­čôÜ | LIKE MOTHER LIKE DAUGHTER. Cz─Ö┼Ť─ç I. Sprawd┼║ czy drzemie w TobieÔÇŽ

LIKE MOTHER LIKE DAUGHTER. Cz─Ö┼Ť─ç I. Sprawd┼║ czy drzemie w Tobie talent do tworzenia materia┼é├│w dla dzieci

17.03.2018
Tonia-I-Joanna

Ponad 10 lat temu  w s┼éuchawce us┼éysza┼éam roztrz─Ösiony g┼éos mamy. Pakowa┼éam si─Ö w┼éa┼Ťnie na roczny wyjazd do Londynu w poszukiwaniu sensu ┼╝ycia:) i  odpoczynku od uczenia dzieci, a tu nagle okaza┼éo si─Ö, ┼╝e nici z moich beztroskich plan├│w.  Bliski wsp├│┼épracownik mamy, z kt├│rym wsp├│┼éprowadzi┼éa wtedy szko┼é─Ö, postanowi┼é w po┼éowie sierpnia, ┼╝e nie wraca do pracy. ÔÇ×Co ja teraz zrobi─Ö!?ÔÇť  mama ┼éka┼éa do s┼éuchawki. ÔÇ×Mamo, mog─Ö Ci pom├│c, ale szukaj kogo┼Ť, kto wskoczy na moje miejsce.ÔÇť Zareagowa┼éam, nie zastanawiaj─ůc si─Ö specjalnie nad swoj─ů decyzj─ů. Matki w potrzasku si─Ö nie zostawia. To jest przecie┼╝ jasne jak s┼éo┼äce.

Od tego czasu otworzy┼éo si─Ö ponad 350 plac├│wek naszej szko┼éy, a ja odkry┼éam, ┼╝e nie tylko lubi─Ö uczy─ç dzieciaki, ale r├│wnie┼╝ kocham zarz─ůdza─ç i, przede wszystkim, nie ko┼äcz─ů mi si─Ö pomys┼éy na to, co si─Ö mo┼╝e dzia─ç w szkole. Okaza┼éo si─Ö te┼╝, ┼╝e bliska wsp├│┼épraca z mam─ů to cudowna przygoda! Mamy mn├│stwo cech wsp├│lnych. Jeste┼Ťmy wierne tym samym warto┼Ťciom i ┼é─ůczy nas ta sama wizja szko┼éy.  Pod pewnymi wzgl─Ödami si─Ö jednak bardzo r├│┼╝nimy. To dobry uk┼éad:)!

Postanowi┼éam zrobi─ç seri─Ö rozm├│w z mam─ů i da─ç im tytu┼é: ÔÇťLike Mother Like DaughterÔÇť. B─Ödziemy si─Ö skupia─ç g┼é├│wnie na tematach  zwi─ůzanymi z nauczaniem i prowadzeniem szko┼éy,  ale r├│wnie┼╝ z relacjami matek i c├│rek,  czasami pozwolimy sobie gdzie┼Ť odp┼éyn─ů─ç daleko daleko i pogadamy o czym┼Ť zupe┼énie innym.

 Nasza pierwsza rozmowa b─Ödzie o tym, co nas r├│┼╝ni. Zaczynamy!!!

Tonia: Cze┼Ť─ç mamo, fajnie, ┼╝e spodoba┼é Ci si─Ö pomys┼é na seri─Ö rozm├│w: ÔÇ×LIKE MOTHER LIKE DAUGHTERÔÇť

Joanna: Super pomysł. Ciekawe czy po tej serii okaże się, że like mother like daughter:)

Tonia: To ryzyko bior─Ö na siebie :). Dzisiaj chcia┼éabym zacz─ů─ç od tego, co nas r├│┼╝ni. Posiadasz pewien talent. Mi go niestety nie przekaza┼éa┼Ť. Jak mog┼éa┼Ť?! :) Wiesz o czym b─Ödziemy dzisiaj rozmawia─ç?

Joanna: Pewnie o wierszykach. Jako┼Ť nie bierzesz si─Ö za ich pisanie.

Tonia: Nie podejm─Ö r─Ökawicy :).  Jak odkry┼éa┼Ť, ┼╝e masz talent do pisania?

Joanna: W┼éa┼Ťciwie od zawsze chcia┼éam co┼Ť pisa─ç. Jako dziecko wyobra┼╝a┼éam sobie, ┼╝e zostan─Ö pisark─ů. Tw├│j dziadek Ja┼Ť by┼é dziennikarzem i t┼éumaczem. Imponowa┼é mi i chcia┼éam i┼Ť─ç w jego ┼Ťlady.

Raz na jaki┼Ť czas kupowa┼éam zeszyt w lini─Ö i zaczyna┼éam pisa─ç powie┼Ť─ç. ┼╗adnej z nich nie sko┼äczy┼éam. Wszystko urywa┼éo si─Ö po kilku czy kilkunastu stronach. Jako┼Ť nie starcza┼éo mi weny i cierpliwo┼Ťci.

Potem, kiedy zacz─Ö┼éam uczy─ç si─Ö j─Özyk├│w obcych, marzy┼éa mi si─Ö kariera t┼éumaczki. Przet┼éumaczy┼éam nawet jedn─ů ksi─ů┼╝k─Ö, kt├│rej fragmenty pisane by┼éy wierszem. Odkry┼éam wtedy, ┼╝e radz─Ö sobie z tym, ┼╝eby przet┼éumaczy─ç je r├│wnie┼╝ wierszem zachowuj─ůc rym i rytm. To by┼éo naprawd─Ö du┼╝e zaskoczenie, a jednocze┼Ťnie satysfakcja. Jednak to, co sta┼éo si─Ö potem moj─ů codzienno┼Ťci─ů, odkry┼éam dopiero d┼éugo po translatorskich do┼Ťwiadczeniach.

Pracowa┼éam wtedy w szkole i by┼éam wychowawczyni─ů klasy czwartej. Jednocze┼Ťnie uczy┼éam w tej klasie angielskiego. Pr├│buj─ůc wyt┼éumaczy─ç dzieciakom podstawy gramatyki wymy┼Ťli┼éam, ┼╝e zamiast wt┼éacza─ç im do g┼éowy zasady mo┼╝na spr├│bowa─ç przedstawi─ç wszystko w formie wierszyk├│w i piosenek. I tak to si─Ö zacz─Ö┼éo. Efekty by┼éo wida─ç natychmiast. Wsp├│lnie z moj─ů czwart─ů klas─ů stworzyli┼Ťmy broszurk─Ö, w kt├│rej znalaz┼éy si─Ö moje gramatyczne wierszyki a obok nich ilustracje moich uczni├│w. To by┼éo fascynuj─ůce do┼Ťwiadczenie. Po paru latach ten sam materia┼é, mocno poszerzony, znalaz┼é si─Ö w ksi─ů┼╝ce Grammar Rhymes wydanej w sporym nak┼éadzie przez ┼Üwiat Ksi─ů┼╝ki. Ksi─ů┼╝ce towarzyszy┼éa kaseta z piosenkami.

Tonia: Czy mog┼éaby┼Ť da─ç wskaz├│wki osobom, kt├│re chcia┼éyby tworzy─ç w┼éasne materia┼éy nauczania? Jak odkry─ç w sobie talent? A mo┼╝e mo┼╝na nauczy─ç si─Ö pisa─ç?

Joanna: My┼Ťl─Ö, ┼╝e pisanie wierszem jest specyficznym rodzajem tw├│rczo┼Ťci, wymagaj─ůcym wrodzonych zdolno┼Ťci. Wiersz musi trzyma─ç si─Ö rytmu i zawiera─ç rymy (no chyba, ┼╝e to wiersz bia┼éy) . W jego tworzeniu pomaga taki rodzaj wyobra┼║ni, kt├│ra nie boi si─Ö zaskakuj─ůcych skojarze┼ä, czasem wr─Öcz absurdu. Trzeba lubi─ç bawi─ç si─Ö j─Özykiem. Oczywi┼Ťcie ─çwiczenie w pisaniu, jak ka┼╝de ─çwiczenie,  mo┼╝e czyni─ç mistrza. Z pewno┼Ťci─ů warto spr├│bowa─ç. Je┼Ťli jednak oka┼╝e si─Ö, ┼╝e to nie Twoje cup od tea, to przecie┼╝ mo┼╝na realizowa─ç si─Ö na sto innych sposob├│w.

Tonia: Ale przecie┼╝ obok tekst├│w rymowanych mo┼╝na pisa─ç historyjki, wymy┼Ťla─ç ciekawe ─çwiczenia czy gry j─Özykowe. Czy tego ┼éatwiej si─Ö nauczy─ç?

Joanna: My┼Ťl─Ö, ┼╝e do tego te┼╝ potrzebujemy wyobra┼║ni i polotu, cho─ç tutaj z kolei bardzo wa┼╝na jest ┼Ťwiadomo┼Ť─ç tego, dla kogo piszemy. To, co piszemy, musi mie─ç z jednej strony walory edukacyjne, a z drugiej by─ç ciekawe, dostosowane do wieku i poziomu intelektualnego ucznia.

Na pocz─ůtku autorzy cz─Östo przeceniaj─ů mo┼╝liwo┼Ťci j─Özykowe dziecka, co mo┼╝e by─ç przyczyn─ů frustracji zar├│wno ucznia jak te┼╝ nauczyciela. Warto szczeg├│┼éowo planowa─ç co, co piszemy i cele, jakie chcemy osi─ůgn─ů─ç.

Nie b─Öd─ůc native speakerem powinni┼Ťmy podchodzi─ç do swojej tw├│rczo┼Ťci z du┼╝─ů doz─ů pokory. Sprawdzajmy poprawno┼Ť─ç w internecie, pro┼Ťmy o rad─Ö osoby, kt├│re s─ů dla nas j─Özykowym autorytetem.

Tonia: Czy warto szuka─ç inspiracji w internecie lub w literaturze?

Joanna: Zawsze warto korzysta─ç z ogromnych mo┼╝liwo┼Ťci, jakie daje internet. Jednak trzeba mie─ç ┼Ťwiadomo┼Ť─ç, ┼╝e to, co piszemy, musi by─ç naszym dzie┼éem. Warto pracowa─ç nad w┼éasnym stylem, szuka─ç oryginalnych rozwi─ůza┼ä.

Tonia: Czy pisanie wymaga jakiego┼Ť specjalnego rytua┼éu? Kiedy najcz─Ö┼Ťciej piszesz? Kiedy czujesz przyp┼éyw weny?

Joanna: Pisanie mam we krwi. Pisz─Ö na przystanku tramwajowym, w samolocie, uwielbiam pisa─ç w podr├│┼╝y. To taki czas, w kt├│rym nic si─Ö nie musi robi─ç. I wtedy wpadaj─ů do g┼éowy najlepsze pomys┼éy.

Czasem nagle co┼Ť wymy┼Ťlam, kiedy sprz─ůtam albo kiedy budz─Ö si─Ö w ┼Ťrodku nocy. Biegn─Ö wtedy i zapisuj─Ö na kartce to, co wymy┼Ťli┼éam, ┼╝eby do rana nie zapomnie─ç.

W każdej torebce mam notatnik, w którym zapisuję kolejne teksty piosenek czy wierszyków. Moja starsza córka tradycyjnie ofiarowuje mi te ozdobne zeszyciki. Mam ich multum, żadnego nie wyrzucam. Niektóre dostałam ponad 20 lat temu.

Tonia: Czy jako autorka mia┼éa┼Ť chwile s┼éabo┼Ťci i niepewno┼Ťci, czy uda Ci si─Ö kolejny projekt?

Joanna: Miewam lepsze i gorsze okresy. Najbardziej prze┼╝y┼éam mocno krytyczn─ů recenzj─Ö, napisan─ů przez znany autorytet w naszej bran┼╝y. To by┼éo na samym pocz─ůtku mojej drogi autorskiej. Ponad dwadzie┼Ťcia lat temu. Na szcz─Ö┼Ťcie by┼éy i recenzje entuzjastyczne, kt├│re przes─ůdzi┼éy o losie moich ksi─ů┼╝ek. To by┼éa dla mnie lekcja, aby nigdy sie nie poddawa─ç i realizowa─ç swoje marzenia, mimo przeciwno┼Ťci losu. Teraz trzymam si─Ö zasady, ┼╝e trzeba by─ç optymistk─ů, wierzy─ç we w┼éasne si┼éy i nie zostawia─ç  pisania na ostatni─ů chwil─Ö, bo wtedy wena mo┼╝e akurat nie zawita─ç.

Tonia: Czy swoim pisaniem zara┼╝asz innych?

Bardzo bym chcia┼éa, aby tak si─Ö dzia┼éo. Widz─Ö wok├│┼é siebie m┼éode osoby, kt├│re zaczynaj─ů pisa─ç i zaskakuj─ů mnie swoimi pomys┼éami. Coraz cz─Ö┼Ťciej piszemy co┼Ť wsp├│lnie. Jestem bardzo entuzjastycznie nastawiona do takiej wsp├│┼épracy. Z wielk─ů ciekawo┼Ťci─ů wyczekuj─Ö m┼éodych talent├│w!

Tonia: Ja te┼╝! Dzi─Öki za rozmow─Ö i ┼╝ycz─Ö Ci du┼╝o weny w 2018 roku!

Joanna: Dzi─Ökuj─Ö.


Weby posty na fb

To write or not to write... czyli o pisaniu w online!

Jak i czy w og├│le uczy─ç pisania na lekcjach online? Czy jest zupe┼énie inne od uczenia ÔÇ×analogowegoÔÇŁ? Przeczytajcie ten artyku┼é, aby rozstrzygn─ů─ç t─Ö kwesti─Ö....
Czytaj wi─Öcej
Post2

Google doodle i inne przyjemno┼Ťci ÔÇô o narz─Ödziach google w uczeniu online

W tym artykule opisz─Ö Wam kilka pomys┼é├│w na to, jak korzysta─ç z mo┼╝liwo┼Ťci naszej starej znajomej ÔÇô google. Tym razem jednak nie o samym google doodle ÔÇô o ty...
Czytaj wi─Öcej
Weby posty na fb 1

CZAT MAT! Czyli jak wykorzysta─ç czat w e-uczeniu

W dzisiejszym artykule przedstawiam Wam par─Ö propozycji na temat tego, jak wykorzysta─ç czat w narz─Ödziach do uczenia online, aby uatrakcyjni─ç zaj─Öcia. Jego n...
Czytaj wi─Öcej
Onine 3

My bedroom is my classroom!

Kuchnia, sypialnia, ┼éazienka. I tak w k├│┼éko od ostatnich 3 miesi─Öcy. St├│┼é zawalony notatkami i kubkami po kawie. I codziennie pytanie - jaki jest dzi┼Ť dzie┼ä ...
Czytaj wi─Öcej