­čôÜ | OD NAUCZYCIELKI ANGIELSKIEGO DO BIZNESWOMAN ROKU - Early StageÔÇŽ

OD NAUCZYCIELKI ANGIELSKIEGO DO BIZNESWOMAN ROKU

11.01.2020
Tonia z cytatem4

Cze┼Ť─ç Toniu, gratuluj─Ö dostania si─Ö do ┼Ťcis┼éego fina┼éu konkursu Sukces Pisany Szmink─ů na Bizneswoman Roku. Jak si─Ö czujesz z tym wyr├│┼╝nieniem?

Dzi─Öki. To ogromne zaskoczenie. Na szcz─Ö┼Ťcie nie mia┼éam ┼Ťwiadomo┼Ťci, ┼╝e o fina┼é walczy a┼╝ 710 kobiet (┼Ťmiech). Przede wszystkim czuj─Ö ogromn─ů rado┼Ť─ç, dum─Ö, ale i wielk─ů wdzi─Öczno┼Ť─ç do wszystkich ┼Ťwietnych nauczycielek, kt├│re ucz─ů w naszej szkole i prowadz─ů plac├│wki Early Stage. Bez tych przebojowych dziewczyn nie by┼éoby to mo┼╝liwe.

Jak oceniasz, co przes─ůdzi┼éo o tym, ┼╝e dosta┼éa┼Ť si─Ö do fina┼éu?

Gdy o to pytasz, od razu chc─Ö powiedzie─ç ÔÇôÔÇ×nasz fenomenalny program nauczania i 10 supermocyÔÇŁ ÔÇô metodyczny sekret Early Stage. Ale po g┼é─Öbszym zastanowieniu stwierdzam, ┼╝e to, co mog┼éo przes─ůdzi─ç to fakt, ┼╝e dajemy si┼é─Ö kobietom, nauczycielkom ÔÇô osobom, kt├│re nie s─ů postrzegane jako rekiny biznesu. Dzi─Öki nam ju┼╝ ponad 100 genialnych kobiet ÔÇô nauczycielek angielskiego z wi─Ökszych i mniejszych miejscowo┼Ťci ÔÇô otworzy┼éo z sukcesem swoje szko┼éy Early Stage. To mogli doceni─ç jurorzy ÔÇô w ko┼äcu fundacja Sukces Pisany Szmink─ů wspiera przedsi─Öbiorczo┼Ť─ç kobiet.




Zaczyna┼éa┼Ť jako nauczycielka. W jaki spos├│b lektorka staje si─Ö finalistk─ů konkursu Bizneswoman Roku?

Jak to w ┼╝yciu bywa, sta┼éo si─Ö to przez przypadek. Nasz─ů szko┼é─Ö za┼éo┼╝y┼éa moja mama ÔÇô do dzisiaj aktywna tw├│rzyczni materia┼é├│w do nauczania. W szkole pracowa┼éam jako lektorka. Uwielbia┼éam to i zreszt─ů do dzisiaj sprawia mi to ogromn─ů rado┼Ť─ç. Pewnego dnia zadzwoni┼éa do mnie zap┼éakana mama z informacj─ů, ┼╝e ch┼éopak, kt├│ry pomaga┼é jej w zarz─ůdzaniu szko┼é─ů, postanowi┼é zosta─ç w Anglii. By┼é koniec sierpnia, wi─Öc sprawa by┼éa powa┼╝na. Przecie┼╝ mamy w potrzasku nie mo┼╝na nie wesprze─ç. Dlatego warunkowo, ÔÇ×na chwil─ÖÔÇť postanowi┼éam pom├│c. I wtedy ku zaskoczeniu mojemu i mamy okaza┼éo si─Ö, ┼╝e szko┼éa zaczyna rozwija─ç si─Ö w jakim┼Ť niesamowitym tempie. To by┼é te┼╝ moment, w kt├│rym ┼Ťwietna nauczycielka naszej szko┼éy wysz┼éa z propozycj─ů otworzenia ÔÇ×swojegoÔÇť Early Stage. I to wtedy dzi─Öki niej urodzi┼é si─Ö koncept umo┼╝liwiania nauczycielom korzystania z naszego programu i biznesowego know how. W ten spos├│b otworzyli┼Ťmy pierwsz─ů franczyz─Ö naszej szko┼éy. A ja dosta┼éam jakich┼Ť niesamowitych skrzyde┼é. Ci─ůg┼ée pomys┼éy na zmiany, udoskonalenia programowe, metodyczne, ale te┼╝ na promocj─Ö i podnoszenie jako┼Ťci obs┼éugi klient├│w nie przestawa┼éy mnie opuszcza─ç. No i tak to si─Ö zacz─Ö┼éo 13 lat temu i trwa do dzisiaj.


Co z umiej─Ötno┼Ťci nauczycielskich w klasie pomog┼éo Ci rozwija─ç biznes?

Przede wszystkim wysoko rozwini─Öta empatia. Z empati─ů wi─ů┼╝e si─Ö umiej─Ötno┼Ť─ç budowania relacji. Je┼Ťli umiesz wej┼Ť─ç w buty dziecka i zrozumie─ç jego najbardziej zaskakuj─ůce potrzeby, to jest du┼╝e prawdopodobie┼ästwo, ┼╝e z tak─ů sam─ů skuteczno┼Ťci─ů b─Ödziesz budowa─ç relacje z klientami i swoimi wsp├│┼épracownikami ÔÇô innymi nauczycielami.

W drugiej kolejno┼Ťci wymieni┼éabym elastyczno┼Ť─ç. W klasie musisz by─ç elastyczna jak guma. Wycieczka szkolna i obecno┼Ť─ç jedynie dw├│jki uczni├│w na lekcji, brak kluczowego rekwizytu potrzebnego do poprowadzenia zaj─Ö─ç, konflikt uczni├│w, kt├│ry nagle dominuje zaj─Öcia ÔÇô to tylko przyk┼éady sytuacji w klasie, kt├│re wymagaj─ů od nas ÔÇô nauczycieli ÔÇô umiej─Ötno┼Ťci szybkiego dostosowania si─Ö, ogromnej kreatywno┼Ťci, umiej─Ötno┼Ťci podejmowania decyzji.

Na trzecim miejscu postawi┼éabym na energi─Ö i co┼Ť w rodzaju charyzmy. Moje radosne usposobienie dzia┼éa┼éo zawsze zara┼║liwie i na moich uczni├│w i na nauczycieli, z kt├│rymi wsp├│┼épracowa┼éam.

W Early Stage jest 100 nauczycielek, kt├│re prowadz─ů w┼éasne filie szko┼éy. Czy tylko taki zestaw cech jak Tw├│j umo┼╝liwia osi─ůgniecie sukcesu?

Oczywi┼Ťcie ka┼╝da z nas jest inna, ale my┼Ťl─Ö, ┼╝e umiej─Ötno┼Ť─ç budowania relacji i elastyczno┼Ť─ç to nasz wsp├│lny mianownik i od tego wiele zale┼╝y. My┼Ťl─Ö, ┼╝e nie ka┼╝da z nas jest charyzmatyczna i cechuje si─Ö ÔÇô potocznie zwanymi ÔÇô cechami przyw├│dczymi.


I mimo to ÔÇô je┼Ťli nauczycielkom brakuje tych cech przyw├│dczych, potrafi─ů zarz─ůdza─ç firm─ů?

Oczywi┼Ťcie! Ostatnio bardzo du┼╝o si─Ö o tym m├│wi. To temat bliski mojemu sercu. Dobre zarz─ůdzanie nie powinno polega─ç na podporz─ůdkowaniu

si─Ö charyzmatycznemu szefowi, a na relacji w┼éa┼Ťnie. Je┼Ťli wsp├│┼épracownik czuje si─Ö w zespole bezpiecznie oraz mo┼╝e robi─ç to, co lubi i jego mocne strony b─Öd─ů dostrzegane, to ju┼╝ mamy po┼éow─Ö sukcesu w zarz─ůdzaniu firm─ů. To troch─Ö tak, jak z uczeniem dzieci ÔÇô dziecko bezpieczne i docenione na lekcji, b─Ödzie robi─ç ogromne post─Öpy, a dziecko w pe┼éni podporz─ůdkowane nauczycielowi ÔÇô ju┼╝ niekoniecznie. A to wszystko przek┼éada si─Ö na atmosfer─Ö podczas lekcji. Tak samo jest w firmie. Jak wszyscy s─ů zadowoleni i ch─Ötnie pracuj─ů, to biznes si─Ö kr─Öci.Ôś║

Druga po┼éowa sukcesu w zarz─ůdzaniu to zapewne wiedza biznesowa. Sk─ůd j─ů czerpa┼éa┼Ť rozwijaj─ůc biznes i sk─ůd nauczyciele-franczyzobiorcy j─ů czerpi─ů? Czy nauczyciel bez do┼Ťwiadczenia biznesowego mo┼╝e sta─ç si─Ö w┼éa┼Ťcicielem du┼╝ej szko┼éy?

W moim przypadku dzia┼éo si─Ö to w spos├│b bardzo naturalny. Rodzice byli pod tak wielkim wra┼╝eniem naszych us┼éug i autorskich materia┼é├│w, ┼╝e biznes rozwija┼é si─Ö poniek─ůd samoistnie. To by┼éo jak kula ┼Ťniegowa. Marketing szeptany do dzisiaj zreszt─ů w bran┼╝y edukacyjnej czyni cuda. Najwi─Ökszym wyzwaniem zawsze by┼éo dla mnie ogarni─Öcie kwestii finansowych, aby liczy─ç, prowadzi─ç tabelki, mie─ç pewno┼Ť─ç, w co mo┼╝na zainwestowa─ç. W tym wspiera┼éa mnie zawsze ksi─Ögowo┼Ť─ç. Dobra ksi─Ögowa to podstawa. Dzisiaj jednak nauczyciele, nawi─ůzuj─ůcy z nami wsp├│┼éprac─Ö franczyzow─ů, s─ů w zupe┼énie innej sytuacji. Dostaj─ů od nas nie tylko zaplecze programowo-metodyczne, ale r├│wnie┼╝ ca┼é─ů baz─Ö wiedzy, potrzebn─ů do prowadzenia firmy. Wszystkie wzory um├│w, tabelki bud┼╝etowe do pilnowania swoich wydatk├│w, szkolenia z zakresu administracji oraz naszych system├│w IT. Ca┼éy czas zreszt─ů digitalizujemy nasz sekretariat. O ile nie obawiamy si─Ö, ┼╝e maszyny zast─ůpi─ů nauczycieli, o tyle mamy ┼Ťwiadomo┼Ť─ç, jak du┼╝o mo┼╝na zautomatyzowa─ç w zarz─ůdzaniu szko┼é─ů.

A marketing? Cz─Östo nauczyciele si─Ö na tym nie znaj─ů. A do tego trendy z nim zwi─ůzane ulegaj─ů nieustannym zmianom.

Oj tak! Marketing XXI wieku to du┼╝e wyzwanie. Tutaj w ostatniej dekadzie zmieni┼éo si─Ö najwi─Öcej. Na pocz─ůtku ja sama to wszystko ogarnia┼éam. Teksty na stron─Ö, Facebook, ulotki. Ale teraz to ju┼╝ niemo┼╝liwe. Do budowania wizerunku potrzeba wielu r─ůk, ┼Ťwietnych ekspert├│w ze ┼Ťcis┼éymi specjalizacjami. U nas zajmuje si─Ö tym a┼╝ 8 os├│b. Odpowiadaj─ůc na Twoje pytanie ÔÇô nasi franczyzobiorcy, ju┼╝ si─Ö specjalnie nie musz─ů tym martwi─ç. Oczywi┼Ťcie lokalnie promuj─ů swoj─ů szko┼é─Ö. Ale wiedz─ů od nas, jak nale┼╝y to robi─ç ÔÇô dostaj─ů bardzo przemy┼Ťlan─ů strategi─Ö marketingow─ů i wszystkie potrzebne do jej realizacji wzory materia┼é├│w.



To wszystko brzmi jak ogrom pracy. Masz dw├│jk─Ö ma┼éych dzieci. Podzielisz si─Ö jakimi┼Ť sprawdzonymi sposobami na to, jak pogodzi─ç bycie mam─ů i bizneswoman?

Podobnie jak godz─ů to dobrzy i zaanga┼╝owani ojcowie z byciem biznesmenami. (┼Ümiech).

Trzeba sobie odpowiednio poustawia─ç priorytety. Na pierwszym miejscu s─ů dla mnie dzieci. Dlatego, gdy by┼éy malutkie, wspierali nas dziadkowie i najwspanialsza pod s┼éo┼äcem niania ÔÇô ciocia Elizka. Mia┼éam spok├│j, ┼╝e gdy musia┼éam zajmowa─ç si─Ö firm─ů, dzieci by┼éy pod ┼Ťwietn─ů opiek─ů. ┼Ümia┼éam si─Ö, ┼╝e z cioci─ů Elizk─ů dzieci s─ů lepiej zaopiekowane, ni┼╝ jak s─ů ze mn─ů. By┼éy dla mnie rzeczy ┼Ťwi─Öte ÔÇô karmienie piersi─ů, usypianie, towarzyszenie dzieciom w trudnych chwilach i wsp├│lne, jak najd┼éu┼╝sze wakacje. Musz─Ö te┼╝ wspomnie─ç o tym, ┼╝e mam wspania┼éego m─Ö┼╝a, kt├│ry opr├│cz tego, ┼╝e jest wyrozumia┼éym i wspieraj─ůcym partnerem, to jest te┼╝ ┼Ťwietnym, kochaj─ůcym i zaanga┼╝owanym ojcem. Podzia┼é obowi─ůzk├│w u nas jest 50/50. Zapewne, gdybym funkcjonowa┼éa w tak zwanym ÔÇťtradycyjnym modeluÔÇŁ, nie by┼éoby to mo┼╝liwe, aby zaanga┼╝owanie w rozw├│j firmy, nie odbi┼éo si─Ö na dzieciach. Mam to szcz─Ö┼Ťcie, ┼╝e zar├│wno w firmie mam mega team, jak i w ma┼é┼╝e┼ästwie i rodzinie stanowimy zgrany zesp├│┼é.

Czyli zgrany team w pracy i w domu to klucz do sukcesu w ┼é─ůczeniu dw├│ch r├│l?

Oczywi┼Ťcie to nie jest wszystko te┼╝ takie proste. Zgrane zespo┼éy wszystkich problem├│w nie rozwi─ůzuj─ů. Gdy mam bardzo intensywne okresy w pracy, a by┼éy i s─ů oczywi┼Ťcie takie, to zawsze potem odbieram sobie ten czas z dzie─çmi w innym momencie. To, co by┼éo i ca┼éy czas jest dla mnie wyzwaniem, to brak takiej ilo┼Ťci czasu, jak bym chcia┼éa na w┼éasny rozw├│j. Tyle ciekawych rzeczy dzieje si─Ö na oko┼éo. Mam nadziej─Ö, ┼╝e na to jeszcze przyjdzie czas. Na razie staram si─Ö rozwija─ç na tyle, na ile mog─Ö.

Obserwuj─Ö nasze nauczycielki ÔÇô franczyzobiorczynie i one te┼╝ potrafi─ů bardzo sprawnie godzi─ç rol─Ö mamy z prowadzeniem szk├│┼é. To nie jest proste i czasami wymaga bardzo du┼╝ego po┼Ťwi─Öcenia ÔÇô s─ů to cz─Östo nieprzespane noce, logistyka na najwy┼╝szym poziomie ÔÇôale da si─Ö. Serce ro┼Ťnie, gdy widz─Ö nasze kolejne nauczycielki, kt├│re rodz─ů dzieci i staj─ů si─Ö spe┼énione na wielu p┼éaszczyznach. To te┼╝ dobra okazja do nauki asertywno┼Ťci, delegowania obowi─ůzk├│w, dbania o siebie, ale to ju┼╝ na inn─ů rozmow─Ö. Ôś║

Tak ju┼╝ na zako┼äczenie naszej rozmowy ÔÇô co by┼Ť poradzi┼éa nauczycielkom, kt├│re my┼Ťl─ů o tym, aby za┼éo┼╝y─ç w┼éasn─ů szko┼é─Ö?

Przede wszystkim poradzi┼éabym, aby odpowiedzia┼éy sobie na pytanie, dlaczego tego chc─ů. Je┼Ťli zrozumiemy motywy naszego dzia┼éania i z du┼╝─ů pewno┼Ťci─ů wejdziemy w nowy projekt, to ┼éatwo b─Ödzie nam, mimo ewentualnych przeciwno┼Ťci losu, realizowa─ç konsekwentnie plan. Wystarczy wtedy przypomnie─ç sobie, po co to robimy i dlaczego jest to dla nas wa┼╝ne. Mo┼╝na to sobie nawet spisa─ç na kartce papieru.

Po drugie, poradzi┼éabym, aby postawi┼éy na bezpiecze┼ästwo finansowe, zwi─ůzane z rozkr─Öcaniem biznesu. To wed┼éug mnie bardzo wa┼╝na kwestia. Mo┼╝e to ma┼éo sexy stawia─ç na bezpiecze┼ästwo w biznesie. Cz─Östo m├│wi si─Ö, ┼╝e w dobrze prosperuj─ůcy biznes trzeba zainwestowa─ç, bez ryzyka nie ma zabawy, etc. Nie zgadzam si─Ö z tym. Im bezpieczniej si─Ö czujemy, tym lepiej i skuteczniej dzia┼éamy. Po trzecie, powiedzia┼éabym ÔÇô nastaw si─Ö na ci─Ö┼╝k─ů prac─Ö, b─ůd┼║ otwarta na wieczne zmiany, otaczaj si─Ö m─ůdrymi lud┼║mi i stawiaj na kooperacj─Ö, a nie dzia┼éanie w pojedynk─Ö. W ludziach jest tyle dobra, pi─Ökna i m─ůdro┼Ťci, ┼╝e nie wyobra┼╝am sobie prowadzenia firmy w pojedynk─Ö.

Polecam te┼╝ zapoznanie si─Ö z naszym blogiem na https://universe.earlystage.pl Ostatnio robimy seri─Ö webinari├│w dla nauczycieli "OD TEACHERA DO OWNERA". Marcowy webinar b─Ödzie prowadzony przeze mnie. Wszystkie szczeg├│┼éy w razie czego znajdziecie na wspomnianej stronie. Zapraszam!

Dzi─Ökuj─Ö za rozmow─Ö!

Rozmawiała: Lidia Okruta - Magdziarz
Weby posty na fb

To write or not to write... czyli o pisaniu w online!

Jak i czy w og├│le uczy─ç pisania na lekcjach online? Czy jest zupe┼énie inne od uczenia ÔÇ×analogowegoÔÇŁ? Przeczytajcie ten artyku┼é, aby rozstrzygn─ů─ç t─Ö kwesti─Ö....
Czytaj wi─Öcej
Post2

Google doodle i inne przyjemno┼Ťci ÔÇô o narz─Ödziach google w uczeniu online

W tym artykule opisz─Ö Wam kilka pomys┼é├│w na to, jak korzysta─ç z mo┼╝liwo┼Ťci naszej starej znajomej ÔÇô google. Tym razem jednak nie o samym google doodle ÔÇô o ty...
Czytaj wi─Öcej
Weby posty na fb 1

CZAT MAT! Czyli jak wykorzysta─ç czat w e-uczeniu

W dzisiejszym artykule przedstawiam Wam par─Ö propozycji na temat tego, jak wykorzysta─ç czat w narz─Ödziach do uczenia online, aby uatrakcyjni─ç zaj─Öcia. Jego n...
Czytaj wi─Öcej
Onine 3

My bedroom is my classroom!

Kuchnia, sypialnia, ┼éazienka. I tak w k├│┼éko od ostatnich 3 miesi─Öcy. St├│┼é zawalony notatkami i kubkami po kawie. I codziennie pytanie - jaki jest dzi┼Ť dzie┼ä ...
Czytaj wi─Öcej