Early Stage Universe

Balans emocjonalny – czyli co zrobić, gdy masz gorszy dzień

27.09.2022
Drink gbbdebb4b3 1920

Autoempatia

Ci z nas, którym bardzo zależy na pracy, którzy starają się być w niej bardzo profesjonalni, zawsze gotowi do współpracy z uczniem, zaangażowani — źle znoszą kryzysy. Chociaż są one przecież zupełnie normalne. Zanim więc zaczniesz się wewnętrznie krytykować za to, że mniej Ci się dzisiaj chce, że na myśl o kolejnej lekcji nie dostajesz przyjemnego strzału oksytocyny, a towarzyszy Ci raczej marazm, spróbuj wykrzesać z siebie odrobinę empatii dla samego siebie. Gorsze dni zdarzają się każdemu i każdy ma do nich prawo. Nie można być zaangażowanym na 100% przez cały rok. Nie oznacza to jednak, że nie warto poszukać przyczyn takiego stanu rzeczy i metod radzenia sobie w takiej sytuacji.

Co zrobić, gdy masz gorszy dzień?

1. Nic na siłę

Przede wszystkim nie staraj się wykrzesać z siebie 110% energii, kiedy czujesz, że Ci jej brakuje. Zrób tyle, ile rzeczywiście musisz w tym konkretnym dniu i nic więcej. Dodatkowe zadania możesz przesunąć na kolejny dzień.

2. Relaks

Bardzo często źródłem gorszego samopoczucia jest przebodźcowanie, o które w pracy nauczyciela nietrudno. Jeśli dopadł Cię kryzys, spróbuj skorzystać ze sprawdzonych i wypróbowanych sposobów na odpoczynek. Nie masz jeszcze swojej listy? Sprawdź nasze podpowiedzi: jak nauczyciele mogą sobie radzić ze stresem. Sposobów na uspokojenie skołatanych nerwów i odzyskanie pełnego komfortu psychicznego jest naprawdę wiele. Wypróbuj ćwiczenia oddechowe albo medytację. Równie dobrze może Ci pomóc bieganie albo praca w ogródku. Ważne, aby znaleźć to, co lubisz. Czynność, przy której wykonywaniu odzyskasz utraconą równowagę.

3. Zadbaj o emocje

Niejednokrotnie zachwiana równowaga emocjonalna to pochodna jakiejś stresującej sytuacji z uczniem lub rodzicem. Jeśli tak jest, nie lekceważ tego, co się wydarzyło i nie staraj się na siłę zapomnieć o tej konkretnej sytuacji. Zamiast tego, możesz sięgnąć po techniki doskonale Ci pewnie znane z NYC, czyli — Porozumienia bez Przemocy. Spróbuj się przyjrzeć sytuacji, która miała miejsce, na chłodno i z dystansem. Spójrz na potrzeby i emocje ucznia, ale także zwróć uwagę na swoje. Zastanów się, co rządziło reakcjami obu stron i co możesz zrobić, aby w przyszłości uniknąć podobnej sytuacji. Taka analiza nie tylko przyniesie korzyści na przyszłość, lecz także pozwoli naturalnie „zamknąć” konkretne wydarzenie i wrócić do równowagi.

4. Sięgnij po sprawdzone metody

Gorszy dzień, gorszym dniem, ale uczyć trzeba, prawda? Mimo że dopadł Cię mały kryzys, nie chcesz, aby twoi uczniowie to odczuli. Co zrobić, aby do tego nie doszło? W takim dniu najlepiej nie eksperymentować, a sięgnąć po sprawdzone i dobrze działające w danej grupie metody i ćwiczenia. Nie warto dodatkowo stresować się jeszcze tym, że jakieś zajęcia nie pójdą zgodnie z Twoją myślą. Ryzyko dobrze jest zminimalizować właśnie poprzez sięgnięcie do sprawdzonych sposobów, które masz opanowane najlepiej.

5. Poszukaj pomocy u innych

Nikt Cię tak nie zrozumie, jak drugi nauczyciel. Warto więc głośno mówić o swoim problemie, dzielić się gorszym samopoczuciem. Po pierwsze, informując innych, że dzisiaj masz trochę gorszy dzień, zmniejszasz nieco szanse, że ich zachowanie przyczyni się do pogorszenia zaistniałej sytuacji. Po drugie, komunikując jasno swój stan, możesz liczyć na to, że uzyskasz pomoc w postaci rozmowy. Podzielisz się źródłem problemu, poznasz inną perspektywę i sposoby radzenia sobie z problemem. Zrozumienie i empatia, które możesz w ten sposób otrzymać, często są nieocenione w powrocie do równowagi emocjonalnej, ponieważ dają poczucie bezpieczeństwa.

Unikaj czynników zwiększających poziom stresu

Gorsze dni mogą mieć przeróżną przyczynę. Czasem to kwestia odreagowania na sytuację, czasem pochodna naszego stanu zdrowia, w jeszcze innym wypadku coś, dlaczego trudno znaleźć racjonalne wytłumaczenie.

W pracy nauczyciela są jednak takie elementy, które niestety przyczyniają się do zachwiania równowagi emocjonalnej. Może to być na przykład hałas, który na nikogo na dłuższą metę nie wpływa dobrze. W pracy lektora możesz być na niego narażony praktycznie codziennie nawet przez kilka godzin. Czy można to zmienić?

Oczywiście, nie chcemy jednak całkowicie uciszyć dzieci, ale zapanować nad hałasem i nauczyć się nim zarządzać. Nie tylko rozprasza on samych uczniów, ale często rodzi frustrację nauczycieli, stres, dyskomfort, a dodatkowo przyczynia się do chorób górnych dróg oddechowych. Nad hałasem można jednak zapanować. Sprawdź nasze tricki na wyciszenie klasy, zminimalizuj hałas tam, gdzie może on przeszkadzać.

Przydatne linki:

👉Grupa na FB dla nauczycieli

👉Oferty pracy

👉Program Talent Booster




Komentarze

Czy w szkole jezykowej nauczyciele zadaja prace domowe

Czy w szkole językowej nauczyciele zadają prace domowe (i czy powinni)?

Czy zadawanie pracy domowej z języka angielskiego jest konieczne, niepotrzebne, a może szkodliwe? Z badań wynika jasno, że w przypadku języka obcego zadania ...
Czytaj więcej
Ksiazki dla nauczycieli angielskiego

Książki dla nauczycieli, które pozwolą rozwijać kompetencje zawodowe (i nie tylko)

Na pewno zdajesz sobie sprawę z tego, że jako nauczyciel(ka) musisz myśleć o nieustannym rozwoju i poszerzaniu swojej wiedzy. Wiele informacji znajdziesz w f...
Czytaj więcej
Wspolpraca lektorsko metodyczna a efektywnosc nauczania jezyka

Współpraca lektorsko-metodyczna a efektywność nauczania języka

Nauczanie angielskiego wymaga nie tylko ugruntowanej wiedzy językowej, ale również umiejętności przekazywania jej w angażujący i efektywny sposób. W tym proc...
Czytaj więcej
Zasada rosenshinea skuteczne nauczanie rusztowania w edukacji

Cegiełka po cegiełce, czyli nauczyciel murarzem. Zasada Rosenshine’a a skuteczne nauczanie

Pewnie zdziwcie się, kiedy Wam powiem, że budownictwo i edukacja mają sporo wspólnego! Nie chodzi mi o tak oczywiste porównania, jak tworzenie czegoś od pods...
Czytaj więcej