Autoempatia
Ci z nas, którym bardzo zależy na pracy, którzy starają się być w niej bardzo profesjonalni, zawsze gotowi do współpracy z uczniem, zaangażowani — źle znoszą kryzysy. Chociaż są one przecież zupełnie normalne. Zanim więc zaczniesz się wewnętrznie krytykować za to, że mniej Ci się dzisiaj chce, że na myśl o kolejnej lekcji nie dostajesz przyjemnego strzału oksytocyny, a towarzyszy Ci raczej marazm, spróbuj wykrzesać z siebie odrobinę empatii dla samego siebie. Gorsze dni zdarzają się każdemu i każdy ma do nich prawo. Nie można być zaangażowanym na 100% przez cały rok. Nie oznacza to jednak, że nie warto poszukać przyczyn takiego stanu rzeczy i metod radzenia sobie w takiej sytuacji.
Co zrobić, gdy masz gorszy dzień?
1. Nic na siłę
Przede wszystkim nie staraj się wykrzesać z siebie 110% energii, kiedy czujesz, że Ci jej brakuje. Zrób tyle, ile rzeczywiście musisz w tym konkretnym dniu i nic więcej. Dodatkowe zadania możesz przesunąć na kolejny dzień.
2. Relaks
Bardzo często źródłem gorszego samopoczucia jest przebodźcowanie, o które w pracy nauczyciela nietrudno. Jeśli dopadł Cię kryzys, spróbuj skorzystać ze sprawdzonych i wypróbowanych sposobów na odpoczynek. Nie masz jeszcze swojej listy? Sprawdź nasze podpowiedzi: jak nauczyciele mogą sobie radzić ze stresem. Sposobów na uspokojenie skołatanych nerwów i odzyskanie pełnego komfortu psychicznego jest naprawdę wiele. Wypróbuj ćwiczenia oddechowe albo medytację. Równie dobrze może Ci pomóc bieganie albo praca w ogródku. Ważne, aby znaleźć to, co lubisz. Czynność, przy której wykonywaniu odzyskasz utraconą równowagę.
3. Zadbaj o emocje
Niejednokrotnie zachwiana równowaga emocjonalna to pochodna jakiejś stresującej sytuacji z uczniem lub rodzicem. Jeśli tak jest, nie lekceważ tego, co się wydarzyło i nie staraj się na siłę zapomnieć o tej konkretnej sytuacji. Zamiast tego, możesz sięgnąć po techniki doskonale Ci pewnie znane z NYC, czyli — Porozumienia bez Przemocy. Spróbuj się przyjrzeć sytuacji, która miała miejsce, na chłodno i z dystansem. Spójrz na potrzeby i emocje ucznia, ale także zwróć uwagę na swoje. Zastanów się, co rządziło reakcjami obu stron i co możesz zrobić, aby w przyszłości uniknąć podobnej sytuacji. Taka analiza nie tylko przyniesie korzyści na przyszłość, lecz także pozwoli naturalnie „zamknąć” konkretne wydarzenie i wrócić do równowagi.
4. Sięgnij po sprawdzone metody
Gorszy dzień, gorszym dniem, ale uczyć trzeba, prawda? Mimo że dopadł Cię mały kryzys, nie chcesz, aby twoi uczniowie to odczuli. Co zrobić, aby do tego nie doszło? W takim dniu najlepiej nie eksperymentować, a sięgnąć po sprawdzone i dobrze działające w danej grupie metody i ćwiczenia. Nie warto dodatkowo stresować się jeszcze tym, że jakieś zajęcia nie pójdą zgodnie z Twoją myślą. Ryzyko dobrze jest zminimalizować właśnie poprzez sięgnięcie do sprawdzonych sposobów, które masz opanowane najlepiej.
5. Poszukaj pomocy u innych
Nikt Cię tak nie zrozumie, jak drugi nauczyciel. Warto więc głośno mówić o swoim problemie, dzielić się gorszym samopoczuciem. Po pierwsze, informując innych, że dzisiaj masz trochę gorszy dzień, zmniejszasz nieco szanse, że ich zachowanie przyczyni się do pogorszenia zaistniałej sytuacji. Po drugie, komunikując jasno swój stan, możesz liczyć na to, że uzyskasz pomoc w postaci rozmowy. Podzielisz się źródłem problemu, poznasz inną perspektywę i sposoby radzenia sobie z problemem. Zrozumienie i empatia, które możesz w ten sposób otrzymać, często są nieocenione w powrocie do równowagi emocjonalnej, ponieważ dają poczucie bezpieczeństwa.
Unikaj czynników zwiększających poziom stresu
Gorsze dni mogą mieć przeróżną przyczynę. Czasem to kwestia odreagowania na sytuację, czasem pochodna naszego stanu zdrowia, w jeszcze innym wypadku coś, dlaczego trudno znaleźć racjonalne wytłumaczenie.
W pracy nauczyciela są jednak takie elementy, które niestety przyczyniają się do zachwiania równowagi emocjonalnej. Może to być na przykład hałas, który na nikogo na dłuższą metę nie wpływa dobrze. W pracy lektora możesz być na niego narażony praktycznie codziennie nawet przez kilka godzin. Czy można to zmienić?
Oczywiście, nie chcemy jednak całkowicie uciszyć dzieci, ale zapanować nad hałasem i nauczyć się nim zarządzać. Nie tylko rozprasza on samych uczniów, ale często rodzi frustrację nauczycieli, stres, dyskomfort, a dodatkowo przyczynia się do chorób górnych dróg oddechowych. Nad hałasem można jednak zapanować. Sprawdź nasze tricki na wyciszenie klasy, zminimalizuj hałas tam, gdzie może on przeszkadzać.
Przydatne linki: