Z roku na rok pojawia się coraz więcej badań dotyczących skutecznych metod nauczania. Z nich dowiadujemy się, jak motywować uczniów i uczennice oraz sprawiać, żeby nauka była przyjemna, a jednocześnie przynosiła rezultaty.
Spis treści:
Warto zapamiętać:
NaCoBeZU (Na Co Będziemy Zwracać Uwagę) to system określający zagadnienia, na które nauczyciel(-lka) będzie zwracać uwagę podczas oceniania. Jednocześnie jest to swego rodzaju drogowskaz dla uczniów i uczennic, jaki materiał musi zostać opanowany przed sprawdzeniem. Dzięki NaCoBeZU nauka staje się więc bardziej uporządkowana i skuteczna.
Przykładem zastosowania NaCoBeZU będzie odpowiedź ustna podczas lekcji języka angielskiego. Nauczyciel(-lka) wcześniej prosi uczniów i uczennice, aby ci przygotowali krótki opis, jak lubią spędzać czas wolny. Podaje wcześniej listę słówek, które chce, aby były użyte w wypowiedzi oraz struktur, których mają używać (np. like + czasownik z końcówką „-ing”). Oceniane będzie: użycie słówek z listy (poznanie nowych wyrażeń) oraz przekazanie informacji (czynności, które lubisz wykonywać w wolnym czasie).
Uczeń lub uczennica odpowiada (błędnie): „In me free time, I like playing video games and meeting with me friends”. Popełnia błąd, używając zaimka osobowego zamiast przymiotnika dzierżawczego, ale spełnia wszystkie kryteria opisane wcześniej przez nauczyciela(-lkę) angielskiego i zgodnie z NaCoBeZU otrzymuje pozytywną ocenę.
Więcej o sprawdzonych metodach nauczania znajdziesz w naszym artykule: Metody nauczania angielskiego – przegląd i sposoby ich wykorzystania.
W nauce języka angielskiego NaCoBeZU pomaga uczniom i uczennicom skupić się na kluczowych umiejętnościach – komunikacji, słownictwie i strukturach gramatycznych. Jasno określone kryteria sukcesu pokazują, co będzie oceniane, więc uczniowie i uczennice wiedzą, na czym powinni się skoncentrować.
W NaCoBeZU nauczyciele(-lki) mogą tworzyć własne kryteria oceniania, dopasowane do poziomu klasy i celów lekcji. Chociaż przynosi wymierne korzyści dla uczniów oraz uczennic, wymaga odpowiedniego zaplanowania zajęć i udzielania konstruktywnej informacji zwrotnej. Kryteria muszą być jasne, zrozumiałe i dokładne, aby dzieci nie miały co do nich wątpliwości.
Podstawowe elementy dobrej informacji zwrotnej (feedbacku):
O tym, jak przekazywać informację zwrotną, piszemy w artykule: Jak oceniać uczniów, aby nie obniżać ich samooceny?
To, jak nie powinno się formułować kryteriów sukcesu NaCoBeZu podczas nauczania języka angielskiego, znajdziemy w pracy „Ocenianie kształtujące w nauczaniu języków obcych” (Danuta Sterna i Beata Konstanty).
Na przykład polecenie „Opisz swojego najlepszego przyjaciela” nie spełnia kryteriów NaCoBeZU – jest ogólnikowe, więc nie pokazuje, co dokładnie będzie oceniane i jakie umiejętności rozwija. Zamiast tego kryteria sukcesu powinny być opisane w sposób przejrzysty i zrozumiały, na przykład „Opisz swojego najlepszego przyjaciela. Podaj jego imię, podaj informacje o jego rodzeństwie i rodzicach, podaj co najmniej jedną cechę charakteru, którą lubisz u przyjaciela, a praca będzie miała co najmniej 6 zdań i będzie napisana poprawnie językowo”.
NaCoBeZU, czyli „Na Co Będziemy Zwracać Uwagę” ma wiele zalet. Przede wszystkim zwiększa transparentność oceny, motywuje uczniów i uczennice do nauki, a także porządkuje proces oceniania dla nauczyciela(-lki).
🧒 NaCoBeZU dla uczniów i uczennic:
🧑🏫 NaCoBeZU dla nauczyciela(-lki):
NaCoBeZU jest ściśle powiązane z ocenianiem kształtującym. Jest to metoda oceny postępów uczniów i uczennic, w której najważniejszy jest wyznaczony cel. Ocenianie kształtujące skupia się na wspieraniu procesu uczenia się oraz osiągania postępów, a nie tylko na końcowej ocenie. Ten system stosuje się więc przede wszystkim w trakcie procesu uczenia.
Jego celem jest dostarczanie uczniom oraz uczennicom bieżącej informacji zwrotnej, wskazującej, co już opanowali, a nad czym warto dalej popracować. Dzięki ocenianiu kształtującemu są aktywnymi uczestnikami własnej nauki, a proces uczenia się jest bardziej przejrzysty i motywujący.
Ocena postępów ucznia lub uczennicy wyznaczona za pomocą OK będzie zawierać: mocne strony pracy, obszary do poprawy i wskazówki, jak poprawić popełnione błędy.
Danuta Sterna i Beata Konstanty wymieniają najważniejsze strategie nauczania w ocenianiu kształtującym, które pokrywają się z NaCoBeZU. Są to między innymi:
Czym będzie różnić się ocenianie kształtujące (przygotowane wraz z NaCoBeZU) od oceniania sumującego? Sprawdźmy to na przykładzie:
Zadanie: Napisać wypracowanie w języku angielskim o ulubionym hobby.
Ocenianie kształtujące: nauczyciel(-lka) podkreśla ortografię do poprawy, zostawia uśmiechnięte buźki przy zadaniu, dodaje komentarz na temat poprawy, np. „I really like your ideas, you have a wide range of vocabulary. You could use more advanced grammar (3rd conditional) next time”.
Ocenianie sumujące: nauczyciel(-lka) po sprawdzeniu wypracowania przypisuje za wykonaną pracę ocenę (zwykle w skali 1-6, jako ilość punktów lub ilość procentowa).
Podstawą podejścia NaCoBeZU są kryteria sukcesu – jasno sformułowane wskazówki określające, po czym uczeń i uczennica poznają, że osiągnęli cel lekcji. Stanowią one praktyczne rozwinięcie celów, ponieważ przekładają „co mamy osiągnąć” na „jak poznamy, że się udało”. Dzięki nim lepiej rozumieją oczekiwania oraz potrafią ocenić własne postępy, a także wiedzą, jak działać dalej.
Niezwykle istotne jest zrozumieć różnicę między NaCoBeZU a celami edukacyjnymi. Choć oba pojęcia brzmią podobnie, gdy nauczyciel(-lka) formułuje je w odpowiedzi na pytanie „czego chcę nauczyć?”, ich przeznaczenie jest inne.
NaCoBeZU wyjaśnia więc kryteria oceny pracy ucznia lub uczennicy oraz wiedzę, którą powinny oni opanować na danym etapie nauki. Dzięki niemu proces nauczania jest zrozumiały dla każdej ze stron. Natomiast cele określają, po co materiał jest nauczany.
NaCoBeZU (Na Co Będziemy Zwracać Uwagę) to system jasno określający, które elementy wiedzy i umiejętności będą oceniane, co porządkuje proces nauczania i ułatwia uczniom oraz uczennicom przygotowanie się do sprawdzianów. Podstawą NaCoBeZU są kryteria sukcesu, które informują, co oznacza osiągnięcie celu lekcji oraz jak samodzielnie ocenić swój postęp. Jest ściśle powiązane z ocenianiem kształtującym, wspierającym proces uczenia się przez bieżącą informację zwrotną i wskazówki do dalszej pracy.
Najtrudniejsze jest przeformułowanie myślenia nauczyciela z „co zrealizować z podręcznika” na „co uczeń ma umieć”. Wyzwaniem jest też pisanie kryteriów językiem zrozumiałym dla dziecka, a nie językiem podstawy programowej. Warto stawiać na nieskomplikowane zdania, by każde z dzieci zrozumiało polecenie.
Ważne jest udzielenie konstruktywnej informacji zwrotnej (feedback) oraz wskazanie konkretnych obszarów do poprawy i zaoferowanie wsparcia, by uczeń mógł osiągnąć wymagany poziom.
Potencjalnie tak, jeśli kryteria są zbyt sztywne i nie uwzględniają twórczych rozwiązań. Rozwiązaniem jest wprowadzenie elastycznych kryteriów lub dodatkowych punktów za kreatywne podejście w ramach oceniania.