Early Stage Universe

Google doodle i inne przyjemności – o narzędziach google w uczeniu online

17.06.2020
Post2

W tym artykule opiszę Wam kilka pomysłów na to, jak korzystać z możliwości naszej starej znajomej – google. Tym razem jednak nie o samym google doodle – o tym możecie przeczytać w innym artykule TUTAJ. Dzisiaj będzie o tym, jak wykorzystać google docs do powtarzania słownictwa i struktur. Pamiętajcie, że korzystanie z dokumentów google wymaga ‘przeklikiwania’ do innego okna – w związku z tym jest to alternatywa dla uczniów starszych, biegłych w umiejętnościach komputerowych.

1. Uczymy się uczyć słów

    Stworzenie przez siebie zestawu słownictwa, na przykład przy okazji słownictwa, jest nie tylko angażujące, ale również niezwykle efektywne z punktu widzenia pamięci. Czasami załatwiamy za uczniów sporo, aby oszczędzić czas, tymczasem możemy włączyć ich w szybkie tworzenie swoich zestawów przy okazji ucząc tego, jak organizować wiedzę. Jak? Na przykład tworząc własne zestawy skojarzeń.

    1. Współdzielimy z uczniami tabelkę, gdzie uczniowie najpierw wpisują słowa, które powtarzamy (to możemy im przygotować wcześniej).
    2. Następnie prosimy o wpisanie trzech skojarzeń do każdego słowa.
    3. Teraz zabawy z zestawem:
    • wykasowujesz hasła i prosisz o wpisanie ich ponownie
    • wykasowujesz niektóre skojarzenia i prosisz o wpisanie ich
    • wykorzystujesz listę jako materiał do gry taboo (jak zagrać w tę grę: https://www.youtube.com/watch?v=IRKUBcp68Yk)

    Możemy też poprosić o stworzenie zestawu, w którym poszczególne osoby dostają role – np. jedna wypełnia definicje danego zestawu słów, a druga przykładowe zdania. Ze zdań można potem skorzystać w grze z piszczałką. Polega ona na tym, że czytasz zdanie z wykasowanym słowem, naciskając piszczącą zabawkę w miejscu, gdzie tego słowa nie ma, uczniowie muszą podać brakujące słowo, np. zapisując je na czacie.

    2. Nie taka straszna gra-google-matyka

      Podobnie możemy wykorzystać google docs do utrwalania znajomości struktur – kolaboracyjne wypełnianie odpowiednich form gramatycznych czy całych ćwiczeń w docsach jest dużo bardziej atrakcyjne i dynamiczne niż wykonywanie wszystkiego na forum. Poza dodaniem ciekawej formy, docsy mogą też spełniać funkcje edukacyjne np. tabelki z formami nieregularnymi możemy dowolnie kopiować, by każdej drużynie wykasować jakąś część form do wypełnienia. Każda drużyna może też dostać inny zestaw zadań w docsach - uzupełnianie, test jednokrotnego wyboru, poprawianie błędów czy innego rodzaju zadania – wypełnienie ich w grupie i dostarczenie nauczycielowi w określonym czasie może być ciekawym i motywującym zadaniem.

      Docs sprawdzają się też świetnie w ćwiczeniach typu error correction. Podziel się z uczniami listą niepoprawnych gramatycznie zdań, poproś o poprawianie błędów w komentarzach (naucz wcześniej uczniów, jak dodaje się komentarze).

      A jeśli chcesz zagrać np. w Betting game w formie online, nie widzę lepszej możliwości niż google docs – stwórz np. taki formularz z materiałem dostosowanym do swojej grupy w kopii dla każdego ucznia. Dodaj miejsce na wpisanie swojego imienia.

      Uczniowie wypełniają swoje formularze, następnie wyświetlasz odpowiedzi, a uczniowie zliczają sobie punkty samodzielnie.

      Jeszcze ciekawiej, jeśli pozwolisz im wymieniać się wypełnionymi formularzami, dając im dostęp do poprawnych odpowiedzi. Uczniowie sprawdzają odpowiedzi i wpisują punkty. Kto wygrał? Czy ryzyko się opłacało? :)

      Mam nadzieję, że google pomysły na e-lekcje przypadły Wam do gustu i że zainspirują Was do tworzenia jeszcze ciekawszych aktywności!

      Powodzenia w świecie uczenia online!

      Beata Wysocka
      Komentarze

      Jak stworzyć własne pomoce dydaktyczne

      Metody i formy pracy z uczniami w różnym wieku. Jak dostosować nauczanie angielskiego?

      Zależnie od wieku, dzieci mogą preferować i lepiej przyjmować wiedzę proponowaną w innych formach. Dlatego wybór i dostosowywanie metod do grup wiekowych są ...
      Czytaj więcej
      Students education play cards with pictures in eng 2021 09 03 05 56 29 utc

      Jak stworzyć własne pomoce dydaktyczne i materiały edukacyjne do nauczania języka?

      Tworzenie własnych materiałów edukacyjnych jest niezwykle pomocne – nie tylko pozwala Ci przeprowadzać unikalne, ciekawe lekcje, ale również znacząco redukuj...
      Czytaj więcej
      Empty Name 303

      7 mitów o ADHD

      W tym artykule omówimy mity związane z ADHD i podpowiemy, jak pracować z uczniami i uczennicami z ADHD. Zrozumienie ADHD jest szalenie istotne, aby zapewnić ...
      Czytaj więcej
      Jakie umiejetnosci i cechy powinien miec nauczyciel jezyka angielskiego?

      Jakie umiejętności i cechy powinien mieć nauczyciel języka angielskiego?

      Nauczanie angielskiego to nie tylko zdolności językowe – sama wiedza nie wystarcza, trzeba również umieć ją przekazać, potrafić budować dobre relacje z uczni...
      Czytaj więcej