­čôÜ | Gry i zabawy z kartami obrazkowymi i wyrazowymi - Early StageÔÇŽ

Gry i zabawy z kartami obrazkowymi i wyrazowymi

22.01.2019
Gry Z Kartami Okładka

W naszych postach freebiesowych i na grupie TeachersÔÇÖ Universe pojawiaj─ů si─Ö r├│┼╝ne pomys┼éy na gry z flashami. Aby u┼éatwi─ç Wam ich znalezienie, postanowi┼éam zebra─ç te pomys┼éy w jednym miejscu:

QUIZ ÔÇô QUIZ ÔÇô TRADE

Rozdaj uczniom po jednej karcie obrazkowej (lub wyrazowej). Upewnij si─Ö, ┼╝e ucze┼ä wie co znajduje si─Ö na jego karcie. Nast─Öpnie pu┼Ť─ç muzyk─Ö (mo┼╝e to by─ç jedno z naszych ┼Ťwi─ůtecznych nagra┼ä lub angielskie kol─Ödy), uczniowie chodz─ů/ta┼äcz─ů po klasie. Zatrzymaj muzyk─Ö i powied┼║ ÔÇ×QUIZ ÔÇô QUIZ ÔÇô TRADEÔÇŁ, uczniowie przepytuj─ů si─Ö nawzajem ze swoich s┼é├│wek, a nast─Öpnie wymieniaj─ů si─Ö kartami. W┼é─ůcz ponownie muzyk─Ö i powt├│rz pozosta┼ée czynno┼Ťci. Ta zabawa jest bardzo skuteczna, poniewa┼╝ anga┼╝uje wszystkich uczni├│w naraz, dodaje element ruchu i odpowiedzialno┼Ťci. Wi─Öcej na jej temat oraz dodatkowe pomys┼éy na wariacje mo┼╝esz nale┼║─ç tutaj (the Teacher Toolkit).

MEMO

Istnieje du┼╝e prawdopodobie┼ästwo, ┼╝e zar├│wno Wy, jak i Wasi uczniowie znacie t─Ö gr─Ö ─çwicz─ůc─ů koncentracj─Ö i pami─Ö─ç. Mo┼╝ecie zagra─ç na samych obrazkach, lub na parach obrazkowo-wyrazowych. Tego typu aktywno┼Ť─ç dobrze zadzia┼éa na uspokojenie i powr├│t do pracy w ┼éawkach po QUIZ ÔÇô QUIZ ÔÇô TRADE. Na pocz─ůtku, przy mniej licznych grupach, mo┼╝ecie zagra─ç ca┼é─ů klas─ů. Nast─Öpnie uczniowie graj─ů w parach lub ma┼éych grupach.

Tu jest filmik (z British Council Kids) dla tych, kt├│rzy chc─ů sobie od┼Ťwie┼╝y─ç zasady.

ROUND ROBIN

Uczniowie po kolei wymieniaj─ů po jednym s┼é├│wku z zimowej kategorii. S┼é├│wka nie mog─ů si─Ö powtarza─ç. Wi─Öcej o Round Robin przeczytacie tutaj https://www.cooperativelearner.com/round-robin.html# (Cooperative Learning Resources).

MUSICAL FLASHCARDS

Uczniowie chodz─ů wok├│┼é kr─Ögu u┼éo┼╝onego z kart obrazkowych do muzyki. Kiedy nauczyciel wy┼é─ůczy muzyk─Ö, uczniowie musz─ů powiedzie─ç co znajduje si─Ö na karcie obrazkowej przed nimi.

SHOWDOWN

Uczniowie pracuj─ů w parach. Ka┼╝da para dostaje zestaw kart obrazkowych. Jeden z uczni├│w podnosi kart─Ö, drugi m├│wi, co si─Ö na niej znajduje. Aby ─çwiczy─ç pisowni─Ö, uczniowie pracuj─ů w 3-4 osobowych grupach. Jeden z uczni├│w podnosi kart─Ö obrazkow─ů, ka┼╝dy z uczni├│w zapisuje s┼éowo. nast─Öpnie por├│wnuj─ů odpowiedzi i sprawdzaj─ů poprawn─ů pisowni─Ö przy u┼╝yciu kart wyrazowych. Showdown jest szczeg├│┼éowo opisany tutaj https://teachinginthefastlane.... (Cooperative Learning Resources).

STOP AND SAY/READ

Ustawiamy krzes┼éa w kr─Ögu. Na oparciach przyklejamy karty obrazkowe lub wyrazowe. Dzieci poruszaj─ů si─Ö w kr─Ögu do muzyki. Nauczyciel wy┼é─ůcza muzyk─Ö i uczniowie kolejno m├│wi─ů co znajduje si─Ö na karcie, przy kt├│rej si─Ö zatrzymali.

BASKETBALL CARD LINE-UP

Nauczyciel uk┼éada dwa rz─Ödy z kart obrazkowych i/lub wyrazowych. W pewnej odleg┼éo┼Ťci od kart ustawia kosz lub okr─ůg ze sznurka. Uczniowie podzieleni na dwie dru┼╝yny ustawiaj─ů si─Ö na pocz─ůtku rz─Öd├│w kart. Ka┼╝da dru┼╝yna dostaje pi┼ék─Ö. Aby przybli┼╝y─ç si─Ö do kosza i tym samym u┼éatwi─ç sobie trafienie, uczniowie podaj─ů s┼éowa przedstawione na kartach obrazkowych lub czytaj─ů/pokazuj─ů wyrazy. Kiedy ucze┼ä uzna, ┼╝e jest ju┼╝ wystarczaj─ůco blisko kosza, pr├│buje trafi─ç do niego pi┼ék─ů, aby zdoby─ç punkt dla swojej dru┼╝yny.

EGG HUNT

Zabawa w temacie wielkanocnym - nauczyciel chowa karteczki z obrazkami/s┼éowami z flashcards do plastikowych jajek i ukrywa je po ca┼éej klasie. Uczniowie szukaj─ů jajek. Po sko┼äczonym polowaniu, ka┼╝dy ucze┼ä m├│wi, co znajduje si─Ö w jajkach, kt├│re znalaz┼é.

FOUR CORNERS

Nauczyciel wiesza po jednej (lub po dwie) karty obrazkowe w czterech rogach sali. Jeden z uczni├│w stoi na ┼Ťrodku sali i z zamkni─Ötymi oczami liczy do dziesi─Öciu. W tym czasie uczniowie rozbiegaj─ů si─Ö do k─ůt├│w. Po zako┼äczeniu odliczania ucze┼ä stoj─ůcy w ┼Ťrodku m├│wi ÔÇ×STOPÔÇŁ i wybiera jeden z rog├│w sali poprzez nazwanie karty/kart obrazkowych wisz─ůcych w tym rogu. Uczniowie stoj─ůcy w tym miejscu odpadaj─ů z gry. Gramy do momentu, a┼╝ zostanie tylko jeden ucze┼ä. Wygrany przejmuje rol─Ö ucznia wywo┼éuj─ůcego karty obrazkowe.

TRUE OR FALSE

Nauczyciel tworzy lini─Ö na pod┼éodze (mo┼╝na u┼╝y─ç sznurka, ta┼Ťmy malarskiej lub kredy, je┼Ťli grasz na podw├│rku). Po jednej stronie linii jest ÔÇ×TrueÔÇŁ, a po drugiej ÔÇ×FalseÔÇŁ. Nauczyciel podnosi kart─Ö obrazkow─ů i m├│wi co si─Ö na niej znajduje. Je┼Ťli uczniowie uznaj─ů jego podpowied┼║ za poprawn─ů - przeskakuj─ů na stron─Ö ÔÇ×TrueÔÇŁ, je┼Ťli odpowied┼║ nauczyciela jest nieprawid┼éowa ÔÇô na stron─Ö ÔÇ×FalseÔÇŁ.

GIANT BOARD GAME

Dzielimy grup─Ö na dwie lub trzy dru┼╝yny. Z kart obrazkowych i wyrazowych tworzymy gr─Ö planszow─ů na tablicy lub pod┼éodze. Mo┼╝na u┼╝y─ç dw├│ch zestaw├│w kart albo doda─ç karty z poprzednich lekcji w ramach powt├│rzenia. Dru┼╝yny naprzemiennie rzucaj─ů kostk─ů. Jako pionk├│w mo┼╝na u┼╝y─ç magnes├│w (gra na tablicy) lub samych uczni├│w (gra na pod┼éodze). Gdy pionek stanie na danym polu dana dru┼╝yna musi powiedzie─ç, co widzi na obrazku lub przeczyta─ç i pokaza─ç co przedstawia karta wyrazowa. Mo┼╝na doda─ç pola specjalne np. go ahead 2 spaces, go back 2 spaces etc.

KEEP THE CARDS IN ORDER

Ka┼╝da para lub grupa uczni├│w dostaje zestaw kart (obrazkowych lub wyrazowych). Nauczyciel te┼╝ ma sw├│j zestaw i uk┼éada go na tablicy w dw├│ch lub trzech rz─Ödach. Uczniowie uk┼éadaj─ů swoje karty w ten sam spos├│b. Nast─Öpnie nauczyciel m├│wi dwa s┼éowa na g┼éos, zadaniem uczni├│w jest zamienienie tych dw├│ch wymienionych kart miejscami. Po paru zmianach uczniowie odczytuj─ů swoj─ů kolejno┼Ť─ç kart. Dru┼╝yny mog─ů te┼╝ wywo┼éywa─ç pary kart dla pozosta┼éych dru┼╝yn.

OVER-UNDER

Uczniowie ustawiaj─ů si─Ö w dw├│ch rz─Ödach. Pierwszych dwoje uczni├│w dostaje po jednej karcie obrazkowej. Kiedy nauczyciel m├│wi ÔÇ×GoÔÇŁ, pierwszy z uczni├│w m├│wi, co znajduje si─Ö na karcie, a nast─Öpnie podaje kart─Ö nad g┼éow─ů (over) uczniowi stoj─ůcemu za nim. Ten ucze┼ä r├│wnie┼╝ m├│wi s┼éowo, a nast─Öpnie podaje kart─Ö nast─Öpnej osobie, ale tym razem do┼éem, pomi─Ödzy nogami (under). Kolejni uczniowie powtarzaj─ů sekwencj─Ö czynno┼Ťci a┼╝ do ko┼äca rz─Ödu. Ostatni ucze┼ä bierze kart─Ö i podbiega do nauczyciela m├│wi─ůc, co znajduje si─Ö na karcie. Mo┼╝na gra─ç w t─Ö gr─Ö na punkty.

BACK TO THE BOARD GAME

Uczniowie s─ů podzieleni na dwie dru┼╝yny. Jeden reprezentant z ka┼╝dej dru┼╝yny ustawia si─Ö ty┼éem do tablicy, na kt├│rej nauczyciel wiesza jedn─ů z kart wyrazowych. Pozostali uczniowie pokazuj─ů poprzez miming, to co widz─ů na karcie. Ucze┼ä, kt├│ry pierwszy odgadnie s┼éowo, zdobywa punkt dla swojej dru┼╝yny. Inna wersja tej gry, w kt├│rej uczniowie zamiast pokazywa─ç u┼╝ywaj─ů definicji lub zda┼ä, jest wyja┼Ťniona na poni┼╝szym filmiku: 

OSTRICH GAME

Do tej gry b─Öd─ů potrzebne klamerki do ubra┼ä. Przy u┼╝yciu klamerek nauczyciel przyczepia kart─Ö obrazkow─ů na plecach ka┼╝dego ucznia. Uczniowie graj─ů w parach, staj─ůc na przeciwko siebie z r─Ökami za plecami. Na um├│wiony sygna┼é uczniowie pr├│buj─ů odkry─ç, jaka karta znajduje si─Ö na plecach ich partnera, jednocze┼Ťnie nie pokazuj─ůc swojej. Gdy ucze┼ä zobaczy, co jest na karcie partnera, musi wykrzykn─ů─ç nazw─Ö na g┼éos.

SPIN THE BOTTLE

Uczniowie siadaj─ů w k├│┼éku. Nauczyciel kr─Öci butelk─ů. Ucze┼ä, na kt├│rego wypadnie, musi powiedzie─ç, co znajduje si─Ö na karcie obrazkowej (lub przeczyta─ç i pokaza─ç s┼éowo z karty wyrazowej) pokazanej przez nauczyciela. Po prawid┼éowej odpowiedzi ucze┼ä kr─Öci butelk─ů, aby wybra─ç nast─Öpn─ů osob─Ö do odpowiedzi.

SNAP

Uczniowie podzieleni na dwie dru┼╝yny staj─ů w dw├│ch rz─Ödach przy tablicy. Na tablicy wisz─ů karty obrazkowe. Pierwszy ucze┼ä w ka┼╝dym rz─Ödzie trzyma pack─Ö na muchy. Zadaniem graczy jest podbiec do tablicy i pacn─ů─ç flashcard przedstawiaj─ůcy s┼éowo, kt├│re poda┼é nauczyciel - kto pierwszy, ten lepszy. Nast─Öpnie ci gracze przechodz─ů na koniec, przekazuj─ůc packi nast─Öpnym uczniom w kolejce.

WORD RACE

Pod tablic─ů stoj─ů trzy krzes┼éa. Na ┼Ťrodkowym le┼╝─ů karty obrazkowe. Uczniowie s─ů podzieleni na 2 grupy, kt├│re ustawiaj─ů si─Ö w kolejkach. Zawodnicy z jednej i drugiej grupy na zmian─Ö podchodz─ů do krzes┼éa z kartami i m├│wi─ů, co widz─ů na kolejnych obrazkach. Je┼Ťli ucze┼ä umie nazwa─ç, to, co widzi odk┼éada kart─Ö na krzes┼éo swojej grupy, tym samym zyskuj─ůc punkt. Je┼Ťli nie umie wymieni─ç w┼éa┼Ťciwego s┼éowa karta pozostaje na miejscu i grupa traci punkt. Wygrywa grupa, kt├│ra zbierze wi─Öcej kart.

FLASHCARD TOSS

Flashcards le┼╝─ů obok siebie na pod┼éodze obrazkami do do┼éu. Uczniowie rzucaj─ů mi─Ökk─ů pi┼ék─ů w wybran─ů przez siebie kart─Ö. Gdy uda im si─Ö trafi─ç, odkrywaj─ů i nazywaj─ů obrazek.

HOPSCOTCH

Lektor uk┼éada karty obrazkowe lub wyrazowe w kszta┼ét gry w klasy. Pod ka┼╝d─ů kart─ů obrazkow─ů nauczyciel chowa karteczki z poleceniem lub pytaniem. Mog─ů to by─ç na przyk┼éad pytania zwi─ůzane z tematem Dnia Babci i Dziadka. Mo┼╝na do tego u┼╝y─ç pyta┼ä z ─çwiczenia pierwszego z handoutu. Uczniowie ustawiaj─ů si─Ö w rz─Ödzie. Pierwszy ucze┼ä rzuca kostk─ů i skacze tyle razy ile oczek wyrzuci┼éo. Gdy zatrzymuje si─Ö obok konkretnej karty- nazywa j─ů a nast─Öpnie odpowiada na pytanie, kt├│re jest pod kart─ů.

SPOOKY CHAIN STORY

Zabawa szczeg├│lnie przydatna na lekcje o tematyce zwi─ůzanej z Halloween. Uczniowie staj─ů w k├│┼éku i wsp├│lnie tworz─ů histori─Ö halloweenow─ů. Ka┼╝dy z uczni├│w losuje kart─Ö obrazkow─ů, a nast─Öpnie wymy┼Ťla jedno zdanie do historyjki u┼╝ywaj─ůc wyrazu z karty. Warto zach─Öci─ç uczni├│w do stworzenia bardzo strasznej lub bardzo ┼Ťmiesznej historyjki.



Pomys┼éy nauczycieli z grupy TeachersÔÇÖ Universe:

OVEN MITT


Do gry potrzebne s─ů 2 kuchenne r─Ökawice. Uczniowie s─ů podzieleni na 2 grupy, ka┼╝da grupa dostaje po jednej r─Ökawicy. Na has┼éo 2 osoby zak┼éadaj─ů r─Ökawice i pr├│buj─ů podnie┼Ť─ç w┼éa┼Ťciwy flasz. Warto ograniczy─ç czas na podniesienie karty do 10 sekund, bo inaczej mog┼éoby to trwa─ç w niesko┼äczono┼Ť─ç. Jest sporo ┼Ťmiechu, bo podniesienie flasza jest znacznie trudniejsze ni┼╝ si─Ö wydaje :D.

Monika Audycka

RUN-OFF

Uczniowie wraz z nauczycielem siadaj─ů w kole. Nauczyciel przypomina uczniom s┼éowa na flashcards. Kolejno ka┼╝dy ucze┼ä otrzymuje 1, 2 lub 3 karty - wa┼╝ne by by┼éo po r├│wno. Je┼Ťli zostan─ů jakie┼Ť pojedyncze sztuki,  nauczyciel k┼éadzie je w ┼Ťrodku ko┼éa. Uczniowie patrz─ů na swoje karty, nie pokazuj─ůc ich nikomu. Ka┼╝dy po kolei 'eliminuje' jedn─ů kart─Ö, nie swoj─ů. Osoba, kt├│ra ma ten obrazek wyk┼éada go na ┼Ťrodek. Wygrywa ta osoba, kt├│ra jako ostatnia zachowa kart─Ö. Udzia┼é nauczyciela w rozgrywce to dodatkowa motywacja, jako, ┼╝e uczniowie maj─ů wtedy szans─Ö go wyeliminowa─ç.

Roksana Domachowska

BYE BYE GAME (modyfikacja MUSICAL FLASHCARDS)

Flashe le┼╝─ů na pod┼éodze w rz─ůdku albo k├│┼éku, uczniowie chodz─ů dooko┼éa w rytm muzyki. Nauczyciel stoi plecami do nich, zatrzymuje muzyk─Ö i m├│wi "bye bye [nazwa flasha]", ucze┼ä stoj─ůcy przy tym obrazku odpada i zabiera obrazek. Wygrywa ostatnia osoba kt├│ra zostaje.

Michalina Po┼Ťwiata

SNAP / PIG IN THE MIDDLE VARIATION

Wszyscy uczniowie siedz─ů w kole, ka┼╝dy otrzymuje flash, jedna osoba ma pack─Ö. Nauczyciel zaczyna - m├│wi nazw─Ö jednego z flashy i ucze┼ä musi pacn─ů─ç odpowiedni flash. Osoba, kt├│ra ma ten flash mo┼╝e szybko powiedzie─ç inne s┼é├│wko i wtedy tamten ucze┼ä z pack─ů ma za zadanie odnale┼║─ç ten drugi flash. Kolejna osoba te┼╝ mo┼╝e si─Ö tak ÔÇ×obroni─çÔÇŁ. Uczniowie musz─ů si─Ö skupi─ç i szybko reagowa─ç. Kiedy uczniowi z pack─ů uda si─Ö odnale┼║─ç odpowiedni flash na czas, to ucze┼ä, kt├│ry go mia┼é przejmuje pack─Ö.

Paulina Leszczyńska



Gry/zabawy do utrwalania idiom├│w lub phrasal verbs:

CALL MY BLUFF

To dobra gra na wprowadzenie wyra┼╝e┼ä. Uczniowie pracuj─ů w ma┼éych grupach (2-3 osoby). Dostaj─ů jedno wyra┼╝enie, jego definicj─Ö i przyk┼éad u┼╝ycia w zdaniu, oraz 3 plansze ponumerowane 1, 2 i 3. Uczniowie wymy┼Ťlaj─ů dwie inne, prawdopodobne definicje tego wyra┼╝enia. Ka┼╝da z dru┼╝yn prezentuje swoje definicje. Pozosta┼ée dru┼╝yny g┼éosuj─ů na t─Ö, kt├│ra wydaje im si─Ö prawdziwa. Za poprawn─ů odpowied┼║ dru┼╝yny dostaj─ů punkt.

TIME BOMB

Uczniowie s─ů podzieleni na dwie dru┼╝yny. Nauczyciel ustawia timer na dwie minuty. Reprezentant ka┼╝dej dru┼╝yny dostaje zestaw kart wyrazowych z idiomami do przedstawienia swojej dru┼╝ynie ÔÇô mo┼╝e u┼╝ywa─ç gest├│w lub definicji. Za ka┼╝dy odgadni─Öty idiom dru┼╝yna dostaje punkt. Dru┼╝yny rywalizuj─ů, aby odgadn─ů─ç jak najwi─Öcej idiom├│w w ci─ůgu dw├│ch minut.

ROCK, PAPER, SCISSORS

Ka┼╝da z par uczni├│w dostaje zestaw kart obrazkowych lub definicji. Uczniowie graj─ů w ÔÇ×papier, kamie┼ä, no┼╝yceÔÇŁ. Przegrany bierze kart─Ö z kupki i pokazuje obrazek b─ůd┼║ czyta definicj─Ö wygranemu. Je┼Ťli tamten dobrze odpowie, to zabiera kart─Ö, je┼Ťli ┼║le, to karta idzie na dno kupki; wygrywa osoba, kt├│ra zbierze wi─Öcej kart.

BOARD SENTENCES

Nauczyciel rozwiesza karty wyrazowe z phrasal verbs/idioms na tablicy. Uczniowie s─ů podzieleni na ma┼ée dru┼╝yny (3-4 osobowe). Nauczyciel ustawia timer na 2 minuty w tym czasie uczniowie musz─ů zapisa─ç jak najwi─Öcej zda┼ä z wyra┼╝eniami z tablicy. Ka┼╝dy phrasal verb lub idiom mo┼╝e by─ç u┼╝yty tylko raz. Potem ca┼éa klasa wsp├│lnie decyduje czy zdania s─ů poprawne. Dru┼╝yna z najwi─Öksz─ů liczb─ů poprawnych zda┼ä wygrywa. Nauczyciel mo┼╝e przyzna─ç punkty bonusowe za zdania z wyra┼╝eniami, kt├│re nie pojawi┼éy si─Ö u ┼╝adnej innej dru┼╝yny.

WHATÔÇÖS MISSING (VARIATION)

Karty obrazkowe z wyra┼╝eniami z lekcji wisz─ů na tablicy. Nauczyciel przygotowuje kilka kart obrazkowych z poprzednich lekcji. Ta gra to wariacja ÔÇ×WhatÔÇÖs missingÔÇŁ. Uczniowie zamykaj─ů oczy, nauczyciel w tym czasie zdejmuje jedn─ů kart─Ö i podk┼éada zamiast niej kart─Ö obrazkow─ů z poprzednich zaj─Ö─ç. Uczestnicy otwieraj─ů oczy i odgaduj─ů, kt├│rej karty brakuje.

ACRONYMS

Uczniowie s─ů podzieleni na grupy. Ka┼╝da grupa wybiera lidera, kt├│ry otrzymuje gwizdek lub jak─ů┼Ť zabawk─Ö wydaj─ůc─ů ┼Ťmieszny d┼║wi─Ök. Nauczyciel przygotowuje akronimy idiom├│w lub phrasal verbs np. LBH to: ÔÇ×learn by heartÔÇŁ. Czyta je, a grupa, kt├│ra wie, co to za idiom, daje sygna┼é d┼║wi─Ökowy, w ten spos├│b zg┼éaszaj─ůc si─Ö do odpowiedzi.

Dorota Ścisłowska - metodyk główny Early Stage
Weby posty na fb

To write or not to write... czyli o pisaniu w online!

Jak i czy w og├│le uczy─ç pisania na lekcjach online? Czy jest zupe┼énie inne od uczenia ÔÇ×analogowegoÔÇŁ? Przeczytajcie ten artyku┼é, aby rozstrzygn─ů─ç t─Ö kwesti─Ö....
Czytaj wi─Öcej
Post2

Google doodle i inne przyjemno┼Ťci ÔÇô o narz─Ödziach google w uczeniu online

W tym artykule opisz─Ö Wam kilka pomys┼é├│w na to, jak korzysta─ç z mo┼╝liwo┼Ťci naszej starej znajomej ÔÇô google. Tym razem jednak nie o samym google doodle ÔÇô o ty...
Czytaj wi─Öcej
Weby posty na fb 1

CZAT MAT! Czyli jak wykorzysta─ç czat w e-uczeniu

W dzisiejszym artykule przedstawiam Wam par─Ö propozycji na temat tego, jak wykorzysta─ç czat w narz─Ödziach do uczenia online, aby uatrakcyjni─ç zaj─Öcia. Jego n...
Czytaj wi─Öcej
Onine 3

My bedroom is my classroom!

Kuchnia, sypialnia, ┼éazienka. I tak w k├│┼éko od ostatnich 3 miesi─Öcy. St├│┼é zawalony notatkami i kubkami po kawie. I codziennie pytanie - jaki jest dzi┼Ť dzie┼ä ...
Czytaj wi─Öcej