Early Stage Universe

Marka osobista nauczyciela – jak dbać o swój wizerunek?

17.05.2022
Marka osobista nauczyciela

Twój kapitał a jego pomnażanie

Jak każda marka masz swój kapitał i warto go dostrzec. To Twoja wiedza, doświadczenie, praktyka dydaktyczna, ale i osobowość, pomysłowość, gotowość do wchodzenia w interakcję, zdolność budowania relacji, chęć zaskakiwania uczniów i budowania z nimi wspólnoty. Wizerunek nauczyciela zbudowany jest na wszystkich tych elementach, zarówno twardych umiejętnościach, jak i kompetencjach miękkich. Ta marka podlega jednak takim samym procesom, jak wszystkie inne – nierozwijany i niepomnażany kapitał traci na wartości. Kluczem do wizerunku nauczyciela jest więc troska, zainteresowanie własnym kapitałem i próba jego rozwoju.

Obrona przed wypaleniem

Jak w każdym innym zawodzie, tak i w przypadku nauczyciela zdarza się, że można popaść w schematyzm i odtwórcze podejście do zajęć. Uczniowie niestety bardzo szybko to zauważają. Wizerunek nauczyciela zależy zaś w dużej mierze od tego, co dzieje się na lekcjach. Warto więc dbać, aby były one atrakcyjne, inspirujące, angażujące. Oczywiście na początku kariery zawodowej pomysły przychodzą naturalnie, bywa jednak, że z czasem ta energia opada. W takim momencie warto więc wybrać szkolenie, kurs, konferencję, w której udział może pomóc w odzyskaniu świeżości myślenia o lekcjach i spotkaniach z uczniami. Jeśli pracujesz w prywatnej placówce, warto wybierać miejsca, które oferują wsparcie metodyczne, które w takim kryzysowym momencie może się okazać bezcenne. Warto przeczytać nasz artykuł pt. Jak nauczyciel może sobie radzić ze stresem? Znajdziesz tam praktyczne wskazówki, które mogą pozytywnie wpłynąć na jakość nauczania!

Inspiracje i wiedza

Regularny udział w wydarzeniach edukacyjnych i różnego rodzaju szkoleniach to doskonały sposób, aby cały czas utrzymać w sobie tę świeżość, która niezbędna jest do prowadzenia ciekawych zajęć. Pomóc może także krytyczne spojrzenie innych:

  • ankiety dla rodziców, podsumowujące pracę z ich punktu widzenia,
  • ankiety dla uczniów lub rozmowa z nimi o tym, co jest ciekawe w lekcjach, a co niekoniecznie się sprawdza,
  • hospitacja zajęć przez metodyka lub innego nauczyciela, z którym możesz porozmawiać o swoim warsztacie, pomysłach na zajęcia i ich wykonaniu.

Niektórzy nauczyciele nie lubią oceny, ewaluacji - to naturalnie stresujące. Wizerunek nauczyciela, który jest otwarty na tego typu interakcje, natychmiast zyskuje. Prosząc o ocenę, konstruktywną krytykę, opinię, prezentujesz się jako osoba otwarta, nieustannie poszukująca inspiracji, walcząca o to, aby za każdym razem wykonywać swoją pracę coraz lepiej. Jednocześnie informacje, które pochodzą z ankiet, ocen, ewaluacji czy hospitacji, mogą realnie przyczynić się do jeszcze lepszej jakości prowadzonych przez ciebie zajęć.

Emocje i pragnienia

Warsztat metodyczny to jedno. Praca z ludźmi to jednak także emocje, interakcje, więzi i na ten element wizerunku nauczyciela również warto zwrócić większą uwagę. Coraz więcej jest w ofercie szkoleniowych spotkań, które pozwalają osobom wykonującym takie zawody jak nauczyciel odkrywać swoją osobowość, te cechy swojego charakteru, które pomagają budować silną markę, wizerunek nauczyciela taki, jaki chcemy zbudować. Nie każdy z nas ma predyspozycje, które sprawią, że na lekcjach jest showmanem, za którym uczniowie poszliby w ogień. Nie każdy musi nim być.

Wizerunek nauczyciela można zbudować na uporządkowaniu, cierpliwości, wyrozumiałości. Taki nauczyciel-oaza spokoju to dla wielu uczniów i rodziców bardzo potrzebna postać. Oczywiście nie oznacza to, że dynamiczne, żywiołowe i bardzo zaangażowane emocjonalnie prowadzenie zajęć jest złe. Jeden i drugi wizerunek nauczyciela jest dobry, tylko trzeba wiedzieć, jak budować jego granice, jak wzrastać w tym wizerunku, na co zwracać uwagę. Warto już na początku swojej nauczycielskiej drogi odkryć, jaki personal brand chce się budować, jakie ma się cechy, które w tym zawodzie można rozwijać. Połączenie osobowości z merytoryczną wiedzą może dać nieprawdopodobne efekty.

Autentyczność

Budując wizerunek nauczyciela, swoją markę osobistą, trzeba postawić na autentyczność. Oczywiście zajęcia to pewnego rodzaju spektakl, ale nie może być tak, że kończąc lekcję, wychodzisz z klasy i stajesz się kimś innym. To, kim jesteś na lekcji, musi korespondować z twoim naturalnym charakterem, zachowaniami, sposobem widzenia świata. Inaczej będziesz w oczach swoich uczniów nieautentyczny, a najlepiej wyreżyserowane przez ciebie lekcje nie będą miały tego czegoś.

Bądź sobą i czerp jak najwięcej z własnej osobowości. Ta autentyczność zostanie doceniona. Tak bowiem jak nie ma dwóch takich samych uczniów, analogicznych grup zajęciowych, tak nie ma też dwójki takich samych nauczycieli. W tej różnorodności kryje się zaś wielki potencjał, na którym możesz zbudować swój nauczycielski wizerunek.

Jeśli planujesz założenie własnej szkoły językowej, tutaj przeczytasz więcej o budowaniu marki jako właściciel: https://universe.earlystage.pl/universe/jak-zadbac-o-wlasna-marke-bedac-wlascicielem-szkoly-jezykowej

Komentarze

Samoregulacja dziecka w szkole

Stuart Shanker „Samoregulacja w szkole” – książka do nauczycielskiej biblioteczki

„Samoregulacja w szkole” dra Shankera zawiera rezultaty wielu badań poświęconych umiejętności samoregulacji. Wyróżnia się ogromną ilością konkretnych przykła...
Czytaj więcej
Czy warto korzystac z gotowych scenariuszy lekcji jezyka angielskiego dla dzieci

Czy warto korzystać z gotowych scenariuszy lekcji języka angielskiego dla dzieci?

Gotowe scenariusze lekcji języka angielskiego – czy ich wykorzystanie jest dobrym pomysłem? Nie ma na to pytanie jednoznacznej odpowiedzi. Jest to zależne od...
Czytaj więcej
Konspekt lekcji jezyka angielskiego jak napisac

Jak przygotować konspekt do lekcji języka angielskiego z dziećmi?

Nie masz pewności, jak przygotować konspekt do lekcji angielskiego dla dzieci? Nie martw się – w tym artykule wytłumaczymy Ci, jak to zrobić w 8 prostych kro...
Czytaj więcej
Obserwacja kolezenska jakie korzysci ma lekcja kolezenska dla lektora angielskiego

O obserwacji koleżeńskiej słów kilka…

Dawno dawno temu 🙂, kiedy byłam już całkiem doświadczoną lektorką, wymieniałyśmy się z innymi nauczycielkami obserwacjami lekcji. Z jednej strony mia...
Czytaj więcej