­čôÜ | Early Stage Universe

Jak pozyska─ç uwag─Ö uczni├│w w zdalnym nauczaniu?

6.05.2020
IMG 20200323 160610

Nie jestem pewna, czy si─Ö ze mn─ů zgodzicie co do tego, ┼╝e pozyskiwanie uwagi uczni├│w w wieku szkolnym i przedszkolnym za ekranami jest trudniejsze ni┼╝ w warunkach face-to-face.

W nauczaniu online trudniej bowiem przeprowadza─ç zabawy ruchowe, organizowa─ç prac─Ö w grupach czy parach, wytrwa─ç przed ekranem t─ů sam─ů ilo┼Ť─ç czasu, co w warunkach naturalnych, nie mo┼╝na nawet podej┼Ť─ç do ucznia i zamieni─ç z nim kilku s┼é├│w na osobno┼Ťci. Te wszystkie trudno┼Ťci pi─Ötrz─ů si─Ö szczeg├│lnie w pocz─ůtkowych fazach e-nauki. Jednak z czasem wiele z nich da si─Ö obej┼Ť─ç, rozwi─ůza─ç lub zaakceptowa─ç i wytworzy─ç nowe sposoby osi─ůgni─Öcia celu, jakim jest koncentracja i zaanga┼╝owanie uczni├│w. Poni┼╝ej kilka podpowiedzi - mam nadziej─Ö, ┼╝e po przeczytaniu ich Wasi uczniowie nie b─Öd─ů chcieli ko┼äczy─ç zaj─Ö─ç z Wami :-).

Rozgrzewka

W odr├│┼╝nieniu do zaj─Ö─ç online, uczniom ┼éatwo jest przej┼Ť─ç do kolejnej lekcji ÔÇô zmieniaj─ů otoczenie, przekraczaj─ů pr├│g sali lekcyjnej, siadaj─ů w ┼éawkach, widz─ů plakaty czy prace dotycz─ůce danego przedmiotu, do tego rano musieli si─Ö ubra─ç, spakowa─ç ksi─ů┼╝ki i wyj┼Ť─ç do szko┼éy. Kiedy mamy zaj─Öcia online, tracimy wszystkie te rutynowe czynno┼Ťci, kt├│re pozwalaj─ů m├│zgowi zauwa┼╝y─ç, ┼╝e co┼Ť si─Ö zmieni┼éo. Trudniej jest mu zatem wej┼Ť─ç w tryb aktywno┼Ťci. W zwi─ůzku z tym naszym zadaniem jest jasno pokaza─ç, ┼╝e zacz─Ö┼éa si─Ö lekcja ÔÇô na tyle ciekawie ÔÇ×wci─ůgn─ů─çÔÇŁ do niej uczni├│w, by ich m├│zgi zauwa┼╝y┼éy, ┼╝e co┼Ť si─Ö zmieni┼éo, aby pozyska─ç ich koncentracj─Ö. Aby to osi─ůgn─ů─ç, proponuj─Ö tzw. warmery, czyli rozgrzewk─Ö j─Özykow─ů.

  1. Treasure hunt ÔÇô to aktywno┼Ť─ç polegaj─ůca na przynoszeniu przez uczni├│w r├│┼╝nych rzeczy i pokazywania ich do ekranu; mo┼╝emy poprosi─ç o przyniesienie czego┼Ť w danym kolorze, czego┼Ť z kategorii tematycznej np. ubrania, jedzenia, czego┼Ť co mo┼╝na opisa─ç jakim┼Ť przymiotnikiem (np. mi─Ökki, jadalny, ci─Ö┼╝ki) czy czego┼Ť, co uczniowie lubi─ů. Poza w┼é─ůczeniem ruchu mamy tu te┼╝ mo┼╝liwo┼Ť─ç porozmawiania o przyniesionych przedmiotach, czyli skorzystania z personalizacji.
  2. Find the difference in my room ÔÇô skoro ju┼╝ siedzimy w swoich pokojach, wykorzystajmy je do rozgrzewki j─Özykowej. Wybieramy jednego ucznia, prosimy wszystkich, by zapami─Ötali jak najlepiej wszystko, co widz─ů na ekranie. Popro┼Ťmy tego ucznia, aby na chwil─Ö wy┼é─ůczy┼é kamer─Ö albo j─ů zakry┼é i co┼Ť zmieni┼é w pokoju. Po powrocie uczniowie zgaduj─ů, co si─Ö zmieni┼éo ÔÇô oczywi┼Ťcie po angielsku. Zgadywanka, niespodzianka i personalizacja w jednym ÔÇô polecam!
  3. Google doodle ÔÇô pewnie wiecie, ┼╝e wyszukiwarka google na ka┼╝dy dzie┼ä daje innym materia┼é obrazkowy do napisu ÔÇ×GoogleÔÇŁ. Zawsze jest on zwi─ůzany z jakim┼Ť wydarzeniem albo ┼Ťwi─Ötem z r├│┼╝nych kraj├│w. Doodle mo┼╝na wykorzysta─ç do zadawania uczniom pyta┼ä o to, co widz─ů na obrazku, jakie ┼Ťwi─Öto czy wydarzenie obrazek reprezentuje, gdzie s─ů litery s┼éowa ÔÇ×GoogleÔÇŁ (czasami s─ů skrz─Ötnie poukrywane). Dzi─Öki tej aktywno┼Ťci nie tylko porozmawiamy po angielsku, ale i dowiemy si─Ö czego┼Ť ciekawego.


Ciekawe intro

Intro to ciekawy wst─Öp do nowego materia┼éu. Dlaczego nie wystarczy po prostu powiedzie─ç ÔÇ×Otw├│rzcie ksi─ů┼╝k─Ö na str. ÔÇŽ , teraz przeczytamy o ÔÇŽÔÇŁ? W taki spos├│b nie porwiemy uczni├│w, nie zach─Öcimy nale┼╝ycie do przeczytania czy pos┼éuchania i na pewno nie zaktywizujemy ich m├│zg├│w. Zamiast tego proponuj─Ö:

  1. Pokazanie obrazka / fotografii / obrazu przykrytego kartk─ů z wyci─Ötymi dziurkami ÔÇô uczniowie zgaduj─ů, co mo┼╝e by─ç na obrazku. Po odgadni─Öciu lub ods┼éoni─Öciu zadajemy pytania dotycz─ůce tematu, pozostawiaj─ůc w uczniach niedosyt wiedzy, aby ich m├│zgi nie mog┼éy si─Ö doczeka─ç, kiedy znajd─ů odpowiedzi na pytania.
  2. Obrazek ty┼éem ÔÇô pod┼Ťwietlamy go latark─ů np. telefoniczn─ů ÔÇô r├│wnie┼╝ zach─Öcamy uczni├│w do zgadywania, co na nim jest oraz do rozmowy na jego temat.
  3. Wirtualne t┼éo ÔÇô je┼╝eli macie mo┼╝liwo┼Ť─ç skorzystania z niego ÔÇô zach─Öcamy! Mo┼╝ecie wprowadzi─ç uczni├│w w inn─ů sceneri─Ö, poprosi─ç o nazwanie s┼é├│w, zada─ç pytania zwi─ůzane z t┼éem, a zarazem wprowadzaj─ůce w nowy materia┼é.
  4. Zapami─Ötaj jak najwi─Öcej szczeg├│┼é├│w ÔÇô uczniowie przez kilka sekund zapami─Ötuj─ů obrazek, kt├│ry pokazujesz na ekranie, nast─Öpnie zadajesz pytania z nim zwi─ůzane. Najlepiej oczywi┼Ťcie, gdyby uda┼éo si─Ö powi─ůza─ç je z nowo wprowadzanym materia┼éem.


Gad┼╝ety

W klasie mamy du┼╝o mniej mo┼╝liwo┼Ťci korzystania z gad┼╝et├│w ÔÇô ogranicza nas ich waga :-). Tymczasem prowadz─ůc zaj─Öcia online w domu mamy nieograniczony potencja┼é skorzystania z tego, co w nim mamy. Pomoce dydaktyczne graj─ů ogromn─ů rol─Ö w koncentrowaniu uczni├│w, przestrzegam jednak przed przesadzeniem z nimi ÔÇô nie tylko uczniowie mog─ů mie─ç ich przesyt i przesta─ç na nie zwraca─ç uwag─Ö, ale i my mo┼╝emy si─Ö w nich pogubi─ç. Jak wykorzysta─ç je efektywnie?

  1. Personalizacja ÔÇô wykorzystaj jaki┼Ť przedmiot do opowiedzenia o swoich zainteresowaniach i popro┼Ť uczni├│w o to samo.
  2. Dialogi ÔÇô uczniowie ch─Ötniej wciel─ů si─Ö w postacie reprezentowane przez zabawki w aktywno┼Ťciach na m├│wienie.
  3. Gry ÔÇô mo┼╝emy nadal wykorzystywa─ç kostki, kubki, patyczki, czasomierze czy pomoce do gier np. krokodyl u dentysty, trzeba tylko zmieni─ç organizacj─Ö zabawy. W e-lekcji to nauczyciel rzuca kostkami (albo wykorzystuje kostki internetowe, np. https://www.random.org/dice/), odmierza czas czasomierzem (albo korzysta z internetowego, np. https://www.online-stopwatch.com/) albo naciska na z─Öby krokodyla. Mo┼╝emy te┼╝ wykorzysta─ç gad┼╝ety dost─Öpne dla uczni├│w.
  4. Prezentacja s┼éownictwa ÔÇô widzia┼éam ju┼╝ niejedno zdj─Öcie lod├│wki z post-itami, nauczyciela w r├│┼╝nych zestawach ubraniowych albo domku dla lalek z ukrytymi pytaniami. Nauczyciele mog─ů wykorzystywa─ç w e-lekcjach dos┼éownie wszystko, co maj─ů w domu, pami─Ötaj─ůc o tym, aby mia┼éo to sens i cel.

Czy po przeczytaniu tego artyku┼éu uwa┼╝acie, ┼╝e pozyskiwanie uwagi uczni├│w w wieku szkolnym i przedszkolnym za ekranami jest trudniejsze ni┼╝ w warunkach face-to-face? Mam nadziej─Ö, ┼╝e nie! ┼╗ycz─Ö ┼éatwo┼Ťci w porywaniu uczni├│w do nauki!

Autor: Beata Wysocka

Komentarze

Ecological activism

Freebies do pracy z nastolatkami - Ecological activism

W dzisiejszym materiale rozmawiamy o tym, jak mo┼╝emy zadba─ç o nasze ┼Ťrodowisko. Monika Rudnicka porusza ten temat w rozmowie z Bremley Lyngdoh - aktywist─ů i ...
Czytaj wi─Öcej
Quick tricks grafiki 3

QUICK TRICK #3

QUICK TRICK #3 - pomysł na powtórkę z użyciem dużych kostek do gry...
Czytaj wi─Öcej
Artificial Intelligence

Freebies do pracy z nastolatkami - Artificial Intelligence

W dzisiejszym materiale m├│wimy o sztucznej inteligencji. Dorota ┼Ücis┼éowska porusza ten temat w rozmowie z Aleksandr─ů Przegali┼äsk─ů - specjalistk─ů w dziedzinie...
Czytaj wi─Öcej
Quick tricks grafiki

QUICK TRICK #2

QUICK TRICK #2 - TANGRAMS...
Czytaj wi─Öcej