­čôÜ | Early Stage Universe

O kanapie w Domu Kultury Forma, karierze w Katarze, t─Ösknocie i pracy z pasj─ů.

8.05.2018
Wywiad Dorota

O kanapie w Domu Kultury Forma, karierze w Katarze, t─Ösknocie i pracy z pasj─ů.

8.05.2018

Wywiad z Dorot─ů ┼Ücis┼éowsk─ů, lektork─ů i metodyczk─ů Early Stage.

 

Jak to si─Ö sta┼éo, ┼╝e zafascynowa┼é Ci─Ö j─Özyk angielski i zacz─Ö┼éa┼Ť rozwija─ç si─Ö w tym kierunku?

By┼éam w drugim roczniku uczni├│w Early Stage. Moj─ů nauczycielk─ů angielskiego by┼éa Joanna Zara┼äska, zacz─Ö┼éa ze mn─ů pracowa─ç jak mia┼éam 8 lat i ona by┼éa moj─ů jedyn─ů nauczycielk─ů do 15 roku ┼╝ycia. Szko┼éa mie┼Ťci┼éa si─Ö w├│wczas w Domu Kultury Forma. Sp─Ödza┼éam tam wiele godzin: na angielskim, douczkach, ale te┼╝ amatorskim teatrzyku. Pami─Ötam, ┼╝e mieli┼Ťmy r├│wnie┼╝ pi─ůtkowe spotkania filmowe. Joanna przywioz┼éa z Anglii wiele kaset VHS i puszcza┼éa nam filmy w oryginale: bajki Disneya, Gwiezdne Wojny. Uczniowie Early Stage mogli tam przychodzi─ç w pi─ůtki na prywatne seanse filmowe. Czasami pilnowa┼éa nas moja mama. By┼éa tam taka wielka kanapaÔÇŽ Bardzo mi┼éo to wspominam. Moje dzieci┼ästwo jest nieod┼é─ůcznie zwi─ůzane z Early Stage.

Kiedy ko┼äczy┼éam nauk─Ö, to Joanna powiedzia┼éa ÔÇ×Ty jeszcze b─Ödziesz kiedy┼Ť u mnie uczy─çÔÇŁ. Zapami─Öta┼éam to. Potem posz┼éam do liceum i na studia. Przez ca┼éy czas dawa┼éam wtedy korepetycje, pracowa┼éam w r├│┼╝nych szko┼éach j─Özykowych, uczy┼éam m┼éodzie┼╝, szkoli┼éam pracownik├│w firm z biznesowego j─Özyka angielskiego. Pod koniec studi├│w wyjecha┼éam na rok do Hiszpanii i potem ponownie zacz─Ö┼éam szuka─ç pracy w Polsce. Moja mama spotka┼éa w├│wczas s─ůsiadk─Ö, kt├│ra uczy┼éa w Early Stage. To by┼éo po 10 latach!  Od razu jednak wiedzia┼éam, ┼╝e chc─Ö wr├│ci─ç. Pami─Ötam, ┼╝e moja rozmowa kwalifikacyjna odby┼éa si─Ö u Joanny w mieszkaniu. Dosta┼éam prac─Ö i grupy na Drewnianej, na Powi┼Ťlu. Ju┼╝ wtedy by┼éo par─Ö filii Early Stage. Mia┼éam te┼╝ zaj─Öcia na Kabatach w Przymierzu Rodzin i na Kazimierzowskiej. Po miesi─ůcu od rozpocz─Öcia przeze mnie pracy okaza┼éo si─Ö, ┼╝e lektorka, kt├│ra mia┼éa by─ç liderk─ů na Powi┼Ťlu, nie mog┼éa obj─ů─ç tego stanowiska i w├│wczas dosta┼éam jeszcze propozycj─Ö poprowadzenia ma┼éej filii. To by┼é niesamowicie intensywny rok. W tym samym czasie uda┼éo mi si─Ö sko┼äczy─ç studia.

Potem pojawi┼éa si─Ö w moim ┼╝yciu mo┼╝liwo┼Ť─ç wyjazdu do Kataru. Wi─ůza┼éa si─Ö z dobrymi warunkami finansowymi, ja te┼╝ wtedy ze wzgl─Öd├│w osobistych chcia┼éam opu┼Ťci─ç Polsk─Ö i zdecydowa┼éam si─Ö podj─ů─ç to wyzwanie. I utkn─Ö┼éam w tym Katarze na 6 latÔÇŽ😊. Moja kariera potoczy┼éa si─Ö w ciekawym kierunku. Zrobi┼éam studia z nauczania pocz─ůtkowego i by┼éam wychowawczyni─ů klas trzecich. Po paru latach zosta┼éam opiekunk─ů wszystkich nauczycieli klas trzecich ÔÇô ÔÇ×liderk─ů rokuÔÇŁ. Nast─Öpnie dosta┼éam awans na stanowisko metodyczne i przenios┼éam si─Ö do innej filii szko┼éy.

A z czym wi─ůza┼éa si─Ö tam rola metodyka? Czy zakres obowi─ůzk├│w by┼é podobny jak w Early Stage?

To nie by┼éa tylko szko┼éa j─Özykowa, wi─Öc kwestia opieki programowej by┼éa du┼╝o bardziej rozbudowana. By┼éam koordynatorem ca┼éego programu. Wi─ůza┼éo si─Ö to z obowi─ůzkami metodycznymi, takimi jak hospitacje, ale zajmowa┼éam si─Ö te┼╝ analiz─ů programu i jego realizacji, musia┼éam monitorowa─ç jakie rezultaty osi─ůgaj─ů uczniowie. Analizowa┼éam dane, trendy, opracowywa┼éam wyniki i przedstawia┼éam swoje propozycje zmian. Wspiera┼éam te┼╝ nauczycieli w ich rozwoju - w kwestiach warsztatowych, podpowiada┼éam jak budowa─ç kontakt z uczniami, jak ich bardziej anga┼╝owa─ç, co mo┼╝na zrobi─ç, ┼╝eby uczniowie wi─Öcej korzystali z lekcji. Cz─Östo w Katarze pracowa┼éam z nauczycielami z bardzo du┼╝ym do┼Ťwiadczeniem. Wielu z nich by┼éo na ko┼äcu swojej ┼Ťcie┼╝ki kariery, z niewielkim nastawieniem na rozw├│j. Wa┼╝niejszy dla nich by┼é spok├│j. To by┼éo ogromne wyzwanie.

Jaki wp┼éyw na Twoj─ů prac─Ö mia┼éy r├│┼╝nice kulturowe?

Najwi─Öksz─ů r├│┼╝nic─ů w stosunku do Polski by┼éo minimalne zaanga┼╝owanie rodzic├│w w Katarze w rozw├│j dzieci. W Katarze ca┼éa odpowiedzialno┼Ť─ç za wyniki i rozw├│j moich uczni├│w spoczywa┼éa na mnie, niewielu opiekun├│w si─Ö w to anga┼╝owa┼éo. W Polsce rodzice chc─ů wiedzie─ç co si─Ö dzieje, s─ů zainteresowani, cz─Östo si─Ö ze mn─ů kontaktuj─ů. Tam dzieci Katarczyk├│w by┼éy zwykle pod opiek─ů opiekunek, dowozili je kierowcy. Rodzice wielu uczni├│w to r├│wnie┼╝ ekspaci z Egiptu, Palestyny - biznesmeni, lekarze, in┼╝ynierowie. Nie mieli czasu. Je┼Ťli chodzi o kobiety - w Katarze nie ma czego┼Ť takiego jak urlop macierzy┼äski, po urodzeniu dziecka jest tylko 50 dni wolnego.

Czy w swojej pracy by┼éa┼Ť kiedy┼Ť dyskryminowana z racji tego, ┼╝e jeste┼Ť kobiet─ů?

W Katarze wiele kobiet uczy ÔÇô szczeg├│lnie na wcze┼Ťniejszych etapach takich jak przedszkole czy szko┼éa podstawowa. Nie by┼é to wi─Öc dla mnie problem. Zdarza┼éo si─Ö czasami jedynie, ┼╝e kiedy dzielili┼Ťmy uczni├│w na klasy na kolejny rok to trudniejszych uczni├│w przekazywa┼éo si─Ö w r─Öce m─Ö┼╝czyzny-nauczyciela, bo uwa┼╝ano, ┼╝e on sobie z nimi ÔÇ×lepiej poradziÔÇŁ.

Pami─Ötasz jakie┼Ť gafy kulturowe, kt├│re pope┼éni┼éa┼Ť?

Tak. Podczas pierwszej ÔÇ×wywiad├│wkiÔÇŁ chcia┼éam u┼Ťcisn─ů─ç r─Ök─Ö ka┼╝demu z rodzic├│w. Ojcowie dzieci patrzyli na moj─ů i nie wyci─ůgali swojej. Pomy┼Ťla┼éam na pocz─ůtku, ┼╝e to niegrzeczne, ale potem ju┼╝ wiedzia┼éam, o co chodzi. Na szkoleniach wdro┼╝eniowych by┼éa mowa co wolno, a czego nie, ale akurat ta ÔÇ×r─ÖkaÔÇŁ mi umkn─Ö┼éa😊

By┼éa te┼╝ taka sytuacja, ┼╝e na Dzie┼ä Matki robi┼éam projekt, podczas kt├│rego dzieci mia┼éy napisa─ç wiersze o swoich mamach. W pewnym momencie odm├│wi┼éy napisania imion. Okaza┼éo si─Ö, ┼╝e w niekt├│rych kr─Ögach kulturowych w takich sytuacjach imienia mamy nie nale┼╝y podawa─ç, bo jest to traktowane jak ods┼éanianie jej. Tak jak powinna by─ç zas┼éoni─Öta ÔÇ×fizycznieÔÇŁ poprzez odpowiednie ubranie, tak samo w takich sytuacjach nie powinno si─Ö jej identyfikowa─ç.

Co┼Ť jeszcze by┼éo dla Ciebie trudne?

W Katarze obowi─ůzuje prawo Kafala, kt├│re m├│wi, ┼╝e ekspat nie mo┼╝e podj─ů─ç samodzielnie prawie ┼╝adnej decyzji, szczeg├│lnie zawodowej. Jak przyje┼╝d┼╝asz do kraju to zawsze jest za Ciebie odpowiedzialny albo Tw├│j ma┼é┼╝onek albo szef. W moim przypadku decydentem by┼é szef. Gdy chcia┼éam wyrobi─ç katarskie prawo jazdy, to musia┼éam napisa─ç do niego podanie. Ze zgod─ů sz┼éam do Ministerstwa Transportu. Prywatne decyzje te┼╝ musia┼é kto┼Ť zaakceptowa─ç: wynaj─Öcie mieszkania, wyjazdy do Polski czy innych kraj├│w. Do Kataru nie mo┼╝na przyjecha─ç tak po prostu, z wiz─ů turystyczn─ů mo┼╝na sp─Ödzi─ç maksymalnie miesi─ůc, ale na sta┼ée mo┼╝na przyjecha─ç tylko do pracy ÔÇô je┼Ťli nie masz ma┼é┼╝onka to odpowiedzialno┼Ť─ç musi za Ciebie wzi─ů─ç prze┼éo┼╝ony.

A jak by┼éo z Twoim ubraniem? Czy musia┼éa┼Ť zas┼éania─ç w┼éosy?

Nie. Faktycznie w Arabii Saudyjskiej, kt├│ra jest obok, jest to konieczne, natomiast w Katarze na co dzie┼ä trzeba tylko si─Ö ubiera─ç skromnie - nie odkrywa─ç ramion, dekoltu, mie─ç na sobie lu┼║niejsze rzeczy. Zdarzy┼éa mi si─Ö raz taka sytuacja, ┼╝e jecha┼éam na imprez─Ö, na kt├│rej obowi─ůzywa┼éy ju┼╝ lu┼║niejsze zasady, je┼Ťli chodzi o str├│j. Zatrzymali┼Ťmy si─Ö pod jakim┼Ť centrum handlowym, gdzie chcia┼éam sobie tylko kupi─ç kaw─Ö. Zosta┼éam z niego wyproszona. Wtedy poczu┼éam, ┼╝e na pewno nie jestem u siebie. Zat─Öskni┼éam.

Czy wtedy postanowi┼éa┼Ť wr├│ci─ç do Polski?

Dojrzewa┼éo to we mnie, wiedzia┼éam, ┼╝e chc─Ö wr├│ci─ç, ┼╝e Katar jest tymczasowy. Podoba┼éa mi si─Ö moja kariera, dostawa┼éam awanse, szko┼éa du┼╝o inwestowa┼éa w m├│j rozw├│j. Dzi─Öki temu mog┼éam je┼║dzi─ç po ┼Ťwiecie na r├│┼╝norodne kursy i szkolenia. Widzia┼éam jednak, ┼╝e otaczaj─ůca mnie rzeczywisto┼Ť─ç nie odpowiada temu, o co naprawd─Ö chodzi w edukacji. Dla mnie zawsze najwa┼╝niejsze by┼éy dzieci, a tam czu┼éam, ┼╝e najwa┼╝niejsza jest wygoda nauczycieli, ┼╝e czasami robi si─Ö pewne rzeczy, ┼╝eby to tylko dobrze wygl─ůda┼éo. Poza tym zawsze w moim sercu by┼éo Early Stage, a filozofia i metoda szko┼éy by┼éy mi bardzo bliskie. Joanna uros┼éa wr─Öcz w mojej ┼Ťwiadomo┼Ťci do idolki😊

By┼éy┼Ťcie w kontakcie przez te lata?

Tak, Joanna odzywa┼éa si─Ö do mnie co jaki┼Ť czas, pisa┼éy┼Ťmy do siebie. Par─Ö razy rozmawia┼éy┼Ťmy o franczyzie Early Stage w Katarze. Przeprowadzi┼éam jednak analiz─Ö biznesow─ů i okaza┼éo si─Ö, ┼╝e w tym ┼Ťrodowisku to si─Ö nie sprawdzi. Odezwa┼éam si─Ö wi─Öc do Joanny, ┼╝e wracam i czy ona widzi dla mnie jakie┼Ť miejsce w Polsce. Um├│wi┼éa mnie wtedy na rozmow─Ö z Toni─ů Bochi┼äsk─ů, kt├│rej jeszcze nie zna┼éam osobi┼Ťcie. Moja siostra chodzi┼éa do niej kiedy┼Ť na zaj─Öcia i kojarzy┼éam Toni─Ö z opowie┼Ťci o lekcji dotycz─ůcej jedzenia, na kt├│r─ů przynios┼éa owoce i warzywa a potem, wsp├│lnie z uczniami przygotowywa┼éa posi┼éki. Uczniowie pr├│bowali wsp├│lnie przyrz─ůdzonych smako┼éyk├│w i zastanawiali si─Ö jak je nazwa─ç po angielsku.

Tonia przedstawi┼éa mi r├│┼╝ne mo┼╝liwo┼Ťci. Podj─Ö┼éam decyzj─Ö o powrocie do pracy w Early Stage - najpierw pojecha┼éam na ob├│z j─Özykowy z dzie─çmi, a nast─Öpnie podpisa┼éam umow─Ö o prac─Ö ÔÇô cz─Ö┼Ťciowo jako lektorka a cz─Ö┼Ťciowo jako metodyk w zespole metodyk├│w g┼é├│wnych w centrali.

Czym si─Ö w tej chwili zajmujesz?

Jednym z fantastycznych aspekt├│w mojej pracy jest to, ┼╝e ca┼éy czas zajmuj─Ö si─Ö czym┼Ť innym. Prowadz─Ö szkolenia, zajmuj─Ö si─Ö blogiem Early Stage Universe, pisz─Ö scenariusze wewn─Ötrzne, tworz─Ö kartk├│wki. Robi─Ö te┼╝ wiele innych rzeczy ÔÇô w zale┼╝no┼Ťci od projektu.

Za co lubisz Early Stage?

Czuj─Ö, ┼╝e pracuj─Ö w gronie pasjonat├│w, ludzi, kt├│rym ┼╝adne wyzwanie nie jest straszne - maj─ů du┼╝o pomys┼é├│w oraz ch─Ö─ç i energi─Ö, by je realizowa─ç. Mam tu pole do rozwoju. Z drugiej strony lubi─Ö to, ┼╝e to nie jest praca "od do", bo ca┼éy czas co┼Ť si─Ö dzieje. Mam mo┼╝liwo┼Ť─ç realizowania swoich zainteresowa┼ä i poszerzania kompetencji.

Jakie s─ů przed Tob─ů mo┼╝liwo┼Ťci rozwoju?

Zastanawiam si─Ö jak moja praca b─Ödzie wygl─ůda─ç w przysz┼éym roku. Teraz du┼╝o ucz─Ö i chyba chcia┼éabym zajmowa─ç si─Ö tym troch─Ö mniej na rzecz zada┼ä metodycznych. Chcia┼éabym wi─Öcej szkoli─ç lektor├│w, r├│wnie┼╝ poza Warszaw─ů. Z drugiej strony nie chc─Ö traci─ç kontaktu z rzeczywisto┼Ťci─ů ÔÇ×lektorsk─ůÔÇŁ ÔÇô ten punkt odniesienia jest bardzo wa┼╝ny. Zale┼╝y mi, by mie─ç kontakt z dzie─çmi, uwielbiam obserwowa─ç, jak umiej─ů coraz wi─Öcej. Poza tym moi uczniowie du┼╝o mi daj─ů ÔÇô wdzi─Öczno┼Ťci, emocjiÔÇŽ to niesamowicie motywuje.

Jakie s─ů dzieci na Twoich zaj─Öciach?

Bardzo tw├│rcze. Cz─Östo to widz─Ö, kiedy pracujemy w ramach r├│┼╝nych projekt├│w plastyczno-j─Özykowych. Czasami, pracuj─ůc z mimingiem, wsp├│lnie my┼Ťlimy jak pokaza─ç niekt├│re s┼é├│wka i dla mnie to jest fantastyczne, ┼╝e dzieciaki maj─ů du┼╝o lepsze pomys┼éy na pokazanie r├│┼╝nych rzeczy ni┼╝ ja.

Bardzo lubi─Ö r├│wnie┼╝ patrze─ç jak w procesie grupowym tworz─ů si─Ö mi─Ödzy nimi wi─Özi, jak zaczynaj─ů wsp├│┼épracowa─ç w grupie. Naprawd─Ö widz─Ö, ┼╝e przede wszystkim dobrze si─Ö bawi─ů.

Co jest wyj─ůtkowego w metodzie Early Stage?

Zabawa jest idealnie zbalansowana z profesjonalnym podej┼Ťciem do rozwoju j─Özykowego. Przy wymagaj─ůcych materia┼éach i programie jest du┼╝o pola do kreatywno┼Ťci, co powoduje, ┼╝e dzieci s─ů bardzo zaanga┼╝owane. To jest super!

Rozmawia┼éa: 

Natalia Gozdowska, 

Easter best jpg

Easter Lesson ONLINE

Easter basket, Easter basket.EasterÔÇÖs on the way.Put some food in the basket.ItÔÇÖs Saturday today.Wielkanocna niespodzianka od E...
Czytaj wi─Öcej
Podcast Beti Magda

Podcast o tym, jak zapobiec hałasowi w klasie

W tym podca┼Ťcie Beata Wysocka i Magda Ada┼Ť rozmawiaj─ů o tym, jak zapobiec ha┼éasowi w klasie. Dowiecie si─Ö mi─Ödzy innymi: * dlaczego najlepszym z...
Czytaj wi─Öcej
Podcast Tonia 6

Biznesowy podcast o pracy na talentach

W drugim podca┼Ťcie game-changer├│w Tonia Bochi┼äska rozmawia z Jagod─ů Gandziarowsk─ů-Zio┼éeck─ů, o tym:czym jest idea talent├│w Gallupa, czyli test Cli...
Czytaj wi─Öcej
Dodaj podtytuł1

Rozmowy o szcz─Ö┼Ťciu - Martyna

"Chce nauczy─ç moje c├│rki tego, ┼╝e kobieta mo┼╝e robi─ç to, o czym marzy, ┼╝e nie ma jednego idealnego modelu post─Öpowania, kt├│ry jest w┼éa┼Ťciwy. Ja by┼éam sie...
Czytaj wi─Öcej