Early Stage Universe | Gramatyka nie boli, zależy jak i kto szkoli!

Gramatyka nie boli, zależy jak i kto szkoli!

18.09.2018

Lekcja gramatyki języka angielskiego to najlepszy test wysiłkowy. Nauczyciel stara się przekazać uczniom wiedzę, a oni z trudem przyjmują ją do wiadomości. Taki scenariusz to niestety często standard. Mimo sporego wysiłku, nie ma co liczyć na zadowalające postępy w nauce. Tymczasem wszyscy wychodzą z zajęć wyczerpani jak po godzinnym biegu z przeszkodami. Czy można to zmienić? Jasne! Wystarczy sięgnąć po odpowiednie metody i materiały edukacyjne, a na imponujące efekty nie trzeba będzie długo czekać.

Mity i stereotypy angielskiej gramatyki

Jako nauczyciel, w swoim życiu zawodowym spotykasz się z wieloma negatywnymi opiniami dotyczącymi angielskiej gramatyki. Powszechne są stereotypy mówiące o tym, że jest nudna, nielogiczna, niepotrzebna do skutecznej komunikacji, inna niż gramatyka języka polskiego – przez co trudna, wymaga zakuwania i ciągłego notowania w zeszycie niezrozumiałych zasad. Znasz te argumenty na pamięć! Okazuje się, że każde zajęcia z gramatyki to nie tylko edukacyjne wyzwanie, ale również próba przełamania niechęci uczniów. A przecież zależy Ci, żeby polubili Twój przedmiot, niezależnie od realizowanego materiału. Jeśli chcesz zmienić ich nastawienie – zaplanuj aktywizującą rozgrzewkę i miej gotowy pomysł na ciekawą lekcję. To najlepsza strategia na przełamywanie gramatycznych lodów.

Językowa rozgrzewka i metody ułatwiające naukę

Z lekcją gramatyki jest podobnie jak z uprawianiem sportu. Każdy trening zaczyna się od rozgrzewki, bo dzięki niej mięśnie są przygotowane do intensywnej pracy. Wprowadzając nowe zagadnienia gramatyczne warto pobudzić dziecięcy mózg, żeby przełączył się na tryb przyswajania wiedzy. Zabawy, ćwiczenia, zagadki, rymowanki przyciągają uwagę uczniów i wprowadzają element zaciekawienia tematem. Pozwalają odkrywać reguły, tropić wątek przewodni lekcji. Najlepsze efekty dają tutaj metody oparte na zauważaniu (ang. noticing). Poprzez nie uczeń aktywnie zapoznaje się z treścią zajęć, dzięki czemu ma możliwość uświadomienia sobie istnienia nowej, właśnie wprowadzanej struktury. Zaangażowanie w proces odkrywania reguł motywuje go do tworzenia własnych hipotez, zamiast podawania mu gotowych rozwiązań przez nauczyciela, tzw. suchej wiedzy. Kolejnym etapem jest utrwalanie nowych wzorców językowych przy użyciu drylu językowego, czyli ćwiczeń z jedną poprawną odpowiedzią. Ważne, żeby były one interesujące z perspektywy ucznia. Końcowa faza to internalizacja materiału w aktywnościach pozwalających przyswoić nowe zagadnienie gramatyczne. Bazując na znanym materiale, dodawaj część nowego stopniowo – to ułatwia zapamiętywanie i płynne przechodzenie na bardziej zaawansowany poziom nauki. Postaraj się, aby wszystkie etapy pracy na lekcji były dynamiczne, wciągające i wynikały naturalnie z siebie.

Sposoby na świetne zajęcia

Jeśli szukasz inspiracji dotyczących sprawdzonej i spójnej metodyki pracy, poczytaj o 10 supermocach, na których opiera się nauka języka angielskiego w Early Stage. To rym, rytm, muzyka, teatr, emocje, ruch, relacje, humor, obraz i ambitne materiały. Nie musisz używać wszystkich jednocześnie, ale wykorzystaj ich potencjał podczas zajęć z gramatyki. Im więcej zmysłów zaangażujesz w naukę, im mocniej pobudzisz dziecięcą wyobraźnię, tym skuteczniej przekażesz uczniom wiedzę. Zadbaj o pozytywną atmosferę w trakcie lekcji i komfort psychiczny w grupie. W takich warunkach dziecko nie boi się eksperymentować, odważnie stosuje poznane struktury w nowym kontekście i potrafi ich używać wykorzystując wcześniej przyswojony materiał.

Niezbędnik doświadczonego anglisty

Rozważając wybór materiałów dydaktycznych na lekcje, zwróć uwagę na ich jakość i wartość merytoryczną. Zaopatrz się w karty obrazkowe i wyrazowe, zeszyty ćwiczeń, sprawdzone podręczniki. Te lubiane przez uczniów i rekomendowane przez lektorów mogą być bardzo pomocne w osiąganiu dobrych efektów nauczania, szczególnie jeśli są atrakcyjne wizualnie i zawierają różne dodatki, np.: płyty CD z piosenkami, dostęp do aplikacji, która daje dziecku możliwość samodzielnej pracy w domu czy aucie. Poszukaj ciekawych filmików, zabawnych zdjęć, oryginalnych tekstów źródłowych dostosowanych do poziomu grupy i realizowanych zagadnień. Media społecznościowe to nieograniczona baza pomysłów. Można je śmiało wykorzystać, oczywiście na tyle, na ile pozwalają na to prawa autorskie.

Czego możesz wymagać od siebie?

Aktywność uczniów na zajęciach i otwartość na zdobywanie nowej wiedzy jest wprost proporcjonalna do Twojego zaangażowania. To Ty jesteś mózgiem całego przedsięwzięcia – decydujesz o przebiegu każdej lekcji. Sporo zależy od Twojego nastawienia, przygotowania, wiedzy, umiejętności. Zobacz, na czym warto się skoncentrować?

  • Motywowanie – wspieraj swoich uczniów wskazując na ich mocne strony oraz nakreślając dla nich jasną ścieżkę rozwoju.
  • Atmosfera – musi być przyjazna, pełna humoru i akceptacji, żeby uczeń bez obaw komunikował się w języku obcym. Jako lektor daj się lubić, ale nie pozwól dzieciom na przekraczanie wyznaczonych granic. Wtedy będą wiedziały, co im wolno, a czego nie tolerujesz na zajęciach.
  • Konsekwencja – wymagaj od siebie, ale i od uczniów. Jeśli regularnie zadajesz im pracę domową i zawsze ją sprawdzasz, dzieci zrozumieją, że jest to niezbędny element nauki języka.
  • Kontakt – utrzymuj dobre relacje z uczniami i stały kontakt z rodzicami, żeby byli świadomie zaangażowani i należycie poinformowani o wszelkich kwestiach dotyczących dziecka i jego postępów w nauce.
  • Kompetencje – postaw na odpowiednie przygotowanie merytoryczne, znajomość metod nauczania i materiałów dydaktycznych, doświadczenie oraz rozwój zawodowy. Regularnie bierz udział w szkoleniach, warsztatach, webinariach. W ten sposób podnosisz swoje kwalifikacje.
  • Zarządzanie czasem – dzięki niemu jesteś w stanie dobrze zorganizować swój dzień pracy i znaleźć czas na odpoczynek.
  • Otwartość na nowości – sięgaj po udogodnienia technologiczne (np. aplikacje dydaktyczne), które stymulują proces nauczania. Tak wejdziesz w świat swoich uczniów i zachęcisz ich do ćwiczeń.

Jak widzisz, odpowiednie metody pracy i materiały do nauczania gramatyki to fundament każdego dobrego lektora i połowa sukcesu. Dlaczego tylko połowa? Bo druga połowa to Ty. A na sobie możesz polegać, zwłaszcza po przeczytaniu tego artykułu :)

Polecanym przez nas materiałem do nauki angielskiej gramatyki jest podręcznik GRAMMAR RHYMES. Książka odpowiada poziomom A1-A2 w skali CEFR i obejmuje 33 zagadnienia gramatyczne – od odmiany czasownika to be aż do Second Conditional. Wprowadza je poprzez 90 nagrań – rymowanek, piosenek i rapów oraz przejrzystą część teoretyczną, a utrwala dzięki praktycznym ćwiczeniom.

Do pakietu dla nauczycieli dołączona jest płyta CD i kody dostępu do wygodnej aplikacji z muzyką oraz platformy z gotowymi scenariuszami zajęć. Na platformie znajdąują się materiały do wykorzystania na lekcjach oraz kartkówki do wszystkich zagadnień. GRAMMAR RHYMES dla nauczyciela to mnóstwo pomysłów na odlotowe lekcje języka angielskiego!

Marcin Majer Metodyk Główny Early Stage

Jak zadbać o siebie i nie spalić się w pracy nauczyciela?

W tym podcaście rozmawiamy o tym, jak uniknąć wypalenia zawodowego, czyli jak zadbać o siebie będąc nauczycielem. Powiemy o tym, czym jest niekom...
Czytaj więcej

Rozmowy o Szczęściu - Edyta

Rozmowy o szczęściu - Edyta„Uwielbiam metody Early Stage, gdyż są one odzwierciedleniem moich pasji.Muzyka, śpiew, ruch tow...
Czytaj więcej

Podcast o sile nauczyciela

W tym podcaście rozmawiamy o tym, jak budować pewność siebie w roli nauczyciela. Poruszamy tematy związane z teacher empowerment, autonomią nauczyciela, spra...
Czytaj więcej

Sean's Slick Sounds

Sean's Slick Sounds ...
Czytaj więcej