Dzień Babci i Dziadka w wielu krajach obchodzony jest w różnym czasie. W Zjednoczonym Królestwie wyznaczono termin ruchomy – pierwszą niedzielę października. Podobnie jest w Stanach Zjednoczonych, gdzie National Grandparents’ Day obchodzi się w pierwszą niedzielę po Labour Day. W Polsce natomiast to nie jedno, a dwa osobne święta przypadające jedno po drugim, stale w tych samych dniach, 21 i 22 stycznia. Zbliżające się święto to doskonała okazja, by przeprowadzić tematyczne zajęcia języka angielskiego dla dzieci, zarówno tych młodszych, jak i nieco starszych. Dziadkowie zajmują przecież szczególne miejsce w sercach – są jak rodzice, tylko bardziej doświadczeni ;) Aby wspólnie z uczniami uczcić ich wyjątkowy dzień przygotowaliśmy kilka propozycji zabaw oraz ćwiczeń, które możecie wykorzystać na zajęciach. Zapraszamy!
Wywiad z gwiazdą wieczoru
Doskonałym wstępem do zajęć w tematyce Dnia Babci i Dziadka może być ćwiczenie polegające na opracowaniu i przeprowadzeniu z nimi wywiadu. Jeśli masz możliwość zaplanowania na ten projekt nieco więcej czasu, efekty mogą być naprawdę ciekawe. Co ważne, zadanie sprawdzi się na dowolnym etapie nauczania – każdy uczeń przygotowuje swój kwestionariusz wywiadu na miarę swoich możliwości, chociaż możesz również wspólnie z grupą opracować zestaw interesujących pytań. W grupach młodszych mogą dotyczyć wieku, wzrostu czy ulubionych rzeczy: kolorów, zwierząt, filmów czy książek. Nieco starsi i bardziej sprawnie posługujący się językiem angielskim uczniowie, z pewnością chętnie zapytają o to, kim babcia lub dziadek chcieli zostać, gdy byli w ich wieku lub jaki przedmiot w szkole był ich ulubionym.
Przeprowadzenie wywiadu i wypełnienie kwestionariusza to pomysł na zadanie domowe, na którego wykonanie proponujemy zaplanować przynajmniej kilka dni. Tak przygotowane projekty, mogą posłużyć podczas wprowadzenia do zajęć w tematyce Dnia Babci i Dziadka, jeśli poprosisz swoich uczniów na początku lekcji, by krótko o nich opowiedzieli.
Family tree
Lekcje z okazji Dnia Babci i Dziadka to doskonała okazja do powtórki słownictwa w zakresie określania więzi rodzinnych. W tym celu możesz zaproponować dzieciom opracowanie własnych drzew genealogicznych. Poproś, by każde z nich narysowało na kartce duże drzewo lub rozdaj przygotowane wcześniej obrazki. Na samym dole dzieci wpisują swoje imię lub rysują malutką podobiznę. Następnie na tym samym poziomie mogą dodać swoje rodzeństwo, podpisując jako brother/sister, lub kuzynów. Wyżej, bliżej szczytu drzewa znajdą się rodzice oraz ciocie i wujkowie, a w samej koronie jest miejsce na dziadków. Mając tak opracowane family tree możecie porozmawiać trochę o rodzinach uczniów. Kto w grupie ma największą rodzinę? Czyi dziadkowie mieli najwięcej dzieci?
Laurka dla babci i dziadka
Dzieci zwykle chętnie wykonują laurki dla swoich bliskich, a dziadkowie z przyjemnością otrzymują takie wyrazy sympatii. Możesz zaproponować swoim uczniom własnoręczne przygotowanie takich upominków dla dziadków, wykorzystując jednocześnie tę okazję do wciągnięcia dzieci w dyskusję. Poproś, aby na karcie narysowały podobiznę babci lub dziadka, a następnie omówiły, jak wyglądają – wzrost, budowę ciała, włosy, oczy.
Na odwrocie wykonajcie kolejne ćwiczenie, które dopełni całości. Poproś uczniów, by pomyśleli o tym, za co kochają swoich dziadków i co miłego chcieliby o nich powiedzieć. Następnie zaproponuj, aby drugą stronę laurki stanowiła tzw. positive words card. Proponujemy, by właśnie tam umieścić te wszystkie miłe rzeczy o dziadkach. Możesz zasugerować początek zdania: I like my grandparents/grandmother/grandfather because… lub nieco prościej My grandmother/grandfather is… Każdy lubi usłyszeć o sobie coś miłego, a w Dniu Babci i Dziadka nie ma nic piękniejszego niż otrzymane od wnucząt własnoręcznie wykonane prace z taką ilością ciepłych słów.
When I am a grandparent...
When I am a grandparent to ćwiczenie, które pozwoli puścić wodze fantazji i przenieść całą grupę do przyszłości. Wyobraźcie sobie przez chwilę, jak będzie wyglądał świat, gdy uczniowie sami zostaną dziadkami, czyli zapewne za jakieś 40-50 lat. Przygotuj fiszki z tematami, wokół których będziecie tworzyć swoje wizje życia ludzi za pół wieku. Możesz umieścić na nich takie hasła jak: food, medicines, fashion, climate, games, aliens, space travel, cell phones, drones czy computers. Niech każde z dzieci wylosuje jedną karteczkę i opowie, jak wyobraża sobie tę odległą przyszłość.
Grandparents’ Day Printable
Oprócz przedstawionych wyżej propozycji tematycznych ćwiczeń proponujemy również skorzystanie z gotowych do pobrania i wykorzystania podczas lekcji materiałów, dostępnych nieodpłatnie w naszej nauczycielskiej Galaktyce: zestaw Grandparents’ Day Freebies obejmuje gotowy do wydruku handout z zadaniami, zestaw kart obrazkowych i wyrazowych oraz nagranie przesympatycznej i wpadającej w ucho piosenki. To szybki sposób na wciągającą lekcję języka angielskiego dla nieco bardziej zaawansowanych uczniów.