Early Stage Universe

CZAT MAT! Czyli jak wykorzystać czat w e-uczeniu

3.06.2020
Pexels julia m cameron 4145190

W dzisiejszym artykule przedstawiam Wam parę propozycji na temat tego, jak wykorzystać czat w narzędziach do uczenia online, aby uatrakcyjnić zajęcia. Jego niezaprzeczalnym plusem jest to, że zwiększa zaangażowanie uczniów. Zamiast prosić o odpowiedź całą grupę i uzyskać jedną – dwie odpowiedzi, uzyskujemy ich kilka – kilkanaście. Poza tym skracamy czas na wymawianie imion uczniów oraz uzyskujemy pełną równość wypowiedzi – czemu więc nie skorzystać ze wszystkich tych plusów? Poniżej kilka pomysłów na aktywności z wykorzystaniem czata. Włączajcie od zaraz!

1. Poproś o odpowiedź, rozwiązanie zadania, odpowiednią formę czasownika etc. – uczniowie na „trzy – cztery” zapisują swoją odpowiedź na czacie. Dzięki tej formie podawania odpowiedzi możesz sprawdzić też pisownię.

2. Brainstorming, w którym każdy bierze udział? Zadaj pytanie o temat, który właśnie wprowadzasz, albo poproś o skojarzenia do słowa z nim związanego i daj uczniom 30 sekund na wypisywanie wszystkich pomysłów na czacie. Wszystkie w jakiś sposób podsumuj np. nakładając je na mapę myśli lub dzieląc na kategorie.

3. Co widzę na zdjęciu? Pokaż zdjęcie związane z materiałem, którego w tej chwili uczysz. Uczniowie mają wyznaczony czas, aby zapamiętać najwięcej szczegółów, potem zdjęcie znika, pojawia się prośba o wypisanie na czacie tego, co się zapamiętało. Możesz też wykorzystać zdjęcie z „twistem” – pokazujesz np. taki wycinek:

    Uczniowie mają 30 sekund, aby zapamiętać jak najwięcej. Następnie zestaw obrazków znika, a Ty wyjaśniasz, że były to zdjęcia z Twoich zeszłych wakacji – uczniowie wypisują czynności w czasie przeszłym lub całe zdania np. read / swam / played in the water lub I ate lemons, pineapples and grapefruits. W ten sposób możesz powtarzać wiele struktur i obszarów słownikowych, a także ćwiczyć pisownię.

    4. Powtórki słownictwa – jeśli wprowadzałaś słownictwo z jakiejś kategorii, po prostu poproś uczniów o wypisywanie w określonym czasie słów z tej kategorii; jeśli masz ochotę, możesz dodać specjalne zadania dla tego, kto powtórzył słowo np. pajacyk albo podanie kolejnej kategorii do wypisywania słów.

    5. Czat świetnie posłuży nam też w rozwijaniu umiejętności pisania – jedna osoba zaczyna pisząc pierwsze słowo, kolejne dopisują słowa tak, aby stworzyć z nich logiczne zdanie, a może nawet historię! Odczytajcie ją potem i sprawdźcie jej poprawność.

    6. Czat jako ankieta – jeśli chcesz, aby uczniowie powiedzieli, co im się podobało na lekcji albo sprawdzić, czego się lubią uczyć, jakiej muzyki słuchają czy jakie książki czytają – najlepiej wykorzystać do tego czat – pisanie jest mniej obciążające niż publiczne wypowiadanie się, zyskujesz też wielość i różnorodność opinii.

    7. A na koniec - pisane negocjacje! Wyświetl uczniom instrukcje i pozwól negocjować na czacie!

      Do zobaczenia na czacie 🙂!

      Beata Wysocka
      Komentarze

      Jak stworzyć własne pomoce dydaktyczne

      Metody i formy pracy z uczniami w różnym wieku. Jak dostosować nauczanie angielskiego?

      Zależnie od wieku, dzieci mogą preferować i lepiej przyjmować wiedzę proponowaną w innych formach. Dlatego wybór i dostosowywanie metod do grup wiekowych są ...
      Czytaj więcej
      Students education play cards with pictures in eng 2021 09 03 05 56 29 utc

      Jak stworzyć własne pomoce dydaktyczne i materiały edukacyjne do nauczania języka?

      Tworzenie własnych materiałów edukacyjnych jest niezwykle pomocne – nie tylko pozwala Ci przeprowadzać unikalne, ciekawe lekcje, ale również znacząco redukuj...
      Czytaj więcej
      Empty Name 303

      7 mitów o ADHD

      W tym artykule omówimy mity związane z ADHD i podpowiemy, jak pracować z uczniami i uczennicami z ADHD. Zrozumienie ADHD jest szalenie istotne, aby zapewnić ...
      Czytaj więcej
      Jakie umiejetnosci i cechy powinien miec nauczyciel jezyka angielskiego?

      Jakie umiejętności i cechy powinien mieć nauczyciel języka angielskiego?

      Nauczanie angielskiego to nie tylko zdolności językowe – sama wiedza nie wystarcza, trzeba również umieć ją przekazać, potrafić budować dobre relacje z uczni...
      Czytaj więcej