­čôÜ | Early Stage Universe
Weby posty na fb

To write or not to write... czyli o pisaniu w online!

24.06.2020

Jak i czy w og├│le uczy─ç pisania na lekcjach online? Czy jest zupe┼énie inne od uczenia ÔÇ×analogowegoÔÇŁ? Przeczytajcie ten artyku┼é, aby rozstrzygn─ů─ç t─Ö kwesti─Ö.

Z pe┼én─ů szczero┼Ťci─ů przyznaj─Ö, ┼╝e dla mnie pisanie stanowi najtrudniejsz─ů umiej─Ötno┼Ť─ç w nauczaniu, niezale┼╝nie od tego, czy jest to nauczanie stacjonarne, czy e-learning. Zauwa┼╝y┼éam jednak, ┼╝e mamy sporo ciekawych narz─Ödzi i funkcji online, kt├│re daj─ů nowe mo┼╝liwo┼Ťci w uczeniu w┼éa┼Ťnie tej umiej─Ötno┼Ťci. Spr├│buj─Ö wi─Öc napisa─ç o ich przydatno┼Ťci i nieco si─Ö nimi pozachwyca─ç :-)

Czytaj wi─Öcej
Post2

Google doodle i inne przyjemno┼Ťci ÔÇô o narz─Ödziach google w uczeniu online

17.06.2020

W tym artykule opisz─Ö Wam kilka pomys┼é├│w na to, jak korzysta─ç z mo┼╝liwo┼Ťci naszej starej znajomej ÔÇô google. Tym razem jednak nie o samym google doodle ÔÇô o tym mo┼╝ecie przeczyta─ç w innym artykule TUTAJ. Dzisiaj b─Ödzie o tym, jak wykorzysta─ç google docs do powtarzania s┼éownictwa i struktur... zapraszam!

Czytaj wi─Öcej
Weby posty na fb 1

CZAT MAT! Czyli jak wykorzysta─ç czat w e-uczeniu

3.06.2020

W dzisiejszym artykule przedstawiam Wam par─Ö propozycji na temat tego, jak wykorzysta─ç czat w narz─Ödziach do uczenia online, aby uatrakcyjni─ç zaj─Öcia. Jego niezaprzeczalnym plusem jest to, ┼╝e zwi─Öksza zaanga┼╝owanie uczni├│w. Zamiast prosi─ç o odpowied┼║ ca┼é─ů grup─Ö i uzyska─ç jedn─ů ÔÇô dwie odpowiedzi, uzyskujemy ich kilka ÔÇô kilkana┼Ťcie. Poza tym skracamy czas na wymawianie imion uczni├│w oraz uzyskujemy pe┼én─ů r├│wno┼Ť─ç wypowiedzi ÔÇô czemu wi─Öc nie skorzysta─ç ze wszystkich tych plus├│w?

Czytaj wi─Öcej
IMG 7136

Brain breaks w uczeniu online

20.05.2020

Ka┼╝dy nauczyciel wie, ┼╝e porcjowanie nauki i przerwy s─ů potrzebne dla m├│zgu. To, czego potrzebujemy jeszcze bardziej, to przerwa przyjazna m├│zgowi, czyli brain break. Brain break ma na celu zaktywizowanie lub uspokojenie intensywnie pracuj─ůcego m├│zgu. Taka przyjazna m├│zgowi przerwa wyra┼║nie zaznacza zmian─Ö dla m├│zgu, przez co zwi─Öksza jego koncentracj─Ö i pomaga lepiej zapami─Ötywa─ç nowe tre┼Ťci. Dobre brain breaki s─ů zazwyczaj zabawne i anga┼╝uj─ůce, dzi─Öki nim motywacja uczni├│w do nauki wzrasta.

Czytaj wi─Öcej
IMG 1569

Jak uzyska─ç efekt WOW w zdalnym nauczaniu?

13.05.2020

Po przeczytaniu poprzedniego artyku┼éu prawdopodobnie ju┼╝ wiecie, ┼╝e pozyskiwanie uwagi uczni├│w w wieku szkolnym i przedszkolnym za ekranami nie jest ┼éatwe, ale za to przy pewnym wysi┼éku i wiedzy ÔÇô w pe┼éni osi─ůgalne. Co jeszcze mo┼╝emy robi─ç, aby zaanga┼╝owa─ç naszych uczni├│w w e-lekcje i uzyska─ç efekt WOW?

Czytaj wi─Öcej
IMG 20200323 160610

Jak pozyska─ç uwag─Ö uczni├│w w zdalnym nauczaniu?

6.05.2020

W nauczaniu online trudniej przeprowadza─ç zabawy ruchowe, organizowa─ç prac─Ö w grupach czy parach, wytrwa─ç przed ekranem t─ů sam─ů ilo┼Ť─ç czasu, co w warunkach naturalnych, nie mo┼╝na nawet podej┼Ť─ç do ucznia i zamieni─ç z nim kilku s┼é├│w na osobno┼Ťci. Te wszystkie trudno┼Ťci pi─Ötrz─ů si─Ö szczeg├│lnie w pocz─ůtkowych fazach e-nauki. Jednak z czasem wiele z nich da si─Ö obej┼Ť─ç, rozwi─ůza─ç lub zaakceptowa─ç i wytworzy─ç nowe sposoby osi─ůgni─Öcia celu, jakim jest koncentracja i zaanga┼╝owanie uczni├│w. Przedstawi─Ö Wam kilka podpowiedzi!

Czytaj wi─Öcej
Zrzut ekranu 2020 04 14 o 14 20 18

Uwa┼╝ne uczenie si─Ö. Craig Hassed i Richard Chambers

14.04.2020

ÔÇśUnlearningÔÇÖ przemawia do mnie szczeg├│lnie w tym czasie, kiedy zamkni─Öci w domach mo┼╝emy nauczy─ç si─Ö czego┼Ť nowego alboÔÇŽ tego samego w inny, nowy spos├│b. Do g┼éowy przysz┼éa mi ksi─ů┼╝ka ÔÇ×Uwa┼╝ne uczenie si─Ö. Techniki mindfulness dla nauczycieli, rodzic├│w i autodydaktyk├│wÔÇŁ ÔÇô wspania┼ée kompendium wiedzy o uwa┼╝no┼Ťci w kontek┼Ťcie edukacyjnym.

Czytaj wi─Öcej
Feedback z innej beczki 1

Feedback z innej beczki

16.07.2019

Wyobra┼║ sobie, ┼╝e istnieje Biuro Informacji Zwrotnej. Dzwonisz, a ciep┼éy g┼éos w s┼éuchawce m├│wi: ÔÇ×Zostaw wiadomo┼Ť─ç. Niezw┼éocznie przeka┼╝emy j─ů adresatowiÔÇŁ. Niestety, w zawodowej rzeczywisto┼Ťci nie ma takiego numeru, a udzielanie feedbacku na lekcji to Twoje zadanie. Jak budowa─ç komunikat, ┼╝eby dawa┼é do my┼Ťlenia, a nie zamyka┼é i zniech─Öca┼é?

Czytaj wi─Öcej
Ok┼éadka-Szcz─Ö┼Ťliwi-nauczyciele

Recenzja ksi─ů┼╝ki Thich Nhat Hanh i Katherine Weare ÔÇ×Szcz─Ö┼Ťliwi nauczyciele zmieniaj─ů ┼ŤwiatÔÇŁ

29.05.2019

ÔÇť┼Üwiat zmienia si─Ö tak szybko, ┼╝e w┼éa┼Ťciwie nie wiemy, kt├│re umiej─Ötno┼Ťci intelektualne b─Öd─ů najwa┼╝niejsze dla przysz┼éych pokole┼ä. Wiemy jednak na pewno, ┼╝e aby by─ç kreatywnym, kocha─ç swoj─ů prac─Ö, p┼éynnie manewrowa─ç pomi─Ödzy tym, co cyfrowe i analogowe, i do┼Ťwiadcza─ç ┼╝ycia wype┼énionego nauk─ů, m┼éodzi ludzie w ka┼╝dym wieku b─Öd─ů potrzebowali rozwin─ů─ç umiej─Ötno┼Ť─ç bycia obecnym. Polega ona na zaprzyja┼║nieniu si─Ö z w┼éasnymi wewn─Ötrznymi do┼Ťwiadczeniami i zaufaniu im, przyswojeniu sobie umiej─Ötno┼Ťci nawigowania po wewn─Ötrznym krajobrazie umys┼éu, cia┼éa i serca oraz w zewn─Ötrznym ┼Ťrodowisku wsp├│lnej nauki z innymi lud┼║mi. Tego rodzaju dost─Öp do w┼éasnej kreatywno┼Ťci oraz wyobra┼║ni w trakcie ca┼éego ┼╝ycia jest przepisem na sukces, dobre samopoczucie i, jak sugeruje tytu┼é tej ksi─ů┼╝ki, na szcz─Ö┼ŤcieÔÇŁ - ten cytat Jona Kabat-Zinna stanowi najlepszy wst─Öp do jej recenzji i jednocze┼Ťnie rekomendacj─Ö do jej UWA┼╗NEGO :) przeczytania.

Czytaj wi─Öcej
50-wielkich-mitów-okładka

Recenzja ksi─ů┼╝ki Lilienfeld i in. ÔÇ×50 wielkich mit├│w psychologii popularnejÔÇŁ

8.03.2019

Kolejny raz z przyjemno┼Ťci─ů dziel─Ö si─Ö z Wami ksi─ů┼╝k─ů, kt├│r─ů uwielbiam. Tym razem pisz─Ö o powa┼╝nej pozycji, kt├│ra nauczy┼éa mnie patrze─ç krytycznie na tzw. ÔÇ×popwiedz─ÖÔÇŁ i otworzy┼éa drzwi do poszukiwa┼ä sprawdzonych, a niekoniecznie modnych, rozwi─ůza┼ä w edukacji. W tej recenzji skupi─Ö si─Ö g┼é├│wnie na tych mitach, kt├│re dotycz─ů w┼éa┼Ťnie edukacji, ale gor─ůco zach─Öcam do wgryzienia si─Ö w ca┼éo┼Ť─ç ksi─ů┼╝ki. Ksi─ů┼╝ka napisana jest przyst─Öpnie, rzeczowo oraz nieco ironicznie, a demitologizacja odbywa si─Ö w podziale na kr├│tkie kilkustronicowe rozdzia┼éy.

Czytaj wi─Öcej
Jak Się Uczyć Okładka

Recenzja ksi─ů┼╝ki ÔÇ×Jak si─Ö uczy─çÔÇŁ Benedict Carey

15.01.2019

W dzisiejszym wpisie chcia┼éabym napisa─ç kilka s┼é├│w o ksi─ů┼╝ce popularnonaukowej dotycz─ůcej tego, jak si─Ö uczymy, zapami─Ötujemy, jakie warunki powinny by─ç spe┼énione, aby to zasz┼éo oraz czego unika─ç, je┼Ťli chcemy si─Ö rzeczywi┼Ťcie nauczy─ç wybranego materia┼éu. Dla mnie najwi─Öksz─ů zalet─ů tej ksi─ů┼╝ki jest to, ┼╝e obala r├│┼╝ne popularne mity dotycz─ůce procesu uczenia si─Ö, na przyk┼éad to, ┼╝e najlepiej powtarza─ç materia┼é w ten sam spos├│b czy w tym samym (najlepiej cichym) miejscu albo to, ┼╝e nie powinno si─Ö prokrastynowa─ç nauki.

Czytaj wi─Öcej
Kompetencje Coachingowe Nauczycieli Okładka

Recenzja ksi─ů┼╝ki "Kompetencje coachingowe nauczycieli"

20.11.2018

By─ç mo┼╝e cz─Ö┼Ťci z Was ÔÇ×coachingÔÇŁ nie kojarzy si─Ö najlepiej, natomiast cz─Ö┼Ť─ç z Was mog┼éa ju┼╝ mie─ç z nim styczno┼Ť─ç od strony psychologicznej. Do lektury tej ksi─ů┼╝ki nale┼╝y podej┼Ť─ç bez szczeg├│lnego nadawania znaczeniu tego s┼éowa. Chodzi przede wszystkim o to, ┼╝e nauczyciel poza wiedz─ů i dydaktyk─ů czy pedagogik─ů powinien mie─ç te┼╝ ÔÇ×kompetencje mi─ÖkkieÔÇŁ (szczeg├│lnie w kwestii motywowania do rozwoju i zdobywania wiedzy), o kt├│rych ta pozycja traktuje w spos├│b bardzo ciekawy i przyst─Öpny.

Czytaj wi─Öcej
Sila Stresu Okladka 1

Recenzja ksi─ů┼╝ki ÔÇ×Si┼éa stresuÔÇŁ Kelly McGonigal

15.10.2018

W dzisiejszej recenzji chcia┼éabym przedstawi─ç ksi─ů┼╝k─Ö proponuj─ůc─ů nieco inne podej┼Ťcie do stresu ni┼╝ to, do kt├│rego przywykli┼Ťmy. My┼Ťl─Ö, ┼╝e czas sko┼äczy─ç z propagowaniem utartych, ale nieprawdziwych stwierdze┼ä dotycz─ůcych tego zagadnienia. Jako nauczyciele mamy styczno┼Ť─ç ze spor─ů ilo┼Ťci─ů trudnych sytuacji, wypaleniem zawodowym, problemem zestresowanych uczni├│w. Czy wiedza na temat stresu pomo┼╝e nam efektywniej sobie z nim radzi─ç? Zach─Öcam do lektury.

Czytaj wi─Öcej
Dodaj Mi Skrzydeł Okładka

Recenzja ÔÇ×Dodaj mi skrzyde┼é! Jak rozwija─ç u dzieci motywacj─Ö wewn─Ötrzn─ů?ÔÇŁ

26.09.2018

┼Üpiesz─Ö z podzieleniem si─Ö z Wami najlepsz─ů ksi─ů┼╝k─ů, jak─ů przeczyta┼éam w ci─ůgu ostatnich miesi─Öcy! Jest ona nie tylko pe┼éna informacji dla rodzic├│w i nauczycieli, ale te┼╝ dotyczy jednej z moich najwi─Ökszych pasji ÔÇô relacji. Oparta jest na najnowszych badaniach i trendach w psychologii i pedagogice, co czyni j─ů du┼╝o ciekawsz─ů i bardziej wiarygodn─ů ni┼╝ zwyk┼ée poradniki z tej dziedziny. Czytanie jej by┼éo dla mnie potwierdzeniem tego, co ju┼╝ wiem, ale r├│wnie┼╝ kopalni─ů nowej wiedzy, inspiracji i praktycznych ─çwicze┼ä.

Czytaj wi─Öcej
Koło Ratunkowe 1

Koło ratunkowe na lekcji językowej

8.08.2018

Chcesz, ┼╝eby ka┼╝da lekcja j─Özyka angielskiego by┼éa ciekawa i warto┼Ťciowa. Starasz si─Ö, anga┼╝ujesz. Z wyprzedzeniem przygotowujesz niezb─Ödne materia┼éy. Trzymasz si─Ö ustalonego planu dzia┼éania. Punkt po punkcie. A jednak zdarza si─Ö, ┼╝e co┼Ť idzie nie tak!

Czytaj wi─Öcej
Work Life Balance W Pracy Metodyka

Work-life balance w pracy metodyka

5.07.2018

Na dzisiejszej li┼Ťcie rzeczy TO DO mo┼╝esz wykre┼Ťli─ç wszystkie pozycje. ┼Ümia┼éo, nie po┼╝a┼éujesz! Zast─ůp je jednym s┼éowem: inwentaryzacja. Zr├│b ma┼ée podsumowanie: tego, co z siebie dajesz i co otrzymujesz, zasob├│w i cel├│w, sukces├│w i pora┼╝ek. Widzisz jakie┼Ť dysproporcje? Wy┼Ťlij je na trening work-life balance.

Czytaj wi─Öcej
Mindfulness 1

Mindfulness w pracy nauczyciela

20.06.2018

Bardzo modnym ostatnimi czasy okre┼Ťleniem jest mindfulness - wiesz co to jest? Jak mo┼╝e przys┼éu┼╝y─ç si─Ö nauczycielom? W tym artykule mam nadziej─Ö dotkn─ů─ç tych temat├│w i zach─Öci─ç Was do wprowadzenia mindfulness w swoje nawyki w uczeniu i nie tylko! Wsp├│lnie zastan├│wmy si─Ö nad tym, jak wykorzysta─ç mindfulness w pracy lektora.

Czytaj wi─Öcej
Brain-Rules-Okładka

Recenzja ÔÇ×Brain RulesÔÇŁ J. Mediny

27.03.2018

Recenzja ksi─ů┼╝ki ÔÇ×Brain RulesÔÇŁ Johna Mediny - poznaj 12 zasad, kt├│rymi rz─ůdzi si─Ö ludzki m├│zg. Dowiedz si─Ö jak wp┼éywaj─ů one na prac─Ö nauczyciela.

Czytaj wi─Öcej
Jak-Mowic-Okładka

Recenzja ÔÇ×Jak m├│wi─ç, ┼╝eby dzieci si─Ö uczy┼éyÔÇŁ A. Faber i E. Mazlish

3.01.2018

Recenzja ksi─ů┼╝ki Adele Faber i Elaine Mazlish "Jak m├│wi─ç, ┼╝eby dzieci si─Ö uczy┼éy" - jak radzi─ç sobie z uczuciami, kt├│re przeszkadzaj─ů w nauce, siedem sposob├│w zach─Öcania m┼éodzie┼╝y do wsp├│┼épracy, pu┼éapki stosowania kar, partnerska relacja rodzice ÔÇô nauczyciel i wsp├│lne rozwi─ůzywanie problem├│w.

Czytaj wi─Öcej
Happy-New-Year-Small

Postanowienia noworoczne ÔÇô to make or not to make?

1.01.2018

Stycze┼ä to czas, w kt├│rym wielu z nas postanawia wprowadzi─ç ┼╝yciowe zmiany. Cz─Östo w okolicach Nowego Roku zasiadamy z kartk─ů papieru, ┼╝eby spisa─ç list─Ö postanowie┼ä, kt├│re b─Öd─ů mia┼éy pozytywny wp┼éyw na nasze ┼╝ycie i sprawi─ů, ┼╝e staniemy si─Ö lepszymi lud┼║mi.

Czytaj wi─Öcej