Early Stage Universe

7 mitów o ADHD

19.10.2023
Empty Name 303

Uwaga! Dzisiaj zaczniemy zagadką. Wczytaj się w poniższe słowa i zgadnij, kogo dotyczą.

Człowiek o wielu twarzach i jeszcze większej liczbie myśli, kiedy ludzie usłyszeli o jego diagnozie, wielu było podekscytowanych, wiedząc, że jest "jednym z nas", podczas gdy inni byli jak... "tak, wiedziałem to przez te wszystkie lata".

Zasugerował nawet, że jedna z najsłynniejszych jego ról - detektyw Ace Ventura - jest ucieleśnieniem ADHD: “Ace Ventura is about a guy with a lot of animal focused hyperfixations who was able to overcome executive dysfunction by rocking the ‘loveable idiot’-stereotype and who is physically unable to slow down or he will die (at least that’s what his inner voice seems to shout)”.

Ma zabawne przemyślenia na temat ADHD: "Na mojej karcie zawsze było napisane: 'Jim kończy pierwszy, a potem przeszkadza innym uczniom'". Wiecie już, kim jest opisywana osoba?

Oczywiście! To znany aktor, Jim Carrey, którego diagnoza ADHD pojawiła się bardzo wcześnie.

Zespół Deficytu Uwagi z Nadpobudliwością, znany jako ADHD, to zaburzenie neurologiczne, które dotyka wielu dzieci na całym świecie. Praca z dziećmi zdiagnozowanymi ADHD może stwarzać unikalne wyzwania. Dzięki odpowiednim strategiom i zrozumieniu, możesz pomóc tym dzieciom odnieść sukces zarówno w środowisku szkolnym, jak i społecznym. W tym artykule omówimy mity związane z ADHD i podpowiemy, jak pracować z uczniami i uczennicami z ADHD. Zrozumienie ADHD jest szalenie istotne, aby zapewnić właściwe wsparcie i zrozumienie osobom z tym zaburzeniem oraz pomagać im rozwijać skrzydła.

Istnieje wiele mitów i nieporozumień dotyczących ADHD (Zespołu Deficytu Uwagi z Nadpobudliwością), które mogą wprowadzać w błąd i prowadzić do nieprawidłowego rozumienia tego zaburzenia. Oto kilka często występujących mitów:

1. ADHD to wymysł, dzieci z ADHD po prostu "przesadzają"

    To jeden z najbardziej rozpowszechnionych mitów. ADHD to rzeczywiste zaburzenie neurologiczne, które zostało potwierdzone naukowo. Nie jest to wynik złego wychowania czy lenistwa. Osoby z ADHD nie przesadzają ani nie symulują swoich trudności. Zaburzenie wpływa na ich zdolność koncentracji, kontrolę impulsów i funkcjonowanie codzienne. Jak mówi Gabor Maté, który jest znanym lekarzem i autorem, który specjalizuje się w badaniach nad ADHD oraz innymi problemami zdrowotnymi i psychicznymi, "ADHD jest często wynikiem skomplikowanych czynników genetycznych, środowiskowych i neurobiologicznych. To nie jest wina ani wynik lenistwa czy złego wychowania.

    2. Dzieci z ADHD są zawsze nadpobudliwe, a wszystkie dzieci nadpobudliwe mają ADHD

      ADHD ma różne podtypy, a nie wszystkie dzieci z tym zaburzeniem są nadpobudliwe. Niektóre mogą wykazywać głównie objawy trudności w koncentracji. Nadpobudliwość może być wynikiem różnych czynników, niekoniecznie ADHD. Diagnoza ADHD powinna być ustalana przez specjalistę na podstawie kompleksowej oceny.

      3. Dzieci z ADHD nie mogą się skoncentrować na niczym

        To nieprawda. Chociaż osoby z ADHD mogą mieć trudności z długotrwałą koncentracją, są w stanie skupić się na czymś, co ich interesuje lub angażuje ich uwagę. Jak pisze Gabor Mate, "ADHD nie jest problemem 'braku uwagi', ale problemem 'niewłaściwej uwagi'. Chodzi o to, że osoby z ADHD często skupiają się na tym, co nie jest istotne, i mają trudności z koncentracją na tym, co ważne."

        4. ADHD dotyka tylko chłopców

          To mit. ADHD może występować zarówno u dziewcząt, jak i u chłopców. Jednak u dziewcząt często jest niediagnozowane lub diagnozowane później, ponieważ częściej wiąże się z zaburzeniem koncentracji, które jest trudniejsze do wykrycia.

          5. ADHD znika wraz z wiekiem ADHD

            To zaburzenie, które może towarzyszyć osobie przez całe życie. Jednak objawy i trudności mogą ewoluować i zmieniać się w miarę dorastania i rozwoju. Gabor Mate uważa, że choć ADHD jest trudnym wyzwaniem, można nim zarządzać i leczyć je skutecznie. Terapie behawioralne, farmakoterapia i inne narzędzia mogą pomóc osobom z ADHD funkcjonować lepiej w życiu codziennym.

            6. Leki na ADHD bardziej szkodzą niż pomagają

              Sporo badań dowodzi, że leki przepisywane na ADHD, takie jak metylofenidat czy amfetamina, nie powodują uzależnienia u osób z tym zaburzeniem. Kiedy są stosowane zgodnie z zaleceniami lekarza, pomagają w kontrolowaniu objawów. Oczywiście leki nie rozwiążą problemu. "ADHD można zarządzać i leczyć skutecznie, ale istotne jest indywidualne podejście i uwzględnienie unikalnych potrzeb każdej osoby z tym zaburzeniem”, jak pisze cytowany już wcześniej Gabor Mate.

              7. Dzieci z ADHD nie mogą osiągać sukcesów

                To wyjątkowo krzywdzący mit. Wielu ludzi z ADHD odnosi sukcesy w różnych dziedzinach życia, w tym w edukacji, karierze zawodowej i życiu osobistym (jak wspomniany na początku artykułu Jim Carrey). Dalej cytując Mate: "Osoby z ADHD często mają ogromny potencjał kreatywny i intelektualny, który może być źródłem wielkich osiągnięć, jeśli zostanie właściwie ukierunkowany."


                Wyobraźmy sobie zatem, że mamy w klasie Ewelinkę bądź Wojtka, którzy cierpią na ADHD. Jak możemy im i sobie pomóc?

                Przede wszystkim ważne, aby zrozumieć, że nasi uczniowie z ADHD potrzebują wsparcia, zrozumienia i narzędzi do radzenia sobie z objawami, a nie wyłącznie krytyki czy prób wymuszania 'normalności'. Należy zaakceptować fakt, że nie będą miały tak długiego czasu koncentracji czy tak długich możliwości pozostania w bezruchu, jak uczniowie pozostający w normie. Poza akceptacją nauczyciela, ważną pracą jest też wzmacnianie ucznia i pomaganie mu akceptować siebie. Gabor Maté podkreśla, że zrozumienie i empatia są kluczowe w pracy z osobami z ADHD, a leczenie powinno uwzględniać zarówno aspekty biologiczne, jak i psychologiczne tego zaburzenia.

                Niezwykle ważne jest też dostosowanie swojej metody nauczania do indywidualnych potrzeb ucznia. Spróbuj różnych podejść i zidentyfikuj, które metody są dla danego ucznia najskuteczniejsze.

                Niewątpliwie pomogą mu poniższe wskazówki.

                • organizacja pracy: organizuj zadania i materiały w jasny i uporządkowany sposób. Ewelinka i Wojtuś mogą mieć trudności z utrzymaniem porządku w swoim otoczeniu i planowaniem, więc pomagaj im w organizacji. Możesz używać kolorowych markerów, segregatorów i kalendarzy, aby pomóc w dotrzymywaniu terminów i wypełnianiu zadań;

                • krótsze sesje nauki i częstsze przerwy: dłuższe lekcje mogą być wyjątkowo trudne dla Ewelinki. Dlatego zaleca się przełamywanie długich zajęć krótkimi przerwami na rozluźnienie się i rozprostowanie nóg. Podczas tych przerw można wykonywać krótkie ćwiczenia fizyczne, które pomogą w redukcji nadmiernego nagromadzenia energii (tzw. brain breaks). Częsta zmiana aktywności z dynamicznych na statyczne, zmiany modulacji tonu, pomocy dydaktycznych, miejsca nauki (ławka, dywan, stanie, siedzenie, pary, grupy, indywidualnie) na pewno korzystnie wpłyną na zaskarbianie uwagi mózgu naszego Wojtusia;

                • rozwijanie umiejętności zarządzania czasem: ucz Wojtka używania kalendarzy, notatek i listy rzeczy do zrobienia, pokazuj organizery wiedzy np. mapy myśli czy notatki skeczowe;

                • jasne instrukcje, często powtarzane (uczeń mógł nie skupić się na nich za pierwszym razem) i przewidywalna struktura zajęć: podawaj jasne i proste instrukcje. Wprowadź rutyny w swoje zajęcia, używając podobnego rozpoczęcia, momentów głównej części i podsumowania. Umożliwia to Ewelince i Wojtkowi lepsze zrozumienie i śledzenie przebiegu lekcji;

                • wsparcie rodziców: współpracuj z rodzicami Eweliny i Wojtka. Zapytaj ich o sugestie dotyczące pracy w domu i zastosowania efektywnych strategii w środowisku szkolnym.

                • przede wszystkim jednak cierpliwość, akceptacja i empatia: najważniejszą rzeczą jest okazanie Wojtkowi i Ewelinie cierpliwości i zrozumienia. Uczniowie z ADHD mogą mieć trudności z kontrolą nad swoimi emocjami, dlatego ważne jest, aby być empatycznym i wspierać ich w trudnych momentach. Nagradzaj ich pozytywne zachowanie i osiągnięcia. To może być motywacja do dalszej pracy nad koncentracją i do nauki.

                • pamiętaj, że nie na wszystko masz wpływ - niektórych zachowań nie unikniesz ani nie przewidzisz. Szukaj wsparcia i kontaktuj się ze specjalistami. Korzystaj z opinii i diagnozy poradni pedagogiczno-psychologicznej.

                Pracowanie z uczniami z ADHD może być często nie lada wyzwaniem, jednak dzięki zrozumieniu i odpowiednim strategiom, można pomóc im rozwijać swoje umiejętności językowe i osiągać sukces na lekcjach angielskiego. My, jako nauczyciele i nauczycielki, uczymy się za to uczyć w bardzo efektywny, dynamiczny i różnorodny sposób, poszerzając przy tym swój warsztat. Żegnając się z mitem ‘normalności’ klasy, witamy nowe możliwości i ciekawe wyzwania.

                Życzę Wam życzliwego i ciekawego podejścia do swojej pracy!


                Beata Wysocka




                Komentarze

                IT with Doti quick trick thumbnails miniaturki 26

                Quick Trick season 2, episode 3: TORCHES

                Potrzebujesz skupić uwagę swoich uczniów w czasie utrwalania nowego słownictwa? Chcesz zaangażować w atrakcyjną zabawę z gadżetem wszystkich swoich uczniów, ...
                Czytaj więcej
                Rozmowa kwalifikacyjna lektor jezyka angielskiego

                Jak dobrze wypaść na rozmowie kwalifikacyjnej? Rady dla lektorów

                Jak dobrze wypaść na rozmowie kwalifikacyjnej? Przede wszystkim zwróć uwagę na to, jakie masz umiejętności – również te miękkie – i przemyśl, jak możesz je z...
                Czytaj więcej
                Praca jako lektor nauczyciel bez wyksztalcenia filologicznego

                Praca jako lektor angielskiego bez wykształcenia filologicznego – czy to możliwe?

                Jak zostać nauczycielem angielskiego bez studiów? Czy to w ogóle możliwe? Jeżeli chcesz uczyć w szkole podstawowej lub średniej, to wystarczy, że ukończysz n...
                Czytaj więcej
                Myslenie krytyczne w edukacji dzieci i mlodziezy early stage

                Jak rozwijać umiejętności krytycznego myślenia u uczniów na lekcjach języka angielskiego?

                Co to jest myślenie krytyczne? Na czym polega? Myślenie krytyczne to ważna umiejętność we współczesnym świecie. Jest zaliczana do kluczowych kompetencji XXI ...
                Czytaj więcej