­čôÜ | Gard┼éo na ┼éawce rezerwowych - Early Stage Universe

Gardło na ławce rezerwowych

13.08.2019
Gardło na ławce rezerwowych 1

Zazwyczaj gra w pierwszym sk┼éadzie, ale kiedy ma gorszy dzie┼ä ÔÇô dostaje czerwon─ů kartk─Ö i trafia na ┼éawk─Ö rezerwowych! Tyle ┼╝e mecz toczy si─Ö dalej i trzeba znale┼║─ç dobry spos├│b, ┼╝eby go wygra─ç. Po cichu ;)

Z gard┼éem nie ma ┼╝art├│w! To Twoje narz─Ödzie pracy i je┼Ťli czujesz, ┼╝e nie jest w najlepszej kondycji, natychmiast w┼é─ůcz program oszcz─Ödno┼Ťciowy, przetestowany w szkolnych realiach. Skorzystaj ze skarbonki pomys┼é├│w, dzi─Öki kt├│rej uchronisz si─Ö przed ca┼ékowit─ů utrat─ů g┼éosu na zaj─Öciach. Jak? Realizuj─ůc gry i zabawy z pakietem opcji:

  • low-prep, czyli wymagaj─ůce jak najmniejszego przygotowania przed lekcj─ů;
  • low teacher-dependent, czyli nastawione na jak najmniejszy wk┼éad w┼éasny nauczyciela;
  • high student-engaging, czyli powoduj─ůce jak najwi─Öksze zaciekawienie i aktywne zaanga┼╝owanie uczni├│w;
  • learning valuable, czyli efektywnie wykorzystuj─ůce czas lekcji i przek┼éadaj─ůce si─Ö na konkretn─ů, wymiern─ů korzy┼Ť─ç edukacyjn─ů dla uczni├│w.

Je┼Ťli ju┼╝ dzisiaj chcesz si─Ö przygotowa─ç na ewentualn─ů niedyspozycj─Ö gard┼éa, kt├│ra potrafi zaskoczy─ç w najmniej oczekiwanym momencie, nie pozostawiaj─ůc Ci zbyt wiele czasu na zmian─Ö misternie przygotowanych plan├│w zaj─Ö─ç ÔÇô rozbij skarbonk─Ö z pomys┼éami. ┼Ümia┼éo! M┼éotek w d┼éo┼ä i do dzie┼éa!

PEEK-A-BOO

Jest to zabawa przeznaczona zarówno dla młodszych, jak i starszych grup. Wymaga minimalnego przygotowania ze strony nauczyciela.

MIEJ MNIE W REZERWIE: szablon, taki jak na rysunku. Przyda si─Ö do kopiowania w razie nag┼éej potrzeby. Zanim zainicjujesz gr─Ö, popro┼Ť uczni├│w o przeci─Öcie szablonu wzd┼éu┼╝ wykropkowanych linii (doje┼╝d┼╝aj─ůc jedynie do po┼éowy strony), a nast─Öpnie o zgi─Öcie kartki na p├│┼é (wzd┼éu┼╝ linii przerywanej). W ten spos├│b powstaje wie┼╝a z otwieranymi okienkami.

ZMOBILIZUJ DRU┼╗YN─ś: w zale┼╝no┼Ťci od zaproponowanego przez Ciebie modelu pracy ÔÇô ka┼╝dy ucze┼ä lub para otrzymuje powy┼╝szy szablon. Na zamkni─Ötych okienkach gracze zapisuj─ů zadania i wymieniaj─ů si─Ö szablonami. Nast─Öpnie realizuj─ů przydzielone im zadania, wpisuj─ůc odpowied┼║ w pustym miejscu.

Co uczniowie mog─ů umie┼Ťci─ç na okienkach?

  • Obrazki, kt├│re nale┼╝y nazwa─ç lub zatytu┼éowa─ç.
  • Wyrazy, z kt├│rymi trzeba u┼éo┼╝y─ç zdanie lub wymy┼Ťli─ç do nich rymy.
  • Przymiotniki, do kt├│rych nale┼╝y dopisa─ç antonimy.
  • Definicje, do kt├│rych trzeba dopasowa─ç odpowiednie s┼éowo.
  • Bezokoliczniki czasownik├│w, do kt├│rych nale┼╝y dopisa─ç formy czasu przesz┼éego, formy Past Participle lub u┼éo┼╝y─ç z nimi zdania w wybranym czasie.
  • Rzeczowniki, kt├│re trzeba uzupe┼éni─ç o w┼éa┼Ťciwy rodzajnik a b─ůd┼║ an.
  • Rzeczowniki w liczbie pojedynczej, kt├│re nale┼╝y zapisa─ç w liczbie mnogiej.

Im wi─Öcej poprawnie zape┼énionych okienek, tym szersze horyzontyÔÇŽ j─Özykowe ;)


TEN QUESTIONS

To znana i popularna gra towarzyska, tym razem w szkolnej ods┼éonie, oszcz─Ödzaj─ůcej gard┼éo nauczyciela.

MIEJ W REZERWIE: pomysły na kategorie.

ZMOBILIZUJ DRU┼╗YN─ś: zaproponuj uczniom prac─Ö w parach. Na tablicy zapisz r├│┼╝ne kategorie, np.: something made of wood, something that stinks, something you can make, something dangerous, something romantic, a job, a piece of furniture in a house/school, something in a pencil case. W ka┼╝dym teamie jedna osoba wymy┼Ťla s┼éowo pasuj─ůce do danej kategorii, druga pr├│buje je odgadn─ů─ç. W m┼éodszych grupach dzieci mog─ů bezpo┼Ťrednio zgadywa─ç s┼éowo kolegi/kole┼╝anki (np. A nurse? No. A doctor? No. A pilot? Yes!), natomiast na wy┼╝szych poziomach ÔÇô zadaj─ů sobie pe┼éne pytania zamkni─Öte.

Dzi─Öki tej zabawie uczniowie anga┼╝uj─ů si─Ö w minidialogi, a Ty ÔÇô ┼╝eby nie nadu┼╝ywa─ç g┼éosu ÔÇô zamieniasz si─Ö w s┼éuch.


SHAPES

To rozbudzaj─ůce wyobra┼║ni─Ö artystyczne zaj─Öcie, a zarazem doskona┼éy spos├│b na utrwalenie pisowni wybranych s┼é├│wek.

MIEJ W REZERWIE: szablony, takie jak na za┼é─ůczonych ilustracjach, z widocznym konturem jakiego┼Ť przedmiotu. Mo┼╝esz te┼╝ narysowa─ç je o┼é├│wkiem.

ZMOBILIZUJ DRU┼╗YN─ś: rozdaj uczniom szablony obrazk├│w i popro┼Ť o wype┼énienie ich w artystyczny spos├│b, u┼╝ywaj─ůc wyraz├│w z okre┼Ťlonego pola tematycznego lub z konkretnych stron z podr─Öcznika. Aby praca mia┼éa charakter projektowy, dzieci mog─ů wykorzysta─ç r├│┼╝nokolorowe kredki, flamastry, d┼éugopisy, o┼é├│wki, a nawet plastelin─Ö. Ich zadaniem jest dok┼éadne wype┼énienie ca┼éej wolnej przestrzeni obrazka ÔÇô aby nie zosta┼éo nigdzie puste miejsce, a powsta┼éy kola┼╝ przybra┼é kszta┼ét ukrytego przedmiotu. Je┼Ťli zamiast wydrukowanych szablon├│w narysujesz kontury o┼é├│wkiem, po ich starciu obrazek nadal powinien by─ç ┼éatwy do rozpoznania.

Tak kszta┼étujesz w uczniach zmys┼é artystyczny, a w sobie ÔÇô sztuk─Ö milczenia ;)


GAPPED TEXT

Jest to propozycja dla starszych grup, bieg┼éych w czytaniu i pisaniu po angielsku. Zapewnia uczniom du┼╝─ů doz─Ö autonomii, bez czynnego udzia┼éu nauczyciela.

MIEJ W REZERWIE: znany ju┼╝ uczniom tekst z podr─Öcznika, z kt├│rym warto jeszcze popracowa─ç ze wzgl─Ödu na jego potencja┼é j─Özykowy (bogate s┼éownictwo, kolokacje, du┼╝o przyk┼éad├│w ─çwiczonej w┼éa┼Ťnie struktury gramatycznej).

ZMOBILIZUJ DRU┼╗YN─ś: zle─ç uczniom samodzielne przepisanie tekstu na kartk─Ö (niezbyt d┼éugiego, aby si─Ö nie znudzili). W trakcie przepisywania dzieci usuwaj─ů 5/10/15 dowolnie wybranych s┼é├│w, zast─Öpuj─ůc je widoczn─ů luk─ů. Tak przygotowanym zadaniem wymieniaj─ů si─Ö mi─Ödzy sob─ů, po czym rekonstruuj─ů z pami─Öci brakuj─ůce wyrazy. Na tym etapie ksi─ů┼╝ki s─ů ju┼╝ zamkni─Öte. W innej wersji zabawy, nazywanej Twisted texts, zamiast uzupe┼éniania luk, uczniowie zast─Öpuj─ů wybrane s┼éowa innymi ÔÇô ┼Ťmiesznymi, absurdalnymi, niepasuj─ůcymi do kontekstu. W efekcie staj─ů si─Ö autorami w┼éasnego ─çwiczenia j─Özykowego.

Just take a lookÔÇŽ


WHATÔÇÖS THE QUESTION?

To kolejna zabawa przeznaczona dla starszych grup, nastawiona na doskonalenie umiej─Ötno┼Ťci pisania i m├│wienia w j─Özyku obcym.

MIEJ W REZERWIE: ponumerowane karteczki w ilo┼Ťci odpowiadaj─ůcej liczbie uczni├│w. Na ka┼╝dej zapisz jedno konwersacyjne pytanie z u┼╝yciem po┼╝─ůdanych struktur lub leksykonu, np.:

  • What would you do if you didnÔÇÖt have to go to school tomorrow?
  • Have you ever been to a party that turned out to be very boring?
  • Do you like taking risk?
  • What should you never do at the zoo?
  • What are you doing this evening?
  • WhatÔÇÖs the most horrible food you have ever eaten?

ZMOBILIZUJ DRU┼╗YN─ś: ustaw grup─Ö w kole i rozdaj ka┼╝demu po jednym pytaniu. Uczniowie zapisuj─ů na osobnej kartce tylko jego numer i odpowied┼║, bez samej tre┼Ťci pytania. Nast─Öpnie podaj─ů kartki dalej. Czynno┼Ť─ç powtarza si─Ö, a┼╝ uczestnicy zabawy odpowiedz─ů na wszystkie pytania. W tym momencie zbierz karteczki, popro┼Ť uczni├│w o dobranie si─Ö w pary i odtworzenie poszczeg├│lnych pyta┼ä na podstawie zapisanych odpowiedzi. Wsp├│lnie na forum sprawdzacie ich poprawno┼Ť─ç. Na koniec uczniowie (w parach) przeprowadzaj─ů ze sob─ů rozmow─Ö z u┼╝yciem wszystkich pyta┼ä.

To okazja, żeby oddać głos grupie.


WHATÔÇÖS MY PROBLEM?

Jest to gra mobilizuj─ůca do m├│wienia i budowania wypowiedzi w taki spos├│b, aby nie zdradzi─ç rozwi─ůzania.

MIEJ W REZERWIE: karteczki z opisem r├│┼╝nych problem├│w (np. your parents donÔÇÖt want to let you go on holidays with your friends, you need more pocket money because you want to buy a new PSP game, your mobile is old-fashioned and you canÔÇÖt take good photos with it), identyfikatory z klipsem.

ZMOBILIZUJ DRU┼╗YN─ś: przed przyst─ůpieniem do zabawy przypnij po jednej karteczce z problemem na plecach ka┼╝dego ucznia, u┼╝ywaj─ůc identyfikator├│w. Gracze kr─ů┼╝─ů po klasie, wys┼éuchuj─ů udzielanych im rad oraz sami udzielaj─ů cennych wskaz├│wek napotkanym osobom. Na podstawie przeprowadzonych rozm├│w pr├│buj─ů odgadn─ů─ç, jaki mieli problem.

Ta gra to ┼Ťwietne antidotum na Twoje problemy z gard┼éem.


GIVE ME SOMETHING OF YOURS

To spos├│b na kreatywn─ů, maksymalnie anga┼╝uj─ůc─ů uczni├│w aktywno┼Ť─ç, rozwijaj─ůc─ů umiej─Ötno┼Ť─ç pisania i m├│wienia w j─Özyku angielskim.

MIEJ W REZERWIE: kilka ┼Ťmiesznych gad┼╝et├│w przyniesionych z domu (skarpetk─Ö, zabawkow─ů sztuczn─ů szcz─Ök─Ö, szlafmyc─Ö itp.).

ZMOBILIZUJ DRU┼╗YN─ś: popro┼Ť uczni├│w o kilka fant├│w (ok. 5-7 sztuk), ale nie zdradzaj, po co s─ů Ci potrzebne. Im ┼Ťmieszniejsze i bardziej przypadkowe ÔÇô tym lepiej. Dorzu─ç swoj─ů skarpetk─Ö. Zapisz nazwy zgromadzonych przedmiot├│w na tablicy i po┼é├│┼╝ je w widocznym miejscu. Nast─Öpnie zaproponuj uczniom napisanie historii z wykorzystaniem nazw wszystkich fant├│w oraz przeczytanie ich w klasie.

Nie obawiaj si─Ö g┼éo┼Ťnych wybuch├│w ┼Ťmiechu, okoliczno┼Ťci b─Öd─ů wyj─ůtkowo sprzyjaj─ůce.


CRAZY DIALOGUES

Jest to zabawa oparta na pomys┼éowo┼Ťci i poczuciu humoru uczni├│w, kt├│re trzeba wykorzysta─ç w trakcie gry.

MIEJ W REZERWIE: list─Ö kategorii.


ZMOBILIZUJ DRU┼╗YN─ś: na Tw├│j sygna┼é uczniowie, bez wi─Ökszego zastanowienia, podaj─ů przyk┼éady s┼é├│w nale┼╝─ůcych do kategorii wcze┼Ťniej zapisanych przez Ciebie na tablicy (np.: a person ÔÇô Santa Claus, a thing ÔÇô pumpkin, how someone feels ÔÇô furious, a place ÔÇô a dark, dark wood). Dopisz ich propozycje do danej kategorii, po czym popro┼Ť grup─Ö o stworzenie dialogu mi─Ödzy w┼Ťciek┼éym Miko┼éajem i dyni─ů, kt├│ry toczy si─Ö w ciemnym lesie.

Im więcej brytyjskiego humoru, tym mniej strachu, który czasami chwyta za gardło. Strachu o edukacyjne postępy uczniów ;)


WHAT IFÔÇŽ

To gra z serii ÔÇ×Co by by┼éo, gdybyÔÇŽÔÇŁ. Pozwala uczniom u┼╝ywa─ç wyobra┼║ni bez ogranicze┼ä, jednocze┼Ťnie ograniczaj─ůc zu┼╝ycie Twojego gard┼éa.

MIEJ W REZERWIE: list─Ö intryguj─ůcych pyta┼ä.

ZMOBILIZUJ DRU┼╗YN─ś: zapisz na tablicy wybrane pytanie z konstrukcj─ů What would happen ifÔÇŽ

  • people didnÔÇÖt have to eat?
  • people stopped sleeping?
  • dinosaurs still lived on Earth?
  • children didnÔÇÖt have to go to school?

Zgodnie z Twoj─ů kr├│tk─ů instrukcj─ů uczniowie notuj─ů na kartkach jak najwi─Öksz─ů liczb─Ö konsekwencji danej sytuacji. Nast─Öpnie por├│wnuj─ů swoje pomys┼éy i skre┼Ťlaj─ů te, kt├│re si─Ö powtarzaj─ů. W ten spos├│b na kartkach pozostaj─ů najbardziej oryginalne odpowiedzi. W ramach pracy domowej, uczniowie mog─ů zilustrowa─ç fotografiami lub kr├│tkimi filmikami wybrane przez siebie, najciekawsze pomys┼éy, by zaprezentowa─ç je na kolejnych zaj─Öciach.

Je┼Ťli nadal zastanawiasz si─Ö, co by by┼éo, gdyby Twoje gard┼éo nagle dozna┼éo kontuzji, wr├│─ç do kt├│rejkolwiek propozycji zabawy, zrealizuj j─ů w klasie, a odetchniesz z ulg─ů, jak po wa┼╝nym meczu, kt├│ry uda┼éo si─Ö wygra─ç.

Weby posty na fb

To write or not to write... czyli o pisaniu w online!

Jak i czy w og├│le uczy─ç pisania na lekcjach online? Czy jest zupe┼énie inne od uczenia ÔÇ×analogowegoÔÇŁ? Przeczytajcie ten artyku┼é, aby rozstrzygn─ů─ç t─Ö kwesti─Ö....
Czytaj wi─Öcej
Post2

Google doodle i inne przyjemno┼Ťci ÔÇô o narz─Ödziach google w uczeniu online

W tym artykule opisz─Ö Wam kilka pomys┼é├│w na to, jak korzysta─ç z mo┼╝liwo┼Ťci naszej starej znajomej ÔÇô google. Tym razem jednak nie o samym google doodle ÔÇô o ty...
Czytaj wi─Öcej
Weby posty na fb 1

CZAT MAT! Czyli jak wykorzysta─ç czat w e-uczeniu

W dzisiejszym artykule przedstawiam Wam par─Ö propozycji na temat tego, jak wykorzysta─ç czat w narz─Ödziach do uczenia online, aby uatrakcyjni─ç zaj─Öcia. Jego n...
Czytaj wi─Öcej
Onine 3

My bedroom is my classroom!

Kuchnia, sypialnia, ┼éazienka. I tak w k├│┼éko od ostatnich 3 miesi─Öcy. St├│┼é zawalony notatkami i kubkami po kawie. I codziennie pytanie - jaki jest dzi┼Ť dzie┼ä ...
Czytaj wi─Öcej