Early Stage Universe | Early Stage Universe

CZAT MAT! Czyli jak wykorzystać czat w e-uczeniu

3.06.2020
Pexels julia m cameron 4145190

W dzisiejszym artykule przedstawiam Wam parę propozycji na temat tego, jak wykorzystać czat w narzędziach do uczenia online, aby uatrakcyjnić zajęcia. Jego niezaprzeczalnym plusem jest to, że zwiększa zaangażowanie uczniów. Zamiast prosić o odpowiedź całą grupę i uzyskać jedną – dwie odpowiedzi, uzyskujemy ich kilka – kilkanaście. Poza tym skracamy czas na wymawianie imion uczniów oraz uzyskujemy pełną równość wypowiedzi – czemu więc nie skorzystać ze wszystkich tych plusów? Poniżej kilka pomysłów na aktywności z wykorzystaniem czata. Włączajcie od zaraz!

1. Poproś o odpowiedź, rozwiązanie zadania, odpowiednią formę czasownika etc. – uczniowie na „trzy – cztery” zapisują swoją odpowiedź na czacie. Dzięki tej formie podawania odpowiedzi możesz sprawdzić też pisownię.

2. Brainstorming, w którym każdy bierze udział? Zadaj pytanie o temat, który właśnie wprowadzasz, albo poproś o skojarzenia do słowa z nim związanego i daj uczniom 30 sekund na wypisywanie wszystkich pomysłów na czacie. Wszystkie w jakiś sposób podsumuj np. nakładając je na mapę myśli lub dzieląc na kategorie.

3. Co widzę na zdjęciu? Pokaż zdjęcie związane z materiałem, którego w tej chwili uczysz. Uczniowie mają wyznaczony czas, aby zapamiętać najwięcej szczegółów, potem zdjęcie znika, pojawia się prośba o wypisanie na czacie tego, co się zapamiętało. Możesz też wykorzystać zdjęcie z „twistem” – pokazujesz np. taki wycinek:

    Uczniowie mają 30 sekund, aby zapamiętać jak najwięcej. Następnie zestaw obrazków znika, a Ty wyjaśniasz, że były to zdjęcia z Twoich zeszłych wakacji – uczniowie wypisują czynności w czasie przeszłym lub całe zdania np. read / swam / played in the water lub I ate lemons, pineapples and grapefruits. W ten sposób możesz powtarzać wiele struktur i obszarów słownikowych, a także ćwiczyć pisownię.

    4. Powtórki słownictwa – jeśli wprowadzałaś słownictwo z jakiejś kategorii, po prostu poproś uczniów o wypisywanie w określonym czasie słów z tej kategorii; jeśli masz ochotę, możesz dodać specjalne zadania dla tego, kto powtórzył słowo np. pajacyk albo podanie kolejnej kategorii do wypisywania słów.

    5. Czat świetnie posłuży nam też w rozwijaniu umiejętności pisania – jedna osoba zaczyna pisząc pierwsze słowo, kolejne dopisują słowa tak, aby stworzyć z nich logiczne zdanie, a może nawet historię! Odczytajcie ją potem i sprawdźcie jej poprawność.

    6. Czat jako ankieta – jeśli chcesz, aby uczniowie powiedzieli, co im się podobało na lekcji albo sprawdzić, czego się lubią uczyć, jakiej muzyki słuchają czy jakie książki czytają – najlepiej wykorzystać do tego czat – pisanie jest mniej obciążające niż publiczne wypowiadanie się, zyskujesz też wielość i różnorodność opinii.

    7. A na koniec - pisane negocjacje! Wyświetl uczniom instrukcje i pozwól negocjować na czacie!

      Do zobaczenia na czacie 🙂!

      Beata Wysocka
      Komentarze

      szkolenia dla lektorow

      Szkolenia dla lektorów/ek języka angielskiego w Early Stage

      W Early Stage naszą pasją jest zdobywanie i przekazywanie wiedzy. Dbamy nie tylko o doskonalenie zdolności językowych przez naszych podopiecznych w klasie, a...
      Czytaj więcej
      Lektor jezyka angielskiego

      Lektor angielskiego w Early Stage, nowa ścieżka kariery

      Język angielski to Twoja pasja? Kreatywność to Twoje drugie imię, a znajomi i rodzina powtarzają, że masz świetne podejście do dzieci i młodzieży? Jeśli z Tw...
      Czytaj więcej
      Regeneracja w zawodzie nauczyciela

      Sygnały, które mówią Ci, że czas odpocząć

      Praca nauczyciela czy lektora to z pewnością dla wielu pedagogów sposób na realizację pasji. W końcu, gdy osoba z zamiłowaniem do przekazywania wie...
      Czytaj więcej