Early Stage Universe | Early Stage Universe

Jak rozwijać swoją kreatywność w pracy nauczyciela?

24.05.2022
Empty Name 27

Po co Ci kreatywność?

Prawdą jest, że kreatywność to jedno z najmodniejszych słów XXI wieku. Niestety nadmierne wykorzystywanie tego pojęcia banalizuje je, a w kreatywności nie ma nic banalnego. To jedna z kluczowych kompetencji, jakiej oczekiwać będą pracodawcy przyszłości. Będzie ona niejednokrotnie ważniejsza od łatwiej przyswajalnej wiedzy.

Kreatywność nauczyciela doceniana będzie nie za 10-20 lat, ale tu i teraz, na najbliższych i kolejnych zajęciach. To ona bowiem sprawia, że Twoje lekcje są ciekawe, niebanalne, angażujące. Dzięki niej na zajęciach dobrze bawisz się zarówno Ty, jak i Twoi uczniowie. Przy okazji swoją nauczycielską kreatywnością zarażasz uczniów, w praktyce pokazujesz im, na czym to polega i dlaczego warto tę kreatywność w sobie rozwijać.

Kreatywne myślenie – dar czy rzemiosło?

Prawdą jest, że są ludzie, którzy są bardziej kreatywni od innych. Nie oznacza to jednak, że ktoś urodził się z kreatywnym umysłem, a ktoś inny nie. Oczywiście indywidualne predyspozycje są tutaj istotne, natomiast bardzo ważna jest praca nad nieustannym pobudzaniem własnej kreatywności. Można to robić na setki sposobów. Samodzielne szukanie pomysłów, próba wychodzenia poza schemat, odwaga zadawania sobie nieoczywistych, czasami z pozoru głupich pytań – to wszystko pomaga ćwiczyć naszą kreatywność.

Świetnym narzędziem budowania kreatywności nauczyciela jest design thinking, czyli podejście, które zakłada przejście od głębokiego zrozumienia danego problemu, przez projektowanie możliwych scenariuszy jego rozwiązania, po tworzenie praktycznych metod działania. Design thinking bazuje na:


  • storytellingu – nauce opowiedzenia z pozoru znanej historii na nowo,

  • kojarzeniu ze sobą faktów,

  • wskazywaniu nowych dróg myślenia o danym problemie,

  • myśleniu rozbieżnym, które proponuje odmienne rozwiązania tego samego problemu,

  • umiejętności wyboru jednej ze ścieżek i podążania za nią.

Więcej o tej metodzie możesz posłuchać z podcaście Early Stage – https://universe.earlystage.pl/universe/podcast-o-kreatywnosci-1

Sposoby na nauczycielską kreatywność

Praca nauczyciela czy lektora jest obarczona ryzykiem dość łatwego popadania w proste schematy działania, myślenia, w końcu samego nauczania. Nie jest to korzystne zarówno dla uczniów, jak i dla nauczyciela, który wraz z utratą kreatywności, może utracić również energię do działania. Jak się przed tym bronić?


  • Zmieniaj układ lekcji. Porzuć wcześniejsze notatki. Spróbuj zaprojektować lekcję od nowa.

  • Uważnie obserwuj swoich uczniów, dostrzeż tych, na których wykorzystywane przez ciebie metody działają w ograniczonym stopniu. Zastanów się, dlaczego, spróbuj znaleźć sposób, aby ten sam materiał przedstawić jeszcze raz, w innej formie, która mogłaby przynieść oczekiwaną zmianę.

  • Bierz udział w szkoleniach, warsztatach, webinariach. Poznawaj nowe metody, pozwalaj sobie na niewiedzę, ucz się. Nic tak nie rozbudza kreatywności, jak chęć poznania czegoś nowego.

  • Szukaj inspiracji. Zadawaj sobie nieoczywiste pytania. Obserwuj otoczenie. To najlepsze źródło naszej kreatywności. To świat wokół nas stanowi najlepszą inspirację do kreatywnego myślenia.

  • Eksperymentuj. Obserwój swoich uczniów i staraj się dobierać i modyfikować aktywności podążając za ich potrzebami.


Warto sprawdzić także program Talent Booster, podczas którego lektorzy mają okazję rozwinąć swoje umiejętności oraz otrzymać wsparcie metodyczne i dydaktyczne.

Kreatywność na zajęciach angielskiego?

Twoje poszukiwanie kreatywności siłą rzeczy może przełożyć się na uczniów. Ich kreatywność również możesz rozwijać za pomocą design thinkingu. To świetna metoda do analizy wybranego przez nich problemu. Takie zajęcia z powodzeniem możesz wprowadzić do swojego planu. Prowadzić je możesz zarówno z młodszymi, jak i nieco starszymi uczniami. W przypadku tej drugiej grupy, może się okazać, że to nie tylko świetny trening angielskiego, lecz także konfrontacja bardzo różnych perspektyw patrzenia na ten sam problem, jak i nauka szukania wspólnego jego rozwiązania.

Poszczególne elementy design thinkingu możesz wprowadzić także na inne lekcje. Nietypowy storytelling może przyjąć postać wyzwania opowiadania o danym pojęciu bez używania jego nazwy albo w taki sposób, jakby się je pierwszy raz widziało na oczy. Takie językowe kalambury to trening kreatywności i umiejętności językowych w jednym.

Wspólne tworzenie mapy myśli na zajęciach odnoszącej się do jakiegoś konkretnego problemu to jeszcze wyższa półka pomysłowości. Nie tylko ćwiczycie kreatywność i język angielski, ale i motorykę małą (która, jak wiemy, także pomaga w rozwijaniu kreatywności).

Takich pomysłów pojawi się z pewnością dużo więcej. Warto tylko zachować otwartą głowę!


Pliki do pobrania
Komentarze

Artykuł 24 11

Czy franczyza to dobry pomysł, gdy straszy inflacja?

Nie da się ukryć, że sytuacja gospodarcza w naszym kraju ulega pogorszeniu. Inflacja obecnie jest na poziomie 17,2%. Jednak życie toczy się dalej i nie możem...
Czytaj więcej
Artykuł

Czy franczyza w edukacji to dobry kierunek?

Aby firma odniosła sukces, musimy liczyć się z tym, że na początku będzie to niełatwa droga pod górę. W końcu – cel osiągają ci najwytrwalsi. Nie inaczej jes...
Czytaj więcej
Inwestycje franczyzowe

Inwestycje, jakie czekają Cię przed otwarciem szkoły językowej i w trakcie jej działania

Otwarcie szkoły językowej, a także jej codzienne prowadzenie wiąże się z szeregiem inwestycji. O niektórych z nich musimy pamiętać już na samym początku drog...
Czytaj więcej