Wakacje już za nami, a więc pora wrócić do szkolnej codzienności. Aby łagodnie wprowadzić uczniów do nauki, warto podczas pierwszych lekcji poświęcić choć kilka chwil na powtórkę poznanego już materiału. To także doskonała zabawa! W tym wpisie znajdziesz nasze pomysły na kreatywne i ciekawe odświeżanie i przypominanie słówek. Zapraszamy!
Słowa popularnej piosenki mogą posłużyć nam jako zaproszenie do doskonałej zabawy i absolutnie wspaniałe wprowadzenie do lekcji. Tę zabawę polecamy w najmłodszych grupach, szczególnie wtedy, gdy dzieci czują się jeszcze nieco zagubione, są przygaszone lub wręcz odwrotnie – kipią energią. Ta prosta piosenka będzie przyjemną przerwą dla mózgu w środku lekcji lub dobrym jej startem, gdy zauważysz, że umysły dzieci krążą nie do końca wokół angielskiego :-)
Doskonale, jeśli masz możliwość poprosić uczniów, aby ustawili się w kole. Zabawę zaczynamy słowami: If you are happy and you know it, clap your hands! Our special word is:po czym, pokazujesz kartę obrazkową z puli powtórkowej. Ustal z dziećmi, że te, które znają znaczenie podanego wyrazu, po jego wypowiedzeniu głośno klaszczą w dłonie. W razie potrzeby powróćcie do słówka, którego dzieci nie pamiętały. W ten sposób wszyscy uczniowie będą mieć okazję do powtórzenia słownictwa, a sama forma zabawy jest przyjazna także dla tych spośród nich, którym nieco słówek uciekło z pamięci w okresie wakacyjnej laby 😊
Ta forma powtórki to doskonała rozgrzewka przed rozpoczęciem zajęć. Pozwala rozładować energię, ożywia umysł i osadza uczniów w lekcji.
Zaproś uczniów na środek sali i poproś, aby ustawili się w dwóch rzędach twarzą do tablicy.
Osoba, która znajduje się najbliżej tablicy, staje do niej plecami, twarzą do swoich koleżanek i kolegów.
Dzielisz tablicę na dwie części – na jednej wypisujesz powtórkowe słówko dla jednej drużyny, czekasz aż udzielą odpowiedzi, by następnie przejść do drugiej drużyny i napisać na tablicy hasło dla nich.
Uczniowie stojący przodem do tablicy pokazują hasło napisane na tablicy, a osoba stojąca tyłem do tablicy odgaduje to, co pokazują jej koleżanki i koledzy.
Jest do doskonała forma przypomnienia słówek z poprzedniej lekcji dla całej grupy!
Rozwiązywanie krzyżówek to zwykle bardzo lubiana przez uczniów forma ćwiczeń. Choć zwykle to twórcy zeszytów ćwiczeń lub sam nauczyciel dbają o to, by przygotować dla dzieci niezbędne łamigłówki, nic nie stoi na przeszkodzie, by zachęcić uczniów do samodzielnego opracowania krzyżówki.
Aby jednak nie odbierać im całej zabawy związanej z odgadywaniem wyrazów ukrytych na ilustracjach lub w słowach podpowiedzi, zabawę można jeszcze bardziej urozmaicić.
Poproś uczniów o to, by dobrali się w pary lub trójki, zależnie od tego, jak liczna jest grupa.
Każde z dzieci przygotowuje krzyżówkę z określonego zakresu słownictwa – może to być rozdział z podręcznika lub zakres tematyczny, np. dotyczący kolorów lub produktów spożywczych.
Starsi uczniowie mogą samodzielnie opracować teksty haseł naprowadzających na właściwą odpowiedź, młodsi – samodzielnie zilustrować kolejne hasła.
Następnie zaproponuj, aby wymienili się w swoich grupach gotowymi krzyżówkami i rozwiązali łamigłówkę przygotowaną przez rówieśników z grupy.
Klasyczną pozycję na naszej liście propozycji dotyczących powtórek słówek stanowią fiszki. Jeśli Twoi uczniowie znali już tę metodę w poprzednim roku szkolnym, zaproponuj, by przynieśli na zajęcia opracowane przez siebie karteczki ze słówkami. Możecie wspólnie wykorzystać je na przykład podczas gry w kalambury po angielsku, przypominając sobie w ten sposób zakres poznanego wcześniej słownictwa.
Jeśli jednak jeszcze nie wykorzystywaliście tej metody podczas zajęć – nic straconego! Poproś dzieci, by przygotowały na zajęcia czyste kartki, nożyczki, kolorowe pisaki lub kredki. Potnijcie kartki na niewielkie karteczki. Na jednej stronie zapisujemy słówko w języku angielskim, a na odwrocie jego polskie znaczenie lub rysunek pozwalający bez wątpliwości odgadnąć hasło umieszczone na karteczce.
Sukcesywne i samodzielne opracowywanie własnych fiszek to nawyk, który warto wpajać dzieciom już od początku nauki języka angielskiego. Ich gromadzenie w wydzielonym na ten cel pudełku, a następnie ćwiczenie słownictwa z ich wykorzystaniem, stanowi świetny sposób na naprawdę trwałe, szybkie i efektywne zapamiętanie materiału, zarówno w warunkach domowych, jak i w klasie.
Dobrym sposobem na wprowadzenie powtórek do zajęć, jest wykorzystanie gier do nauki języka angielskiego. Ich ogromna różnorodność, a także łatwość dostosowania do bieżących potrzeb czy zakresu materiału sprawia, że raz poznana gra lub zabawa może towarzyszyć Wam przez wiele lat nauki.
Gry planszowe, kalambury lub karty memory sprawdzą się na wszystkich poziomach nauczania, a ich atrakcyjna forma zachęci do aktywnego udziału nawet tych spośród uczniów, którzy zwykle wolą spędzać czas na uboczu. Więcej inspiracji znajdziesz w naszym artykule o grach do nauki języka angielskiego.
Mamy nadzieję, że zaproponowane metody na powtórkę słówek okażą się pomocne podczas planowania zajęć w nowym roku szkolnym. Zachęcamy również do zapoznania się z innymi naszymi propozycjami materiałów do wykorzystania podczas lekcji języka angielskiego, które dostępne są na naszym blogu.