Early Stage Universe | Early Stage Universe

Jak komunikować rodzicom trudności lub problemy dziecka?

31.03.2022
Empty Name 263

Rozmowy dotyczące szkolnych trudności dziecka nie należą do najprzyjemniejszych zadań nauczyciela. Warto jednak pamiętać, że jako osoba pracująca na co dzień z dziećmi czy młodzieżą, masz możliwość dostrzeżenia pewnych sytuacji czy zachowań, które w domowym zaciszu mogą nigdy nie ujrzeć światła dziennego. Wiadomym jest jednak, że zaproszenie rodziców na rozmowę może wywołać trudne emocje, dlatego przygotowaliśmy wpis, który będzie pomocny w odpowiednim przygotowaniu się do takiego spotkania.

Kiedy warto poprosić rodziców o rozmowę?

Jeśli zauważysz niepokojące zachowania u ucznia, np. brak chęci do nauki, przedłużający się obniżony nastrój, trudności w kontaktach z rówieśnikami – nie zwlekaj z przekazaniem tej informacji rodzicom. Dzięki temu będą mogli wcześniej włączyć się w rozwiązywanie niepokojącej sytuacji i szybciej pomóc swojemu dziecku.

Chcąc zaprosić rodziców na bezpośrednią rozmowę, postaraj się w możliwie krótki i zwięzły sposób nakreślić temat spotkania. Staraj się zachować przejrzystość myśli. Umawiając się na spotkanie, skorzystaj z takiej formy komunikacji, na którą jesteście z rodzicami umówieni. Jeśli natomiast sytuacja będzie bardzo pilna, dobrą formą umówienia się będzie rozmowa telefoniczna – wymiana korespondencji elektronicznej tylko wydłuży oczekiwanie i może zbudować niepotrzebne napięcia. Pamiętaj, że rodzice również mają swoje zobowiązania – staraj się nie narzucać sztywnego terminu. Zamiast tego, przedstaw kilka możliwości tak, aby spotkanie mogło przebiec bez zbędnego pośpiechu, w dogodnym dla obu stron czasie.

Przed rozmową

Bardzo ważne jest, aby odpowiednio przygotować się do spotkania z rodzicami. Aby móc możliwie wiarygodnie i rzeczowo przedstawić problem, przeanalizuj ponownie sytuację, a następnie wynotuj sprawy, które chcesz poruszyć w rozmowie. Ważne jest, aby komunikat był jasny i konkretny – unikaj oceniania postępowania czy samego dziecka, odnoś się wyłącznie do faktów. Zastanów się również nad tym, jakie działania mogą podjąć rodzice, aby pomóc w rozwiązaniu sytuacji. Warto bowiem oprócz wskazania trudności przedstawić także wskazówki i rady, nad czym i jak pracować z dzieckiem w domu.

Zadbaj również o to, by miejsce spotkania było w tym czasie tylko dla Was. Rozmowa o trudnych sprawach, budzących często silne emocje, wymaga zapewnienia komfortu i bezpieczeństwa.

Plan rozmowy z rodzicami

Aby ułatwić Ci przygotowanie się do spotkania, zajrzyj do naszego wpisu o asertywnych technikach rozmów z rodzicami. Weź również pod uwagę kilka elementów, które będą pomocne w przeprowadzeniu rozmowy z rodzicami:



  1. Przed rozmową przypomnij sobie, jaki jest Twój cel rozmowy z rodzicami ucznia. Samo przekazanie informacji, czy może coś więcej – np. chęć wspólnego opracowania rozwiązania? Potraktuj rodziców jako sprzymierzeńców, z którymi możesz pomóc młodemu człowiekowi.


  1. Rozmowę zacznij od opisania faktów. Jaka sytuacja lub zachowanie ucznia wzbudziło Twój niepokój na tyle, że postanowiłaś/postanowiłeś zaprosić rodziców na spotkanie? Postaraj się podać przykłady i zrelacjonować sytuację najbardziej rzeczowo, jak tylko potrafisz. Unikaj oceniania oraz określeń ogólnikowych typu “zawsze”, “wszędzie”, “nigdy”.

  2. Zapytaj rodziców, czy zauważyli u swojego dziecka lub w otoczeniu dziecka podobne zachowania, o których opowiedziałaś/opowiedziałeś wcześniej.

  3. Opowiedz o ewentualnych zagrożeniach, wynikających z danej sytuacji lub zachowania i zaoferuj chęć pomocy czy wspólnego opracowania planu działania. Daj rodzicom do zrozumienia, że mogą liczyć na Twoje wsparcie.

  4. Trzymaj się głównego wątku. Pamiętaj, aby rozmawiać z rodzicami o sprawie, w której zostali zaproszeni, więc jeśli poczujesz, że rozmowa zbacza z toru – w porę zareaguj.

  5. Uważaj na obwinianie – pamiętaj, że celem spotkania jest rozwiązanie sprawy lub znalezienie na to strategii, a nie szukanie winnych.

Zamknięcie rozmowy

W trakcie trudniejszych rozmów może paść dużo słów i może zostać poruszonych wiele wątków. Postaraj się na końcu podsumować najważniejsze ustalenia. Jeśli sprawa jest poważniejsza, możesz zaproponować rodzicom drugie spotkanie w niedalekiej przyszłości, aby sprawdzić, czy sytuacja rozwija się w odpowiednim kierunku.

Pamiętaj, by podziękować rodzicom za spotkanie. Warto jest docenić ich zaangażowanie i chęć współpracy. Poinformuj również o możliwych sposobach kontaktu z Tobą w przypadku, gdyby pojawiły się z ich strony kolejne pytania lub trudności.


Komentarze

Communication cards 2

Materiały dla nauczycieli języka angielskiego - B2 Communication Cards

W tym sezonie będziemy się z Wami cyklicznie dzielić kartami gramatyczno-komunikacyjnymi do użycia w klasie z nastoletnimi uczniami na poziomie ...
Czytaj więcej
porazka

Neurobiologia porażki, czyli co porażka robi z naszym mózgiem?

Nie bój się popełniać błędów! Uczymy się na porażkach! Krok wstecz, ale dwa kroki w przód. Pomimo szczerych chęci te rady niezbyt dobrze na mnie działają. A ...
Czytaj więcej
Jak rozwijac warsztat jezykowy

Jak rozwijać warsztat językowy?

Podczas wykonywania zawodu nauczyciela języka angielskiego stale pracujemy z pewnym, ograniczonym zestawem słów i zasad gramatycznych. Czy w takim wypadku is...
Czytaj więcej
Empty Name 261

Jak nauczyć dzieci, czym jest dobra porażka?

Jak myślicie, czemu porażka nie tylko może, ale wręcz powinna się wydarzać w życiu dziecka? Jak sprawić, aby dziecko dobrze sobie z nią radziło?...
Czytaj więcej