Early Stage Universe

CZAT MAT! Czyli jak wykorzystać czat w e-uczeniu

3.06.2020
Pexels julia m cameron 4145190

W dzisiejszym artykule przedstawiam Wam parę propozycji na temat tego, jak wykorzystać czat w narzędziach do uczenia online, aby uatrakcyjnić zajęcia. Jego niezaprzeczalnym plusem jest to, że zwiększa zaangażowanie uczniów. Zamiast prosić o odpowiedź całą grupę i uzyskać jedną – dwie odpowiedzi, uzyskujemy ich kilka – kilkanaście. Poza tym skracamy czas na wymawianie imion uczniów oraz uzyskujemy pełną równość wypowiedzi – czemu więc nie skorzystać ze wszystkich tych plusów? Poniżej kilka pomysłów na aktywności z wykorzystaniem czata. Włączajcie od zaraz!

1. Poproś o odpowiedź, rozwiązanie zadania, odpowiednią formę czasownika etc. – uczniowie na „trzy – cztery” zapisują swoją odpowiedź na czacie. Dzięki tej formie podawania odpowiedzi możesz sprawdzić też pisownię.

2. Brainstorming, w którym każdy bierze udział? Zadaj pytanie o temat, który właśnie wprowadzasz, albo poproś o skojarzenia do słowa z nim związanego i daj uczniom 30 sekund na wypisywanie wszystkich pomysłów na czacie. Wszystkie w jakiś sposób podsumuj np. nakładając je na mapę myśli lub dzieląc na kategorie.

3. Co widzę na zdjęciu? Pokaż zdjęcie związane z materiałem, którego w tej chwili uczysz. Uczniowie mają wyznaczony czas, aby zapamiętać najwięcej szczegółów, potem zdjęcie znika, pojawia się prośba o wypisanie na czacie tego, co się zapamiętało. Możesz też wykorzystać zdjęcie z „twistem” – pokazujesz np. taki wycinek:

    Uczniowie mają 30 sekund, aby zapamiętać jak najwięcej. Następnie zestaw obrazków znika, a Ty wyjaśniasz, że były to zdjęcia z Twoich zeszłych wakacji – uczniowie wypisują czynności w czasie przeszłym lub całe zdania np. read / swam / played in the water lub I ate lemons, pineapples and grapefruits. W ten sposób możesz powtarzać wiele struktur i obszarów słownikowych, a także ćwiczyć pisownię.

    4. Powtórki słownictwa – jeśli wprowadzałaś słownictwo z jakiejś kategorii, po prostu poproś uczniów o wypisywanie w określonym czasie słów z tej kategorii; jeśli masz ochotę, możesz dodać specjalne zadania dla tego, kto powtórzył słowo np. pajacyk albo podanie kolejnej kategorii do wypisywania słów.

    5. Czat świetnie posłuży nam też w rozwijaniu umiejętności pisania – jedna osoba zaczyna pisząc pierwsze słowo, kolejne dopisują słowa tak, aby stworzyć z nich logiczne zdanie, a może nawet historię! Odczytajcie ją potem i sprawdźcie jej poprawność.

    6. Czat jako ankieta – jeśli chcesz, aby uczniowie powiedzieli, co im się podobało na lekcji albo sprawdzić, czego się lubią uczyć, jakiej muzyki słuchają czy jakie książki czytają – najlepiej wykorzystać do tego czat – pisanie jest mniej obciążające niż publiczne wypowiadanie się, zyskujesz też wielość i różnorodność opinii.

    7. A na koniec - pisane negocjacje! Wyświetl uczniom instrukcje i pozwól negocjować na czacie!

      Do zobaczenia na czacie 🙂!

      Beata Wysocka
      Komentarze

      Mity w nauczaniu angielskiego

      5 mitów o nauczaniu i dlaczego te mity to mity

      Wszyscy, w tym także nauczyciele, mają pewne, niekiedy bardzo mocne, przekonania dotyczące nauczania, które… nie są prawdziwe. O najczęściej spotyk...
      Czytaj więcej
      Materiały dla nauczycieli w języka angielskiego - Halloween Song

      Materiały dla nauczycieli języka angielskiego – HALLOWEEN SONG

      Trick or treat? Z racji tego, że Halloween zbliża się wielkimi krokami, nasz dzisiejszy materiał opiera się na piosence HALLOWEEN SONG! :)...
      Czytaj więcej
      Materiały na lekcje angielski halloween

      Darmowe materiały dla nauczycieli na lekcje angielskiego – Halloween FREEBIES

      Zapraszamy do korzystania z darmowych materiałów przygotowanych przez zespół Early Stage na lekcje angielskiego o Halloween. Mamy dla Was piosenkę, nagranie,...
      Czytaj więcej
      Lekcje angielskiego na halloween

      Halloween na lekcji języka angielskiego – pomysł na lekcję dla młodszych dzieci

      Lekcje tematyczne to nie tylko doskonały sposób na zapoznanie dzieci z kulturą i tradycjami krajów anglojęzycznych. Zarówno młodsi, jak i nieco starsi ucznio...
      Czytaj więcej