W tym sezonie będziemy się z Wami cyklicznie dzielić kartami gramatyczno-komunikacyjnymi do użycia w klasie z nastoletnimi uczniami na poziomie B1+ i wyżej. Karty to propozycja aktywności do wykonania w klasie przez Waszych uczniów, w parach bądź w zespołach. Celem jest zaangażowanie wszystkich uczniów w komunikowanie się między sobą i celowe używanie omawianych struktur gramatycznych. Praca z kartami to próba oswajania gramatyki w mowie podczas ostatniego etapu pracy z nią, czyli free-practice. (Karty są odpowiedzią na potrzeby nauczycieli i uczniów, oraz wynikiem przeprowadzanych ankiet i wywiadów z nauczycielami i uczniami.)
Poza celami językowymi, uczniowie pracując z kartami:
wzmacniają relacje między sobą, bo aktywności oparte są na współpracy
rozwijają umiejętność krytycznego i kreatywnego myślenia
uczą się doceniać siebie nawzajem i celebrować mini-sukcesy
mają poczucie satysfakcji i dobrze się bawią
mają szansą mówić ‘gramatyką’ zanurzając się w bardzo im bliskie tematy podczas dyskusji, debat, rozmów, licznych role-plays
Czym się dzielimy:
4 kartami na białym tle: zadania, które zawierają więcej podpowiedzi dla uczniów (more scaffolding)
4 kartami na czerwonym tle: zadania, które mają mniej podpowiedzi (less scaffolding)
Jak używać kart:
wybierz karty, które chciałbyś zaproponować Twoim uczniom
zastanów się jak (w jakiej strukturze) chciałbyś/chciałabyś, żeby uczniowie działali, np.
Stations: STEPS:
Put two cards on students’ desks (two per pair).
Let your students pair up
In their pairs, students draw the first card and do the task.
When you say CHANGE, students proceed with the second card.
When you say MOVE, pairs move to another desk and continue answering the cards but sitting at different desks.
Observe, monitor and support when needed.
Think-Pair-Share: STEPS:
In pairs, students share their thoughts and ideas while the partners listen and react.
Steps: Prepare a set of cards, read the first task, and provide think time.
In pairs, students share their ideas together.
When students are done, read the next task.
After a few rounds ask students to pair up with a new partner.
Repeat the steps a number of times.
Outside-Inside-Circle: STEPS:
Ask half of the students to form the inside circle, facing out, and the other half of them to form the outside circle, facing in, to make partners.
Give inner-circle students cards.
Ask partners to do the task.
After some time give directions on how to rotate and ask the inner circle to pass the card to their left, and the outside circle to move to the right so that they make new pairs and work with a new card (*you may also tell the outer circle to move two partners to their left, and the inside circle to pass the card to the second partner to their right).
Repeat the process till students come back to the same partner.
daj uczniom jasne instrukcje, zamodeluj aktywność, jeśli jest taka potrzeba
obserwuj, moderuj, wspieraj, bądź przy uczniach
Kiedy korzystać z kart:
podczas etapu free-practice (kiedy pierwszy raz pracujesz z danym zagadnieniem)
podczas aktywności trenujących umiejętność komunikowania się, np. small talk
podczas powtórzeń do testów, egzaminów i innych momentów lekcji ;-)