Oceny wydają się niezbędne w procesie nauczania – są powszechnie stosowane w szkołach i w uproszczony sposób przedstawiają, w jakim stopniu uczeń przyswoił materiał. Informację zwrotną o postępach ucznia można jednak przekazać także na inne sposoby, na przykład stosując oceny opisowe czy procentowe. Jak więc oceniać postępy uczniów na różnych poziomach edukacji, aby dbać o zapewnienie im feedbacku i o ich samoocenę?
O hospitacjach i obserwacjach koleżeńskich, lekcjach pokazowych, wizytacjach i lekcjach otwartych pisze Weronika Puszyk, metodyczka główna Early Stage.
Marzy Ci się ciekawa praca z angielskim? Jeśli doskonale znasz ten język, to możliwości są naprawdę różnorodne – od zdalnych korepetycji w piżamie, przez granie w gry komputerowe (!) i tłumaczenia pod palmą, aż po międzynarodowe projekty, gdzie każde spotkanie to mała podróż. Gdzie można pracować ze świetną znajomością języka angielskiego? Sprawdź, jakie możliwości czekają na osoby, które potrafią więcej niż tylko zamówić kawę po angielsku.
Wszyscy, w tym także nauczyciele, mają pewne, niekiedy bardzo mocne, przekonania dotyczące nauczania, które… nie są prawdziwe. O najczęściej spotykanych mitach w nauczaniu (języka i nie tylko) pisze metodyczka główna Early Stage, Beata Wysocka.
Najmłodsze pokolenia dorastają w dobie Internetu i nadmiaru informacji podanych na tacy (w dodatku nie zawsze prawdziwych). W praktyce oznacza to, że dzieci mają coraz krótszy zakres uwagi, więc żeby skutecznie przekazać im wiedzę, trzeba wyjść poza schematy. Dlatego umiejętność prowadzenia kreatywnych lekcji języka angielskiego dla dzieci i młodzieży jest w XXI w. niezwykle ważna. Chcesz dowiedzieć się więcej i poznać nasze sposoby na skuteczne i ciekawe lekcje? W takim razie czytaj dalej!
Zbliża się koniec studiów – moment radości, ale również i ważnych wyborów. W końcu jest to pora na znalezienie stałej pracy. W dzisiejszym artykule opowiemy o możliwościach, jakie mają przed sobą studenci filologii angielskiej. Szczegółowo omówimy najlepsze ścieżki kariery dla świeżo upieczonych absolwentów, odpowiadając tym samym na pytanie, co można robić po anglistyce. Zachęcamy do lektury!
Trudne zachowania uczniów w klasie mogą być spowodowane wieloma czynnikami. Czasem wskazują na problemy ucznia poza klasą, w domu lub w grupie rówieśniczej, czasem wynikają z chęci zwrócenia na siebie uwagi lub nawet… z działań nauczyciela. Piętnując problematyczne zachowania, nie uda nam się rozwiązać problemu. Jeśli je zrozumiemy, mamy szansę znaleźć na nie sposób. Jak rozmawiać z uczniem? O czym pamiętać podczas rozmowy z rodzicem? Zapraszamy do lektury!
Czy najlepiej przyswajamy wiedzę siedząc nieruchomo w ławce? Czy ruch może zmienić strukturę mózgu? Jak dokładnie aktywność fizyczna działa na umysł? Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej i poznać skuteczne ćwiczenia dla dzieci do wprowadzenia na lekcjach języka angielskiego – czytaj dalej!
Czy zadawanie pracy domowej z języka angielskiego jest konieczne, niepotrzebne, a może szkodliwe? Z badań wynika jasno, że w przypadku języka obcego zadania domowe są po prostu skuteczne. Bardzo ważna jest jednak jakość zadawanej pracy domowej, a nie ilość zadań do odrobienia. Praca domowa nie powinna być karą czy sposobem na nadgonienie materiału, a narzędziem pozwalającym przedłużyć i wzmocnić kontakt ucznia z językiem. Nie zaszkodzi też szczypta kreatywności,.. Ale o tym za chwilę.
Na pewno zdajesz sobie sprawę z tego, że jako nauczyciel(ka) musisz myśleć o nieustannym rozwoju i poszerzaniu swojej wiedzy. Wiele informacji znajdziesz w formie podcastów czy wideo w sieci, ale nie zapominajmy też o tradycyjnej formie, jaką są książki pedagogiczne dla nauczycieli, a także wartościowe pozycje psychologiczne. Dowiedz się więcej!
Nauczanie angielskiego wymaga nie tylko ugruntowanej wiedzy językowej, ale również umiejętności przekazywania jej w angażujący i efektywny sposób. W tym procesie kluczową rolę odgrywa współpraca lektorsko-metodyczna, czyli wspólne działanie lektorów i metodyków. Wbrew powszechnym skojarzeniom dobra współpraca tego typu nie polega na ocenianiu czy wytykaniu błędów, a na wspólnym rozwoju. Dowiedz się więcej!
Pewnie zdziwcie się, kiedy Wam powiem, że budownictwo i edukacja mają sporo wspólnego! Nie chodzi mi o tak oczywiste porównania, jak tworzenie czegoś od podstaw. Raczej o to, że zarówno w budownictwie, jak i w edukacji, niezwykle ważne są… rusztowania! Kiedy słyszysz to słowo, pewnie masz przed oczami rusztowanie budowlane, ale w tym artykule spróbuję postawić przed Tobą rusztowanie edukacyjne według Baraka Rosenshine’a. Do dzieła!
Ciekawe metody aktywizujące są kluczem do skutecznych zajęć – co to do tego nie ma najmniejszych wątpliwości. Jednak, jakie są przykłady takich zabaw aktywizujących? My polecamy gry słowne i ruchowe (np. Simon Says), piosenki i rymowanki, gry planszowe i quizy (np. Kahoot), role-playing, burze mózgów, metody stacji, korzystanie z platform online i narzędzi IT oraz pracę metodą projektu (najlepiej w grupach). Dowiedz się więcej!
Ledwo zaczynał się rok szkolny, a tu już maj! Pobudka! Czas końcowych egzaminów, ostatnich testów i sprawdzania wiedzy, zanim wyruszymy na wakacyjne podboje! Ale zaraz, zaraz, czy wiecie, jak najefektywniej powtarzać materiał? I jak uczyć dzieci i młodzież samodzielnych powtórek? Czy retrieval practice to skuteczna technika uczenia się? Sprawdźcie!
Czy powiedzenie „To kiepskie” jest dobrym feedbackiem? Wiadomo, że nie. A czy powiedzenie „To doskonałe, jesteś geniuszem!” jest lepszym? Nie bardzo! Dlaczego? Przeczytaj, a (mam nadzieję) zrozumiesz.
Growth mindset – co to jest? Może to twierdzenie obiło Ci się o uszy, a może to pierwszy raz, kiedy masz z nim styczność. Niezależnie od tego, który przypadek dotyczy Ciebie, psychologia sukcesu to coś, co jako nauczyciela powinno Cię zainteresować. Zapraszam więc do lektury!
Wyobraź sobie, że istnieje Biuro Informacji Zwrotnej. Dzwonisz, a ciepły głos w słuchawce mówi: „Zostaw wiadomość. Niezwłocznie przekażemy ją adresatowi”. Niestety, w zawodowej rzeczywistości nie ma takiego numeru, a udzielanie feedbacku na lekcji to Twoje zadanie. Jak budować komunikat, żeby dawał do myślenia, a nie zamykał i zniechęcał?
Na co dzień spełniasz się jako nauczyciel, ale potrzebujesz rozwoju, zmiany, nowych wyzwań? Naturalnie – pierwsza myśl – to własna szkoła językowa! Kiedy jednak przechodzisz od sfery marzeń do realnego świata – okazuje się, że jest wiele niewiadomych, wątpliwości i lęków, które blokują przed podjęciem decyzji o ruszeniu „na swoje”.
Niektórzy myślą, że życie metodyka jest usłane różami – nie musi przygotowywać lekcji, rozwiązywać trudnych sytuacji w klasie, sprawdzać sterty prac domowych. Czy rzeczywiście jego głównym zadaniem są spacery po szkolnych korytarzach i zaglądanie na zajęcia, aby upewnić się, czy wszystko gra?
Zazwyczaj gra w pierwszym składzie, ale kiedy ma gorszy dzień – dostaje czerwoną kartkę i trafia na ławkę rezerwowych! Tyle że mecz toczy się dalej i trzeba znaleźć dobry sposób, żeby go wygrać. Po cichu ;)
Lubisz wygrywać? Gramatyka to mocny zawodnik, nie ulegnie bez walki! Jeżeli chcesz działać taktycznie, wciągnij ją do gry i nie wypuszczaj z klasy, dopóki nie rozbudzi językowej wyobraźni Twoich uczniów. Niech zaprezentuje się jako ciekawa i zrozumiała, skłonna do frajdy. Taki ruch to gramatyczny szach mat!
„Pół na pół” czy „telefon do metodyka”? Co robisz, kiedy w trakcie zabaw językowych zacięta rywalizacja bierze górę nad współpracą? Zamiast korzystać z koła ratunkowego, wprowadź do gry nową zawodniczkę. Ma mnóstwo zalet i potrafi błyskawicznie odnaleźć się w grupie. To kooperacja.
“Świat zmienia się tak szybko, że właściwie nie wiemy, które umiejętności intelektualne będą najważniejsze dla przyszłych pokoleń. Wiemy jednak na pewno, że aby być kreatywnym, kochać swoją pracę, płynnie manewrować pomiędzy tym, co cyfrowe i analogowe, i doświadczać życia wypełnionego nauką, młodzi ludzie w każdym wieku będą potrzebowali rozwinąć umiejętność bycia obecnym. Polega ona na zaprzyjaźnieniu się z własnymi wewnętrznymi doświadczeniami i zaufaniu im, przyswojeniu sobie umiejętności nawigowania po wewnętrznym krajobrazie umysłu, ciała i serca oraz w zewnętrznym środowisku wspólnej nauki z innymi ludźmi. Tego rodzaju dostęp do własnej kreatywności oraz wyobraźni w trakcie całego życia jest przepisem na sukces, dobre samopoczucie i, jak sugeruje tytuł tej książki, na szczęście” - ten cytat Jona Kabat-Zinna stanowi najlepszy wstęp do jej recenzji i jednocześnie rekomendację do jej UWAŻNEGO :) przeczytania.
Kolejny raz z przyjemnością dzielę się z Wami książką, którą uwielbiam. Tym razem piszę o poważnej pozycji, która nauczyła mnie patrzeć krytycznie na tzw. „popwiedzę” i otworzyła drzwi do poszukiwań sprawdzonych, a niekoniecznie modnych, rozwiązań w edukacji. W tej recenzji skupię się głównie na tych mitach, które dotyczą właśnie edukacji, ale gorąco zachęcam do wgryzienia się w całość książki. Książka napisana jest przystępnie, rzeczowo oraz nieco ironicznie, a demitologizacja odbywa się w podziale na krótkie kilkustronicowe rozdziały.
Muszę przyznać, że jestem już sfrustrowana narzekaniem na polski system szkolnictwa. Choć z większością argumentów się zgadzam, nie widzę sensu powtarzania ich bez konstruktywnej debaty na temat tego, jak ten system usprawnić czy zmienić. Wydaje mi się natomiast, że ta książka podaje kilka ciekawych pomysłów do rozważenia w tej kwestii. Mimo że nie możemy zmienić systemu, znajdziemy w niej wiele inspiracji do małych kroków, które możemy podjąć, aby naszym uczniom było lepiej w szkole.
W naszych postach freebiesowych i na grupie Teachers’ Universe na facebooku pojawiają się różne pomysły na gry z flashami. Aby ułatwić Wam ich znalezienie, postanowiłam zebrać te pomysły w jednym miejscu :)
W dzisiejszym wpisie chciałabym napisać kilka słów o książce popularnonaukowej dotyczącej tego, jak się uczymy, zapamiętujemy, jakie warunki powinny być spełnione, aby to zaszło oraz czego unikać, jeśli chcemy się rzeczywiście nauczyć wybranego materiału. Dla mnie największą zaletą tej książki jest to, że obala różne popularne mity dotyczące procesu uczenia się, na przykład to, że najlepiej powtarzać materiał w ten sam sposób czy w tym samym (najlepiej cichym) miejscu albo to, że nie powinno się prokrastynować nauki.
Być może części z Was „coaching” nie kojarzy się najlepiej, natomiast część z Was mogła już mieć z nim styczność od strony psychologicznej. Do lektury tej książki należy podejść bez szczególnego nadawania znaczeniu tego słowa. Chodzi przede wszystkim o to, że nauczyciel poza wiedzą i dydaktyką czy pedagogiką powinien mieć też „kompetencje miękkie” (szczególnie w kwestii motywowania do rozwoju i zdobywania wiedzy), o których ta pozycja traktuje w sposób bardzo ciekawy i przystępny.
Hej nauczycielu przedszkolaków! Masz w grupie kilkoro uczniów, którzy ciągle powtarzają „Toilet, please!”, a na hasło „Let’s sing!” milczą? Czujesz, że czasami zainteresowanie dzieci Twoją lekcją jest za małe? Oto moje 5 filarów atrakcyjnej i efektywnej pracy z przedszkolakami. Zapraszam do lektury!
W dzisiejszej recenzji chciałabym przedstawić książkę proponującą nieco inne podejście do stresu niż to, do którego przywykliśmy. Myślę, że czas skończyć z propagowaniem utartych, ale nieprawdziwych stwierdzeń dotyczących tego zagadnienia. Jako nauczyciele mamy styczność ze sporą ilością trudnych sytuacji, wypaleniem zawodowym, problemem zestresowanych uczniów. Czy wiedza na temat stresu pomoże nam efektywniej sobie z nim radzić? Zachęcam do lektury.
Śpieszę z podzieleniem się z Wami najlepszą książką, jaką przeczytałam w ciągu ostatnich miesięcy! Jest ona nie tylko pełna informacji dla rodziców i nauczycieli, ale też dotyczy jednej z moich największych pasji – relacji. Oparta jest na najnowszych badaniach i trendach w psychologii i pedagogice, co czyni ją dużo ciekawszą i bardziej wiarygodną niż zwykłe poradniki z tej dziedziny. Czytanie jej było dla mnie potwierdzeniem tego, co już wiem, ale również kopalnią nowej wiedzy, inspiracji i praktycznych ćwiczeń.
Lekcja gramatyki języka angielskiego to najlepszy test wysiłkowy. Nauczyciel stara się przekazać uczniom wiedzę, a oni z trudem przyjmują ją do wiadomości. Taki scenariusz to niestety często standard. Mimo sporego wysiłku, nie ma co liczyć na zadowalające postępy w nauce. Tymczasem wszyscy wychodzą z zajęć wyczerpani jak po godzinnym biegu z przeszkodami. Czy można to zmienić? Jasne! Wystarczy sięgnąć po odpowiednie metody i materiały edukacyjne, a na imponujące efekty nie trzeba będzie długo czekać.
Relacje zaczynamy budować już od pierwszego spotkania. Dobrze jest dać uczniom okazję do powiedzenia czegoś o sobie i do wstępnego poznania swoich nowych kolegów z grupy i nauczyciela. Poniżej przykłady gier i aktywności integracyjnych, które mogą w tym pomóc.
Teatr bawi, wzrusza, wzbudza zachwyt, ale też uczy i rozwija. To jedna z naszych wyjątkowych supermocy, dzięki której nauka języka i praca z dziećmi nabierają zupełnie nowego wymiaru.
Chcesz, żeby każda lekcja języka angielskiego była ciekawa i wartościowa. Starasz się, angażujesz. Z wyprzedzeniem przygotowujesz niezbędne materiały. Trzymasz się ustalonego planu działania. Punkt po punkcie. A jednak zdarza się, że coś idzie nie tak!
Alarm trzeciego stopnia! Poziom skupienia wśród uczniów osiągnął krytyczne minimum, a Tobie wyczerpał się limit cierpliwości. Co robisz? Ogłaszasz natychmiastową ewakuację albo… sięgasz po gry. To najlepszy sposób na rozbudzenie pozytywnych emocji i ekspresową mobilizację wyobraźni. Poznaj 10 prostych przepisów na uatrakcyjnienie zajęć. Są łatwe w przygotowaniu, a działają na zmysły jak najlepsza mistrzowska potrawa. Spróbujesz?
Nie ma dobrych notowań, bo uchodzi za trudną we współpracy i wymagającą uwagi. Gramatyka. Wywołana do tablicy popisuje się doskonałą znajomością językowych reguł. Jest bezbłędna, ale bywa usypiająca. Za to jeśli pozwolić jej na odrobinę swobody, opowiada fascynujące historie o kosmosie, piłce nożnej, zwierzętach, trzymając się swoich zasad. Jak ją poznać od najlepszej strony?
Na dzisiejszej liście rzeczy TO DO możesz wykreślić wszystkie pozycje. Śmiało, nie pożałujesz! Zastąp je jednym słowem: inwentaryzacja. Zrób małe podsumowanie: tego, co z siebie dajesz i co otrzymujesz, zasobów i celów, sukcesów i porażek. Widzisz jakieś dysproporcje? Wyślij je na trening work-life balance.
Skuteczna nauka angielskiego dla dzieci - czy to w ogóle możliwe? Przecież bywają rozkojarzone, głośne i szczere do bólu. Wiercą się, niecierpliwią, zadają setki pytań nie na temat. Lubią się spierać. Nikt jednak nie robi takich postępów w nauce języków obcych jak one. W trakcie zajęć czasami trudno nad nimi zapanować, dlatego oferujemy Ci naszych 10 supermocy, zakorzenionych w neurodydaktyce. Korzystaj z nich bez limitu!
Bardzo modnym ostatnimi czasy określeniem jest mindfulness. Czy wiesz, co to jest? Jak może przysłużyć się nauczycielom? W tym artykule mam nadzieję dotknąć tych tematów i zachęcić Was do wprowadzenia mindfulness w swoje nawyki w uczeniu i nie tylko! Wspólnie zastanówmy się nad tym, jak wykorzystać mindfulness w pracy lektora.
Recenzja książki Adele Faber i Elaine Mazlish "Jak mówić, żeby dzieci się uczyły" - jak radzić sobie z uczuciami, które przeszkadzają w nauce, siedem sposobów zachęcania młodzieży do współpracy, pułapki stosowania kar, partnerska relacja rodzice – nauczyciel i wspólne rozwiązywanie problemów.