­čôÜ | Gramatyka nie boli, zale┼╝y jak i kto szkoli! - Early StageÔÇŽ

Gramatyka nie boli, zale┼╝y jak i kto szkoli!

18.09.2018
Gramatyka Nie Boli Zale┼╝y Jak I Kto Szkoli 1

Lekcja gramatyki j─Özyka angielskiego to najlepszy test wysi┼ékowy. Nauczyciel stara si─Ö przekaza─ç uczniom wiedz─Ö, a oni z trudem przyjmuj─ů j─ů do wiadomo┼Ťci. Taki scenariusz to niestety cz─Östo standard. Mimo sporego wysi┼éku, nie ma co liczy─ç na zadowalaj─ůce post─Öpy w nauce. Tymczasem wszyscy wychodz─ů z zaj─Ö─ç wyczerpani jak po godzinnym biegu z przeszkodami. Czy mo┼╝na to zmieni─ç? Jasne! Wystarczy si─Ögn─ů─ç po odpowiednie metody i materia┼éy edukacyjne, a na imponuj─ůce efekty nie trzeba b─Ödzie d┼éugo czeka─ç.

Mity i stereotypy angielskiej gramatyki

Jako nauczyciel, w swoim ┼╝yciu zawodowym spotykasz si─Ö z wieloma negatywnymi opiniami dotycz─ůcymi angielskiej gramatyki. Powszechne s─ů stereotypy m├│wi─ůce o tym, ┼╝e jest nudna, nielogiczna, niepotrzebna do skutecznej komunikacji, inna ni┼╝ gramatyka j─Özyka polskiego ÔÇô przez co trudna, wymaga zakuwania i ci─ůg┼éego notowania w zeszycie niezrozumia┼éych zasad. Znasz te argumenty na pami─Ö─ç! Okazuje si─Ö, ┼╝e ka┼╝de zaj─Öcia z gramatyki to nie tylko edukacyjne wyzwanie, ale r├│wnie┼╝ pr├│ba prze┼éamania niech─Öci uczni├│w. A przecie┼╝ zale┼╝y Ci, ┼╝eby polubili Tw├│j przedmiot, niezale┼╝nie od realizowanego materia┼éu. Je┼Ťli chcesz zmieni─ç ich nastawienie ÔÇô zaplanuj aktywizuj─ůc─ů rozgrzewk─Ö i miej gotowy pomys┼é na ciekaw─ů lekcj─Ö. To najlepsza strategia na prze┼éamywanie gramatycznych lod├│w.

J─Özykowa rozgrzewka i metody u┼éatwiaj─ůce nauk─Ö

Z lekcj─ů gramatyki jest podobnie jak z uprawianiem sportu. Ka┼╝dy trening zaczyna si─Ö od rozgrzewki, bo dzi─Öki niej mi─Ö┼Ťnie s─ů przygotowane do intensywnej pracy. Wprowadzaj─ůc nowe zagadnienia gramatyczne warto pobudzi─ç dzieci─Öcy m├│zg, ┼╝eby prze┼é─ůczy┼é si─Ö na tryb przyswajania wiedzy. Zabawy, ─çwiczenia, zagadki, rymowanki przyci─ůgaj─ů uwag─Ö uczni├│w i wprowadzaj─ů element zaciekawienia tematem. Pozwalaj─ů odkrywa─ç regu┼éy, tropi─ç w─ůtek przewodni lekcji. Najlepsze efekty daj─ů tutaj metody oparte na zauwa┼╝aniu (ang. noticing). Poprzez nie ucze┼ä aktywnie zapoznaje si─Ö z tre┼Ťci─ů zaj─Ö─ç, dzi─Öki czemu ma mo┼╝liwo┼Ť─ç u┼Ťwiadomienia sobie istnienia nowej, w┼éa┼Ťnie wprowadzanej struktury. Zaanga┼╝owanie w proces odkrywania regu┼émotywuje go do tworzenia w┼éasnych hipotez, zamiast podawania mu gotowych rozwi─ůza┼ä przez nauczyciela, tzw. suchej wiedzy. Kolejnym etapem jest utrwalanienowych wzorc├│w j─Özykowych przy u┼╝yciu drylu j─Özykowego, czyli ─çwicze┼ä z jedn─ů poprawn─ů odpowiedzi─ů. Wa┼╝ne, ┼╝eby by┼éy one interesuj─ůce z perspektywy ucznia. Ko┼äcowa faza to internalizacja materia┼éu w aktywno┼Ťciach pozwalaj─ůcych przyswoi─ç nowe zagadnienie gramatyczne. Bazuj─ůc na znanym materiale, dodawaj cz─Ö┼Ť─ç nowego stopniowo ÔÇô to u┼éatwia zapami─Ötywanie i p┼éynne przechodzenie na bardziej zaawansowany poziom nauki. Postaraj si─Ö, aby wszystkie etapy pracy na lekcji by┼éy dynamiczne, wci─ůgaj─ůce i wynika┼éy naturalnie z siebie.

Sposoby na ┼Ťwietne zaj─Öcia

Je┼Ťli szukasz inspiracji dotycz─ůcych sprawdzonej i sp├│jnej metodyki pracy, poczytaj o 10 supermocach, na kt├│rych opiera si─Ö nauka j─Özyka angielskiego w Early Stage. To rym, rytm, muzyka, teatr, emocje, ruch, relacje, humor, obraz i ambitne materia┼éy. Nie musisz u┼╝ywa─ç wszystkich jednocze┼Ťnie, ale wykorzystaj ich potencja┼é podczas zaj─Ö─ç z gramatyki. Im wi─Öcej zmys┼é├│w zaanga┼╝ujesz w nauk─Ö, im mocniej pobudzisz dzieci─Öc─ů wyobra┼║ni─Ö, tym skuteczniej przeka┼╝esz uczniom wiedz─Ö. Zadbaj o pozytywn─ů atmosfer─Ö w trakcie lekcji i komfort psychiczny w grupie. W takich warunkach dziecko nie boi si─Ö eksperymentowa─ç, odwa┼╝nie stosuje poznane struktury w nowym kontek┼Ťcie i potrafi ich u┼╝ywa─ç wykorzystuj─ůc wcze┼Ťniej przyswojony materia┼é.

Niezb─Ödnik do┼Ťwiadczonego anglisty

Rozwa┼╝aj─ůc wyb├│r materia┼é├│w dydaktycznych na lekcje, zwr├│─ç uwag─Ö na ich jako┼Ť─ç i warto┼Ť─ç merytoryczn─ů. Zaopatrz si─Ö w karty obrazkowe i wyrazowe, zeszyty ─çwicze┼ä, sprawdzone podr─Öczniki. Te lubiane przez uczni├│w i rekomendowane przez lektor├│w mog─ů by─ç bardzo pomocne w osi─ůganiu dobrych efekt├│w nauczania, szczeg├│lnie je┼Ťli s─ů atrakcyjne wizualnie i zawieraj─ů r├│┼╝ne dodatki, np.: p┼éyty CD z piosenkami, dost─Öp do aplikacji, kt├│ra daje dziecku mo┼╝liwo┼Ť─ç samodzielnej pracy w domu czy aucie. Poszukaj ciekawych filmik├│w, zabawnych zdj─Ö─ç, oryginalnych tekst├│w ┼║r├│d┼éowych dostosowanych do poziomu grupy i realizowanych zagadnie┼ä. Media spo┼éeczno┼Ťciowe to nieograniczona baza pomys┼é├│w. Mo┼╝na je ┼Ťmia┼éo wykorzysta─ç, oczywi┼Ťcie na tyle, na ile pozwalaj─ů na to prawa autorskie.

Czego mo┼╝esz wymaga─ç od siebie?

Aktywno┼Ť─ç uczni├│w na zaj─Öciach i otwarto┼Ť─ç na zdobywanie nowej wiedzy jest wprost proporcjonalna do Twojego zaanga┼╝owania. To Ty jeste┼Ť m├│zgiem ca┼éego przedsi─Öwzi─Öcia ÔÇô decydujesz o przebiegu ka┼╝dej lekcji. Sporo zale┼╝y od Twojego nastawienia, przygotowania, wiedzy, umiej─Ötno┼Ťci. Zobacz, na czym warto si─Ö skoncentrowa─ç?

  • Motywowanie ÔÇô wspieraj swoich uczni├│w wskazuj─ůc na ich mocne strony oraz nakre┼Ťlaj─ůc dla nich jasn─ů ┼Ťcie┼╝k─Ö rozwoju.
  • Atmosfera ÔÇô musi by─ç przyjazna, pe┼éna humoru i akceptacji, ┼╝eby ucze┼ä bez obaw komunikowa┼é si─Ö w j─Özyku obcym. Jako lektor daj si─Ö lubi─ç, ale nie pozw├│l dzieciom na przekraczanie wyznaczonych granic. Wtedy b─Öd─ů wiedzia┼éy, co im wolno, a czego nie tolerujesz na zaj─Öciach.
  • Konsekwencja ÔÇô wymagaj od siebie, ale i od uczni├│w. Je┼Ťli regularnie zadajesz im prac─Ö domow─ů i zawsze j─ů sprawdzasz, dzieci zrozumiej─ů, ┼╝e jest to niezb─Ödny element nauki j─Özyka.
  • Kontakt ÔÇô utrzymuj dobre relacje z uczniami i sta┼éy kontakt z rodzicami, ┼╝eby byli ┼Ťwiadomie zaanga┼╝owani i nale┼╝ycie poinformowani o wszelkich kwestiach dotycz─ůcych dziecka i jego post─Öp├│w w nauce.
  • Kompetencje ÔÇô postaw na odpowiednie przygotowanie merytoryczne, znajomo┼Ť─ç metod nauczania i materia┼é├│w dydaktycznych, do┼Ťwiadczenie oraz rozw├│j zawodowy. Regularnie bierz udzia┼é w szkoleniach, warsztatach, webinariach. W ten spos├│b podnosisz swoje kwalifikacje.
  • Zarz─ůdzanie czasem ÔÇô dzi─Öki niemu jeste┼Ť w stanie dobrze zorganizowa─ç sw├│j dzie┼ä pracy i znale┼║─ç czas na odpoczynek.
  • Otwarto┼Ť─ç na nowo┼Ťci ÔÇô si─Ögaj po udogodnienia technologiczne (np. aplikacje dydaktyczne), kt├│re stymuluj─ů proces nauczania. Tak wejdziesz w ┼Ťwiat swoich uczni├│w i zach─Öcisz ich do ─çwicze┼ä.

Jak widzisz, odpowiednie metody pracy i materiały do nauczania gramatyki to fundament każdego dobrego lektora i połowa sukcesu. Dlaczego tylko połowa? Bo druga połowa to Ty. A na sobie możesz polegać, zwłaszcza po przeczytaniu tego artykułu :)

Polecanym przez nas materia┼éem do nauki angielskiej gramatyki jest podr─Öcznik GRAMMAR RHYMES. Ksi─ů┼╝ka odpowiada poziomom A1-A2 w skali CEFR i obejmuje 33 zagadnienia gramatyczne ÔÇô od odmiany czasownika to bea┼╝ do Second Conditional. Wprowadza je poprzez 90 nagra┼ä ÔÇô rymowanek, piosenek i rap├│w oraz przejrzyst─ů cz─Ö┼Ť─ç teoretyczn─ů, a utrwala dzi─Öki praktycznym ─çwiczeniom.

Do pakietu dla nauczycieli do┼é─ůczona jest p┼éyta CD i kody dost─Öpu do wygodnej aplikacji z muzyk─ů oraz platformy z gotowymi scenariuszami zaj─Ö─ç. Na platformie znajd─ůuj─ů si─Ö materia┼éy do wykorzystania na lekcjach oraz kartk├│wki do wszystkich zagadnie┼ä. GRAMMAR RHYMES dla nauczyciela to mn├│stwo pomys┼é├│w na odlotowe lekcje j─Özyka angielskiego!

Marcin Majer Metodyk Główny Early Stage
Weby posty na fb

To write or not to write... czyli o pisaniu w online!

Jak i czy w og├│le uczy─ç pisania na lekcjach online? Czy jest zupe┼énie inne od uczenia ÔÇ×analogowegoÔÇŁ? Przeczytajcie ten artyku┼é, aby rozstrzygn─ů─ç t─Ö kwesti─Ö....
Czytaj wi─Öcej
Post2

Google doodle i inne przyjemno┼Ťci ÔÇô o narz─Ödziach google w uczeniu online

W tym artykule opisz─Ö Wam kilka pomys┼é├│w na to, jak korzysta─ç z mo┼╝liwo┼Ťci naszej starej znajomej ÔÇô google. Tym razem jednak nie o samym google doodle ÔÇô o ty...
Czytaj wi─Öcej
Weby posty na fb 1

CZAT MAT! Czyli jak wykorzysta─ç czat w e-uczeniu

W dzisiejszym artykule przedstawiam Wam par─Ö propozycji na temat tego, jak wykorzysta─ç czat w narz─Ödziach do uczenia online, aby uatrakcyjni─ç zaj─Öcia. Jego n...
Czytaj wi─Öcej
Onine 3

My bedroom is my classroom!

Kuchnia, sypialnia, ┼éazienka. I tak w k├│┼éko od ostatnich 3 miesi─Öcy. St├│┼é zawalony notatkami i kubkami po kawie. I codziennie pytanie - jaki jest dzi┼Ť dzie┼ä ...
Czytaj wi─Öcej