tylko doskonały sposób na zapoznanie dzieci z kulturą i tradycjami krajów anglojęzycznych. Zarówno młodsi, jak i nieco starsi uczniowie, zwykle bardzo chętnie angażują się w zajęcia tego typu. Jedną z naszych sprawdzonych jesiennych propozycji jest lekcja języka angielskiego o tematyce Halloween. Znajdziesz tu piosenkę do wykorzystania na lekcji, handouty, zadania i inspiracje dotyczące zabaw na zajęciach. Zapraszamy!
Najmłodsze pokolenia dorastają w dobie Internetu i nadmiaru informacji podanych na tacy (w dodatku nie zawsze prawdziwych). W praktyce oznacza to, że dzieci mają coraz krótszy zakres uwagi, więc żeby skutecznie przekazać im wiedzę, trzeba wyjść poza schematy. Dlatego umiejętność prowadzenia kreatywnych lekcji języka angielskiego dla dzieci i młodzieży jest w XXI w. niezwykle ważna. Chcesz dowiedzieć się więcej i poznać nasze sposoby na skuteczne i ciekawe lekcje? W takim razie czytaj dalej!
Zbliża się koniec studiów – moment radości, ale również i ważnych wyborów. W końcu jest to pora na znalezienie stałej pracy. W dzisiejszym artykule opowiemy o możliwościach, jakie mają przed sobą studenci filologii angielskiej. Szczegółowo omówimy najlepsze ścieżki kariery dla świeżo upieczonych absolwentów, odpowiadając tym samym na pytanie, co można robić po anglistyce. Zachęcamy do lektury!
Trudne zachowania uczniów w klasie mogą być spowodowane wieloma czynnikami. Czasem wskazują na problemy ucznia poza klasą, w domu lub w grupie rówieśniczej, czasem wynikają z chęci zwrócenia na siebie uwagi lub nawet… z działań nauczyciela. Piętnując problematyczne zachowania, nie uda nam się rozwiązać problemu. Jeśli je zrozumiemy, mamy szansę znaleźć na nie sposób. Jak rozmawiać z uczniem? O czym pamiętać podczas rozmowy z rodzicem? Zapraszamy do lektury!
Czy najlepiej przyswajamy wiedzę siedząc nieruchomo w ławce? Czy ruch może zmienić strukturę mózgu? Jak dokładnie aktywność fizyczna działa na umysł? Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej i poznać skuteczne ćwiczenia dla dzieci do wprowadzenia na lekcjach języka angielskiego – czytaj dalej!
Czy zadawanie pracy domowej z języka angielskiego jest konieczne, niepotrzebne, a może szkodliwe? Z badań wynika jasno, że w przypadku języka obcego zadania domowe są po prostu skuteczne. Bardzo ważna jest jednak jakość zadawanej pracy domowej, a nie ilość zadań do odrobienia. Praca domowa nie powinna być karą czy sposobem na nadgonienie materiału, a narzędziem pozwalającym przedłużyć i wzmocnić kontakt ucznia z językiem. Nie zaszkodzi też szczypta kreatywności,.. Ale o tym za chwilę.
Na pewno zdajesz sobie sprawę z tego, że jako nauczyciel(ka) musisz myśleć o nieustannym rozwoju i poszerzaniu swojej wiedzy. Wiele informacji znajdziesz w formie podcastów czy wideo w sieci, ale nie zapominajmy też o tradycyjnej formie, jaką są książki pedagogiczne dla nauczycieli, a także wartościowe pozycje psychologiczne. Dowiedz się więcej!
Nauczanie angielskiego wymaga nie tylko ugruntowanej wiedzy językowej, ale również umiejętności przekazywania jej w angażujący i efektywny sposób. W tym procesie kluczową rolę odgrywa współpraca lektorsko-metodyczna, czyli wspólne działanie lektorów i metodyków. Wbrew powszechnym skojarzeniom dobra współpraca tego typu nie polega na ocenianiu czy wytykaniu błędów, a na wspólnym rozwoju. Dowiedz się więcej!
Pewnie zdziwcie się, kiedy Wam powiem, że budownictwo i edukacja mają sporo wspólnego! Nie chodzi mi o tak oczywiste porównania, jak tworzenie czegoś od podstaw. Raczej o to, że zarówno w budownictwie, jak i w edukacji, niezwykle ważne są… rusztowania! Kiedy słyszysz to słowo, pewnie masz przed oczami rusztowanie budowlane, ale w tym artykule spróbuję postawić przed Tobą rusztowanie edukacyjne według Baraka Rosenshine’a. Do dzieła!
Ciekawe metody aktywizujące są kluczem do skutecznych zajęć – co to do tego nie ma najmniejszych wątpliwości. Jednak, jakie są przykłady takich zabaw aktywizujących? My polecamy gry słowne i ruchowe (np. Simon Says), piosenki i rymowanki, gry planszowe i quizy (np. Kahoot), role-playing, burze mózgów, metody stacji, korzystanie z platform online i narzędzi IT oraz pracę metodą projektu (najlepiej w grupach). Dowiedz się więcej!
Ledwo zaczynał się rok szkolny, a tu już maj! Pobudka! Czas końcowych egzaminów, ostatnich testów i sprawdzania wiedzy, zanim wyruszymy na wakacyjne podboje! Ale zaraz, zaraz, czy wiecie, jak najefektywniej powtarzać materiał? I jak uczyć dzieci i młodzież samodzielnych powtórek? Czy retrieval practice to skuteczna technika uczenia się? Sprawdźcie!
Czy powiedzenie „To kiepskie” jest dobrym feedbackiem? Wiadomo, że nie. A czy powiedzenie „To doskonałe, jesteś geniuszem!” jest lepszym? Nie bardzo! Dlaczego? Przeczytaj, a (mam nadzieję) zrozumiesz.
Czym są webinaria? Zwane również webinarami (z ang. „web” + „seminar”), są to interaktywne szkolenia, warsztaty, prezentacje lub dyskusje online. Webinaria dzielą się na te bardziej interaktywne oraz takie w formie wykładu z sesją Q&A na końcu. Chcesz dowiedzieć się więcej? Czytaj dalej!
Kompetencje miękkie są niezwykle ważne w codziennej pracy nauczyciela. Obok doskonałej znajomości języka (która w tym zawodzie jest oczywista), odgrywają one olbrzymią rolę w zawodzie lektora: pomagają budować relacje z rodzicami, uczniami ale też innymi nauczycielami. Chcesz dowiedzieć się więcej? W takim razie czytaj dalej!
Chcesz pracować z językiem angielskim i zastanawiasz się, ile zarabia nauczyciel angielskiego w szkole językowej? Czy to w ogóle opłacalne? Często prywatne szkoły językowe stwarzają lektorom korzystne warunki pracy – poczynając od wsparcia przy przygotowaniu do zajęć, a na wynagrodzeniu kończąc. Przekonaj się, co może mieć wpływ na zarobki lektora języka angielskiego i czy warto podjąć taką pracę.
Jak dobrze wypaść na rozmowie kwalifikacyjnej? Przede wszystkim zwróć uwagę na to, jakie masz umiejętności – również te miękkie – i przemyśl, jak możesz je zaprezentować przyszłemu pracodawcy. Oprócz tego zadbaj o odpowiedni wygląd, dowiedz się więcej o szkole, do której aplikujesz i przygotuj pytania do rekrutera. Nie trzymamy kciuków. Z naszymi poradami you’ve got this.
Jak zostać nauczycielem angielskiego bez studiów? Czy to w ogóle możliwe? Jeżeli chcesz uczyć w szkole podstawowej lub średniej, to wystarczy, że ukończysz nauczycielskie kolegium języków obcych. Jeżeli ukończyłeś studia magisterskie w kraju, w którym angielski jest językiem urzędowym, to nie musisz posiadać certyfikatu znajomości języka – wystarczy, że masz przygotowanie pedagogiczne. Dowiedz się więcej!
Co to jest myślenie krytyczne? Na czym polega? Myślenie krytyczne to ważna umiejętność we współczesnym świecie. Jest zaliczana do kluczowych kompetencji XXI wieku. Jak rozwijać ją u dzieci i młodzieży podczas zajęć angielskiego? I dlaczego warto to robić?
W dzisiejszych czasach, kompetencje cyfrowe nauczycieli i lektorów języka angielskiego są niezwykle ważne, a nawet niezbędne w pracy. Nie chodzi tu tylko o umiejętności prowadzenia zajęć zdalnych, do których przyzwyczaiła nas pandemia, ale również o stosowanie cyfrowych narzędzi na co dzień, zarówno do urozmaicania zajęć (np. nasza platforma online), jak i do administracji (np. e-dziennik). Chcesz dowiedzieć się więcej? Zapraszamy do lektury!
„Samoregulacja w szkole” dra Shankera zawiera rezultaty wielu badań poświęconych umiejętności samoregulacji. Wyróżnia się ogromną ilością konkretnych przykładów z klasy, przejrzystą formą i przystępną szatą graficzną.
Jak może wyglądać lekcja języka angielskiego o wielkanocnej tematyce? Wykorzystamy wielkanocne symbole, takie jak zajączek, pisklę czy jajko, podczas świątecznych lekcji angielskiego! Przekonaj się, w jaki sposób zamienimy te atrybuty w najlepsze (chociaż papierowe) i merytoryczne pomoce dydaktyczne na Wielkanoc. Zapraszamy na nasz Easter Egg, czyli artykuł o sposobach na spędzenie Świąt Wielkanocnych z językiem angielskim w tle. 🐤🐰🥚
Gotowe scenariusze lekcji języka angielskiego – czy ich wykorzystanie jest dobrym pomysłem? Nie ma na to pytanie jednoznacznej odpowiedzi. Jest to zależne od wielu czynników: od stylu nauczania po potrzeby samych uczniów. W tym artykule omówimy ten temat ze szczegółami, przedstawiając zalety i wady przykładowych lub gotowych lekcji angielskiego dla dzieci. Zapraszamy do lektury!
Nie masz pewności, jak przygotować konspekt do lekcji angielskiego dla dzieci? Nie martw się – w tym artykule wytłumaczymy Ci, jak to zrobić w 8 prostych krokach. Wzbudziliśmy Twoje zainteresowanie? W takim razie zapraszamy do lektury!
Growth mindset – co to jest? Może to twierdzenie obiło Ci się o uszy, a może to pierwszy raz, kiedy masz z nim styczność. Niezależnie od tego, który przypadek dotyczy Ciebie, psychologia sukcesu to coś, co jako nauczyciela powinno Cię zainteresować. Zapraszam więc do lektury!
Dawno dawno temu 🙂, kiedy byłam już całkiem doświadczoną lektorką, wymieniałyśmy się z innymi nauczycielkami obserwacjami lekcji. Z jednej strony miałyśmy nadzieję podejrzeć warsztat innych osób, z drugiej stanowiło to „samopomoc koleżeńską” w wyzwaniach, które czasem pojawiały się na naszych lekcjach.
Gdy nastaje luty ciężko pominąć czerwone serca, kwiaty czy słodkości, w które z okazji nadchodzącego święta stroi się otoczenie. Walentynki, bo o nich mowa, roztaczają szczególną atmosferę miłości, serdeczności i przyjaźni, a dzięki szerokiemu gronu zwolenników, stały się już niemal elementem naszej kultury. A jak dzień 14 lutego obchodzić w szkole i w przedszkolu? Oto pomysły na Valentine's Day dla dzieci na lekcje języka angielskiego w szkole i przedszkolu.
Czy potrzebujesz certyfikatu znajomości języka angielskiego, aby go uczyć? Tak! Nie oznacza to jednak, że musisz ukończyć filologię angielską ze specjalizacją nauczycielską (chyba, że chcesz pracować w szkole państwowej). W wielu wypadkach wystarczą certyfikaty uznawane międzynarodowo, np. certyfikaty Cambridge. Chcesz dowiedzieć się więcej? Przeczytaj ten artykuł!
Rozwój zawodowy nauczyciela nie ogranicza się do samej pracy bezpośrednio z uczniami – w Early Stage możesz na przykład zostać metodykiem bądź założyć własną filię. Jednak, wszystko wymaga czasu i doświadczenia, a nawet najlepsi metodycy poświęcają sporo czasu na doskonalenie swoich umiejętności. W tym artykule przyjrzymy się temu bliżej i omówimy, jak zadbać o rozwój zawodowy nauczyciela poza salą lekcyjną. Wzbudziliśmy Twoje zainteresowanie? To zapraszamy do lektury!
Self-care dla nauczycieli jest niezwykle ważny – dzięki dbaniu o swoje potrzeby możesz uniknąć wypalenia zawodowego i mieć mnóstwo energii do prowadzenia pasjonujących zajęć. Jak więc się o siebie zatroszczyć? Poprzez dbanie o głos, relaks, wędrówkę w głąb siebie i wyznaczenie granic między życiem zawodowym i prywatnym. Dowiedz się więcej, czytając ten artykuł!
Na co warto zwrócić uwagę podczas zajęć w klasie, aby odpowiednio dobrać metody i formy pracy z uczniami? Przekonaj się w tym artykule!
Multimedia są niezwykle przydatne w nauce języków obcych – sprawiają, że lekcje są ciekawsze i mają większą wartość merytoryczną. Aby tak się stało, musisz jednak wiedzieć, jak skutecznie stosować filmy wideo, podcasty czy animacje. Dlatego w tym artykule mamy dla Ciebie kilka wskazówek – zapraszamy do lektury!
Kiedy światełka świąteczne ozdabiają okna, w radiu po raz setny gra Last Christmas, a uczniowie zaczynają myśleć intensywnie o prezentach zamiast o gramatyce, wiesz, że nadszedł czas na świąteczne szaleństwo na lekcjach angielskiego! Niech poniższe śmieszne i pomysłowe aktywności świąteczne uczynią twoją klasę miejscem, gdzie nawet ulepiony ze śniegu bałwan może nauczyć się angielskiego!
Tworzenie własnych materiałów edukacyjnych jest niezwykle pomocne – nie tylko pozwala Ci przeprowadzać unikalne, ciekawe lekcje, ale również znacząco redukuje czas, jaki potrzebujesz na przygotowanie. Dlatego zdecydowanie warto! W tym artykule pomożemy Ci z tym zadaniem i odpowiemy na pytanie: jak zrobić własne pomoce dydaktyczne? Zapraszamy do lektury!
W tym artykule omówimy mity związane z ADHD i podpowiemy, jak pracować z uczniami i uczennicami z ADHD. Zrozumienie ADHD jest szalenie istotne, aby zapewnić właściwe wsparcie i warunki nauki osobom z tym zaburzeniem oraz pomagać im rozwijać skrzydła.
Nauczanie angielskiego to nie tylko zdolności językowe – sama wiedza nie wystarcza, trzeba również umieć ją przekazać, potrafić budować dobre relacje z uczniami, wzbudzać szacunek i autorytet. Jakie umiejętności powinien więc posiadać dobry nauczyciel lub lektor języka angielskiego? Omówimy je w tym artykule – zachęcamy do lektury!
Hej nauczycielu, nauczycielko! Listopad już za pasem. Czy znalezłeś_aś czas, aby zadbać o siebie? Jeśli jeszcze nie, to najwyższy czas, aby zrobić to teraz! Zapraszam Cię do króciutkiej medytacji, która pozwoli Ci się wyciszyć, zrelaksować, wyjść z natłoku myśli, czy automatycznego myślenia (odpowiednie skreślić 🙂).
Dobre relacje są kluczem do sukcesu – niezależnie czy mówimy o szkole, pracy czy życiu prywatnym. To właśnie dzięki nim budujemy pozytywną atmosferę i sprawiamy, że nasi uczniowie przychodzą do szkoły uśmiechnięci i pełni chęci do nauki. Dlatego w tym artykule skupimy się na tym, jak zbudować pozytywną relację nauczyciela z uczniem. Zachęcamy do lektury!
Dlaczego gimnastyka językowa jest tak ważna? Jak wykorzystać jej potencjał na maksa? Jak ożywić naszych uczniów i zmotywować ich do wkroczenia w świat języka angielskiego? Jeśli potrzebujecie inspiracji do ciekawych rozgrzewek językowych, zapraszamy do lektury tego artykułu.
Trzy… dwa… jeden… startujemy! Witamy się z dziećmi, sprawdzamy listę i otwieramy książki. Zaraz, zaraz! Czy tak ma wyglądać początek roku szkolnego? Czasem warto zrobić krok wstecz, żeby potem efektywniej nam się współpracowało!
Rozpoczęcie nowego roku szkolnego to czas pełen entuzjazmu, wyzwań i nowych możliwości dla lektorów języka angielskiego. Aby zapewnić skuteczną i inspirującą naukę, warto odpowiednio się przygotować. Oto dziesięć porad, które pomogą lektorom wejść w nowy rok szkolny z pewnością siebie i entuzjazmem.
W dzisiejszym artykule dotkniemy szeroko dyskutowanego obecnie tematu o współpracy z uczniami ze spektrum autyzmu.
Technologia prze do przodu a wraz z nią nasze możliwości – także, w przypadku nauki języków obcych. W internecie jest mnóstwo darmowych aplikacji do nauki języka angielskiego, które sprawdzą się zarówno do indywidualnej nauki, jak i do prowadzenia zajęć w szkołach językowych. Chcesz dowiedzieć się, które z nich są najlepsze? To koniecznie przeczytaj ten artykuł!
Czy masz czasem wrażenie, że nauczanie języka obcego ucznia z dysleksją mija się z celem? Albo że włożony w tę naukę wysiłek jest niewspółmiernie duży, w porównaniu do uzyskanych efektów? Rozumiem Cię! To nie jest bułka z masłem! W tym artykule postaram się pokazać, że dyslektyków da się uczyć skutecznie i, że odpowiednio poprowadzeni odkryją przed nami swój potencjał i możliwości.
Czas wakacji to dobry moment na luźne zbieranie pomysłów i odświeżanie nauczycielskiej
głowy. Bo kiedy w głowie znajdzie się przestrzeń na nowe, łatwiej będzie tworzyć ciekawe i
oryginalne pomysły.
Lekor/ka języka angielskiego to popularny zawód. Poza satysfakcją z obcowania z językiem i ludźmi, daje też pole do ciągłego rozwoju i kreatywnego spełnienia. Jeśli chcesz spróbować swoich sił w tym zawodzie, warto dobrze przygotować się do rekrutacji.
Czym jest pamięć i jakie mity wokół niej narosły?
Można by zaryzykować stwierdzenie, że z teorii pamięci wszyscy jesteśmy ekspertami. Nauczyciele zwykle świetnie wiedzą, że najlepiej zapamiętuje się przez skojarzenia, liczba jednorazowo przyswajalnych informacji to ok. 7 (nawiasem mówiąc to już lekko nieaktualne – zob. badania N. Cowana „The magical number 4 in short-term memory: A reconsideration of mental storage capacity”), a kluczem do trwałego zapamiętania jest systematyczna powtórka. Ale kto naprawdę praktykuje? Kto ćwiczy pamięć codziennie i doświadcza tego, jak ona rzeczywiście działa na swojej skórze? Ten, kto się uczy! A ten kto naucza? Już niestety nie zawsze.
Uważnie uczyć? Być uważnym/ą nauczycielem/ką? Mindfulness w pracy nauczycielskiej? Jak się do tego zabrać? Po co i o co w ogóle chodzi z tą całą uważnością? W tym artykule zajmiemy się… zajmowaniem się sobą za pomocą uważności. Można oczywiście relaksować się grając na instrumencie, czytając książkę czy chodząc po górach, ale jeśli chcecie naprawdę zaopiekować się nauczycielskimi emocjami, trudami i radościami, polecamy bardziej ukierunkowane, intensywne, a przede wszystkim dostępne w każdej chwili i w każdych warunkach środki – takie jak mindfulness.
Nie bój się popełniać błędów! Uczymy się na porażkach! Krok wstecz, ale dwa kroki w przód. Pomimo szczerych chęci te rady niezbyt dobrze na mnie działają. A na Ciebie? No właśnie. Nic dziwnego. Mózg wcale nie lubi porażek, tzn. działa tak, aby szukać przyjemności i unikać bólu. Z drugiej strony dzięki porażkom wie lepiej, gdzie nie szukać przyjemności i jak skuteczniej unikać bólu. Czyli sami z siebie porażki nie będziemy chcieli – to naturalne. Ale kiedy się wydarzy, możemy nawigować to, co z nią zrobimy.
Jak myślicie, czemu porażka nie tylko może, ale wręcz powinna się wydarzać w życiu dziecka? Jak sprawić, aby dziecko dobrze sobie z nią radziło?
Podczas wykonywania zawodu nauczyciela języka angielskiego stale pracujemy z pewnym, ograniczonym zestawem słów i zasad gramatycznych. Czy w takim wypadku istnieje możliwość, że po jakimś czasie nasz angielski stanie się bardziej ubogi? Jak dbać o swój warsztat, gdy w pobliżu nie ma partnera do prowadzenia rozmów? Jak rozwijać swoje umiejętności? O tym przeczytasz w dzisiejszym wpisie.
Jakie metody nauczania są dziś skuteczne?
W dzisiejszych czasach raczej trudno wyobrazić sobie lekcje bez użycia aktywnych i nowoczesnych sposobów nauczania. Ilość bodźców, która z otoczenia dociera do uczniów, jest obecnie nieporównywalnie większa niż dawniej. Dlatego pomysł na przekazywanie wiedzy musiał zostać rozwinięty i unowocześniony. Jak zwracać się do uczniów, by utrzymać ich uwagę? O skutecznych i sprawdzonych metodach nauczania przeczytasz w naszym dzisiejszym artykule.
Jeśli w ostatnim czasie w Twojej głowie pojawiła się myśl o tym, aby spróbować swoich sił jako właściciel placówki edukacyjnej, przeczytaj nasz dzisiejszy artykuł. Dowiesz się z niego, jakie są korzyści z posiadania franczyzy szkoły języka angielskiego oraz od czego zacząć. Postaw swój pierwszy biznesowy krok, razem z Early Stage.
W Early Stage naszą pasją jest zdobywanie i przekazywanie wiedzy. Dbamy nie tylko o doskonalenie zdolności językowych przez naszych podopiecznych w klasie, ale również o to, by pomóc rozwinąć skrzydła naszym lektorom. Dlatego starając się wychodzić naprzeciw potrzebom naszych pracowników, stworzyliśmy szkolenia dla lektorek i lektorów języka angielskiego. Sprawdź, jak wyglądają i co możesz dzięki nim zyskać.
Język angielski to Twoja pasja? Kreatywność to Twoje drugie imię, a znajomi i rodzina powtarzają, że masz świetne podejście do dzieci i młodzieży? Jeśli z Twoich ust padło właśnie wesołe: tak! Sprawdź nasz dzisiejszy artykuł i odkryj nową ścieżkę kariery, jako lektor angielskiego w Early Stage.
Praca nauczyciela czy lektora to z pewnością dla wielu pedagogów sposób na realizację pasji. W końcu, gdy osoba z zamiłowaniem do przekazywania wiedzy, widzi, jak rozwijają się jej uczniowie, musi odczuwać ogromne szczęście. Jednak nawet gdy czerpiemy przyjemność z wykonywanych obowiązków, powinniśmy zadbać o równowagę i odpowiedni odpoczynek. Ich brak może spowodować wiele negatywnych skutków. Jak wyglądają pierwsze sygnały zmęczenia? Sprawdź w naszym dzisiejszym artykule.
Jak rozwijać swoje pasje poza nauczaniem?
Często w życiu lektora czy nauczyciela, uczenie to zarówno praca, jak i pasja. Jednak — nie samą pracą człowiek żyje. Nawet najciekawsze zajęcie, bez odskoczni do innego tematu może sprawić, że poczujemy zmęczenie czy nawet wypalenie. Zatem, jak rozwijać inne pasje poza nauczaniem? Czym interesować się poza pracą? Zapraszamy do przeczytania naszego dzisiejszego artykułu, może uda Ci się znaleźć inspirację?
Głos to niezbędne narzędzie pracy, o które każdy lektor powinien dbać z należytą starannością. W końcu struny głosowe posiadamy tylko jedne, a ich regeneracja w razie nadszarpniętej kondycji, nie jest wcale taka łatwa. Właśnie dlatego przygotowaliśmy praktyczne porady, jak dbać o głos w zawodzie lektora. Jak robią to profesjonaliści i czy istnieją domowe sposoby na pielęgnację gardła? Zapraszamy do lektury naszego wpisu.
Czy warto mówić do dziecka po angielsku na samym początku nauki? Czy może mimo wszystko, wplatać w swoje wypowiedzi po angielsku fragmenty polskiej mowy? Czy jest szansa, że kiedy będziesz mówić tylko po angielsku, to Twoi uczniowie Cię zrozumieją? To tylko część dylematów lektorów języka obcego, szczególnie tych, którzy pracują z małymi dziećmi, grupami dopiero rozpoczynającymi naukę języka. Jednak, czy są to uzasadnione obawy? Przekonajmy się o tym razem.
Początek roku szkolnego to moment, kiedy do pracy wracamy z wielkim entuzjazmem, z reguły wypoczęci, z głową pełną nowych pomysłów. Nie oznacza to jednak, że gorszy dzień nie może się nam przytrafić. Słabsze momenty dotykają nawet najbardziej aktywnych i optymistycznie nastawionych do pracy dydaktyków. Co zrobić, kiedy pojawi się kryzys?
Dobry lektor nie tylko uczy innych, lecz także sam nieustannie pracuje nad własnym warsztatem. W ramach podnoszenia kompetencji może poszerzać zarówno swoje zasoby językowe, jak i poznawać nowe metody przekazywania wiedzy. Prawda ta jest niby oczywista, ale w ferworze codziennych obowiązków często o niej zapominamy. Dlaczego warto rozwijać swoje zdolności, jak to robić i jakie korzyści z tego płyną?
Początek szkoły potrafi być trudny, zwłaszcza gdy za sobą pozostawia się wszystkie wakacyjne przygody. Nawet jeśli dziecko cieszy się z powrotu do szkoły, może mieć problem z koncentracją, skupieniem się i utrzymaniem zaangażowania. Wiele zależy jednak od nauczyciela, który do aktywności może zachęcić na wiele różnych sposobów. Bo kto powiedział, że w szkole nie można się dobrze bawić?
Early Stage nie bez powodu jest szkołą, z którą od lat lektorzy chętnie nawiązują współpracę i to taką, która z reguły trwa naprawdę długo. To przede wszystkim zasługa panującej tutaj atmosfery, która zachęca do rozwoju, podejmowania kolejnych wyzwań, a jednocześnie daje poczucie opieki i bezpieczeństwa. To także zasługa profesjonalnego zespołu ludzi i możliwości szkoleń, które szkoła oferuje. A jak dokładnie wygląda praca w Early Stage?
Każdy rodzic inaczej wychowuje swoje dzieci. Tak samo każdy nauczyciel posiada swój własny styl nauczania. I choć tak bardzo się w wielu kwestiach różnimy, wspólnym celem zawsze powinno być dobro dziecka. Porozumienie pomiędzy szkołą a mamą i tatą ucznia nie zawsze jest jednak łatwe, czasem wymaga większego wysiłku z obydwu stron. Jak nauczyciel może budować zaufanie w relacji z rodzicem?
Przypisywana Konfucjuszowi maksyma głosi: wybierz sobie zawód, który lubisz, a nie będziesz musiał pracować przez ani jeden dzień w życiu. Trudno o lepsze ujęcie tego, czym jest prawdziwa pasja. Jeśli nauczanie języka angielskiego jest Twoim konikiem, a jednocześnie marzysz o kroku do świata biznesu, może to właśnie własna szkoła językowa pozwoli Ci nie tylko kochać to, co robisz, ale również spełnić się w obszarze przedsiębiorczości?
W zawód nauczyciela języka angielskiego wkalkulowana jest potrzeba nieustannego doskonalenia – “When one teaches, two learn”, jak powiedział Robert Heinlein. Każdy uczeń jest inny – ma własną historię i sposób rozumienia świata. Każdy uczeń może stanowić wyzwanie i być inspiracją do przyglądania się swojemu nauczycielskiemu warsztatowi. Dlatego tak ważne jest, aby stale poszukiwać, szukać odpowiedzi i pielęgnować swoją ciekawość związaną z nauczaniem języka angielskiego oraz rozwijać swój warsztat językowy. Jak możesz to zrobić?
Nie da się ukryć, że koniec roku szkolnego, z pozoru, to całkiem wymagający czas dla nauczycieli. Chodzi jednak nie tylko o ilość obowiązków szkolnych, lecz także o spadek motywacji samych uczniów. Nie ma się im co dziwić, skoro sami myślami jesteśmy już na wakacjach. Czy można jednak jeszcze zdobyć ich zainteresowanie?
Wypalenie zawodowe to zagadnienie, o którym słyszy się coraz częściej. Zwykle pojawia się w odniesieniu do pracowników korporacji, ale może dotykać również nauczycieli, lektorów czy metodyków. Spróbujmy zrozumieć podłoże wypalenia zawodowego i zastanówmy się, jak mu przeciwdziałać.
Praca nauczyciela jest prostsza, gdy masz w sobie pokłady pewności siebie. Aby skutecznie dzielić się wiedzą, prowadzić uczniów przez kolejne etapy, trzeba wierzyć we własne siły. Każdy, kto wykonuje na co dzień pracę nauczyciela, wie jednak doskonale, że utrzymanie pewności siebie nie jest wcale takie proste.
Czy wiesz, dlaczego tak często uczniowie proszą o wyjaśnienie jakiegoś problemu lub tematu innych kolegów lub koleżanki? Dlaczego zadania grupowe mogą wychodzić niektórym lepiej niż praca samodzielna? Oto magia uczenia kooperatywnego. Poznaj ją!
Kreatywność nauczyciela to jedna z ważniejszych jego zdolności, która ma ogromne znaczenie w codziennej pracy. Nie jest ona jednak raz na zawsze dana. To zarazem dobra i zła wiadomość. Kreatywność można bowiem w sobie wykształcić, można ją niestety także z czasem osłabić. Jak do tego nie dopuścić?
Nauczyciel jest niczym aktor, który na każdej kolejnej lekcji odgrywa dla swoich uczniów spektakl. Nie ma znaczenia, czy uczy on osoby dorosłe, dzieci, czy robi to w placówce prywatnej czy publicznej. Jako nauczyciele jesteśmy własną marką, o którą należy dbać.
Jeśli ktokolwiek z Was myślał, że praca lektora ogranicza się do tego, co dzieje się na lekcji, to jest w błędzie. Wystarczy kilka pierwszych spotkań z uczniami, aby zorientować się, że spora część pracy to organizacja zajęć. Z pomocą przychodzą więc nowoczesne narzędzia, które pozwalają skrócić czas na przygotowania. Zerknij na nasze tricki!
Nauka języka angielskiego to wieloletni proces, a jednocześnie najlepsza inwestycja w przyszłość – taka, która może procentować przez całe życie. Godziny spędzone w sali lekcyjnej, powtórki, nauka słówek, konstrukcji gramatycznych – wszystko to prowadzi do etapu, w którym język angielski staje się niemal tak bliski, jak ojczysty. Z biegiem czasu nadchodzi etap ostatnich szlifów. Choć mówi się, że nauka języka trwa przez całe życie, to w pewnym momencie można powiedzieć, że dany język zna się na tyle dobrze, by zacząć samodzielnie z nim pracować. Zwykle zbiega się to z wchodzeniem w dorosłość i pierwszymi samodzielnymi decyzjami dotyczącymi planowanej przyszłości zawodowej. Jeśli zastanawiasz się, co możesz robić później oraz jak wykorzystać swoje umiejętności, zapraszamy do lektury.
Praca lektora języka angielskiego wymaga sprawnej organizacji i planowania swojego czasu. Oprócz prowadzenia lekcji z uczniami musisz przecież także przygotować kolejne zajęcia, nowe materiały i pomoce dydaktyczne, sprawdzić prace domowe, a także znaleźć choć chwilę na doskonalenie własnych umiejętności, udział w szkoleniu lub konferencji metodycznej. Wiemy jak trudno czasem nadążyć w naszej niezwykle szybkiej i pełnej wyzwań codzienności, dlatego podpowiadamy, gdzie znajdziesz wszystko, czego potrzebujesz.
Pośród wielu możliwości czekających na nauczycieli języka angielskiego na ich zawodowej drodze, jest podjęcie zatrudnienia w prywatnej szkole językowej. Wiemy, że część osób wciąż nie docenia, jak wiele można zyskać, decydując się na podjęcie współpracy z tego typu placówką. Najczęściej wynika to z braku wcześniejszego doświadczenia lub bazowania na nie zawsze pewnych opiniach pojawiających się na forach internetowych. A szkoda, bo jak się okazuje, dla wielu lektorów rozpoczęcie pracy w prywatnej szkole języka angielskiego odkryło całkiem nowe horyzonty i perspektywy, a także możliwość samorealizacji na dogodnych dla siebie warunkach. Jeśli zatem zastanawiasz się, czy warto, spieszymy z informacjami.
Najlepsi nauczyciele w zasadzie nigdy nie przestają się uczyć. Zdobywane doświadczenie oraz pogłębianie wiedzy pozwalają podnosić jakość ich pracy, a przede wszystkim są źródłem ogromnej satysfakcji. W Early Stage doskonale rozumiemy jak ważna i motywująca dla naszych lektorów języka angielskiego jest możliwość nieustannego doskonalenia zawodowego. Sami przecież również nieustannie dążymy do zawodowej perfekcji i wiemy, że czas spędzony na szkoleniach i warsztatach to najlepsza inwestycja. Dlatego, wychodząc naprzeciw ambicjom nauczycieli, a także chcąc podzielić się wieloletnim doświadczeniem naszej kadry, zamiast jedynie wspierać i zachęcać, postanowiliśmy pójść o krok dalej, uruchamiając i wdrażając w całej sieci Early Stage kompleksowy program rozwoju – Talent Booster.
Rozmowy dotyczące szkolnych trudności dziecka nie należą do najprzyjemniejszych zadań nauczyciela. Warto jednak pamiętać, że jako osoba pracująca na co dzień z dziećmi czy młodzieżą, masz możliwość dostrzeżenia pewnych sytuacji czy zachowań, które w domowym zaciszu mogą nigdy nie ujrzeć światła dziennego. Wiadomym jest jednak, że zaproszenie rodziców na rozmowę może wywołać trudne emocje, dlatego przygotowaliśmy wpis, który będzie pomocny w odpowiednim przygotowaniu się do takiego spotkania.
W czasach, gdy często docierają do nas niepokojące informacje, to m.in. praca jest solidnym fundamentem naszej wewnętrznej harmonii – dając cel, ramy codziennego funkcjonowania, stabilność finansową i wspierające relacje. Obserwacja aktualnej sytuacji na rynku pracy zdaje się potwierdzać tę opinię – coraz częściej to właśnie stabilność zatrudnienia w firmie o wysokiej kulturze organizacyjnej okazują się najbardziej cenionymi wartościami wśród pracowników. Na co zwrócić uwagę wybierając swój friendly workplace?
Dzieci uczą się poprzez naśladowanie. Najczęściej wzorami bacznie obserwowanymi są ważne dla nich osoby – rodzice, członkowie rodziny, nauczyciele, a także przyjaciele czy znajomi, z którymi mają dostatecznie częsty kontakt. Warto o tym pamiętać i w miarę możliwości uwzględnić zaangażowanie tych istotnych postaci w edukacyjnym życiu dziecka. Szczególną rolę odgrywa na tym polu współpraca nauczyciela z rodzicami, jako że to właśnie oni najczęściej towarzyszą młodemu uczniowi na szkolnej drodze, wspierając jego rozwój oraz udzielając niezbędnej pomocy w rozwiązywaniu trudności.
Choć głównymi odbiorcami pracy nauczyciela są uczniowie, to komunikacja z rodzicami stanowi równie ważny element. Informacje zwrotne o postępach w nauce, małych i większych sukcesach, czy ewentualnych trudnościach przekazywane rodzicom, są dla nich ważną wskazówką o tym, na co warto zwrócić szczególną uwagę podczas pracy w domu czy powtórek materiału. Czasem pojawia się również konieczność omówienia problemów dotyczących zachowania czy nastawienia do lekcji języka angielskiego. Tego typu rozmowy czasem bywają wyzwaniem, jednak zachowując ciągłość komunikacji z rodzicami w całym okresie nauczania, łatwiej nawiążesz nić porozumienia.
Często zdarza się, że ludzie niemający pełnego obrazu danego zagadnienia, uzupełniają ten niedobór stereotypami. Czasem są one wynikiem przetworzenia zasłyszanych historii, czasem powszechnie stosowanymi uproszczeniami. Wokół pracy lektora języka angielskiego też urosło kilka, a zatem sprawdźmy – jak jest naprawdę?
Choć walentynki nie są obchodami historycznie typowymi dla naszego słowiańskiego kręgu kulturowego, to jednak wpisały się na stałe do naszych kalendarzy. Wyraźnie widać to po wydatkach na ten cel – według badań Polskiego Instytutu Ekonomicznego szczególnie w ostatnich latach Polacy znacznie częściej i chętniej kupują walentynkowe upominki swoim ukochanym, przeznaczając na ten cel niejednokrotnie niemałe kwoty. Dla dzieci tematyka walentynek nie powinna być zatem niczym nowym, ale przeprowadzenie tematycznej lekcji języka angielskiego to doskonała okazja, by szerzej poznały historię i zwyczaje tego rozsławionego na cały świat przez brytyjskiego pisarza sir Waltera Scotta dnia.
W życiu zawodowym każdego pracującego człowieka zwykle zdarzają się okresy, w których pojawia się potrzeba lub chęć poszukiwania pracy. Podobnie dzieje się w przypadku lektorów języka angielskiego, którzy nieczęsto całe swoje zawodowe życie spędzają w jednej placówce. Poszukiwanie pracy może być stresującym zadaniem i warto się do tego dobrze przygotować. Bez wątpienia, nieco inna sytuacja dotyczy osób dopiero rozpoczynających swoją ścieżkę zawodową, a bardziej komfortowo zapewne czują się lektorzy z bogatym CV i wieloletnim doświadczeniem. Aby ułatwić poszukującym drogę przez meandry procesów rekrutacyjnych, porozmawiajmy o tym, gdzie oraz jak szukać pracy jako lektor języka angielskiego.
Wystarczy spojrzeć na gromadkę siedzących na dywanie dzieci, by zauważyć, że choć pozornie pozostają w jednym miejscu, to jednak nieustannie są w ruchu. Kręcą się, obracają, stukają rękami w podłoże, dotykają wszystkiego, co znajdzie się w zasięgu. Dodajmy do tego dowolną dziecięcą piosenkę i nie tylko zaczną śpiewać, ale również rytmicznie klaskać w dłonie i tańczyć. Ruch jest bowiem naturalną potrzebą dzieci, nierozerwalnie połączoną z ich rozwojem, także tym intelektualnym. Tę wrodzoną supermoc możesz wykorzystać podczas lekcji języka angielskiego, aby Twoi uczniowie osiągali superefekty.
Doświadczenia uczniów w trakcie lekcji, np. języka obcego, ale i każdego innego przedmiotu – mogą mieć istotny wpływ na ich motywację i chęć do kontynuowania nauki. Szalenie istotna jest w tym kontekście rola nauczyciela, którego postawa w znacznym stopniu może wpływać na postrzeganie samego przedmiotu nauczania. Dlatego warto szukać sposobów na tworzenie możliwie najbardziej przyjaznego uczniowi środowiska pracy, uwzględniającego jego indywidualne potrzeby. Jednym z przydatnych narzędzi, które mogą okazać się nieocenioną pomocą nauczyciela jest koncepcja Nonviolent Communication (NVC), czyli porozumienia bez przemocy.
Dzień Babci i Dziadka w wielu krajach obchodzony jest w różnym czasie. W Zjednoczonym Królestwie wyznaczono termin ruchomy – pierwszą niedzielę października. Podobnie jest w Stanach Zjednoczonych, gdzie National Grandparents’ Day obchodzi się w pierwszą niedzielę po Labour Day. W Polsce natomiast to nie jedno, a dwa osobne święta przypadające jedno po drugim, stale w tych samych dniach, 21 i 22 stycznia. Zbliżające się święto to doskonała okazja, by przeprowadzić tematyczne zajęcia języka angielskiego dla dzieci, zarówno tych młodszych, jak i nieco starszych. Dziadkowie zajmują przecież szczególne miejsce w sercach – są jak rodzice, tylko bardziej doświadczeni ;) Aby wspólnie z uczniami uczcić ich wyjątkowy dzień przygotowaliśmy kilka propozycji zabaw oraz ćwiczeń, które możecie wykorzystać na zajęciach. Zapraszamy!
Zrozumienie funkcjonowania umysłu pozwala zmaksymalizować efektywność pracy i nauki. W przypadku nauczania języków obcych wykorzystanie wiedzy o tym, jak uczy się mózg może istotnie wpłynąć nie tylko na same efekty pracy nauczyciela i ucznia, ale również odczucia związane z uczestnictwem w zajęciach językowych.
W ciągu ostatnich kilkunastu lat byliśmy świadkami niespotykanego tempa rozwoju technologii komunikacyjnych. To, co kiedyś było fantazją niczym z książek Stanisława Lema, dziś mamy na wyciągnięcie ręki. Telefony komórkowe, tablety czy komputery przenośne znajdziemy w każdym niemal domu, niejednokrotnie nawet dzieci posiadają własne urządzenia. Zapewne również prawie każdy w codziennym życiu ma okazję zetknąć się z nowoczesnymi formami komunikacji, a sama dostępność i powszechność tego rodzaju mediów przyczyniła się do powstania nowych nośników informacji. Jednym z nich są właśnie memy.
Włączanie atrakcyjnych treści do lekcji języka angielskiego pozwala przyciągnąć uczniów do nauki niczym magnes. A wszyscy przecież wiemy, jak niełatwym zadaniem bywa utrzymanie dziecięcej uwagi podczas zajęć. Dlatego nieustannie zachęcamy do możliwie jak najczęstszego wykorzystywania szerokiej gamy różnorodnych pomocy dydaktycznych. Dzięki temu nawet najbardziej relaksujące zadania, ale wykonywane w skupieniu i z zaangażowaniem, stworzą warunki korzystne dla efektywnej nauki.
Zbliżające się Święta wypełniają niemal wszystkie sale lekcyjne radosną atmosferą oczekiwania na pierwszą gwiazdkę. Trudno nie wykorzystać entuzjazmu i pozytywnego nastawienia dzieci także podczas lekcji języka angielskiego. Aby podtrzymać wesoły nastrój proponujemy wprowadzenie podczas zajęć zabaw świątecznych po angielsku. Przygotowaliśmy kilka propozycji, które wciągną do wspólnej zabawy uczniów w różnym wieku.
Zastanawiasz się czy Polski Ład będzie miał wpływ na Twoje finanse? Szukasz sprawdzonych i czytelnych informacji? Przychodzimy z pomocą!
Wyniki najnowszych badań wskazują, że 15-20% populacji to osoby o wysokiej wrażliwości. Wysoka wrażliwość to cecha związana z osobniczymi i wrodzonymi uwarunkowaniami neurologicznymi, niestanowiąca zaburzenia, jednak będąc nauczycielem warto wziąć pod uwagę, że w grupie mogą znaleźć się osoby o różnym poziomie wrażliwości.
Kolorowe światełka już oświetlają witryny sklepów, w radiu coraz częściej grają klimatyczne piosenki, w centrach miast pojawiają się wielkie choinki. Może to oznaczać tylko jedno – Christmas is coming! Przygotuj się na ten czas również w swoich grupach. Poznaj ciekawe pomysły na świąteczne lekcje języka angielskiego, które wprowadzą Twoich uczniów w wyjątkowy nastrój, a przy okazji poszerzą ich słownictwo!
Bycie przedsiębiorcą to dla osób przyglądających się tej formie działalności z zewnątrz idealne rozwiązanie. Jesteś szefem sam sobie, nikt nie rozlicza Cię z Twojej pracy, możesz jechać na wakacje kiedy tylko chcesz, nikomu nie tłumaczysz się z nieobecności. A jak to wygląda naprawdę z perspektywy pracy lektora języka angielskiego, który myśli o założeniu własnej działalności, a w perspektywie nawet własnej szkoły językowej? Jakie wyzwania czekają na osoby, które chcą założyć własną firmę? Co jest potrzebne do założenia działalności gospodarczej? Oto kilka wskazówek, jak w bezpieczny sposób zostać własnym szefem :)
Lekcje, sprawdzanie kartkówek, uzupełnianie dziennika, doszkalanie – czasem brakuje dnia, aby z wszystkim zdążyć. A co z przygotowaniem tematów na kolejne zajęcia? Jeśli zastanawiasz się, jak oszczędzić czas podczas planowania lekcji, mamy kilka gotowych rozwiązań. Sprawdź 5 scenariuszy lekcji angielskiego dla nastolatków stworzonych przez metodyków Early Stage!
Zapewne doskonale wiesz, że uczniowie rozkojarzeni rozmowami, szeptami i hałasem nie mogą skupić się na tyle, by efektywnie przyswajać wiedzę. Hałas w klasie nie sprzyja również Tobie – wpływa negatywnie na motywację, zdrowie strun głosowych oraz skuteczność prowadzonych zajęć. Czy wiesz, jak radzić sobie z hałasem w klasie tak, by nie stracić głosu? Jak zaangażować uczniów, żeby byli zainteresowani zajęciami? W tym wpisie opowiemy Wam o sposobach, które pomogą przywrócić skupienie podczas zajęć języka angielskiego.
Angielska gramatyka to szalenie interesujący obszar dla osób uczących się języka. Odkrywanie kolejnych jej elementów przypomina dopasowywanie puzzli w układance, tworzących harmonijną całość. Uczniowie jednakże nie zawsze dostrzegają od razu jej piękno, kojarząc często naukę angielskiej gramatyki ze żmudnymi powtórkami, godzinami spędzanymi nad zeszytami monotonnych ćwiczeń, testami i trudnymi do zrozumienia zasadami. A przecież można jej uczyć o wiele przyjemniej! Przełam stereotypy i zainspiruj swoich uczniów, włączając do swoich zajęć gry do nauki angielskiej gramatyki.
Prowadzenie własnej działalności gospodarczej wiąże się z szeregiem obowiązków, spośród których wiele dotyczy spraw chętnie odkładanych na później lub niespecjalnie porywającej pracy „papierkowej”. Warto o nich pamiętać, nie tylko dlatego, że wymagają tego urzędy, ale również czasem… aby oszczędzić. Jednym z takich zadań jest prawidłowe ewidencjonowanie kosztów, których wartość ma wpływ na wysokość należnego urzędowi skarbowemu podatku dochodowego oraz w niektórych przypadkach, także podatku VAT. Warto jednak pamiętać, że wbrew dość powszechnemu mylnemu przekonaniu, nie można „w koszty” wrzucać dowolnych wydatków. Podpowiemy dziś, jak odnaleźć się w gąszczu przepisów podatkowych oraz jakiego rodzaju koszty można i warto ująć w kosztach działalności gospodarczej.
Profilaktyka chorób to zagadnienie, o którym nieustannie powinno się przypominać. Na co dzień łatwo bowiem zapomnieć o sprawach zdrowia. Jeśli nic specjalnie nam nie doskwiera, nietrudno ulec przekonaniu, że dolegliwości zdrowotne to sprawa, która nas nie dotyczy. Szczególną uwagę warto zwrócić na zapobieganie chorobom zawodowym. W pracy spędzamy przecież dużą część życia. Niezdrowe lub nieodpowiednie nawyki, a także brak odpowiedniego reagowania w sytuacji pojawienia się dolegliwości, mogą nieść ze sobą wiele długofalowych konsekwencji. Porozmawiajmy zatem o tym, jak przeciwdziałać chorobom i przypadłościom typowym dla nauczycieli.
Opowiadanie to najstarsza znana ludzkości technika nauczania. Na długo przed pojawieniem się pierwszych rodzajów pisma, wiedza była przekazywana kolejnym odbiorcom i pokoleniom za pośrednictwem historii. To zarazem najbardziej naturalna i najbliższa człowiekowi forma komunikacji. Każdy z nas przecież opowiada historie, choć nie każdy był tego uczony w sposób uświadomiony. Zaletą takiej formy wymiany informacji jest jej efektywność – nasze umysły doskonale radzą sobie z zapamiętywaniem ciągów zdarzeń ubranych w formę opowiadania. Zapamiętujemy wówczas łatwiej niż słuchając suchych definicji czy zbiorów niepowiązanych danych. Badania dowodzą, że historia lub ciekawostka w formie opowiadania zostaną zapamiętane nawet 22 razy lepiej niż same „suche” informacje. Storytelling jest więc bardzo skuteczną techniką do włączenia podczas prowadzenia zajęć, ale nie tylko. Jeśli chcesz dowiedzieć się, w czym jeszcze może okazać się przydatny w Twojej szkole językowej, zapraszamy do lektury.
Motywowanie i stymulowanie uczniów do efektywnej pracy podczas zajęć wymaga kreatywnego wykorzystania dostępnego wachlarza możliwości. Pragniemy zaprezentować ciekawy sposób na urozmaicenie zajęć i wciągnięcie dzieci do świata interaktywnej nauki. Kody QR, bo o nich będzie mowa, to stosunkowo nowy, ale zyskujący coraz większą popularność sposób na wprowadzenie elementów multimedialnych do lekcji języka angielskiego. Podpowiadamy jak z nich korzystać oraz jak sprawnie przeprowadzić lekcję z ich wykorzystaniem.
Stres to nieodłączny element naszego życia. Jego funkcją jest przygotować nas do działania, zmobilizować organizm i umysł do wytężonej pracy w celu pokonania trudności na naszej drodze. Ten „dobry” stres jest więc naszym sprzymierzeńcem, ale tylko wtedy, gdy jest krótkotrwały. W naszym życiu jednak nie brakuje wyzwań i okazuje się, że stres nie towarzyszy nam przez chwilę, tylko przykleja się do nas na dużo dłużej. Z czasem zaczynamy odczuwać jego skutki m.in. w formie napięć w ciele, odczuwania lęku, trudności z zasypianiem. Jak sobie z nim radzić, by nadmierne napięcie nie przerodziło się w poważny problem? Jest na to kilka skutecznych sposobów!
Wakacje już za nami, a więc pora wrócić do szkolnej codzienności. Aby łagodnie wprowadzić uczniów do nauki, warto podczas pierwszych lekcji poświęcić choć kilka chwil na powtórkę poznanego już materiału. To także doskonała zabawa! W tym wpisie znajdziesz nasze pomysły na kreatywne i ciekawe odświeżanie i przypominanie słówek. Zapraszamy!
Pierwsze dni września stawiają przed nauczycielami dodatkowe wyzwania. Organizacja pracy w nowym roku szkolnym, ustalanie zasad współpracy z poszczególnymi grupami, czy wreszcie wprowadzenie uczniów do codzienności szkolnej to sprawy, które wymagają szczególnej uwagi. W roku szkolnym 2021/2022 trzeba dodatkowo zmierzyć się z trudnościami relacyjnymi, które są pokłosiem przedłużającego się okresu izolacji uczniów i nauczania zdalnego. Wychodząc naprzeciw licznym pytaniom dotyczącym tego, w jaki sposób pomóc uczniom na nowo zaaklimatyzować się w szkole, przygotowaliśmy kilka propozycji. Zapraszamy do lektury!
W tym roku wrześniowe powroty do szkół dla wielu dzieci stanowić będą niezwykłe wydarzenie. Po miesiącach spędzonych z dala od kolegów i koleżanek krótko przed wakacjami miały okazję spotykać się przez kilka tygodni w nieco wyjątkowych okolicznościach, po okresie nauki zdalnej spowodowanej pandemią. Dla wielu był to czas intensywnego nadrabiania materiału, zaliczania zaległych partii materiału, a także okres wyczekiwania na zbliżające się lato. Prawdziwy powrót do stacjonarnej nauki następuje właśnie teraz.
„Jeśli nie wiesz, dokąd zmierzasz, każda droga doprowadzi Cię donikąd”. Słowa amerykańskiego polityka i laureata Pokojowej Nagrody Nobla, Henry’ego Kissingera doskonale oddają sens tego, jak ważne jest właściwe określenie swoich celów i dążeń. Jeśli pragniesz przybliżyć się do sukcesu zawodowego, zastanów się najpierw, czym on dla Ciebie jest.
Mierzalny, możliwy do zdefiniowania cel pozwoli Ci łatwiej określić sposób jego realizacji. Jednocześnie, w ten sposób możesz także wskazać cele cząstkowe, których osiągnięcie będzie zarówno wskaźnikiem podążania w zamierzonym kierunku, jak i doskonałym sposobem motywowania się do dalszej pracy, dając poczucie zadowolenia z dotychczasowych dokonań
Czym skorupka nasiąknie za młodu… wszyscy doskonale znamy to przysłowie. Dlatego właśnie od najmłodszych lat warto zaszczepiać w dzieciach pasję do nauki języków obcych. Dzięki temu mogą nie tylko szybko się uczyć, korzystając z naturalnej elastyczności młodych umysłów, ale również – co bardzo ważne – nabywać umiejętności niezbędnych podczas nauki pierwszego obcego oraz kolejnych języków. Dzięki temu w przyszłości nauka języków obcych jest czymś całkowicie naturalnym. Jeśli chcesz zaszczepić w swoich uczniach prawdziwego językowego bakcyla, zapraszamy do lektury.
W stanie pełnej gotowości jest zdecydowana i konkretna, ale w obliczu najmniejszej porażki – kurczy się i chowa w cieniu. Raz wydaje się odporna na sugestie rozumu, innym razem potulnie im ulega. Jak zahartować motywację wewnętrzną, żeby przetrwała niejeden kryzys?
Są takie gwiazdy, które bez bisów nie schodzą ze sceny. Kooperacja to jedna z nich. Gra w zespole, dlatego świetnie rozumie ideę nauczania we współpracy. W swoim repertuarze ma same edukacyjne hity. Posłuchaj składanki: The best of!
Błędy mają generalnie nie najlepszą reputację, a jeśli chodzi o naukę, to sprawa komplikuje się jeszcze bardziej. Nic dziwnego: błąd to często niepokój, stres, uczucie porażki (ucznia lub nauczyciela). Błąd bywa postrzegany jako coś, czego powinniśmy się bać, unikać, wstydzić, wystrzegać, nie popełniać ponownie… Od samego myślenia o błędach można poczuć nieprzyjemny ścisk w żołądku. Czy jednak błędy to rzeczywiście samo zło? I dlaczego niektórzy uczniowie łagodniej znoszą porażki, a błędy nie są dla nich końcem świata? Jak wygląda… recepta na błąd?
Od lat prowadzisz swoją szkołę językową i czujesz, że potrzebujesz zmian? A może właśnie zaczynasz i chcesz dobrze zainwestować edukacyjny potencjał? Poznaj Design Thinking i zamień swój biznes w małą kopalnię diamentów!
10% populacji ma dysleksję – to dużo czy mało? Oczywiście trudno powiedzieć nie mając punktu odniesienia. Jednak będąc nauczycielem warto sobie uświadomić, że w którejś ze swoich grup na pewno spotkasz dziecko z dysleksją.
Dysleksja oznacza trudności w nauce czytania i pisania, jak również w przetwarzaniu i zapamiętywaniu informacji. Zaburzenia mogą dotyczyć percepcji wzrokowej, słuchowej i funkcji motorycznych. Niech Cię to jednak nie zmyli. Osoby z dysleksją mają co najmniej przeciętny iloraz inteligencji oraz normalną zdolność uczenia się.
Poszukiwanie odpowiedniego pracodawcy to niezwykle ważny czas. Właściwa decyzja może niejednokrotnie zaważyć nie tylko na satysfakcji z wykonywanej pracy, ale nawet na dalszym przebiegu ścieżki zawodowej. Jeśli właśnie przeglądasz oferty pracy dla lektorów języka angielskiego, w naszym wpisie znajdziesz kilka cennych rad dotyczących tego, co szczególnie warto sprawdzić przed wzięciem udziału w rekrutacji. Zapraszamy!
Własny biznes bywa niespełnionym marzeniem wielu pracowników. Niesłusznie! Jeśli jesteś nauczycielem języka angielskiego i zastanawiasz się, czy własna firma jest dla Ciebie, czy poradzisz sobie z wszystkimi formalnościami oraz zarządzaniem swoim projektem życia, ten wpis odpowie na te pytania. Zapraszamy!
Czy sprawiedliwie zawsze oznacza równo? Jako nauczyciel z pewnością często zastanawiasz się, jak wyważyć podejście do swoich uczniów w taki sposób, by mieli poczucie Twojej bezstronnej oceny. Czasem jednak w grupie pojawiają się sytuacje wyjątkowe, gdy szczególną uwagą i opieką musisz otoczyć wybrane dzieci.
Zapraszamy do przeczytania wywiadu z Karoliną Kaniewską - franczyzobiorcą w Early Stage
Odpowiednia kalkulacja ceny kursu w Twojej szkole językowej to kluczowa kwestia jeśli zależy Ci, żeby Twój biznes był źródłem satysfakcji finansowej. Jeśli decyzja o wysokości opłaty za Twój kurs języka angielskiego spędza Ci sen z powiek, zapoznaj się z 5 najważniejszymi zasadami ustalania cen.
Podczas rozmów z przedsiębiorczymi mamami, często pojawia się pytanie, czy prowadzenie własnej firmy daje się pogodzić z macierzyństwem. Z doświadczenia wiemy, że czasem to właśnie takie rozwiązanie daje największą elastyczność, możliwość utrzymania aktywności zawodowej w okresie wychowywania dzieci, a także realizacji własnych ambicji i pasji.
„W każdej istocie tkwią zarodki dobrego, trzeba tylko umieć je odnaleźć. Obowiązkiem nauczyciela jest odszukać je i rozwinąć”. – Lucy Maud Montgomery, Ania z Avonlea
Uwaga uczniów jest zmienna – czasem może wynikać z niedopasowanego do grupy rozłożenia materiału, a czasem z indywidualnych przyczyn – np. stanu zdrowia ucznia, niewyspania, przeżywania trudnych emocji. Jednak nawet w tych trudniejszych momentach nauczyciel może pomóc uczniom nakierować uwagę na odpowiednie tory.
Praca z tekstem w głowach uczniów najczęściej łączy się z hasłem: nuuuuuda! W lektorach języka angielskiego może wzbudzać wątpliwości: „Czy nie lepiej zadać czytanie do domu…? Lekcję wykorzystamy na coś bardziej efektywnego…”. Jednak rzadko jest to dobre rozwiązanie. Jak sobie więc poradzić z tematem i jak pracować z tekstem podczas lekcji języka angielskiego?
Bycie nauczycielem to wyzwanie na wielu poziomach: merytorycznym, kreatywnym, organizacyjnym, emocjonalnym. Klasy tworzą uczniowie, którzy – choć są w tym samym wieku – bardzo się różnią.
Superbohaterowie korzystają z supermocy – supernauczyciele również! W Early Stage specjalnych pomocy do uczenia języka angielskiego mamy aż 10! Poznaj nasze skuteczne i sprawdzone metody nauczania, a Twoje zajęcia ze zwykłych lekcji zmienią się… w superlekcje!😊
Początek nowego roku to doskonały moment, by pomyśleć o przyszłości. Zaledwie kilka tygodni temu, w gronie rodziny i przyjaciół, życzyliśmy sobie wzajemnie spełnienia najskrytszych marzeń i wszelkiej pomyślności.
W Early Stage obserwujemy, jak kreatywni i niezwykle pomysłowi są nauczyciele języka angielskiego w zakresie opracowania pomocy dydaktycznych, wykorzystywanych podczas zajęć. Bardzo cenimy wszystkie pomysły i inicjatywy, ale rozumiemy także, że czasem dobrze jest skorzystać z gotowych propozycji. Dlatego przygotowaliśmy zestawienie interesujących pomocy dydaktycznych dla nauczycieli angielskiego, które przyspieszą przygotowanie zajęć. Być może znajdą się wśród nich i takie, z których jeszcze nie korzystasz. Zachęcamy do lektury!
Myśląc o tym, jak wygląda praca nauczyciela języka angielskiego mamy często jasno wyrobione zdanie. Z nowym rokiem zweryfikujemy kilka powszechnie znanych “prawd i mitów” na temat pracy w edukacji. O plusach i minusach pracy lektora języka angielskiego, radościach i wyzwaniach oraz o tym, czy praca nauczyciela to tylko ciągłe sprawdzanie kartkówek, rozmawialiśmy z Olą, lektorką Early Stage z Warszawy.
Prowadzenie swojej szkoły języka angielskiego niejedno ma imię. To zarówno mnogość ról, w które trzeba wejść, wiele wyzwań - pojawiających się na różnych etapach jej rozwoju, jak i konieczność mierzenia się z sytuacjami niespodziewanymi, zaskakującymi - jak chociażby przeprowadzenie klientów i pracowników przez trudny czas pandemii i nauczania zdalnego.
W pracy lektora języka angielskiego oprócz świetnego przygotowania do zajęć oraz umiejętności współpracy z uczniami, ważne jest również budowanie harmonijnych relacji na linii nauczyciel - rodzice.
Nie gramatyzuj i zabierz swoich uczniów w gramatyczne przestworza dzięki podręcznikowi do praktycznej nauki gramatyki języka angielskiego - Grammar Rhymes! Co skrywa kultowy podręcznik autorstwa Joanny Zarańskiej? I dlaczego dzięki niemu lekcje angielskiego będą miały kosmiczną siłę przyciągania? Rozsiądź się wygodnie i poznaj bliżej materiały dla nauczycieli do uczenia angielskiej gramatyki!
Praca nauczyciela daje mnóstwo satysfakcji, obfituje w
wyzwania i ciekawe zadania, ale wiąże się też z dużym stresem i
odpowiedzialnością. Nie jest to tak łatwa praca, jak by się mogło wydawać.
Zapraszamy Was do odsłuchania podcastu, w którym Zuza Piechowicz oraz Maciej Sopyło porozmawiają o tym, jak budować relacje w świecie technologii. Zapraszamy!
Niepewność, nieprzewidywalność, chaos, stres - to czas, w którym szczególnie należy zatroszczyć się o swoje emocje, by móc doświadczać spokoju i działać skutecznie. Jak to zrobić? Od czego zacząć?
JUŻ DOSTĘPNE! Trzecie wydanie magazynu dla nauczycieli, metodyków i właścicieli szkół Teachers’ Universe!
Ewelina i Łukasz to małżeństwo anglistów z Tarnogrodu. Cztery lata temu postanowili wspólnie otworzyć szkołę angielskiego dla dzieci. Z jakimi wyzwaniami łączy się praca we dwoje? Jakie możliwości daje? Jeśli zastanawiasz się, czy model rodzinnej firmy może się sprawdzić, jakie są jego szanse i zagrożenia - poznaj inspirującą historię tych dwojga!
Zapraszamy na webinaria dotyczące cyberbezpieczeństwa, które powstają we współpracy z Fundacją Citi Handlowy im. L. Kronenberga w ramach akcji CyberMocn@ Szkoła! Kliknij w grafikę i zobacz harmonogram! :-)
Karolina Ziółkowska to lektorka, która po 6 latach pracy w Early Stage zdecydowała się na otworzenie własnej szkoły. I nie byłoby w tym nic niezwykłego, gdyby nie fakt, że tuż przed startem wybuchła pandemia i cały świat na chwilę się zatrzymał. Jak poradziła sobie z obawami? Co dało jej siłę do działania i wreszcie - jak udał się start? Przeczytaj rozmowę z dziewczyną, która postanowiła na przekór wszystkiemu spełniać swoje marzenia.
Wyobraź sobie, że istnieje Biuro Informacji Zwrotnej. Dzwonisz, a ciepły głos w słuchawce mówi: „Zostaw wiadomość. Niezwłocznie przekażemy ją adresatowi”. Niestety, w zawodowej rzeczywistości nie ma takiego numeru, a udzielanie feedbacku na lekcji to Twoje zadanie. Jak budować komunikat, żeby dawał do myślenia, a nie zamykał i zniechęcał?
"Wszyscy mówimy, że lubimy wyzwania, no to mamy wyzwanie. Człowiek się naprawdę do wszystkiego przyzwyczaja. Los nam rzucił kłodę pod nogi, ale zobaczcie jak ją spektakularnie przeskoczyliśmy. Teraz już naprawdę trudno będzie nas zaskoczyć."
Jak i czy w ogóle uczyć pisania na lekcjach online? Czy jest zupełnie inne od uczenia „analogowego”? Przeczytajcie ten artykuł, aby rozstrzygnąć tę kwestię.
Z pełną szczerością przyznaję, że dla mnie pisanie stanowi najtrudniejszą umiejętność w nauczaniu, niezależnie od tego, czy jest to nauczanie stacjonarne, czy e-learning. Zauważyłam jednak, że mamy sporo ciekawych narzędzi i funkcji online, które dają nowe możliwości w uczeniu właśnie tej umiejętności. Spróbuję więc napisać o ich przydatności i nieco się nimi pozachwycać :-)
W tym artykule opiszę Wam kilka pomysłów na to, jak korzystać z możliwości naszej starej znajomej – google. Tym razem jednak nie o samym google doodle – o tym możecie przeczytać w innym artykule TUTAJ. Dzisiaj będzie o tym, jak wykorzystać google docs do powtarzania słownictwa i struktur... zapraszam!
W dzisiejszym artykule przedstawiam Wam parę propozycji na temat tego, jak wykorzystać czat w narzędziach do uczenia online, aby uatrakcyjnić zajęcia. Jego niezaprzeczalnym plusem jest to, że zwiększa zaangażowanie uczniów. Zamiast prosić o odpowiedź całą grupę i uzyskać jedną – dwie odpowiedzi, uzyskujemy ich kilka – kilkanaście. Poza tym skracamy czas na wymawianie imion uczniów oraz uzyskujemy pełną równość wypowiedzi – czemu więc nie skorzystać ze wszystkich tych plusów?
Każdy nauczyciel wie, że porcjowanie nauki i przerwy są potrzebne dla mózgu. To, czego potrzebujemy jeszcze bardziej, to przerwa przyjazna mózgowi, czyli brain break. Brain break ma na celu zaktywizowanie lub uspokojenie intensywnie pracującego mózgu. Taka przyjazna mózgowi przerwa wyraźnie zaznacza zmianę dla mózgu, przez co zwiększa jego koncentrację i pomaga lepiej zapamiętywać nowe treści. Dobre brain breaki są zazwyczaj zabawne i angażujące, dzięki nim motywacja uczniów do nauki wzrasta.
Po przeczytaniu poprzedniego artykułu prawdopodobnie już wiecie, że pozyskiwanie uwagi uczniów w wieku szkolnym i przedszkolnym za ekranami nie jest łatwe, ale za to przy pewnym wysiłku i wiedzy – w pełni osiągalne. Co jeszcze możemy robić, aby zaangażować naszych uczniów w e-lekcje i uzyskać efekt WOW?
W nauczaniu online trudniej przeprowadzać zabawy ruchowe, organizować pracę w grupach czy parach, wytrwać przed ekranem tą samą ilość czasu, co w warunkach naturalnych, nie można nawet podejść do ucznia i zamienić z nim kilku słów na osobności. Te wszystkie trudności piętrzą się szczególnie w początkowych fazach e-nauki. Jednak z czasem wiele z nich da się obejść, rozwiązać lub zaakceptować i wytworzyć nowe sposoby osiągnięcia celu, jakim jest koncentracja i zaangażowanie uczniów. Przedstawię Wam kilka podpowiedzi!
‘Unlearning’ przemawia do mnie szczególnie w tym czasie, kiedy zamknięci w domach możemy nauczyć się czegoś nowego albo… tego samego w inny, nowy sposób. Do głowy przyszła mi książka „Uważne uczenie się. Techniki mindfulness dla nauczycieli, rodziców i autodydaktyków” – wspaniałe kompendium wiedzy o uważności w kontekście edukacyjnym.
"Chce nauczyć moje córki tego, że kobieta może robić to, o czym marzy, że nie ma jednego idealnego modelu postępowania, który jest właściwy. Ja byłam siebie bardzo świadoma, kiedy urodziłam drugie dziecko i wiem, że praca sprawia, że jestem po prostu szczęśliwa." - zapraszamy na inspirujący wywiad z Martyną Poradą, mamą dwóch córek, lektorką i wicedyrektorem filii Early Stage w Rzeszowie.
Tonia Bochińska, współwłaścicielka naszej szkoły, została finalistką prestiżowego konkursu fundacji Sukces Pisany Szminką. Przeczytajcie jak wyglądała Jej droga - od nauczycielki angielskiego do Bizneswoman Roku.
Jak założyć szkołę językową? Coraz więcej przedsiębiorczych osób zadaje sobie to pytanie. Czy to dobry pomysł na biznes? W końcu tego typu placówek wszędzie jest pełno. Jeśli zastanawiasz się nad tymi kwestiami, marzysz o tym, aby otworzyć tego typu placówkę, a pojęcia biznesplan i szkoła językowa nieustannie zaprzątają Twoje myśli, to ten tekst jest właśnie dla Ciebie. Podpowiadamy, jak otworzyć szkołę językową, która z pewnością okaże się sukcesem. Zapraszamy do lektury.
„Największą przyjemność sprawia mi to, że naprawdę dogaduję się z uczniami na lekcji, że lubimy się i szanujemy. Stanowimy pewną symbiozę. Dzieciaki wiedzą, że nie jestem sztywną nauczycielką. Mogą czuć się swobodnie. Pomaga mi to, że sama kiedyś byłam w ich sytuacji.” – rozmowa z Julią Wyrzykowską, lektorką filii Early Stage na Tarchominie.
Rozmowy o szczęściu - Edyta
„Uwielbiam metody Early Stage, gdyż są one odzwierciedleniem moich pasji.
Muzyka, śpiew, ruch towarzyszyły mi od dziecka. Wiele lat tańczyłam w zespole folklorystycznym, po czym zaczęłam kurs tańców latynoamerykańskich. Skończyłam także szkołę muzyczną i uczyłam się śpiewu w Krakowskiej szkole jazzu. Przez kilka lat śpiewałam z zespołem na weselach! Teraz na zajęciach, dzięki śpiewowi, przemycam nowe słówka i gramatykę.” – rozmowa z Edytą Burnóg, lektorką w filii Early Stage w Brzesku.
Niektórzy myślą, że życie metodyka jest usłane różami – nie musi przygotowywać lekcji, rozwiązywać trudnych sytuacji w klasie, sprawdzać sterty prac domowych. Czy rzeczywiście jego głównym zadaniem są spacery po szkolnych korytarzach i zaglądanie na zajęcia, aby upewnić się, czy wszystko gra?
Zazwyczaj gra w pierwszym składzie, ale kiedy ma gorszy dzień – dostaje czerwoną kartkę i trafia na ławkę rezerwowych! Tyle że mecz toczy się dalej i trzeba znaleźć dobry sposób, żeby go wygrać. Po cichu ;)
Lubisz wygrywać? Gramatyka to mocny zawodnik, nie ulegnie bez walki! Jeżeli chcesz działać taktycznie, wciągnij ją do gry i nie wypuszczaj z klasy, dopóki nie rozbudzi językowej wyobraźni Twoich uczniów. Niech zaprezentuje się jako ciekawa i zrozumiała, skłonna do frajdy. Taki ruch to gramatyczny szach mat!
Po tych kilku latach pracy, zaczęłam inaczej patrzeć na świat – jak widzę dużą kostkę myślę „pogramy w klasy ćwicząc past simple”, jak widzę pusty słoik myślę „wrzucę tam słówka i będziemy losować i pogramy w kalambury”. Kreowanie nowych pomysłów nie jest już obciążeniem tylko nawykiem, a improwizacja i organizacja wchodzi w krew!” O pracy lektora, byciu mamą i nieograniczonych możliwościach rozwoju Mamo Pracuj rozmawia z Pauliną Raszko, lektorką i podwójną mamą.
„Pół na pół” czy „telefon do metodyka”? Co robisz, kiedy w trakcie zabaw językowych zacięta rywalizacja bierze górę nad współpracą? Zamiast korzystać z koła ratunkowego, wprowadź do gry nową zawodniczkę. Ma mnóstwo zalet i potrafi błyskawicznie odnaleźć się w grupie. To kooperacja.
Uwielbiam pracę z piosenką i kontakt z dzieciakami. Lubię słuchać o tym, co mają w planach, poznawać je, wchodzić do ich świata... Dzięki temu łatwiej się prowadzi lekcje. Czasami wyzwaniem jest poznawanie dzieci bliżej, bo niektóre ich zwierzenia mnie wzruszają ale też przytłaczają. Z drugiej strony to jeszcze mocniej kształtuje naszą relację. Wywiad z Mają Kapłon - lektorką Early Stage i… finalistką Voice of Poland!
“Świat zmienia się tak szybko, że właściwie nie wiemy, które umiejętności intelektualne będą najważniejsze dla przyszłych pokoleń. Wiemy jednak na pewno, że aby być kreatywnym, kochać swoją pracę, płynnie manewrować pomiędzy tym, co cyfrowe i analogowe, i doświadczać życia wypełnionego nauką, młodzi ludzie w każdym wieku będą potrzebowali rozwinąć umiejętność bycia obecnym. Polega ona na zaprzyjaźnieniu się z własnymi wewnętrznymi doświadczeniami i zaufaniu im, przyswojeniu sobie umiejętności nawigowania po wewnętrznym krajobrazie umysłu, ciała i serca oraz w zewnętrznym środowisku wspólnej nauki z innymi ludźmi. Tego rodzaju dostęp do własnej kreatywności oraz wyobraźni w trakcie całego życia jest przepisem na sukces, dobre samopoczucie i, jak sugeruje tytuł tej książki, na szczęście” - ten cytat Jona Kabat-Zinna stanowi najlepszy wstęp do jej recenzji i jednocześnie rekomendację do jej UWAŻNEGO :) przeczytania.
Jak byłam na praktykach to często słyszałam “Jesteś młoda… jeszcze Ci się chce, ale zobaczysz, że ten zapał przejdzie’. To strasznie przykre dla kogoś, kto ma w sobie pasję, ciekawość, wciąż chce więcej i lepiej. - rozmowa z Martą Stępniak, metodykiem z wrocławskiej filii Early Stage
Bardzo dziękuję osobie, która poleciła mi kolejną pozycję wartą przeczytania i podzielenia się jej wartością. Książka Shankera wyróżnia się przede wszystkim ogromną ilością konkretnych przykładów z klasy, przejrzystą formą i bardzo przystępną szatą graficzną. Zawiera wyniki wielu różnorodnych badań oraz case studies. Już sam ten wstęp powinien zachęcić do wnikliwej analizy treści tej książki, moim zdaniem każdy nauczyciel może z niej czerpać mnóstwo mądrości.
"Wiedziałyśmy, że mamy prawo się uczyć, popełniać błędy, że trzeba doskonalić warsztat. Faktycznie wówczas dużo pracy wymagało kserowanie, przygotowywanie się do zajęć, ale w związku z tym, że zaczęłam tak wcześnie, mam poczucie, że dzięki temu mogłam też kształtować tę firmę." O rozwoju, wspinaczce i Kaziu - jeżyku afrykańskim, rozmawiamy z Karoliną Kij-Skarżewską - lektorką i metodykiem wspomagającym we wrocławskiej filii Early Stage.
W 2005 roku przekonaliśmy się, że jedna dobra idea potrafi rozpalić wyobraźnię kilku tysięcy osób. A kilka tysięcy osób może osiągnąć dużo więcej, niż jedna dobra idea. Odtąd działamy razem, MY, członkowie drużyny Early Stage. Uczniowie, rodzice, lektorzy, pracownicy i przyjaciele szkoły. Od lat wspólnie realizujemy projekty międzynarodowe. W ten sposób przybliżamy dzieciom kulturę, historię i muzykę różnych zakątków świata. Rozwijamy ich zainteresowania, poszerzamy wiedzę, uwrażliwiamy na potrzeby innych ludzi i z ciekawością spoglądamy przez otwarte okno szkoły na świat.
Jak się przejdzie trudne momenty, które transformują człowieka to zmienia się świadomość i postrzeganie świata. To wyzwala. Jeśli przestaniemy się bać tego, co się stanie, czy sobie poradzimy, sięgniemy do swoich doświadczeń i przypomnimy sobie, że już nam się kiedyś udało, to zmniejszamy nasze obawy. Przestajemy się kurczowo trzymać rzeczywistości, otwieramy się na nowe. Życie jest niepojęte:) - wywiad z Agnieszką Granecką, lektorką Early Stage, mamą, pasjonatką rolek, gór i fotografii.
Kolejny raz z przyjemnością dzielę się z Wami książką, którą uwielbiam. Tym razem piszę o poważnej pozycji, która nauczyła mnie patrzeć krytycznie na tzw. „popwiedzę” i otworzyła drzwi do poszukiwań sprawdzonych, a niekoniecznie modnych, rozwiązań w edukacji. W tej recenzji skupię się głównie na tych mitach, które dotyczą właśnie edukacji, ale gorąco zachęcam do wgryzienia się w całość książki. Książka napisana jest przystępnie, rzeczowo oraz nieco ironicznie, a demitologizacja odbywa się w podziale na krótkie kilkustronicowe rozdziały.
Nauczyciel to tak sobie po prostu wchodzi do klasy i uczy. Tak? A co ze sporządzaniem dokumentów, dawaniem feedbacku, pisaniem raportów, planowaniem zajęć, tworzeniem materiałów, komunikacją i zebraniami z rodzicami? Oto kilka aplikacji, które pomogą te wszystkie obowiązki zorganizować i pozwolą zaoszczędzić czas.
Muszę przyznać, że jestem już sfrustrowana narzekaniem na polski system szkolnictwa. Choć z większością argumentów się zgadzam, nie widzę sensu powtarzania ich bez konstruktywnej debaty na temat tego, jak ten system usprawnić czy zmienić. Wydaje mi się natomiast, że ta książka podaje kilka ciekawych pomysłów do rozważenia w tej kwestii. Mimo że nie możemy zmienić systemu, znajdziemy w niej wiele inspiracji do małych kroków, które możemy podjąć, aby naszym uczniom było lepiej w szkole.
W naszych postach freebiesowych i na grupie Teachers’ Universe na facebooku pojawiają się różne pomysły na gry z flashami. Aby ułatwić Wam ich znalezienie, postanowiłam zebrać te pomysły w jednym miejscu :)
W dzisiejszym wpisie chciałabym napisać kilka słów o książce popularnonaukowej dotyczącej tego, jak się uczymy, zapamiętujemy, jakie warunki powinny być spełnione, aby to zaszło oraz czego unikać, jeśli chcemy się rzeczywiście nauczyć wybranego materiału. Dla mnie największą zaletą tej książki jest to, że obala różne popularne mity dotyczące procesu uczenia się, na przykład to, że najlepiej powtarzać materiał w ten sam sposób czy w tym samym (najlepiej cichym) miejscu albo to, że nie powinno się prokrastynować nauki.
Korzystanie z książeczek obrazkowych (picture books) na lekcjach angielskiego to doskonała okazja do przedstawienia struktur gramatycznych i słownictwa w kontekście. Storytelling to czytanie / opowiadanie bajek, historii czy wierszyków w angażujący dla uczniów sposób. W trakcie tej aktywności mają oni okazję odpowiedzieć na pytania dotyczące tekstu, pokazać część historii gestami i powtarzać słowa. Książeczki można odpowiednio dobrać do poziomu językowe i zainteresowań uczniów. Dodatkowo, poprzez zadawane pytania ćwiczymy umiejętność rozumienia tekstu.
Być może części z Was „coaching” nie kojarzy się najlepiej, natomiast część z Was mogła już mieć z nim styczność od strony psychologicznej. Do lektury tej książki należy podejść bez szczególnego nadawania znaczeniu tego słowa. Chodzi przede wszystkim o to, że nauczyciel poza wiedzą i dydaktyką czy pedagogiką powinien mieć też „kompetencje miękkie” (szczególnie w kwestii motywowania do rozwoju i zdobywania wiedzy), o których ta pozycja traktuje w sposób bardzo ciekawy i przystępny.
Chcesz zwiększyć motywację Twoich uczniów na zajęciach angielskiego? Warto wtedy sięgnąć po dodatkowe gry i zabawy, aby urozmaicić lekcje. Przygotowywanie takich aktywności bywa czasochłonne, ale na szczęście internet oferuje różne narzędzia ułatwiające to zadanie.
We wpisie kompilacja moich ulubionych stron do tworzenia analogowych gier na zajęcia angielskiego.
Hej nauczycielu przedszkolaków! Masz w grupie kilkoro uczniów, którzy ciągle powtarzają „Toilet, please!”, a na hasło „Let’s sing!” milczą? Czujesz, że czasami zainteresowanie dzieci Twoją lekcją jest za małe? Oto moje 5 filarów atrakcyjnej i efektywnej pracy z przedszkolakami. Zapraszam do lektury!
W dzisiejszej recenzji chciałabym przedstawić książkę proponującą nieco inne podejście do stresu niż to, do którego przywykliśmy. Myślę, że czas skończyć z propagowaniem utartych, ale nieprawdziwych stwierdzeń dotyczących tego zagadnienia. Jako nauczyciele mamy styczność ze sporą ilością trudnych sytuacji, wypaleniem zawodowym, problemem zestresowanych uczniów. Czy wiedza na temat stresu pomoże nam efektywniej sobie z nim radzić? Zachęcam do lektury.
Obawiasz się, że Twoja kolejna lekcja języka angielskiego może się zamienić w "Mission impossible"? Niepotrzebnie! Każdy gramatyczny impas przełamuj sposobem. Postaw na gry – sprawdzone, przetestowane na zajęciach, wzbudzające pozytywne emocje. Jedno jest pewne: uczniów nie trzeba do nich przekonywać. Uwielbiają je! A przy okazji aktywnie przyswajają wiedzę. Dlatego nie zwlekaj i rozpocznij gramatyczne rozgrywki już dziś!
Zapraszamy do korzystania z naszych gier, które sprawią, że Wasi uczniowie pokochają gramatykę!
Będziemy tu regularnie udostępniać kolejne materiały. Jeśli nie chcesz ich przeoczyć zapisz się koniecznie do naszego Newslettera (link znajduje się na dole strony).
Have fun!
Praca lektora języka angielskiego nie jest dla każdego. To powołanie i pasja - tylko dzięki tej ostatniej można realizować się w tym wymagającym zawodzie. Interesuje Cię praca dla lektora? Chcesz wiedzieć, ile możesz zarobić i jakie korzyści wiążą się z zatrudnieniem w szkole językowej? W takim razie zapraszamy do lektury!
Śpieszę z podzieleniem się z Wami najlepszą książką, jaką przeczytałam w ciągu ostatnich miesięcy! Jest ona nie tylko pełna informacji dla rodziców i nauczycieli, ale też dotyczy jednej z moich największych pasji – relacji. Oparta jest na najnowszych badaniach i trendach w psychologii i pedagogice, co czyni ją dużo ciekawszą i bardziej wiarygodną niż zwykłe poradniki z tej dziedziny. Czytanie jej było dla mnie potwierdzeniem tego, co już wiem, ale również kopalnią nowej wiedzy, inspiracji i praktycznych ćwiczeń.
Lekcja gramatyki języka angielskiego to najlepszy test wysiłkowy. Nauczyciel stara się przekazać uczniom wiedzę, a oni z trudem przyjmują ją do wiadomości. Taki scenariusz to niestety często standard. Mimo sporego wysiłku, nie ma co liczyć na zadowalające postępy w nauce. Tymczasem wszyscy wychodzą z zajęć wyczerpani jak po godzinnym biegu z przeszkodami. Czy można to zmienić? Jasne! Wystarczy sięgnąć po odpowiednie metody i materiały edukacyjne, a na imponujące efekty nie trzeba będzie długo czekać.
Relacje zaczynamy budować już od pierwszego spotkania. Dobrze jest dać uczniom okazję do powiedzenia czegoś o sobie i do wstępnego poznania swoich nowych kolegów z grupy i nauczyciela. Poniżej przykłady gier i aktywności integracyjnych, które mogą w tym pomóc.
Teatr bawi, wzrusza, wzbudza zachwyt, ale też uczy i rozwija. To jedna z naszych wyjątkowych supermocy, dzięki której nauka języka i praca z dziećmi nabierają zupełnie nowego wymiaru.
Książka „Fińskie dzieci uczą się najlepiej” opisuje doświadczenia amerykańskiego nauczyciela, który zaczyna uczyć w szkole w Helsinkach. Stanowi ona zbiór wskazówek dotyczących tego, jak powinny, zdaniem autora, wyglądać szkoły, aby uczniom i nauczycielom było w nich lepiej, a proces uczenia się nabrał efektywności. Zalecenia opatrzone są obserwacjami Walkera, a także relacjami fińskich nauczycieli i badaniami, które dowodzą ich słuszności. Muszę przyznać po tej lekturze, że z całą pewnością chciałabym uczyć się w fińskiej szkole!
Chcesz, żeby każda lekcja języka angielskiego była ciekawa i wartościowa. Starasz się, angażujesz. Z wyprzedzeniem przygotowujesz niezbędne materiały. Trzymasz się ustalonego planu działania. Punkt po punkcie. A jednak zdarza się, że coś idzie nie tak!
Alarm trzeciego stopnia! Poziom skupienia wśród uczniów osiągnął krytyczne minimum, a Tobie wyczerpał się limit cierpliwości. Co robisz? Ogłaszasz natychmiastową ewakuację albo… sięgasz po gry. To najlepszy sposób na rozbudzenie pozytywnych emocji i ekspresową mobilizację wyobraźni. Poznaj 10 prostych przepisów na uatrakcyjnienie zajęć. Są łatwe w przygotowaniu, a działają na zmysły jak najlepsza mistrzowska potrawa. Spróbujesz?
Nie ma dobrych notowań, bo uchodzi za trudną we współpracy i wymagającą uwagi. Gramatyka. Wywołana do tablicy popisuje się doskonałą znajomością językowych reguł. Jest bezbłędna, ale bywa usypiająca. Za to jeśli pozwolić jej na odrobinę swobody, opowiada fascynujące historie o kosmosie, piłce nożnej, zwierzętach, trzymając się swoich zasad. Jak ją poznać od najlepszej strony?
Na dzisiejszej liście rzeczy TO DO możesz wykreślić wszystkie pozycje. Śmiało, nie pożałujesz! Zastąp je jednym słowem: inwentaryzacja. Zrób małe podsumowanie: tego, co z siebie dajesz i co otrzymujesz, zasobów i celów, sukcesów i porażek. Widzisz jakieś dysproporcje? Wyślij je na trening work-life balance.
Wiele osób zatrudnionych na etat niezależnie od profesji marzy o tym, by w przyszłości zacząć pracować na własny rachunek. Prowadzenie biznesu oznacza dużo odpowiedzialności, ale jednocześnie mnóstwo satysfakcji. To także otwarta droga do wyższych zarobków, a przecież po to między innymi pracujemy. Możliwości są praktycznie nieograniczone. Nauczyciele angielskiego nie stanowią pod tym względem wyjątku.
Język obcy jest Twoją pasją? Chciałabyś uczyć innych, ale boisz się, że praca w szkole językowej to praca 12 godzin dziennie? Przeczytaj jak Paulina Sidoryk, lektorka języka angielskiego w Early Stage, prywatnie mama trójki dzieci, realizuje swoją zawodową pasję i łączy ją z życiem prywatnym.
Skuteczna nauka angielskiego dla dzieci - czy to w ogóle możliwe? Przecież bywają rozkojarzone, głośne i szczere do bólu. Wiercą się, niecierpliwią, zadają setki pytań nie na temat. Lubią się spierać. Nikt jednak nie robi takich postępów w nauce języków obcych jak one. W trakcie zajęć czasami trudno nad nimi zapanować, dlatego oferujemy Ci naszych 10 supermocy, zakorzenionych w neurodydaktyce. Korzystaj z nich bez limitu!
Bardzo modnym ostatnimi czasy określeniem jest mindfulness - wiesz co to jest? Jak może przysłużyć się nauczycielom? W tym artykule mam nadzieję dotknąć tych tematów i zachęcić Was do wprowadzenia mindfulness w swoje nawyki w uczeniu i nie tylko! Wspólnie zastanówmy się nad tym, jak wykorzystać mindfulness w pracy lektora.
Dziś zamierzam (...) podjąć prawdziwe wyzwanie – chciałabym Wam przybliżyć podręcznik niemieckiego neurologa, psychiatry i psychologa. Czuję, że w gąszczu poradników i książek dotyczących filozofii i pomysłów na to, jak (się) uczyć, a także sprzecznych (ale jakże chwytliwych) danych w artykułach poradnikowych w internecie brakuje nam „twardej” wiedzy.
Zapraszamy do lektury recenzji książki "Jak uczy się mózg" M. Spitzera.
"Największą różnicą w stosunku do Polski było minimalne zaangażowanie rodziców w Katarze w rozwój dzieci. Tam cała odpowiedzialność za wyniki i rozwój moich uczniów leżała na mnie, niewielu opiekunów się w to angażowało. W Polsce rodzice chcą wiedzieć, co się dzieje, są zainteresowani, często się ze mną kontaktują." Wywiad z Dorotą Ścisłowską, lektorką i metodyczką Early Stage.
Tym razem jej się nie oprzesz, bo ma sporo atutów i siłę przekonywania. Pozwoli Ci rozwijać skrzydła, nie rezygnując z przestrzeni dla siebie. Wymarzona oferta pracy! Zaczyna się od optymalnych warunków zatrudnienia i świetnych perspektyw na przyszłość, a kończy na podpisaniu umowy. Tyle że nie wszystkie kuszące obietnice zamieniają się w zawodową rzeczywistość, dlatego zanim wybierzesz szkołę, prześwietl ją i przekonaj się, czy właśnie jej warto powiedzieć: Tak!
Early Stage to nie tylko największa sieć szkół angielskiego w Polsce, ale rodzinna i bardzo kobieca firma. Firma stworzona przez matkę a rozwijana wraz z córkami: Tonią i Agnieszką
Jakie były początki szkoły? Jak to się dzieje, że firma tak szybko rośnie i coraz więcej osób chce w niej pracować? W specjalnym wywiadzie dla Mamo Pracuj - Tonia Bochińska - opowiada o atmosferze w firmie, wartościach jakimi firma się kieruje i jak wspiera swoich lektorów!
Jesteś nauczycielem języka angielskiego i zastanawiasz się nad tym, czy korepetycje to dobra opcja. Wiesz, jak uczyć najmłodszych, a także nastolatków, a praca z nimi sprawia Ci przyjemność i jest Twoją pasją. Korepetycje z angielskiego dla dzieci pozwalają Ci w pełni skupić się na jednym uczniu oraz jego problemach. Wspólnie przygotujecie się do sprawdzianu w szkole, poćwiczycie wymowę lub omówicie problematyczną partię materiału. Z pewnością dumą będą napawać Cię postępy, jakie w wyniku nauki poczyni Twój podopieczny.