Temat nauczania w poszczególnych grupach wiekowych uczniów jest bardzo obszerny. Jako szkoła angielskiego dla dzieci i młodzieży możemy powiedzieć, że metody komunikacji Early Stage są skuteczne, jednak stoi za nimi niemal 30 lat pracy doświadczonych metodyków. Kluczem do sukcesu było w tym wypadku dopasowanie odpowiednich metod i form pracy z uczniem do grup wiekowych.
Zależnie od wieku, dzieci mogą preferować i lepiej przyjmować wiedzę proponowaną w innych formach. Dlatego wybór i dostosowywanie metod do grup wiekowych są tak ważne. Lecz, jak to zrobić? Przekonaj się w tym artykule!
Na co warto zwrócić uwagę podczas zajęć w klasie, aby odpowiednio dobrać metody i formy pracy z uczniami?
Najważniejsze jest zrozumienie potrzeb uczniów – to klucz do dobrania odpowiednich metod. Weźmy na przykład małe dzieci w wieku przedszkolnym. Mają one duże pokłady energii i nie lubią nudy. Zajęcia polegające jedynie na wypełnianiu ćwiczeń byłyby dla nich męczarnią – o wiele lepszym sposobem jest stosowanie rymów, śpiewanie piosenek czy ruch.
Pamiętaj jednak, że liczą się też indywidualne potrzeby uczniów. Wracając do naszego przykładu przedszkolaków, możesz trafić na grupy, które zdecydowanie wolą ruch, lub takie, gdzie uczniowie będą chcieli głównie śpiewać. Musisz wziąć to pod uwagę, planując metody i formy zajęć, tak aby lekcje rzeczywiście były frajdą.
Kolejnym ważnym elementem jest dobór odpowiedniego języka. Wielu lektorów obawia się, czy dziecko zrozumie wszystko po angielsku, jednak kluczem do tego problemu jest używanie języka dostosowanego do wieku i poziomu uczniów. Omówimy to szerzej dalej w artykule, gdzie opisujemy metody i formy pracy z uczniami z poszczególnych grup wiekowych.
Jakie metody i formy pracy stosować pracując z poszczególnymi grupami wiekowymi?
Przejdźmy więc od ogółu do szczegółu i omówmy, jak sytuacja wygląda na przykładach 2 ogólnych grup wiekowych: młodszych uczniów (od przedszkola do 3 klasy podstawówki) i starszych uczniów (od 4 klasy podstawówki wzwyż –).
Zacznijmy od omówienia metod i form pracy z młodszymi uczniami. Różnią się one znacząco od tych stosowanych wobec starszych uczniów i mają na celu głównie aktywizowanie dzieci oraz przyciąganie ich uwagi. Co warto stosować, ucząc przedszkolaków i uczniów klas 1-3 podstawówki?
karty obrazkowe,
miming (naśladowanie),
gesty,
modyfikacja głosu (naśladowanie dźwięków),
ruch,
drilling (powtarzanie),
śpiewanie piosenek,
ćwiczenia typu Stand Up Hand Up Pair Up.
Jeżeli chodzi zaś o sam język, to skup się przede wszystkim na:
krótkich, prostych zwrotach,
słownictwie, które przyciąga uwagę i kojarzy się pozytywnie,
obrazowym i wyraźnym formułowaniu poleceń,
powtarzaniu zwrotów.
W przypadku starszych uczniów potrzeby są zupełnie inne, a co za tym idzie zmieniają się metody. Wpływ na to ma również sama zmiana zakresu materiału – nastolatkowie są zazwyczaj na dużo wyższym poziomie niż młodsze dzieci, tudzież na zajęciach wprowadzane są bardziej wymagające zagadnienia wymagające innych metod.
Wraz z rozwojem językowym uczniów, nauczyciel powinien dostosowywać swój język i starać się oswajać uczniów z coraz bardziej skomplikowanymi strukturami, aby wejść na wyższy poziom komunikacji i stworzyć przestrzeń na nowe wyzwania.
W przypadku metod i formy zajęć dla starszych uczniów należy skupić się bardziej na krytycznym myśleniu i komunikacji. W tym celu można wykorzystywać:
dyskusje,
filmy, obrazy,
humor,
grywalizację.
Podsumujmy: z młodszymi uczniami należy używać prostego języka,, tak aby złapać ich ulotną uwagę i pozwolić im uwolnić energię. W przypadku starszych uczniów ważne jest stosowanie bardziej skomplikowanych struktur językowych i stawianie coraz to nowszych wyzwań. W obydwu grupach niesamowicie istotnym jest dobór ćwiczeń i aktywności, które stwarzają przestrzeń na zaangażowanie się ucznia i możliwość interakcji. Dobór odpowiednich metod jest kluczowy – to właśnie od tego zależy, ile uczniowie nauczą się na Twoich zajęciach i jak dużo chęci będą mieli do dalszej nauki.
Chcesz się dowiedzieć więcej o naszych metodach? Przeczytaj nasz artykuł: Metoda i program, czyli sekret sukcesu szkoły językowej.