Praca nauczyciela daje mnóstwo satysfakcji, obfituje w wyzwania i ciekawe zadania, ale wiąże się też z dużym stresem i odpowiedzialnością. Nie jest to tak łatwa praca, jak by się mogło wydawać. Wymaga szerokiej wiedzy i umiejętności przekazywania jej uczniom, a także odporności na stres, presję czasu, hałas i kalejdoskop bodźców każdego dnia. Przed jakimi jeszcze wyzwaniami staje nauczyciel? Rozwiązuje konflikty, podejmuje codziennie mnóstwo decyzji, musi sprostać oczekiwaniom uczniów, rodziców i pracodawców. Kosmos, prawda? Niestety osoby wykonujące ten zawód są w grupie narażonej na wypalenie zawodowe. Co możesz zrobić jako metodyk, by temu zapobiec? Jak wesprzeć lektorów? Jest kilka miejsc w nauczycielskim (wszech)świecie, w których warto podziałać!
Nasze zadowolenie z pracy jest ściśle połączone z wewnętrzną motywacją. Gdy jest ona na wysokim poziomie, chętnie nam się pracuje i czerpiemy radość z wykonywanych obowiązków. To jasne jak słońce. Co jednak, gdy motywacja zaczyna spadać? Jakie czynniki mają na to wpływ? Wewnętrzna motywacja może być na wysokim poziomie, gdy spełnionych jest kilka warunków. W książce „Drive” Daniel Pink przeciwstawia utartym modelom motywowania pracowników, opartym na nagrodzie i karze, inne, ważniejsze dla nas warunki. Dwa z nich to autonomia i cel. Lubimy czuć, że mamy pewną niezależność w pracy i wpływ na to, co się dookoła dzieje. Nie bez znaczenia jest też świadomość wspólnej misji, działania na rzecz sukcesu całego zespołu, całej szkoły. Popracuj nad tym, by lektorzy w Twojej szkole czuli się potrzebni i ważni, dzięki czemu będą bardziej zadowoleni z pracy i unikną frustracji.
Kolejna składowa wewnętrznej motywacji według Pinka to doskonalenie umiejętności i dążenie do osiągnięcia mistrzostwa w swojej dziedzinie. Każdy z nas ustala sobie jakiś zawodowy cel, kosmiczną misję do wypełnienia ;) Twoi lektorzy także mają potrzebę rozwoju, głód wiedzy – warto ich wesprzeć w ich zaspokojeniu. Pomóż im niewielkimi krokami zbliżyć się do realizacji planu. Gwarantuję, że nie pozostanie to bez znaczenia dla ich motywacji do pracy.
Czy relacje międzyludzkie i dobra atmosfera w pracy są ważne? Oczywiście! Okazuje się, że to istotny czynnik decydujący o tym, jak nam się pracuje. Również dla osób, które twierdzą, że jest inaczej ;) Zgadza się z tym Joanna Stainke-Kalembka, która w swojej książce „Dodaj mi skrzydeł” wymienia relacje jako składnik motywacji wewnętrznej. Nie chodzi tu wyłącznie o poprawną relację na linii przełożony – podwładny, ale również o więzi z innymi lektorami, wzajemne wspieranie się oraz współpracę, bardzo ważną dla wyników całej szkoły. Gdy Armstrong, jako pierwszy człowiek stanął na Księżycu – czy dokonał tego w pojedynkę? Nie! Choć został twarzą tego sukcesu, stała za nim również reszta załogi oraz cały sztab ludzi na Ziemi.
W naszej pracy wygląda to podobnie. Nauczyciele, choć zazwyczaj pracują indywidualnie, mogą się od siebie wiele nauczyć, wzajemnie zainspirować, podzielić pomysłami. Więcej zdziałać wspólnymi siłami. Ale nie tylko to się liczy. W zgranym, rozumiejącym się i otwartym zespole można dzielić się emocjami, sukcesami i frustracjami, by łatwiej stawić czoła wyzwaniom i problemom. Jeśli nie mamy takiej możliwości i dusimy je w sobie, po pewnym czasie nagromadzony stres oraz zmartwienia wychodzą na powierzchnię i mogą prowadzić do wypalenia zawodowego. W gestii dyrektora czy metodyka jest tworzenie pozytywnej atmosfery i środowiska dobrego do budowania relacji między pracownikami szkoły.
W codziennym życiu każdego dnia toczymy małą walkę o utrzymanie równowagi. Ale zdarza się, że zupełnie jak w kosmosie, tracimy grunt pod nogami i wpadamy w stan nieważkości. A zachowanie harmonii między życiem osobistym i zawodowym jest niezmiernie ważne nie tylko dla lektora, ale też dla jego uczniów, którzy czerpią z jego energii i zapału. Niedyspozycja mentalna nauczyciela może oznaczać nieproduktywne zajęcia, spadek motywacji, wieczne zmęczenie oraz napięcie. A przecież zdecydowanie łatwiej jest nam się zmotywować do pracy i czerpać z niej radość, gdy nie wywołuje ona stresu czy innych problemów natury psychologicznej, które mogą negatywnie wpływać również na życie poza szkołą.
Wielu osobom wydaje się, że nauczyciel po skończonej lekcji ma wolne – ot, taka niezajmująca, przyjemna praca… Prawda jest zupełnie inna. Po zajęciach, w domu przychodzi czas na drugą turę obowiązków. Zaplanowanie lekcji oraz przygotowanie materiałów, które będą na niepotrzebne, o ile nie są zapewnione przez szkołę, jest niezwykle czasochłonne. A sprawdzenie kartkówek? Ocenienie zadań domowych? Nagle okazuje się, że cały wolny czas po pracy, niczym spadająca gwiazda, zniknął z pola widzenia w mgnieniu oka… Gdy każdy dzień jest taki, nietrudno o spadek formy, przemęczenie i niechęć do pracy. Na szczęście w tej materii również możesz trochę wspomóc swoich nauczycieli. Obierz odpowiedni kurs ;)
Temat wypalenia zawodowego jest rozległy jak Droga Mleczna. Masz wiele możliwości, by wesprzeć lektora i nie pozwolić na pojawienie się tego zjawiska. Bardzo ważne jest, abyś sam był na bieżąco i zadbał o własny rozwój w tematach związanych z komunikacją, zarządzaniem, motywacją czy psychologią. Czytaj ciekawe książki, chodź na wykłady i bierz udział w szkoleniach. Przy odpowiedniej dawce wiedzy, nowe pomysły, jak wesprzeć swoich nauczycieli w codziennej pracy pojawią się same. A przy okazji wpłynie to również pozytywnie na Ciebie – bo czy jest coś bardziej motywującego niż zgrany zespół pełen zapału i ambicji?
Praca nauczyciela daje mnóstwo satysfakcji, obfituje w wyzwania i ciekawe zadania, ale wiąże się też z dużym stresem, odpowiedzialnością i oczekiwaniami ze strony uczniów, rodziców i pracodawców. Gdy czerpanie radości z wykonywanej pracy zacznie ustępować pod naporem negatywnych emocji, wewnętrzna motywacja lektora do pracy spadnie. To z kolei może przerodzić się w wypalenie zawodowe. Co możesz zrobić jako metodyk, by temu zapobiec? Jest kilka obszarów, w których warto podziałać.
Wewnętrzna motywacja może być na wysokim poziomie, gdy spełnionych jest kilka warunków. Daniel Pink w książce „Drive” sprzeciwia się starym, utartym modelom motywowania pracowników, opartym na nagrodzie i karze, przywołując inne, ważniejsze dla nas warunki. Dwa z nich to autonomia i cel. Lubimy czuć, że mamy pewną niezależność w pracy i wpływ na to, co się dookoła dzieje, wspólną misję. Popracuj nad tym, by lektorzy w Twojej szkole czuli się potrzebni i ważni, dzięki czemu będą bardziej zadowoleni z pracy i uniknąć frustracji.
Kolejna składowa wewnętrznej motywacji według Pinka to doskonalenie umiejętności i dążenie do osiągnięcia mistrzostwa w swojej dziedzinie. Twoi lektorzy, jak każdy z nas mają potrzebę rozwoju – warto ich wesprzeć w jej zaspokojeniu i wspomóc w dążeniu do celu. Z całą pewnością nie pozostanie to bez znaczenia dla ich motywacji.
Czy relacje międzyludzkie i dobra atmosfera w pracy są ważne? Okazuje się, że dla wielu z nas to istotny czynnik decydujący o tym, jak nam się pracuje. Zgadza się z tym Joanna Stainke-Kalembka, która w swojej książce „Dodaj mi skrzydeł” wymienia relacje jako składnik motywacji wewnętrznej. Nie chodzi tu wyłącznie o poprawną relację na linii przełożony – podwładny, ale również o więzi z innymi lektorami, wzajemne wspieranie się czy współpracę. Nauczyciele, choć zazwyczaj pracują w pojedynkę, mogą się od siebie wiele nauczyć, wzajemnie zainspirować, podzielić pomysłami. Model pracy w szkole językowej niestety nie sprzyja budowaniu zespołu, dlatego w gestii dyrekcji czy metodyka jest tworzenie pozytywnej atmosfery i środowiska dobrego do budowania relacji między pracownikami szkoły.
Łatwiej jest nam się zmotywować do pracy i czerpać z niej radość, gdy nie wywołuje ona stresu czy innych problemów natury psychologicznej. Zachowanie równowagi zarówno w życiu osobistym, jak i zawodowym zdrowia psychicznego jest niezmiernie ważne nie tylko dla lektora, ale też dla jego uczniów, którzy czerpią z jego energii i zapału. Niedyspozycja mentalna nauczyciela może oznaczać nieproduktywne zajęcia, spadek motywacji, wieczne zmęczenie czy zachwianie równowagi między życiem prywatnym a zawodowym.
Przygotowywanie scenariusza lekcji oraz materiałów, które będą na nie potrzebne jest niezwykle czasochłonne. Gdy dochodzi do tego jeszcze sprawdzenie kartkówek i opracowanie uszykowanie zadań, okazuje się, że lektorowi nie zostaje zbyt wiele czasu po pracy na relaks czy spędzenie miłych chwil z bliskimi. Trudno wtedy o zachowanie równowagi w życiu, a to może z kolei prowadzić do przemęczenia i niechęci do pracy.
Te zagadnienia to tylko wycinek tego, co może wpływać na nastawienie psychiczne i motywację do pracy lektora. Masz wiele możliwości, by wesprzeć go i nie pozwolić na wypalenie zawodowe. Bardzo ważne jest, abyś sam był na bieżąco i zadbał o własny rozwój w tematach związanych z komunikacją, zarządzaniem, motywacją czy psychologią. Czytaj ciekawe książki, uczęszczaj na wykłady i szkolenia. Przy odpowiedniej dawce wiedzy nowe pomysły na podtrzymanie motywacji u Twoich nauczycieli pojawią się same!