Early Stage Universe

Jak komunikować rodzicom trudności lub problemy dziecka?

31.03.2022
Empty Name 263

Rozmowy dotyczące szkolnych trudności dziecka nie należą do najprzyjemniejszych zadań nauczyciela. Warto jednak pamiętać, że jako osoba pracująca na co dzień z dziećmi czy młodzieżą, masz możliwość dostrzeżenia pewnych sytuacji czy zachowań, które w domowym zaciszu mogą nigdy nie ujrzeć światła dziennego. Wiadomym jest jednak, że zaproszenie rodziców na rozmowę może wywołać trudne emocje, dlatego przygotowaliśmy wpis, który będzie pomocny w odpowiednim przygotowaniu się do takiego spotkania.

Kiedy warto poprosić rodziców o rozmowę?

Jeśli zauważysz niepokojące zachowania u ucznia, np. brak chęci do nauki, przedłużający się obniżony nastrój, trudności w kontaktach z rówieśnikami – nie zwlekaj z przekazaniem tej informacji rodzicom. Dzięki temu będą mogli wcześniej włączyć się w rozwiązywanie niepokojącej sytuacji i szybciej pomóc swojemu dziecku.

Chcąc zaprosić rodziców na bezpośrednią rozmowę, postaraj się w możliwie krótki i zwięzły sposób nakreślić temat spotkania. Staraj się zachować przejrzystość myśli. Umawiając się na spotkanie, skorzystaj z takiej formy komunikacji, na którą jesteście z rodzicami umówieni. Jeśli natomiast sytuacja będzie bardzo pilna, dobrą formą umówienia się będzie rozmowa telefoniczna – wymiana korespondencji elektronicznej tylko wydłuży oczekiwanie i może zbudować niepotrzebne napięcia. Pamiętaj, że rodzice również mają swoje zobowiązania – staraj się nie narzucać sztywnego terminu. Zamiast tego, przedstaw kilka możliwości tak, aby spotkanie mogło przebiec bez zbędnego pośpiechu, w dogodnym dla obu stron czasie.

Przed rozmową

Bardzo ważne jest, aby odpowiednio przygotować się do spotkania z rodzicami. Aby móc możliwie wiarygodnie i rzeczowo przedstawić problem, przeanalizuj ponownie sytuację, a następnie wynotuj sprawy, które chcesz poruszyć w rozmowie. Ważne jest, aby komunikat był jasny i konkretny – unikaj oceniania postępowania czy samego dziecka, odnoś się wyłącznie do faktów. Zastanów się również nad tym, jakie działania mogą podjąć rodzice, aby pomóc w rozwiązaniu sytuacji. Warto bowiem oprócz wskazania trudności przedstawić także wskazówki i rady, nad czym i jak pracować z dzieckiem w domu.

Zadbaj również o to, by miejsce spotkania było w tym czasie tylko dla Was. Rozmowa o trudnych sprawach, budzących często silne emocje, wymaga zapewnienia komfortu i bezpieczeństwa.

Plan rozmowy z rodzicami

Aby ułatwić Ci przygotowanie się do spotkania, zajrzyj do naszego wpisu o asertywnych technikach rozmów z rodzicami. Weź również pod uwagę kilka elementów, które będą pomocne w przeprowadzeniu rozmowy z rodzicami:



  1. Przed rozmową przypomnij sobie, jaki jest Twój cel rozmowy z rodzicami ucznia. Samo przekazanie informacji, czy może coś więcej – np. chęć wspólnego opracowania rozwiązania? Potraktuj rodziców jako sprzymierzeńców, z którymi możesz pomóc młodemu człowiekowi.


  1. Rozmowę zacznij od opisania faktów. Jaka sytuacja lub zachowanie ucznia wzbudziło Twój niepokój na tyle, że postanowiłaś/postanowiłeś zaprosić rodziców na spotkanie? Postaraj się podać przykłady i zrelacjonować sytuację najbardziej rzeczowo, jak tylko potrafisz. Unikaj oceniania oraz określeń ogólnikowych typu “zawsze”, “wszędzie”, “nigdy”.

  2. Zapytaj rodziców, czy zauważyli u swojego dziecka lub w otoczeniu dziecka podobne zachowania, o których opowiedziałaś/opowiedziałeś wcześniej.

  3. Opowiedz o ewentualnych zagrożeniach, wynikających z danej sytuacji lub zachowania i zaoferuj chęć pomocy czy wspólnego opracowania planu działania. Daj rodzicom do zrozumienia, że mogą liczyć na Twoje wsparcie.

  4. Trzymaj się głównego wątku. Pamiętaj, aby rozmawiać z rodzicami o sprawie, w której zostali zaproszeni, więc jeśli poczujesz, że rozmowa zbacza z toru – w porę zareaguj.

  5. Uważaj na obwinianie – pamiętaj, że celem spotkania jest rozwiązanie sprawy lub znalezienie na to strategii, a nie szukanie winnych.

Zamknięcie rozmowy

W trakcie trudniejszych rozmów może paść dużo słów i może zostać poruszonych wiele wątków. Postaraj się na końcu podsumować najważniejsze ustalenia. Jeśli sprawa jest poważniejsza, możesz zaproponować rodzicom drugie spotkanie w niedalekiej przyszłości, aby sprawdzić, czy sytuacja rozwija się w odpowiednim kierunku.

Pamiętaj, by podziękować rodzicom za spotkanie. Warto jest docenić ich zaangażowanie i chęć współpracy. Poinformuj również o możliwych sposobach kontaktu z Tobą w przypadku, gdyby pojawiły się z ich strony kolejne pytania lub trudności.


Komentarze

Cele smart cele woop 1

O mądrych celach... Spoiler alert! To nie będą cele SMART!

Cele SMART dość dobrze sprawdzają się jako cele lekcji, ale czy warto używać ich zawsze – także w życiu (prywatnym i zawodowym)? Czym różnią się mądre cele S...
Czytaj więcej
Zabawy metody aktywizujace przyklady angielski

Przykłady zabaw i metod aktywizujących dla dzieci w szkole języka angielskiego

Ciekawe metody aktywizujące są kluczem do skutecznych lekcji angielskiego – co to do tego nie ma najmniejszych wątpliwości. Jakie są przykłady takich zabaw a...
Czytaj więcej
WALENTYNKOWA LEKCJA ANGIELSKIEGO

Walentynki dla dzieci – pomysły na lekcje języka angielskiego w szkole

Gdy nastaje luty, ciężko pominąć czerwone serca, kwiaty czy słodkości, w które z okazji nadchodzącego święta stroi się otoczenie. Walentynki, bo o nich mowa,...
Czytaj więcej
Pomysl na llekcje angielskiego sprzatanie kup po psie

Pomysł na lekcję angielskiego: Pick up your dog’s poop

Ekologia to idea bliska Twojemu sercu? Sprawdź pomysł na lekcję angielskiego poświęconą... sprzątaniu kup po swoim psie. Protipy od metodyczki głównej Early ...
Czytaj więcej