Gry i zabawy z kartami obrazkowymi i wyrazowymi - Early Stage Universe

Gry i zabawy z kartami obrazkowymi i wyrazowymi

22.01.2019
Gry Z Kartami Okładka

W naszych postach freebiesowych i na grupie Teachers’ Universe pojawiają się różne pomysły na gry z flashami. Aby ułatwić Wam ich znalezienie, postanowiłam zebrać te pomysły w jednym miejscu:

QUIZ – QUIZ – TRADE

Rozdaj uczniom po jednej karcie obrazkowej (lub wyrazowej). Upewnij się, że uczeń wie co znajduje się na jego karcie. Następnie puść muzykę (może to być jedno z naszych świątecznych nagrań lub angielskie kolędy), uczniowie chodzą/tańczą po klasie. Zatrzymaj muzykę i powiedź „QUIZ – QUIZ – TRADE”, uczniowie przepytują się nawzajem ze swoich słówek, a następnie wymieniają się kartami. Włącz ponownie muzykę i powtórz pozostałe czynności. Ta zabawa jest bardzo skuteczna, ponieważ angażuje wszystkich uczniów naraz, dodaje element ruchu i odpowiedzialności. Więcej na jej temat oraz dodatkowe pomysły na wariacje możesz naleźć tutaj (the Teacher Toolkit).

MEMO

Istnieje duże prawdopodobieństwo, że zarówno Wy, jak i Wasi uczniowie znacie tę grę ćwiczącą koncentrację i pamięć. Możecie zagrać na samych obrazkach, lub na parach obrazkowo-wyrazowych. Tego typu aktywność dobrze zadziała na uspokojenie i powrót do pracy w ławkach po QUIZ – QUIZ – TRADE. Na początku, przy mniej licznych grupach, możecie zagrać całą klasą. Następnie uczniowie grają w parach lub małych grupach.

Tu jest filmik (z British Council Kids) dla tych, którzy chcą sobie odświeżyć zasady.

ROUND ROBIN

Uczniowie po kolei wymieniają po jednym słówku z zimowej kategorii. Słówka nie mogą się powtarzać. Więcej o Round Robin przeczytacie tutaj https://www.cooperativelearner.com/round-robin.html# (Cooperative Learning Resources).

MUSICAL FLASHCARDS

Uczniowie chodzą wokół kręgu ułożonego z kart obrazkowych do muzyki. Kiedy nauczyciel wyłączy muzykę, uczniowie muszą powiedzieć co znajduje się na karcie obrazkowej przed nimi.

SHOWDOWN

Uczniowie pracują w parach. Każda para dostaje zestaw kart obrazkowych. Jeden z uczniów podnosi kartę, drugi mówi, co się na niej znajduje. Aby ćwiczyć pisownię, uczniowie pracują w 3-4 osobowych grupach. Jeden z uczniów podnosi kartę obrazkową, każdy z uczniów zapisuje słowo. następnie porównują odpowiedzi i sprawdzają poprawną pisownię przy użyciu kart wyrazowych. Showdown jest szczegółowo opisany tutaj https://teachinginthefastlane.... (Cooperative Learning Resources).

STOP AND SAY/READ

Ustawiamy krzesła w kręgu. Na oparciach przyklejamy karty obrazkowe lub wyrazowe. Dzieci poruszają się w kręgu do muzyki. Nauczyciel wyłącza muzykę i uczniowie kolejno mówią co znajduje się na karcie, przy której się zatrzymali.

BASKETBALL CARD LINE-UP

Nauczyciel układa dwa rzędy z kart obrazkowych i/lub wyrazowych. W pewnej odległości od kart ustawia kosz lub okrąg ze sznurka. Uczniowie podzieleni na dwie drużyny ustawiają się na początku rzędów kart. Każda drużyna dostaje piłkę. Aby przybliżyć się do kosza i tym samym ułatwić sobie trafienie, uczniowie podają słowa przedstawione na kartach obrazkowych lub czytają/pokazują wyrazy. Kiedy uczeń uzna, że jest już wystarczająco blisko kosza, próbuje trafić do niego piłką, aby zdobyć punkt dla swojej drużyny.

EGG HUNT

Zabawa w temacie wielkanocnym - nauczyciel chowa karteczki z obrazkami/słowami z flashcards do plastikowych jajek i ukrywa je po całej klasie. Uczniowie szukają jajek. Po skończonym polowaniu, każdy uczeń mówi, co znajduje się w jajkach, które znalazł.

FOUR CORNERS

Nauczyciel wiesza po jednej (lub po dwie) karty obrazkowe w czterech rogach sali. Jeden z uczniów stoi na środku sali i z zamkniętymi oczami liczy do dziesięciu. W tym czasie uczniowie rozbiegają się do kątów. Po zakończeniu odliczania uczeń stojący w środku mówi „STOP” i wybiera jeden z rogów sali poprzez nazwanie karty/kart obrazkowych wiszących w tym rogu. Uczniowie stojący w tym miejscu odpadają z gry. Gramy do momentu, aż zostanie tylko jeden uczeń. Wygrany przejmuje rolę ucznia wywołującego karty obrazkowe.

TRUE OR FALSE

Nauczyciel tworzy linię na podłodze (można użyć sznurka, taśmy malarskiej lub kredy, jeśli grasz na podwórku). Po jednej stronie linii jest „True”, a po drugiej „False”. Nauczyciel podnosi kartę obrazkową i mówi co się na niej znajduje. Jeśli uczniowie uznają jego podpowiedź za poprawną - przeskakują na stronę „True”, jeśli odpowiedź nauczyciela jest nieprawidłowa – na stronę „False”.

GIANT BOARD GAME

Dzielimy grupę na dwie lub trzy drużyny. Z kart obrazkowych i wyrazowych tworzymy grę planszową na tablicy lub podłodze. Można użyć dwóch zestawów kart albo dodać karty z poprzednich lekcji w ramach powtórzenia. Drużyny naprzemiennie rzucają kostką. Jako pionków można użyć magnesów (gra na tablicy) lub samych uczniów (gra na podłodze). Gdy pionek stanie na danym polu dana drużyna musi powiedzieć, co widzi na obrazku lub przeczytać i pokazać co przedstawia karta wyrazowa. Można dodać pola specjalne np. go ahead 2 spaces, go back 2 spaces etc.

KEEP THE CARDS IN ORDER

Każda para lub grupa uczniów dostaje zestaw kart (obrazkowych lub wyrazowych). Nauczyciel też ma swój zestaw i układa go na tablicy w dwóch lub trzech rzędach. Uczniowie układają swoje karty w ten sam sposób. Następnie nauczyciel mówi dwa słowa na głos, zadaniem uczniów jest zamienienie tych dwóch wymienionych kart miejscami. Po paru zmianach uczniowie odczytują swoją kolejność kart. Drużyny mogą też wywoływać pary kart dla pozostałych drużyn.

OVER-UNDER

Uczniowie ustawiają się w dwóch rzędach. Pierwszych dwoje uczniów dostaje po jednej karcie obrazkowej. Kiedy nauczyciel mówi „Go”, pierwszy z uczniów mówi, co znajduje się na karcie, a następnie podaje kartę nad głową (over) uczniowi stojącemu za nim. Ten uczeń również mówi słowo, a następnie podaje kartę następnej osobie, ale tym razem dołem, pomiędzy nogami (under). Kolejni uczniowie powtarzają sekwencję czynności aż do końca rzędu. Ostatni uczeń bierze kartę i podbiega do nauczyciela mówiąc, co znajduje się na karcie. Można grać w tę grę na punkty.

BACK TO THE BOARD GAME

Uczniowie są podzieleni na dwie drużyny. Jeden reprezentant z każdej drużyny ustawia się tyłem do tablicy, na której nauczyciel wiesza jedną z kart wyrazowych. Pozostali uczniowie pokazują poprzez miming, to co widzą na karcie. Uczeń, który pierwszy odgadnie słowo, zdobywa punkt dla swojej drużyny. Inna wersja tej gry, w której uczniowie zamiast pokazywać używają definicji lub zdań, jest wyjaśniona na poniższym filmiku:

OSTRICH GAME

Do tej gry będą potrzebne klamerki do ubrań. Przy użyciu klamerek nauczyciel przyczepia kartę obrazkową na plecach każdego ucznia. Uczniowie grają w parach, stając na przeciwko siebie z rękami za plecami. Na umówiony sygnał uczniowie próbują odkryć, jaka karta znajduje się na plecach ich partnera, jednocześnie nie pokazując swojej. Gdy uczeń zobaczy, co jest na karcie partnera, musi wykrzyknąć nazwę na głos.

SPIN THE BOTTLE

Uczniowie siadają w kółku. Nauczyciel kręci butelką. Uczeń, na którego wypadnie, musi powiedzieć, co znajduje się na karcie obrazkowej (lub przeczytać i pokazać słowo z karty wyrazowej) pokazanej przez nauczyciela. Po prawidłowej odpowiedzi uczeń kręci butelką, aby wybrać następną osobę do odpowiedzi.

SNAP

Uczniowie podzieleni na dwie drużyny stają w dwóch rzędach przy tablicy. Na tablicy wiszą karty obrazkowe. Pierwszy uczeń w każdym rzędzie trzyma packę na muchy. Zadaniem graczy jest podbiec do tablicy i pacnąć flashcard przedstawiający słowo, które podał nauczyciel - kto pierwszy, ten lepszy. Następnie ci gracze przechodzą na koniec, przekazując packi następnym uczniom w kolejce.

WORD RACE

Pod tablicą stoją trzy krzesła. Na środkowym leżą karty obrazkowe. Uczniowie są podzieleni na 2 grupy, które ustawiają się w kolejkach. Zawodnicy z jednej i drugiej grupy na zmianę podchodzą do krzesła z kartami i mówią, co widzą na kolejnych obrazkach. Jeśli uczeń umie nazwać, to, co widzi odkłada kartę na krzesło swojej grupy, tym samym zyskując punkt. Jeśli nie umie wymienić właściwego słowa karta pozostaje na miejscu i grupa traci punkt. Wygrywa grupa, która zbierze więcej kart.

FLASHCARD TOSS

Flashcards leżą obok siebie na podłodze obrazkami do dołu. Uczniowie rzucają miękką piłką w wybraną przez siebie kartę. Gdy uda im się trafić, odkrywają i nazywają obrazek.

HOPSCOTCH

Lektor układa karty obrazkowe lub wyrazowe w kształt gry w klasy. Pod każdą kartą obrazkową nauczyciel chowa karteczki z poleceniem lub pytaniem. Mogą to być na przykład pytania związane z tematem Dnia Babci i Dziadka. Można do tego użyć pytań z ćwiczenia pierwszego z handoutu. Uczniowie ustawiają się w rzędzie. Pierwszy uczeń rzuca kostką i skacze tyle razy ile oczek wyrzuciło. Gdy zatrzymuje się obok konkretnej karty- nazywa ją a następnie odpowiada na pytanie, które jest pod kartą.

SPOOKY CHAIN STORY

Zabawa szczególnie przydatna na lekcje o tematyce związanej z Halloween. Uczniowie stają w kółku i wspólnie tworzą historię halloweenową. Każdy z uczniów losuje kartę obrazkową, a następnie wymyśla jedno zdanie do historyjki używając wyrazu z karty. Warto zachęcić uczniów do stworzenia bardzo strasznej lub bardzo śmiesznej historyjki.



Pomysły nauczycieli z grupy Teachers’ Universe:

OVEN MITT


Do gry potrzebne są 2 kuchenne rękawice. Uczniowie są podzieleni na 2 grupy, każda grupa dostaje po jednej rękawicy. Na hasło 2 osoby zakładają rękawice i próbują podnieść właściwy flasz. Warto ograniczyć czas na podniesienie karty do 10 sekund, bo inaczej mogłoby to trwać w nieskończoność. Jest sporo śmiechu, bo podniesienie flasza jest znacznie trudniejsze niż się wydaje :D.

Monika Audycka

RUN-OFF

Uczniowie wraz z nauczycielem siadają w kole. Nauczyciel przypomina uczniom słowa na flashcards. Kolejno każdy uczeń otrzymuje 1, 2 lub 3 karty - ważne by było po równo. Jeśli zostaną jakieś pojedyncze sztuki, nauczyciel kładzie je w środku koła. Uczniowie patrzą na swoje karty, nie pokazując ich nikomu. Każdy po kolei 'eliminuje' jedną kartę, nie swoją. Osoba, która ma ten obrazek wykłada go na środek. Wygrywa ta osoba, która jako ostatnia zachowa kartę. Udział nauczyciela w rozgrywce to dodatkowa motywacja, jako, że uczniowie mają wtedy szansę go wyeliminować.

Roksana Domachowska

BYE BYE GAME (modyfikacja MUSICAL FLASHCARDS)

Flashe leżą na podłodze w rządku albo kółku, uczniowie chodzą dookoła w rytm muzyki. Nauczyciel stoi plecami do nich, zatrzymuje muzykę i mówi "bye bye [nazwa flasha]", uczeń stojący przy tym obrazku odpada i zabiera obrazek. Wygrywa ostatnia osoba która zostaje.

Michalina Poświata

SNAP / PIG IN THE MIDDLE VARIATION

Wszyscy uczniowie siedzą w kole, każdy otrzymuje flash, jedna osoba ma packę. Nauczyciel zaczyna - mówi nazwę jednego z flashy i uczeń musi pacnąć odpowiedni flash. Osoba, która ma ten flash może szybko powiedzieć inne słówko i wtedy tamten uczeń z packą ma za zadanie odnaleźć ten drugi flash. Kolejna osoba też może się tak „obronić”. Uczniowie muszą się skupić i szybko reagować. Kiedy uczniowi z packą uda się odnaleźć odpowiedni flash na czas, to uczeń, który go miał przejmuje packę.

Paulina Leszczyńska



Gry/zabawy do utrwalania idiomów lub phrasal verbs:

CALL MY BLUFF

To dobra gra na wprowadzenie wyrażeń. Uczniowie pracują w małych grupach (2-3 osoby). Dostają jedno wyrażenie, jego definicję i przykład użycia w zdaniu, oraz 3 plansze ponumerowane 1, 2 i 3. Uczniowie wymyślają dwie inne, prawdopodobne definicje tego wyrażenia. Każda z drużyn prezentuje swoje definicje. Pozostałe drużyny głosują na tę, która wydaje im się prawdziwa. Za poprawną odpowiedź drużyny dostają punkt.

TIME BOMB

Uczniowie są podzieleni na dwie drużyny. Nauczyciel ustawia timer na dwie minuty. Reprezentant każdej drużyny dostaje zestaw kart wyrazowych z idiomami do przedstawienia swojej drużynie – może używać gestów lub definicji. Za każdy odgadnięty idiom drużyna dostaje punkt. Drużyny rywalizują, aby odgadnąć jak najwięcej idiomów w ciągu dwóch minut.

ROCK, PAPER, SCISSORS

Każda z par uczniów dostaje zestaw kart obrazkowych lub definicji. Uczniowie grają w „papier, kamień, nożyce”. Przegrany bierze kartę z kupki i pokazuje obrazek bądź czyta definicję wygranemu. Jeśli tamten dobrze odpowie, to zabiera kartę, jeśli źle, to karta idzie na dno kupki; wygrywa osoba, która zbierze więcej kart.

BOARD SENTENCES

Nauczyciel rozwiesza karty wyrazowe z phrasal verbs/idioms na tablicy. Uczniowie są podzieleni na małe drużyny (3-4 osobowe). Nauczyciel ustawia timer na 2 minuty w tym czasie uczniowie muszą zapisać jak najwięcej zdań z wyrażeniami z tablicy. Każdy phrasal verb lub idiom może być użyty tylko raz. Potem cała klasa wspólnie decyduje czy zdania są poprawne. Drużyna z największą liczbą poprawnych zdań wygrywa. Nauczyciel może przyznać punkty bonusowe za zdania z wyrażeniami, które nie pojawiły się u żadnej innej drużyny.

WHAT’S MISSING (VARIATION)

Karty obrazkowe z wyrażeniami z lekcji wiszą na tablicy. Nauczyciel przygotowuje kilka kart obrazkowych z poprzednich lekcji. Ta gra to wariacja „What’s missing”. Uczniowie zamykają oczy, nauczyciel w tym czasie zdejmuje jedną kartę i podkłada zamiast niej kartę obrazkową z poprzednich zajęć. Uczestnicy otwierają oczy i odgadują, której karty brakuje.

ACRONYMS

Uczniowie są podzieleni na grupy. Każda grupa wybiera lidera, który otrzymuje gwizdek lub jakąś zabawkę wydającą śmieszny dźwięk. Nauczyciel przygotowuje akronimy idiomów lub phrasal verbs np. LBH to: „learn by heart”. Czyta je, a grupa, która wie, co to za idiom, daje sygnał dźwiękowy, w ten sposób zgłaszając się do odpowiedzi.

Dorota Ścisłowska - metodyk główny Early Stage
Komentarze

IT with Doti quick trick thumbnails miniaturki 26

Quick Trick season 2, episode 3: TORCHES

Potrzebujesz skupić uwagę swoich uczniów w czasie utrwalania nowego słownictwa? Chcesz zaangażować w atrakcyjną zabawę z gadżetem wszystkich swoich uczniów, ...
Czytaj więcej
Rozmowa kwalifikacyjna lektor jezyka angielskiego

Jak dobrze wypaść na rozmowie kwalifikacyjnej? Rady dla lektorów

Jak dobrze wypaść na rozmowie kwalifikacyjnej? Przede wszystkim zwróć uwagę na to, jakie masz umiejętności – również te miękkie – i przemyśl, jak możesz je z...
Czytaj więcej
Praca jako lektor nauczyciel bez wyksztalcenia filologicznego

Praca jako lektor angielskiego bez wykształcenia filologicznego – czy to możliwe?

Jak zostać nauczycielem angielskiego bez studiów? Czy to w ogóle możliwe? Jeżeli chcesz uczyć w szkole podstawowej lub średniej, to wystarczy, że ukończysz n...
Czytaj więcej
Myslenie krytyczne w edukacji dzieci i mlodziezy early stage

Jak rozwijać umiejętności krytycznego myślenia u uczniów na lekcjach języka angielskiego?

Co to jest myślenie krytyczne? Na czym polega? Myślenie krytyczne to ważna umiejętność we współczesnym świecie. Jest zaliczana do kluczowych kompetencji XXI ...
Czytaj więcej