6 czynności, które pomogą Ci wyzwolić kreatywność

25.07.2023
Kreatywnosc

Potrzebujesz inspiracji, aby wyzwolić swoją kreatywność przed nowym rokiem szkolnym?

Chcesz wiedzieć, jak ją rozwijać przez cały czas, aby zapobiec wypaleniu zawodowemu?

Interesuje Cię kreatywność i chcesz się w niej doskonalić? Przeczytaj poniższy artykuł, aby się zainspirować.

1. Ruch

Długie spacery z psem, bieganie, fitness, trekking po górach czy jazda na rowerze – nie ma znaczenia, jaką formę wysiłku fizycznego wybierzesz. Aktywność fizyczna pozwala mózgowi odetchnąć oraz się dotlenić, a dzięki temu łatwiej potem o kreatywność w pracy umysłowej.

2. Inspiracja

Kiedy ostatnio nauczyłeś/aś się czegoś nowego? Poczuj, jak to jest być początkującym, poznawaj inne, niezgłębione światy i nawiązuj relacje z ludźmi. Warto być otwartym na nowe doświadczenia, obserwować to, co nas otacza, podróżować, poznawać odmienny punkt widzenia i poświęcać czas na refleksję. Pamiętajmy, że każdy z nas ma swoje własne źródła inspiracji, dlatego warto eksperymentować i odkrywać, co dla nas działa najlepiej. Pamiętam, jak pewnego razu oglądając dzieła jednego ze swoich ulubionych artystów –Paula Klee – wpadłam na pomysł, aby wymyślić ćwiczenie speakingowe porównujące jego dwa obrazy.

3. Medytacja i sen

Medytacja jest przerwą dla umysłu. Im więcej dajemy umysłowi do przeprocesowania, tym więcej potrzebuje on ciszy, przerwy, relaksu. Ten rodzaj aktywności został nazwany przez neurobiologów stanem spoczynku i może on polegać na ‘myśleniu o niczym’, spaniu czy oddawaniu się czynności, która w całości angażuje nas tak, że umysł nie ma możliwości myśleć o niczym innym. Dlaczego medytacja jest ważna w kontekście kreatywności? Umysł, któremu dajemy czas na integrację i relaks, jest w stanie generować dużo więcej ciekawych rozwiązań i pomysłów. Nie bez kozery mówimy czasem o przespaniu się z jakimś problemem.

4. Czytanie

Czytanie książek, artykułów, blogów czy oglądanie dokumentów może dostarczyć nam nowych informacji i perspektyw. Wiedza ta może być źródłem inspiracji do tworzenia czegoś nowego i unikalnego. Czasem, czytając zwykłą powieść, możemy natknąć się na jedno słowo czy sytuację, które przywiodą na myśl jakieś ciekawe rozwiązanie. Ostatnio natrafiłam w gazecie na przedruk artykułu Rebecci Solnit, w którym polecała swoją akcję opisaną na stronie https://www.nottoolateclimate..... Tak się złożyło, że właśnie poszukiwałam inspiracji, aby stworzyć tekst do sprawdzenia zrozumienia czytania na temat ekologii. Poszukiwałam czegoś nastawionego na rozwiązania, dającego możliwość sprawczości, tymczasem w internecie znajdowałam jedynie opisy apokaliptycznego końca świata, jaki znamy…

5. Zabawy umysłowe

Ćwicz kreatywność przez lekkie zabawy – możesz je wymyślać sam/a lub skorzystać z kilku poniższych pomysłów:

GDYBANIE

Jest jednym z bardziej potężnych narzędzi wyobraźni. Ja i moja córka uwielbiamy zastanawiać się, co by było gdyby Ziemia była płaska, ludzie poruszali się latającymi samochodami albo gdyby lody były na śniadanie, obiad i kolację. Polecam!

A DLACZEGO?

Spróbuj naśladować małe dziećmi i zapytać kilka razy „A dlaczego?” Można się zastanawiać na przykład nad przyrodą, bo zawsze daje okazję do mądrego główkowania:

dlaczego myszy mają ogony, dlaczego woda jest mokra, dlaczego nie ma dziś burzy - ale również nad otaczającym nas światem myśli, uczuć i zachowań ludzi - dlaczego ktoś dziś akurat był niemiły, dlaczego dbanie o porządek w pokoju ułatwia życie, dlaczego popełnianie błędów jest pożądane. Kreatywność nie musi być poszukiwaniem nowych rozwiązań czy definicji, ale patrzeniem na świat niestereotypowo, w niepowtarzalny sposób.

ZABAWY SŁOWNE

Pamiętacie niefortunną pomyłkę w nazewnictwie pewnego państwa? Stała się ona wyjątkowo nośnym gruntem do stworzenia mnóstwa nowych nazw miejsc na wymyślonych mapach (https://joemonster.org/p/15952...), a nawet waluty nieistniejącego państwa. Taka zabawa jest nie tylko śmieszna, ale też bardzo poszerza horyzonty kreatywności! Wymyślaj swoje powiedzonka, przykładowe nazwy restauracji czy państw, twórz neologizmy, przekręcaj słowa piosenek…

(ABSURDALNE) POŁĄCZENIA

Pobaw się w poszukiwania powiązań między rzekomo niepowiązanymi przedmiotami, jak rakieta i balon albo nożyczki i mikrofon. Możesz spróbować opowiadać treść artykułu na podstawie samego tytułu albo poszukać jak najwięcej zastosowań jakiegoś przedmiotu (np. cegły) w określonym czasie. Ja lubię szukać porównań, a potem bawić się argumentacją.

Chodzi o to, by dać mózgowi narzędzia do myślenia, które będą inne niż te stereotypowe polegające na wykonywaniu poleceń, powtarzaniu i przetwarzaniu.

RYMY I WIERSZYKI

Współtworzyłam kiedyś w intrenecie forum z grupką znajomych. Pisaliśmy na nim między innymi posty z tak zwanymi LEPIEJAMI. Były one niczym innym niż dwuwersowymi humorystycznymi wierszykami zaczynającymi się od „Lepiej …” np.

Lepiej rano iść do pracy

Niż podanym być na tacy.

Lepiej drzewo mieć w ogrodzie

Niż przechować obiad w brodzie.

W ten niewinny sposób często sobie robiliśmy żarciki, komentowaliśmy na bieżąco wydarzenia i oczywiście spajaliśmy naszą grupkę, a wartością dodaną była praca nad kreatywnością. Wierszyki, rymy i memy to doskonałe pole do popisu, jeśli chcemy się otworzyć na pomysłowość.

6. Wymiana

Ostatnia, ale oczywiście nie najmniej ważna porada to rozmawiaj z ludźmi i wymieniaj się pomysłami i doświadczeniami. Kiedyś jako metodyczka główna jednej z filii Early Stage próbowałam rozwiązać problem niechęci ze strony lektorów do dzielenia się pomysłami. Obawiali się, że sami wyzbędą się pomysłów, a nie dostaną w zamian tyle samo inspiracji od innych. Oczywiście wymiana nigdy nie jest równa choćby dlatego, że dzielimy się pomysłami będąc na różnym poziomie zaawansowania w pracy, mając różne doświadczenia, wykształcenie, zainteresowania etc. Jednak w zmianie tej postawy najbardziej skuteczne okazały się obserwacje lekcji peer-to-peer, w których bardziej doświadczony/a lektor/ka stawał/a się mentorem/ką mniej doświadczonych osób. Doświadczone osoby zdały sobie sprawę, że towarzysząc początkującym, generują więcej i więcej pomysłów, poszukują nowych rozwiązań i de facto wzbogacają swój warsztat tak, jak niemożliwe by to było w innej sytuacji. Oczywiście wymiana zaowocowała trwałymi relacjami, które w późniejszym etapie zaowocowały dalszą wymianą na podobnym poziomie – początkujący rozwinęli się zbierając doświadczenia z różnych źródeł, więc szybko mieli coś do zaoferowania nawet i swoim zaawansowanym kolegom i koleżankom po fachu.

Sharing is caring, prawda? Ja jestem na tak i mam nadzieję, że przekonałam do tego również Was!

Polecam kreatywne zabawy i zdobywanie jak największej liczby inspiracji – w końcu wakacje dają ku temu mnóstwo możliwości!

Beata Wysocka

Obraz autorstwa rawpixel.com na Freepik


Komentarze

Czy w szkole jezykowej nauczyciele zadaja prace domowe

Czy w szkole językowej nauczyciele zadają prace domowe (i czy powinni)?

Czy zadawanie pracy domowej z języka angielskiego jest konieczne, niepotrzebne, a może szkodliwe? Z badań wynika jasno, że w przypadku języka obcego zadania ...
Czytaj więcej
Ksiazki dla nauczycieli angielskiego

Książki dla nauczycieli, które pozwolą rozwijać kompetencje zawodowe (i nie tylko)

Na pewno zdajesz sobie sprawę z tego, że jako nauczyciel(ka) musisz myśleć o nieustannym rozwoju i poszerzaniu swojej wiedzy. Wiele informacji znajdziesz w f...
Czytaj więcej
Wspolpraca lektorsko metodyczna a efektywnosc nauczania jezyka

Współpraca lektorsko-metodyczna a efektywność nauczania języka

Nauczanie angielskiego wymaga nie tylko ugruntowanej wiedzy językowej, ale również umiejętności przekazywania jej w angażujący i efektywny sposób. W tym proc...
Czytaj więcej
Zasada rosenshinea skuteczne nauczanie rusztowania w edukacji

Cegiełka po cegiełce, czyli nauczyciel murarzem. Zasada Rosenshine’a a skuteczne nauczanie

Pewnie zdziwcie się, kiedy Wam powiem, że budownictwo i edukacja mają sporo wspólnego! Nie chodzi mi o tak oczywiste porównania, jak tworzenie czegoś od pods...
Czytaj więcej