Early Stage Universe | Early Stage Universe

CZAT MAT! Czyli jak wykorzystać czat w e-uczeniu

3.06.2020
Pexels julia m cameron 4145190

W dzisiejszym artykule przedstawiam Wam parę propozycji na temat tego, jak wykorzystać czat w narzędziach do uczenia online, aby uatrakcyjnić zajęcia. Jego niezaprzeczalnym plusem jest to, że zwiększa zaangażowanie uczniów. Zamiast prosić o odpowiedź całą grupę i uzyskać jedną – dwie odpowiedzi, uzyskujemy ich kilka – kilkanaście. Poza tym skracamy czas na wymawianie imion uczniów oraz uzyskujemy pełną równość wypowiedzi – czemu więc nie skorzystać ze wszystkich tych plusów? Poniżej kilka pomysłów na aktywności z wykorzystaniem czata. Włączajcie od zaraz!

1. Poproś o odpowiedź, rozwiązanie zadania, odpowiednią formę czasownika etc. – uczniowie na „trzy – cztery” zapisują swoją odpowiedź na czacie. Dzięki tej formie podawania odpowiedzi możesz sprawdzić też pisownię.

2. Brainstorming, w którym każdy bierze udział? Zadaj pytanie o temat, który właśnie wprowadzasz, albo poproś o skojarzenia do słowa z nim związanego i daj uczniom 30 sekund na wypisywanie wszystkich pomysłów na czacie. Wszystkie w jakiś sposób podsumuj np. nakładając je na mapę myśli lub dzieląc na kategorie.

3. Co widzę na zdjęciu? Pokaż zdjęcie związane z materiałem, którego w tej chwili uczysz. Uczniowie mają wyznaczony czas, aby zapamiętać najwięcej szczegółów, potem zdjęcie znika, pojawia się prośba o wypisanie na czacie tego, co się zapamiętało. Możesz też wykorzystać zdjęcie z „twistem” – pokazujesz np. taki wycinek:

    Uczniowie mają 30 sekund, aby zapamiętać jak najwięcej. Następnie zestaw obrazków znika, a Ty wyjaśniasz, że były to zdjęcia z Twoich zeszłych wakacji – uczniowie wypisują czynności w czasie przeszłym lub całe zdania np. read / swam / played in the water lub I ate lemons, pineapples and grapefruits. W ten sposób możesz powtarzać wiele struktur i obszarów słownikowych, a także ćwiczyć pisownię.

    4. Powtórki słownictwa – jeśli wprowadzałaś słownictwo z jakiejś kategorii, po prostu poproś uczniów o wypisywanie w określonym czasie słów z tej kategorii; jeśli masz ochotę, możesz dodać specjalne zadania dla tego, kto powtórzył słowo np. pajacyk albo podanie kolejnej kategorii do wypisywania słów.

    5. Czat świetnie posłuży nam też w rozwijaniu umiejętności pisania – jedna osoba zaczyna pisząc pierwsze słowo, kolejne dopisują słowa tak, aby stworzyć z nich logiczne zdanie, a może nawet historię! Odczytajcie ją potem i sprawdźcie jej poprawność.

    6. Czat jako ankieta – jeśli chcesz, aby uczniowie powiedzieli, co im się podobało na lekcji albo sprawdzić, czego się lubią uczyć, jakiej muzyki słuchają czy jakie książki czytają – najlepiej wykorzystać do tego czat – pisanie jest mniej obciążające niż publiczne wypowiadanie się, zyskujesz też wielość i różnorodność opinii.

    7. A na koniec - pisane negocjacje! Wyświetl uczniom instrukcje i pozwól negocjować na czacie!

      Do zobaczenia na czacie 🙂!

      Beata Wysocka
      Komentarze
      Marka osobista nauczyciela

      Marka osobista nauczyciela – jak dbać o swój wizerunek?

      Nauczyciel jest niczym aktor, który na każdej kolejnej lekcji odgrywa dla swoich uczniów spektakl. Nie ma znaczenia, czy uczy on osoby dorosłe, dzieci, czy r...
      Czytaj więcej
      Freebies Grammar Rhymes rok szkolny 202122 1

      Materiały dla nauczycieli języka angielskiego – Grammar Rhymes Freebies

      Nauczycielu! Pobierz dodatkowy zestaw ćwiczeń dla dzieci w wieku 8-12 lat, który stanowi utrwalenie possessive adjectives. Freebies składa s...
      Czytaj więcej
      Firmbee com Sp V Hcbu Ki6 E unsplash

      Tricki ułatwiające pracę lektora języka angielskiego

      Jeśli ktokolwiek z Was myślał, że praca lektora ogranicza się do tego, co dzieje się na lekcji, to jest w błędzie. Wystarczy kilka pierwszych spotkań z uczni...
      Czytaj więcej