Early Stage Universe | Early Stage Universe

Jak pracować z tekstem podczas zajęć z języka angielskiego?

7.04.2021
Pexels maël balland 3457273

Praca z tekstem w głowach uczniów najczęściej łączy się z hasłem: nuuuuuda! W lektorach języka angielskiego może wzbudzać wątpliwości: „Czy nie lepiej zadać czytanie do domu…? Lekcję wykorzystamy na coś bardziej efektywnego…”. Jednak rzadko jest to dobre rozwiązanie. Jak sobie więc poradzić z tematem i jak pracować z tekstem podczas lekcji języka angielskiego?


Tradycyjne podejście stawia lektora na przegranej pozycji: najpierw uczniowie czytają materiał, następnie próbują odgadnąć główną myśl (rozumienie globalne), wracają do tekstu, po czym odpowiadają na pytania nauczyciela i wykonują różnego typu zadania związane z tym, co przeczytali. Wyłóżmy kawę na ławę, a raczej problemy na biurko: czy ten schemat uczy krytycznego myślenia, czy ułatwia rozumienie treści, czy wspiera utrwalanie nowego słownictwa, czy rozwija kompetencje społeczne? Odpowiedź jest jedna: NIE! Dlatego przy pracy z tekstem warto zmienić podejście i zagrać strategiami aktywizującymi.

Strategie aktywizujące podczas pracy z tekstem

1. Wizualizacja tekstu – mapy myśli i tabele

    Stosuj przed, w trakcie i po przeczytaniu tekstu


    Wizualizacja w formie mapy myśli i tabelek to pierwszy as, którego możesz wyciągnąć z rękawa. Rozdaj uczniom wydrukowane szablony lub poproś ich o narysowanie schematu, który będą wypełniać. Może to być chmurka z tytułem tekstu i odchodzącymi od niej liniami prowadzącymi do mniejszych chmurek z pytaniami i powiązanymi hasłami. Kolejny przykład to podzielenie kartki na trzy części: three facts I have learned, two questions I still have, one opinion I now have. Takie ustrukturyzowanie pomoże w lepszym zorganizowaniu myśli i stawianiu hipotez, także w fazie pre-readingu.

    W łączeniu wiedzy już posiadanej z wiedzą zdobytą po przeczytaniu materiału pomoże tabelka KWL (I know, I want to know, I learned). Od powyższych map różni się tym, że wypełnia się ją etapami – przed i po zakończonej pracy z czytanką. W pierwszej kolumnie uczeń wpisuje to, co już wie na poruszany temat, w drugiej – czego chciałby się jeszcze dowiedzieć, a trzecią uzupełnia nowymi dla siebie informacjami z tekstu. Zrobienie takiej tabelki może być zadaniem indywidualnym, dla par lub nawet małych grup. Dla poszerzenia perspektywy – pokazania, na co uwagę zwracają inni – wprowadź wymienianie się notatkami po uzupełnieniu każdej kolumny.

    2. Wyjdźcie z ławek!

      Stosuj przed czytaniem tekstu


      Przygotuj cztery opinie, hipotezy związane z tekstem, z którym będziecie pracować podczas zajęć. Rozwieś je w rogach sali i poproś uczniów, by stanęli przy tej, która jest im najbliższa. Grupę zebraną w każdym narożniku rozdziel na pary lub trójki i poproś o omówienie oraz uzasadnienie wyboru, a następnie prezentację poszczególnych punktów widzenia pozostałym zespołom.

      Świetne w tej metodzie jest już samo wyjście z ławek, ale jej siła kryje się w połączeniu ruchu z możliwością zamanifestowania swojego stanowiska. Siedzenie na krzesłach wywołuje u dzieci i młodzieży pasywną postawę, a „stając pod sztandarem”, będą bronić własnego zdania żarliwie, więc są duże szanse na gorącą dyskusję. Oczywiście po angielsku.

      3. Zaaranżuj wymianę pytań

        Stosuj w trakcie czytania tekstu


        Poproś o przeczytanie tekstu, stworzenie pytań do niego (które trafią w ręce innych uczniów) oraz spisanie ich na kartkach. Następnie zaaranżuj wymianę i określ czas na przygotowanie odpowiedzi na otrzymany zestaw. Taka samodzielna interakcja z materiałem pozwala go lepiej zrozumieć, daje cel i zwiększa zaangażowanie.

        Ale ta niepozorna strategia jest skuteczna nie tylko dlatego, że opiera się na sensownym powodzie działania – jest w niej ukryte wyzwanie. Wszyscy w klasie będą starać się tworzyć błyskotliwe zadania, podnosząc poprzeczkę kolegom i koleżankom. Poza tym chętniej odpowiadamy, gdy pyta ktoś, z kim mamy relację niż nieznany autor podręcznika ;)

        4. Debata między grupami

          Stosuj po przeczytaniu tekstu


          Mini debaty to strategia, która gwarantuje poruszenie :) Doskonale sprawdzi się przy streszczaniu i podsumowywaniu przeczytanego tekstu, a dodatkową korzyścią jest użycie w nich nowo poznanego słownictwa i struktur.

          Zapisz temat debaty na tablicy i podziel uczniów na dwie grupy – jedna wystąpi przeciw tezie, druga będzie jej bronić. Wyznacz czas na przygotowanie argumentów, poproś drużyny o zajęcie miejsc naprzeciwko siebie, po Twojej lewej i prawej stronie, określ zasady (kolejność występowania, liczba minut przewidziana na nie) i… niech walka na argumenty po angielsku się rozpocznie!

          Niezależnie od tego, na którym etapie użyjesz tych strategii, wygrasz i Ty, i uczniowie. Pobudzisz ich do refleksyjnego myślenia, a przez praktykę nauczysz czytania ze zrozumieniem i zaangażowaniem oraz nadasz całemu procesowi sens. Tylko uważaj, dzięki tym aktywizującym strategiom na pracę z tekstem Twoje grupy mogą zacząć się jej domagać ;)

          A jeśli szukasz innych pomysłów do zastosowania podczas swoich lekcji języka angielskiego, zajrzyj do artykułu o 10. supermocach!

          Komentarze

          Halloween

          Halloween na lekcji języka angielskiego – pomysł na lekcję dla młodszych dzieci

          Lekcje tematyczne to nie tylko doskonały sposób na zapoznanie dzieci z kulturą i tradycjami krajów anglojęzycznych. Zarówno młodsi, jak i ci nieco starsi ucz...
          Czytaj więcej
          Storytelling

          Storytelling – jak możesz wykorzystać go w swojej szkole językowej?

          Opowiadanie to najstarsza znana ludzkości technika nauczania. Na długo przed pojawieniem się pierwszych rodzajów pisma, wiedza była przekazywana kolejnym odb...
          Czytaj więcej
          Kody qr

          Kody QR w edukacji – jak mogą Ci się przydać na lekcjach angielskiego?

          Motywowanie i stymulowanie uczniów do efektywnej pracy podczas zajęć wymaga kreatywnego wykorzystania dostępnego wachlarza możliwości. Pragniemy zaprezentowa...
          Czytaj więcej
          Breath

          Jak nauczyciel może radzić sobie ze stresem?

          Stres to nieodłączny element naszego życia. Jego funkcją jest przygotować nas do działania, zmobilizować organizm i umysł do wytężonej pracy w celu pokonania...
          Czytaj więcej