­čôÜ | Early Stage Universe

CZAT MAT! Czyli jak wykorzysta─ç czat w e-uczeniu

3.06.2020
Weby posty na fb 1

W dzisiejszym artykule przedstawiam Wam par─Ö propozycji na temat tego, jak wykorzysta─ç czat w narz─Ödziach do uczenia online, aby uatrakcyjni─ç zaj─Öcia. Jego niezaprzeczalnym plusem jest to, ┼╝e zwi─Öksza zaanga┼╝owanie uczni├│w. Zamiast prosi─ç o odpowied┼║ ca┼é─ů grup─Ö i uzyska─ç jedn─ů ÔÇô dwie odpowiedzi, uzyskujemy ich kilka ÔÇô kilkana┼Ťcie. Poza tym skracamy czas na wymawianie imion uczni├│w oraz uzyskujemy pe┼én─ů r├│wno┼Ť─ç wypowiedzi ÔÇô czemu wi─Öc nie skorzysta─ç ze wszystkich tych plus├│w? Poni┼╝ej kilka pomys┼é├│w na aktywno┼Ťci z wykorzystaniem czata. W┼é─ůczajcie od zaraz!

1. Popro┼Ť o odpowied┼║, rozwi─ůzanie zadania, odpowiedni─ů form─Ö czasownika etc. ÔÇô uczniowie na ÔÇ×trzy ÔÇô czteryÔÇŁ zapisuj─ů swoj─ů odpowied┼║ na czacie. Dzi─Öki tej formie podawania odpowiedzi mo┼╝esz sprawdzi─ç te┼╝ pisowni─Ö.

2. Brainstorming, w kt├│rym ka┼╝dy bierze udzia┼é? Zadaj pytanie o temat, kt├│ry w┼éa┼Ťnie wprowadzasz, albo popro┼Ť o skojarzenia do s┼éowa z nim zwi─ůzanego i daj uczniom 30 sekund na wypisywanie wszystkich pomys┼é├│w na czacie. Wszystkie w jaki┼Ť spos├│b podsumuj np. nak┼éadaj─ůc je na map─Ö my┼Ťli lub dziel─ůc na kategorie.

3. Co widz─Ö na zdj─Öciu? Poka┼╝ zdj─Öcie zwi─ůzane z materia┼éem, kt├│rego w tej chwili uczysz. Uczniowie maj─ů wyznaczony czas, aby zapami─Öta─ç najwi─Öcej szczeg├│┼é├│w, potem zdj─Öcie znika, pojawia si─Ö pro┼Ťba o wypisanie na czacie tego, co si─Ö zapami─Öta┼éo. Mo┼╝esz te┼╝ wykorzysta─ç zdj─Öcie z ÔÇ×twistemÔÇŁ ÔÇô pokazujesz np. taki wycinek:

    Uczniowie maj─ů 30 sekund, aby zapami─Öta─ç jak najwi─Öcej. Nast─Öpnie zestaw obrazk├│w znika, a Ty wyja┼Ťniasz, ┼╝e by┼éy to zdj─Öcia z Twoich zesz┼éych wakacji ÔÇô uczniowie wypisuj─ů czynno┼Ťci w czasie przesz┼éym lub ca┼ée zdania np. read / swam / played in the water lub I ate lemons, pineapples and grapefruits. W ten spos├│b mo┼╝esz powtarza─ç wiele struktur i obszar├│w s┼éownikowych, a tak┼╝e ─çwiczy─ç pisowni─Ö.

    4. Powt├│rki s┼éownictwa ÔÇô je┼Ťli wprowadza┼éa┼Ť s┼éownictwo z jakiej┼Ť kategorii, po prostu popro┼Ť uczni├│w o wypisywanie w okre┼Ťlonym czasie s┼é├│w z tej kategorii; je┼Ťli masz ochot─Ö, mo┼╝esz doda─ç specjalne zadania dla tego, kto powt├│rzy┼é s┼éowo np. pajacyk albo podanie kolejnej kategorii do wypisywania s┼é├│w.

    5. Czat ┼Ťwietnie pos┼éu┼╝y nam te┼╝ w rozwijaniu umiej─Ötno┼Ťci pisania ÔÇô jedna osoba zaczyna pisz─ůc pierwsze s┼éowo, kolejne dopisuj─ů s┼éowa tak, aby stworzy─ç z nich logiczne zdanie, a mo┼╝e nawet histori─Ö! Odczytajcie j─ů potem i sprawd┼║cie jej poprawno┼Ť─ç.

    6. Czat jako ankieta ÔÇô je┼Ťli chcesz, aby uczniowie powiedzieli, co im si─Ö podoba┼éo na lekcji albo sprawdzi─ç, czego si─Ö lubi─ů uczy─ç, jakiej muzyki s┼éuchaj─ů czy jakie ksi─ů┼╝ki czytaj─ů ÔÇô najlepiej wykorzysta─ç do tego czat ÔÇô pisanie jest mniej obci─ů┼╝aj─ůce ni┼╝ publiczne wypowiadanie si─Ö, zyskujesz te┼╝ wielo┼Ť─ç i r├│┼╝norodno┼Ť─ç opinii.

    7. A na koniec - pisane negocjacje! Wy┼Ťwietl uczniom instrukcje i pozw├│l negocjowa─ç na czacie!


      Do zobaczenia na czacie 🙂!

      Beata Wysocka

      Metodyk główny Early Stage

      Weby posty na fb

      To write or not to write... czyli o pisaniu w online!

      Jak i czy w og├│le uczy─ç pisania na lekcjach online? Czy jest zupe┼énie inne od uczenia ÔÇ×analogowegoÔÇŁ? Przeczytajcie ten artyku┼é, aby rozstrzygn─ů─ç t─Ö kwesti─Ö....
      Czytaj wi─Öcej
      Post2

      Google doodle i inne przyjemno┼Ťci ÔÇô o narz─Ödziach google w uczeniu online

      W tym artykule opisz─Ö Wam kilka pomys┼é├│w na to, jak korzysta─ç z mo┼╝liwo┼Ťci naszej starej znajomej ÔÇô google. Tym razem jednak nie o samym google doodle ÔÇô o ty...
      Czytaj wi─Öcej