Przypisywana Konfucjuszowi maksyma głosi: wybierz sobie zawód, który lubisz, a nie będziesz musiał pracować przez ani jeden dzień w życiu. Trudno o lepsze ujęcie tego, czym jest prawdziwa pasja. Jeśli nauczanie języka angielskiego jest Twoim konikiem, a jednocześnie marzysz o kroku do świata biznesu, może to właśnie własna szkoła językowa pozwoli Ci nie tylko kochać to, co robisz, ale również spełnić się w obszarze przedsiębiorczości?
Możliwe, że od dawna rozpatrujesz już założenie swojej szkoły językowej, a najbliżsi przy każdej okazji życzą realizacji tego marzenia. A może idea ta pojawiła się niedawno? Bez względu na to, czy ostateczną decyzję rozważasz od dawna, czy też pomysł dopiero kiełkuje w Twojej głowie, z pewnością jedną z najważniejszych wątpliwości stanowi to, czy to jest odpowiedni moment na zakładanie własnej działalności w tym obszarze.
Warto zwrócić uwagę na lokalne uwarunkowania rynkowe. Czy istnieje wiele tego typu miejsc? Czy mają wielu klientów, czy też kompletowanie grup zajmuje czas do ostatnich chwil przed rozpoczęciem okresu nauczania? Choć zainteresowanie nauką języka angielskiego pozostaje w Polsce na nieustannie wysokim poziomie, warto dostosować lokalizację swojej szkoły lub obszar funkcjonowania w przypadku zajęć z dojazdem, do zapotrzebowania występującego na danym terenie. Znalezienie odpowiedniej niszy zapewni Ci dostęp do szerszej bazy klientów, a także ograniczy konieczność konkurowania w nasyconej części rynku.
Jednocześnie realnie oceń swoje obecne możliwości. W fazie rozruchu potrzebować będziesz nieco więcej czasu, by wszystko dobrze zorganizować oraz zgromadzić niezbędne know-how. Przydatne jest również posiadanie doświadczenia w nauczaniu. W zależności od planowanego zakresu świadczonych usług edukacyjnych oraz przyjętego modelu prowadzenia działalności, konieczne będzie również pozyskanie niezbędnych funduszy na ten cel.
Realizując swoje marzenia i pasje, warto szczególnie uważnie prześledzić sprawy związane z aspektami ekonomicznymi. Nietrudno bowiem o nadmierny optymizm w przypadku, gdy zajmujemy się czymś, co kochamy. Planując budżet niezbędny na pokrycie kosztów rozruchu oraz pierwszego okresu działalności, uwzględnij w nim choć niewielką kwotę na nieplanowane inwestycje lub zakup materiałów. Taka rezerwa pozwoli Ci kontynuować realizację projektu nawet wtedy, gdy niespodziewanie pojawią się dodatkowe wydatki.
Możliwe, że zastanawiasz się również skąd pozyskać środki finansowe niezbędne, by otworzyć szkołę językową. Istnieje szereg możliwości, od wykorzystania własnych oszczędności, pozyskania wspólnika dysponującego niezbędnym kapitałem, kredytu bankowego czy też dotacji na otwarcie działalności gospodarczej. Najważniejsze, by źródła finansowania funkcjonowania nowej firmy dostosować do potrzeb… a same potrzeby z kolei określić w sposób zapewniający realnie możliwość zabezpieczenia wszystkich potrzeb przedsięwzięcia. Na przykład, jeśli nie dysponujesz dużym budżetem, warto rozpatrzyć możliwość wynajęcia sal lekcyjnych (nawet na godziny), zamiast od razu narażać się na konieczność poniesienia kosztu zakupu i adaptacji własnego lokalu.
Jeśli przeanalizowałaś(łeś) swoją sytuację finansową, a także lokalne uwarunkowania, możliwe, że wciąż obawiasz się, czy podołasz wyzwaniu pełnienia funkcji nie tylko nauczycielki / nauczyciela języka angielskiego, ale również przedsiębiorczyni / przedsiębiorcy. Nie wszyscy posiadają doświadczenie w tym obszarze, co niejednokrotnie może warunkować na powodzeniu nowopowstałej placówki.
Nietrafione decyzje mogą okazać się kosztowne, a planowanie kampanii marketingowych czy też budowanie własnej marki niekoniecznie mogą napawać Cię entuzjazmem. W takiej sytuacji proponujemy wykorzystanie poduszki powietrznej, jaką może zapewnić nowym, a także już funkcjonującym, szkołom językowym przystąpienie do sieci franczyzowej. Taki model biznesowy, oparty na współpracy z doświadczonym franczyzodawcą, pozwala uzyskać pomoc na wszystkich etapach prowadzenia placówki, dostęp do know-how, wsparcie organizacyjne, marketingowe, a także możliwość funkcjonowania pod szyldem rozpoznawalnej marki.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o tym, jak wygląda współpraca w ramach sieci franczyzowej Early Stage, zapraszamy do zapoznania się z naszą ofertą.
Aby prowadzenie własnej firmy z przyjemności nie przerodziło się wyłącznie w obowiązek, konieczne jest zadbanie o swój dobrostan. To naturalne, że wiele myśli w Twojej głowie będzie krążyć wokół tematu Twojej szkoły. Zadbaj jednak o to, aby wygospodarować czas również na inne ważne dla siebie kwestie. Bycie myślami wyłącznie w jednym obszarze z czasem może doprowadzić do wypalenia – warto więc od początku dbać o zdrowy balans.
Dbaj o zdrowy sen, relacje z bliskimi, czas w naturze. Daj sobie czas na odpoczynek, przyjemności, zabawę. Pamiętaj, że to pomaga w odreagowywaniu stresu, który w dużej mierze jest odpowiedzialny za spadek koncentracji i kreatywności.
Jednocześnie, pamiętaj o jednej z podstawowych zasad obowiązujących wszystkich nauczycieli – o nieprzerwanym podnoszeniu swoich kwalifikacji. Uczestnictwo w webinariach, szkoleniach metodycznych lub choćby bieżące śledzenie nowinek w prasie branżowej, pozwoli Ci być na bieżąco z nowymi metodami pracy oraz wpłynie pozytywnie na rozeznanie w realiach rynku, na którym funkcjonuje Twoja firma. Warto pamiętać o czasie niezbędnym na naukę własną, bo dzięki świeżemu spojrzeniu na dotychczasowe problemy i wyzwania, będziesz w stanie podnosić jakość usług oferowanych uczniom. To połączenie przyjemnego z pożytecznym, nie tylko dla utrzymania pasji, ale również dla zapewnienia stabilnego rozwoju Twojej szkoły językowej.