Early Stage Universe | Early Stage Universe

Brain breaks w uczeniu online

20.05.2020
Pexels mikhail nilov 6973190

Każdy nauczyciel wie, że porcjowanie nauki i przerwy są potrzebne dla mózgu. To, czego potrzebujemy jeszcze bardziej, to przerwa przyjazna mózgowi, czyli brain break. Brain break ma na celu zaktywizowanie lub uspokojenie intensywnie pracującego mózgu. Taka przyjazna mózgowi przerwa wyraźnie zaznacza zmianę dla mózgu, przez co zwiększa jego koncentrację i pomaga lepiej zapamiętywać nowe treści. Dobre brain breaki są zazwyczaj zabawne i angażujące, dzięki nim motywacja uczniów do nauki wzrasta.

Jaki zatem powinien być dobry brain break?

- krótki

- energetyzujący lub uspokajający, w zależności od przewidzianej funkcji

- zabawny, pełen emocji

- dopasowany do poziomu

- wyraźnie odróżniający się od lekcji

Poniżej przedstawiam kilka brain breakowych propozycji.

ROZCIĄGANIE i JOGA

Proste rozciąganie ciała świetnie działa na koncentrację, oferuje zmianę w rodzaju koncentracji mózgu i pozwala skupić się na ciele, zapewniając relaks dla mózgu. Takie podstawowe komendy to minimum przygotowania i maksimum efektu:

- stretch your left leg, right leg, left arm, right arm, body …

- stand on your toes and reach high in the sky

- stand up and touch the sky

Możecie też ćwiczyć na ekranie razem z postacią z filmiku:

Warto też skorzystać z jogi, w internecie jest mnóstwo świetnych ćwiczeń i filmików:

Proste pozycje takie jak góra, drzewo czy pies z głową do dołu możesz spokojnie pokazywać sama albo posiłkować się maskotką – zobacz jak to zrobić w naszym filmiku o brain breaks, który znajdziesz na naszej grupie FB Kursy online dla nauczycieli angielskiego!

GIMNASTYKA

Jeśli Twoim zadaniem jest zenergetyzowanie uczniów, skorzystaj z bardziej dynamicznych ćwiczeń ruchowych. Zwyczajną gimnastykę możesz zamienić na 12 days of fitness ;)

12 przysiadów

11 podskoków

10 boksów rękami

9 skłonów

Etc…

Jeśli zapomniałeś już, jak wyglądały lekcje w-f, poproś uczniów, aby po kolei wymyślali ćwiczenia!

Dla maluchów na pewno świetnie zadziała gimnastyka w formie odgrywania np. uczniowie udają, że są zwierzętami – skaczą jak żaby, latają jak pszczoły, biegają jak słoń itd.

Możecie też pobawić się w ruchy naprzemienne np. lewym okiem mrugacie, a prawą ręką robicie koło, zmiana. Prawą ręką masujemy się po brzuszku, a lewą klepiemy po głowie, zmiana. Im większe ruchy, tym większa energia.

TANIEC I MUZYKA

Połącz ruch z muzyką, wyślij mózg na dyskotekę! Jeśli Twoi uczniowie lubią się wygłupiać, spróbujcie potańczyć:

- action songs np. TUTAJ lub TUTAJ

- układy taneczne np. TAKI lub TAKI (zachęcam do przejrzenia tych kanałów You Tube, zawierają mnóstwo świetnych materiałów)

Lub pobawcie się w zabawy taneczne np. dance and freeze (na znak nauczyciela lub gdy muzyka cichnie wszyscy stają w bezruchu przed ekranem), choreograf (prowadzący wybiera spośród wszystkich dzieci jedno, które ma za zadanie wymyślić taneczny ruch dla pozostałych, potem to dziecko wyznacza kolejne, pozostali kopiują choreografię) czy konkurs tańca (puszczamy różne rodzaje muzyki szybko je zmieniając – rock, balet, tango, pop…, uczniowie starają się dopasować styl tańca do muzyki).


ODDYCHANIE

Dobrze by było, gdyby dzieciaki nauczyły się wyciszać i uspokajać samodzielnie – jak? Obserwując swój oddech i skupiając się na nim. Wypróbujcie gotowe materiały filmowe:

- https://www.youtube.com/watch?v=ihwcw_ofuME – body scan

- https://www.youtube.com/watch?v=DSgOW879jjA – finger breathing

- https://www.youtube.com/watch?v=O29e4rRMrV4&t=70s – rainbow breath

Na każdą lekcję możesz przygotować inny oddech, Twoi uczniowie nie mają szans się znudzić!

ZABAWY

Uczniowie uwielbiają zabawy, w których mogą się wcielać w role – jeśli połowa będzie bocianami, a druga połowa żabkami, a potem zaoferujesz im zmianę, na pewno bardzo ich rozgrzejesz!

W przypadku, gdy wolisz jednak spokojną zabawę, poproś każdego o położenie książki na głowie i przejście pewnej odległości i powrót w taki sposób, aby książka nie spadła z głowy. Nie jest to takie łatwe, gdy ma się okrągłą głowę, prawda? ;)

A jeśli znudzisz się wymyślaniem brain breaków, skorzystaj z gotowego koła, które wybierze za Ciebie kategorię na dzisiejszą lekcję!

👉 https://wordwall.net/resource/1678004

Teraz czas na naukę, doskonale przygotowałeś swoich uczniów do nowej porcji materiału. Gratulacje!

Autor: Beata Wysocka
Komentarze

Communication cards 2

Materiały dla nauczycieli języka angielskiego - B2 Communication Cards

W tym sezonie będziemy się z Wami cyklicznie dzielić kartami gramatyczno-komunikacyjnymi do użycia w klasie z nastoletnimi uczniami na poziomie ...
Czytaj więcej
porazka

Neurobiologia porażki, czyli co porażka robi z naszym mózgiem?

Nie bój się popełniać błędów! Uczymy się na porażkach! Krok wstecz, ale dwa kroki w przód. Pomimo szczerych chęci te rady niezbyt dobrze na mnie działają. A ...
Czytaj więcej
Jak rozwijac warsztat jezykowy

Jak rozwijać warsztat językowy?

Podczas wykonywania zawodu nauczyciela języka angielskiego stale pracujemy z pewnym, ograniczonym zestawem słów i zasad gramatycznych. Czy w takim wypadku is...
Czytaj więcej
Empty Name 261

Jak nauczyć dzieci, czym jest dobra porażka?

Jak myślicie, czemu porażka nie tylko może, ale wręcz powinna się wydarzać w życiu dziecka? Jak sprawić, aby dziecko dobrze sobie z nią radziło?...
Czytaj więcej