Early Stage Universe

Storytelling – jak możesz wykorzystać go w swojej szkole językowej?

12.10.2021
Storytelling

Opowiadanie to najstarsza znana ludzkości technika nauczania. Na długo przed pojawieniem się pierwszych rodzajów pisma, wiedza była przekazywana kolejnym odbiorcom i pokoleniom za pośrednictwem historii. To zarazem najbardziej naturalna i najbliższa człowiekowi forma komunikacji. Każdy z nas przecież opowiada historie, choć nie każdy był tego uczony w sposób uświadomiony. Zaletą takiej formy wymiany informacji jest jej efektywność – nasze umysły doskonale radzą sobie z zapamiętywaniem ciągów zdarzeń ubranych w formę opowiadania. Zapamiętujemy wówczas łatwiej niż słuchając suchych definicji czy zbiorów niepowiązanych danych. Badania dowodzą, że historia lub ciekawostka w formie opowiadania zostaną zapamiętane nawet 22 razy lepiej niż same „suche” informacje. Storytelling jest więc bardzo skuteczną techniką do włączenia podczas prowadzenia zajęć, ale nie tylko. Jeśli chcesz dowiedzieć się, w czym jeszcze może okazać się przydatny w Twojej szkole językowej, zapraszamy do lektury.


Storytelling w nauczaniu

Storytelling doskonale wpisuje się w nauczanie języków obcych. Włączając kontekst, emocje, wyobraźnię i narrację można doskonale stymulować umysły uczniów do efektywnej oraz przyjemnej nauki. Słuchanie historii opowiadanych przez nauczyciela buduje zainteresowanie lekcją, pozwala osiągnąć wysoki poziom skupienia i motywacji. To skuteczny sposób na zapamiętywanie nawet dużych partii materiału. Przekazywanie w ten sposób wiedzy ma również wiele innych zalet:

  • Tworzy okoliczności sprzyjające rozmowie – uczniowie mogą dopytywać o treść historii, wymyślać własne zakończenia, zabawić się w autorów swoich historii.

  • Sprzyja budowaniu zainteresowania literaturą oraz rozwija wyobraźnię.

  • Wpływa na rozwój umiejętności w zakresie rozumienia ze słuchu.

  • Stanowi uniwersalną technikę, przydatną zarówno podczas nauczania dzieci w przedszkolu, jak i uczniów uczęszczających do szkoły podstawowej (a czasem także tych nieco starszych).

  • Uczy komfortu i swobody podczas publicznego przemawiania, buduje pewność siebie w komunikacji.

  • Pozwala na oswojenie z brzmieniem języka, utrwalenie słownictwa i wykorzystanych struktur gramatycznych w zbudowanym przez opowiadającego nauczyciela kontekście.

Jak wykorzystać storytelling podczas lekcji języka angielskiego?

Wyobraźmy sobie lekcję, podczas której chcesz wprowadzić pewną ilość nowych słówek. Jeśli podasz je w formie listy do zapamiętania, dzieci szybko stracą zainteresowanie takim sposobem uczenia. A gdyby tak, zamiast tego, ubrać je w formę opowiadania? Wykorzystaj zainteresowania uczniów, aby przygotować historię, która zawierać będzie nieznane dotychczas słówka. Możesz opowiedzieć ją uczniom, a następnie polecić im, aby wykonali samodzielnie ćwiczenia np. polegające na uzupełnieniu luk w tekście opowiedzianej historii nowo poznanymi słowami i zwrotami lub połączyli je z właściwymi ilustracjami. Możesz również swoje opowiadanie skonstruować w taki sposób, by uczniowie mogli dopisać lub opowiedzieć własne wersje jego zakończenia, albo prowokowani treścią, podjęli dyskusję o postępowaniu bohaterów. Historia może być zatem punktem wyjścia, wokół którego zbudujesz całą interesującą lekcję.

Storytelling może także przydać się wtedy, gdy chcesz kształtować prawidłowe postawy swoich uczniów. Może od dłuższego czasu próbujesz przekonać dzieci w wieku szkolnym, jak ważne są regularne powtórki, odrabianie zadanych prac domowych i nauka języka angielskiego? Spróbuj podzielić się swoimi doświadczeniami. Opowiedz, że i dla Ciebie początki nauki były niełatwe, ale później z biegiem czasu znajomość języka angielskiego bardzo się przydała, na przykład podczas upragnionej zagranicznej wycieczki lub gdy nowa książka ulubionego autora nie miała jeszcze polskiego tłumaczenia, a poznanie zakończenia historii bohaterów było Twoim ogromnym marzeniem.

Buduj swoją markę opowiadając historie

Storytelling możesz wykorzystać nie tylko w sali lekcyjnej. To doskonała technika budowania opinii i wizerunku Twojej szkoły językowej. Wystarczy zastanowić się nad reklamą i brandingiem z perspektywy klienta, by zrozumieć, jak wiele możesz zyskać. Jako nabywcy chętniej decydujemy się na zakupy u sprzedawców, którzy wyznają takie wartości jak my. Zamiast zostać klientem firmy prezentującej w swej ofercie suche dane lub epatującej krzykliwymi sloganami, decydujemy się na skorzystanie z oferty marki, z którą się identyfikujemy. Storytelling pozwala odnieść się do korzyści sięgających do uczuć wyższych, dlatego tak dobrze odbierane są kampanie reklamowe, które stawiają w centrum klientów, sprowadzając markę do roli narzędzia pozwalającego im zrealizować swoje cele i zamierzenia. Kiedy marketing dotyka emocji? Sprawdź przykłady:

  • Makaron babuni przeniesie Cię do czasów dzieciństwa.

  • Chrupiące pieczywo z marketu odmieni Twój poranek.

  • Majonez X sprawi, że cała rodzina zbierze się przy świątecznym stole.

  • Dzieci są szczęśliwe, bo Mama do plecaka pakuje im batonik Y.

Historie nie muszą wypływać bezpośrednio od firmy zainteresowanej budowaniem własnego wizerunku. Równie dobrze sprawdzą się choćby opinie, którymi dzielą się uczniowie danej szkoły językowej. Takie historie sukcesu dużo lepiej trafiają do świadomości potencjalnych klientów niż większość danych i statystyk, choćby tych o zdawalności egzaminów. Dlatego warto zachęcać swoich uczniów do dzielenia się swoimi doświadczeniami i spostrzeżeniami, na przykład w mediach społecznościowych Twojej placówki. To narracja o wysokiej wartości opiniotwórczej, ponieważ płynąca wprost od innych odbiorców usług.

Gdzie szukać dalszych informacji?

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej, odsłuchaj nasz biznesowy podcast o storytellingu, w którym Tonia Bochińska, współzałożycielka Early Stage, rozmawia z Magdą Petryniak, Prezeską Story Seekers Polska, między innymi o tym, jak rozwijać swoje zdolności związane ze storytellingiem oraz dlaczego warto włączyć go do swojego życia zawodowego.



Komentarze

Rozmowa kwalifikacyjna lektor jezyka angielskiego

Jak dobrze wypaść na rozmowie kwalifikacyjnej? Rady dla lektorów

Jak dobrze wypaść na rozmowie kwalifikacyjnej? Przede wszystkim zwróć uwagę na to, jakie masz umiejętności – również te miękkie – i przemyśl, jak możesz je z...
Czytaj więcej
Praca jako lektor nauczyciel bez wyksztalcenia filologicznego

Praca jako lektor angielskiego bez wykształcenia filologicznego – czy to możliwe?

Jak zostać nauczycielem angielskiego bez studiów? Czy to w ogóle możliwe? Jeżeli chcesz uczyć w szkole podstawowej lub średniej, to wystarczy, że ukończysz n...
Czytaj więcej
Myslenie krytyczne w edukacji dzieci i mlodziezy early stage

Jak rozwijać umiejętności krytycznego myślenia u uczniów na lekcjach języka angielskiego?

Co to jest myślenie krytyczne? Na czym polega? Myślenie krytyczne to ważna umiejętność we współczesnym świecie. Jest zaliczana do kluczowych kompetencji XXI ...
Czytaj więcej
QT 2

Quick Trick season 2, episode 2: ONE PEN

W drugim odcinku drugiego sezonu QUICK TRICK przedstawiamy kolejny sposób na ćwiczenie nauki pisania nowych słów bez konieczności przynoszen...
Czytaj więcej