­čôÜ | Early Stage Universe

Brain breaks w uczeniu online

20.05.2020
IMG 7136

Ka┼╝dy nauczyciel wie, ┼╝e porcjowanie nauki i przerwy s─ů potrzebne dla m├│zgu. To, czego potrzebujemy jeszcze bardziej, to przerwa przyjazna m├│zgowi, czyli brain break. Brain break ma na celu zaktywizowanie lub uspokojenie intensywnie pracuj─ůcego m├│zgu. Taka przyjazna m├│zgowi przerwa wyra┼║nie zaznacza zmian─Ö dla m├│zgu, przez co zwi─Öksza jego koncentracj─Ö i pomaga lepiej zapami─Ötywa─ç nowe tre┼Ťci. Dobre brain breaki s─ů zazwyczaj zabawne i anga┼╝uj─ůce, dzi─Öki nim motywacja uczni├│w do nauki wzrasta.

Jaki zatem powinien by─ç dobry brain break?

- kr├│tki

- energetyzuj─ůcy lub uspokajaj─ůcy, w zale┼╝no┼Ťci od przewidzianej funkcji

- zabawny, pełen emocji

- dopasowany do poziomu

- wyra┼║nie odr├│┼╝niaj─ůcy si─Ö od lekcji

Poni┼╝ej przedstawiam kilka brain breakowych propozycji.

ROZCI─äGANIE i JOGA

Proste rozci─ůganie cia┼éa ┼Ťwietnie dzia┼éa na koncentracj─Ö, oferuje zmian─Ö w rodzaju koncentracji m├│zgu i pozwala skupi─ç si─Ö na ciele, zapewniaj─ůc relaks dla m├│zgu. Takie podstawowe komendy to minimum przygotowania i maksimum efektu:

- stretch your left leg, right leg, left arm, right arm, body ÔÇŽ

- stand on your toes and reach high in the sky

- stand up and touch the sky

Mo┼╝ecie te┼╝ ─çwiczy─ç na ekranie razem z postaci─ů z filmiku:

Warto te┼╝ skorzysta─ç z jogi, w internecie jest mn├│stwo ┼Ťwietnych ─çwicze┼ä i filmik├│w:

Proste pozycje takie jak g├│ra, drzewo czy pies z g┼éow─ů do do┼éu mo┼╝esz spokojnie pokazywa─ç sama albo posi┼ékowa─ç si─Ö maskotk─ů ÔÇô zobacz jak to zrobi─ç w naszym filmiku o brain breaks, kt├│ry znajdziesz na naszej grupie FB Kursy online dla nauczycieli angielskiego!

GIMNASTYKA

Je┼Ťli Twoim zadaniem jest zenergetyzowanie uczni├│w, skorzystaj z bardziej dynamicznych ─çwicze┼ä ruchowych. Zwyczajn─ů gimnastyk─Ö mo┼╝esz zamieni─ç na 12 days of fitness ;)

12 przysiad├│w

11 podskok├│w

10 boks├│w r─Ökami

9 skłonów

EtcÔÇŽ

Je┼Ťli zapomnia┼ée┼Ť ju┼╝, jak wygl─ůda┼éy lekcje w-f, popro┼Ť uczni├│w, aby po kolei wymy┼Ťlali ─çwiczenia!

Dla maluch├│w na pewno ┼Ťwietnie zadzia┼éa gimnastyka w formie odgrywania np. uczniowie udaj─ů, ┼╝e s─ů zwierz─Ötami ÔÇô skacz─ů jak ┼╝aby, lataj─ů jak pszczo┼éy, biegaj─ů jak s┼éo┼ä itd.

Mo┼╝ecie te┼╝ pobawi─ç si─Ö w ruchy naprzemienne np. lewym okiem mrugacie, a praw─ů r─Ök─ů robicie ko┼éo, zmiana. Praw─ů r─Ök─ů masujemy si─Ö po brzuszku, a lew─ů klepiemy po g┼éowie, zmiana. Im wi─Öksze ruchy, tym wi─Öksza energia.

TANIEC I MUZYKA

Po┼é─ůcz ruch z muzyk─ů, wy┼Ťlij m├│zg na dyskotek─Ö! Je┼Ťli Twoi uczniowie lubi─ů si─Ö wyg┼éupia─ç, spr├│bujcie pota┼äczy─ç:

- action songs np. TUTAJ lub TUTAJ

- uk┼éady taneczne np. TAKI lub TAKI (zach─Öcam do przejrzenia tych kana┼é├│w You Tube, zawieraj─ů mn├│stwo ┼Ťwietnych materia┼é├│w)

Lub pobawcie si─Ö w zabawy taneczne np. dance and freeze (na znak nauczyciela lub gdy muzyka cichnie wszyscy staj─ů w bezruchu przed ekranem), choreograf (prowadz─ůcy wybiera spo┼Ťr├│d wszystkich dzieci jedno, kt├│re ma za zadanie wymy┼Ťli─ç taneczny ruch dla pozosta┼éych, potem to dziecko wyznacza kolejne, pozostali kopiuj─ů choreografi─Ö) czy konkurs ta┼äca (puszczamy r├│┼╝ne rodzaje muzyki szybko je zmieniaj─ůc ÔÇô rock, balet, tango, popÔÇŽ, uczniowie staraj─ů si─Ö dopasowa─ç styl ta┼äca do muzyki).


ODDYCHANIE

Dobrze by by┼éo, gdyby dzieciaki nauczy┼éy si─Ö wycisza─ç i uspokaja─ç samodzielnie ÔÇô jak? Obserwuj─ůc sw├│j oddech i skupiaj─ůc si─Ö na nim. Wypr├│bujcie gotowe materia┼éy filmowe:

- https://www.youtube.com/watch?v=ihwcw_ofuME ÔÇô body scan

- https://www.youtube.com/watch?v=DSgOW879jjA ÔÇô finger breathing

- https://www.youtube.com/watch?v=O29e4rRMrV4&t=70s ÔÇô rainbow breath

Na ka┼╝d─ů lekcj─Ö mo┼╝esz przygotowa─ç inny oddech, Twoi uczniowie nie maj─ů szans si─Ö znudzi─ç!

ZABAWY

Uczniowie uwielbiaj─ů zabawy, w kt├│rych mog─ů si─Ö wciela─ç w role ÔÇô je┼Ťli po┼éowa b─Ödzie bocianami, a druga po┼éowa ┼╝abkami, a potem zaoferujesz im zmian─Ö, na pewno bardzo ich rozgrzejesz!

W przypadku, gdy wolisz jednak spokojn─ů zabaw─Ö, popro┼Ť ka┼╝dego o po┼éo┼╝enie ksi─ů┼╝ki na g┼éowie i przej┼Ťcie pewnej odleg┼éo┼Ťci i powr├│t w taki spos├│b, aby ksi─ů┼╝ka nie spad┼éa z g┼éowy. Nie jest to takie ┼éatwe, gdy ma si─Ö okr─ůg┼é─ů g┼éow─Ö, prawda? ;)

A je┼Ťli znudzisz si─Ö wymy┼Ťlaniem brain break├│w, skorzystaj z gotowego ko┼éa, kt├│re wybierze za Ciebie kategori─Ö na dzisiejsz─ů lekcj─Ö!

👉 https://wordwall.net/resource/1678004

Teraz czas na nauk─Ö, doskonale przygotowa┼ée┼Ť swoich uczni├│w do nowej porcji materia┼éu. Gratulacje!

Autor: Beata Wysocka

Metodyk Główny Early Stage

Weby posty na fb

To write or not to write... czyli o pisaniu w online!

Jak i czy w og├│le uczy─ç pisania na lekcjach online? Czy jest zupe┼énie inne od uczenia ÔÇ×analogowegoÔÇŁ? Przeczytajcie ten artyku┼é, aby rozstrzygn─ů─ç t─Ö kwesti─Ö....
Czytaj wi─Öcej
Post2

Google doodle i inne przyjemno┼Ťci ÔÇô o narz─Ödziach google w uczeniu online

W tym artykule opisz─Ö Wam kilka pomys┼é├│w na to, jak korzysta─ç z mo┼╝liwo┼Ťci naszej starej znajomej ÔÇô google. Tym razem jednak nie o samym google doodle ÔÇô o ty...
Czytaj wi─Öcej
Weby posty na fb 1

CZAT MAT! Czyli jak wykorzysta─ç czat w e-uczeniu

W dzisiejszym artykule przedstawiam Wam par─Ö propozycji na temat tego, jak wykorzysta─ç czat w narz─Ödziach do uczenia online, aby uatrakcyjni─ç zaj─Öcia. Jego n...
Czytaj wi─Öcej
Onine 3

My bedroom is my classroom!

Kuchnia, sypialnia, ┼éazienka. I tak w k├│┼éko od ostatnich 3 miesi─Öcy. St├│┼é zawalony notatkami i kubkami po kawie. I codziennie pytanie - jaki jest dzi┼Ť dzie┼ä ...
Czytaj wi─Öcej