Gardło na ławce rezerwowych

13.08.2019

Zazwyczaj gra w pierwszym składzie, ale kiedy ma gorszy dzień – dostaje czerwoną kartkę i trafia na ławkę rezerwowych! Tyle że mecz toczy się dalej i trzeba znaleźć dobry sposób, żeby go wygrać. Po cichu ;)

Czytaj więcej

Gramatyczny szach mat

30.07.2019

Lubisz wygrywać? Gramatyka to mocny zawodnik, nie ulegnie bez walki! Jeżeli chcesz działać taktycznie, wciągnij ją do gry i nie wypuszczaj z klasy, dopóki nie rozbudzi językowej wyobraźni Twoich uczniów. Niech zaprezentuje się jako ciekawa i zrozumiała, skłonna do frajdy. Taki ruch to gramatyczny szach mat!

Czytaj więcej

Feedback z innej beczki

16.07.2019

Wyobraź sobie, że istnieje Biuro Informacji Zwrotnej. Dzwonisz, a ciepły głos w słuchawce mówi: „Zostaw wiadomość. Niezwłocznie przekażemy ją adresatowi”. Niestety, w zawodowej rzeczywistości nie ma takiego numeru, a udzielanie feedbacku na lekcji to Twoje zadanie. Jak budować komunikat, żeby dawał do myślenia, a nie zamykał i zniechęcał?

Czytaj więcej

Kooperacja w akcji

26.06.2019

„Pół na pół” czy „telefon do metodyka”? Co robisz, kiedy w trakcie zabaw językowych zacięta rywalizacja bierze górę nad współpracą? Zamiast korzystać z koła ratunkowego, wprowadź do gry nową zawodniczkę. Ma mnóstwo zalet i potrafi błyskawicznie odnaleźć się w grupie. To kooperacja.

Czytaj więcej

Recenzja książki „Jak się uczyć” Benedict Carey

15.01.2019

W dzisiejszym wpisie chciałabym napisać kilka słów o książce popularnonaukowej dotyczącej tego, jak się uczymy, zapamiętujemy, jakie warunki powinny być spełnione, aby to zaszło oraz czego unikać, jeśli chcemy się rzeczywiście nauczyć wybranego materiału. Dla mnie największą zaletą tej książki jest to, że obala różne popularne mity dotyczące procesu uczenia się, na przykład to, że najlepiej powtarzać materiał w ten sam sposób czy w tym samym (najlepiej cichym) miejscu albo to, że nie powinno się prokrastynować nauki.

Czytaj więcej

Picture books na lekcjach angielskiego

12.12.2018

Korzystanie z książeczek obrazkowych (picture books) na lekcjach angielskiego to doskonała okazja do przedstawienia struktur gramatycznych i słownictwa w kontekście. Storytelling to czytanie / opowiadanie bajek, historii czy wierszyków w angażujący dla uczniów sposób. W trakcie tej aktywności mają oni okazję odpowiedzieć na pytania dotyczące tekstu, pokazać część historii gestami i powtarzać słowa. Książeczki można odpowiednio dobrać do poziomu językowe i zainteresowań uczniów. Dodatkowo, poprzez zadawane pytania ćwiczymy umiejętność rozumienia tekstu.

Czytaj więcej

Recenzja książki "Kompetencje coachingowe nauczycieli"

20.11.2018

Być może części z Was „coaching” nie kojarzy się najlepiej, natomiast część z Was mogła już mieć z nim styczność od strony psychologicznej. Do lektury tej książki należy podejść bez szczególnego nadawania znaczeniu tego słowa. Chodzi przede wszystkim o to, że nauczyciel poza wiedzą i dydaktyką czy pedagogiką powinien mieć też „kompetencje miękkie” (szczególnie w kwestii motywowania do rozwoju i zdobywania wiedzy), o których ta pozycja traktuje w sposób bardzo ciekawy i przystępny.

Czytaj więcej

Stwórz własną grę łatwo i szybko - kompilacja narzędzi

30.10.2018

Chcesz zwiększyć motywację Twoich uczniów na zajęciach angielskiego? Warto wtedy sięgnąć po dodatkowe gry i zabawy, aby urozmaicić lekcje. Przygotowywanie takich aktywności bywa czasochłonne, ale na szczęście internet oferuje różne narzędzia ułatwiające to zadanie.

We wpisie kompilacja moich ulubionych stron do tworzenia analogowych gier na zajęcia angielskiego.

Czytaj więcej

Recenzja „Dodaj mi skrzydeł! Jak rozwijać u dzieci motywację wewnętrzną?”

26.09.2018

Śpieszę z podzieleniem się z Wami najlepszą książką, jaką przeczytałam w ciągu ostatnich miesięcy! Jest ona nie tylko pełna informacji dla rodziców i nauczycieli, ale też dotyczy jednej z moich największych pasji – relacji. Oparta jest na najnowszych badaniach i trendach w psychologii i pedagogice, co czyni ją dużo ciekawszą i bardziej wiarygodną niż zwykłe poradniki z tej dziedziny. Czytanie jej było dla mnie potwierdzeniem tego, co już wiem, ale również kopalnią nowej wiedzy, inspiracji i praktycznych ćwiczeń.

Czytaj więcej

Back to School relacyjnie

6.09.2018

Relacje zaczynamy budować już od pierwszego spotkania. Dobrze jest dać uczniom okazję do powiedzenia czegoś o sobie i do wstępnego poznania swoich nowych kolegów z grupy i nauczyciela. Poniżej przykłady gier i aktywności integracyjnych, które mogą w tym pomóc.

Czytaj więcej

Teatralny samouczek

22.08.2018

Teatr bawi, wzrusza, wzbudza zachwyt, ale też uczy i rozwija. To jedna z naszych wyjątkowych supermocy, dzięki której nauka języka i praca z dziećmi nabierają zupełnie nowego wymiaru.

Czytaj więcej

Koło ratunkowe na lekcji językowej

8.08.2018

Chcesz, żeby każda lekcja języka angielskiego była ciekawa i wartościowa. Starasz się, angażujesz. Z wyprzedzeniem przygotowujesz niezbędne materiały. Trzymasz się ustalonego planu działania. Punkt po punkcie. A jednak zdarza się, że coś idzie nie tak!

Czytaj więcej

Jak rozegrać lekcję po mistrzowsku?

1.08.2018

Alarm trzeciego stopnia! Poziom skupienia wśród uczniów osiągnął krytyczne minimum, a Tobie wyczerpał się limit cierpliwości. Co robisz? Ogłaszasz natychmiastową ewakuację albo… sięgasz po gry. To najlepszy sposób na rozbudzenie pozytywnych emocji i ekspresową mobilizację wyobraźni. Poznaj 10 prostych przepisów na uatrakcyjnienie zajęć. Są łatwe w przygotowaniu, a działają na zmysły jak najlepsza mistrzowska potrawa. Spróbujesz?

Czytaj więcej

Na tropie gramatyki

11.07.2018

Nie ma dobrych notowań, bo uchodzi za trudną we współpracy i wymagającą uwagi. Gramatyka. Wywołana do tablicy popisuje się doskonałą znajomością językowych reguł. Jest bezbłędna, ale bywa usypiająca. Za to jeśli pozwolić jej na odrobinę swobody, opowiada fascynujące historie o kosmosie, piłce nożnej, zwierzętach, trzymając się swoich zasad. Jak ją poznać od najlepszej strony?

Czytaj więcej

Work-life balance w pracy metodyka

5.07.2018

Na dzisiejszej liście rzeczy TO DO możesz wykreślić wszystkie pozycje. Śmiało, nie pożałujesz! Zastąp je jednym słowem: inwentaryzacja. Zrób małe podsumowanie: tego, co z siebie dajesz i co otrzymujesz, zasobów i celów, sukcesów i porażek. Widzisz jakieś dysproporcje? Wyślij je na trening work-life balance.

Czytaj więcej

Krótka historia o supermocach

27.06.2018

Dzieci. Bywają rozkojarzone, głośne i szczere do bólu. Wiercą się, niecierpliwią, zadają setki pytań nie na temat. Lubią się spierać. Ale nikt nie robi takich postępów w nauce języków obcych jak one. W trakcie zajęć czasami trudno nad nimi zapanować, dlatego oferujemy Ci 10 supermocy. Korzystaj z nich bez limitu!

Czytaj więcej

Mindfulness w pracy nauczyciela

20.06.2018

Mindfulness może, ale nie musi być medytacją. Ja rozumiem to jako skierowanie się na swoje uczucia i myśli w czasie lekcji oraz zauważenie, co dzieje się z uczniami w danej sytuacji, zamiast wchodzenia w automatyczne reakcje. Im częściej to ćwiczymy, tym łatwiej nam zrobić ‘stop-klatkę’ i zrozumieć, co tak naprawdę się dzieje (a nie, co nam się wydaje, że się dzieje) i jaki (jeśli jakikolwiek) mamy na to wpływ. 

Czytaj więcej

Lektorska Śniadaniówka

21.03.2018

Wywiad z Małgorzatą Jackowską, dietetyczką i autorką artykułów na temat żywienia.

Co zabierasz na śniadanie do pracy? Drożdżówkę? Jabłko? Jogurt? Dowiedz się jak szybko i zdrowo spakować lektorską śniadaniówkę.

Czytaj więcej