Early Stage Universe | Early Stage Universe

Google doodle i inne przyjemności – o narzędziach google w uczeniu online

17.06.2020
Post2

W tym artykule opiszę Wam kilka pomysłów na to, jak korzystać z możliwości naszej starej znajomej – google. Tym razem jednak nie o samym google doodle – o tym możecie przeczytać w innym artykule TUTAJ. Dzisiaj będzie o tym, jak wykorzystać google docs do powtarzania słownictwa i struktur. Pamiętajcie, że korzystanie z dokumentów google wymaga ‘przeklikiwania’ do innego okna – w związku z tym jest to alternatywa dla uczniów starszych, biegłych w umiejętnościach komputerowych.

1. Uczymy się uczyć słów

    Stworzenie przez siebie zestawu słownictwa, na przykład przy okazji słownictwa, jest nie tylko angażujące, ale również niezwykle efektywne z punktu widzenia pamięci. Czasami załatwiamy za uczniów sporo, aby oszczędzić czas, tymczasem możemy włączyć ich w szybkie tworzenie swoich zestawów przy okazji ucząc tego, jak organizować wiedzę. Jak? Na przykład tworząc własne zestawy skojarzeń.

    1. Współdzielimy z uczniami tabelkę, gdzie uczniowie najpierw wpisują słowa, które powtarzamy (to możemy im przygotować wcześniej).
    2. Następnie prosimy o wpisanie trzech skojarzeń do każdego słowa.
    3. Teraz zabawy z zestawem:
    • wykasowujesz hasła i prosisz o wpisanie ich ponownie
    • wykasowujesz niektóre skojarzenia i prosisz o wpisanie ich
    • wykorzystujesz listę jako materiał do gry taboo (jak zagrać w tę grę: https://www.youtube.com/watch?v=IRKUBcp68Yk)

    Możemy też poprosić o stworzenie zestawu, w którym poszczególne osoby dostają role – np. jedna wypełnia definicje danego zestawu słów, a druga przykładowe zdania. Ze zdań można potem skorzystać w grze z piszczałką. Polega ona na tym, że czytasz zdanie z wykasowanym słowem, naciskając piszczącą zabawkę w miejscu, gdzie tego słowa nie ma, uczniowie muszą podać brakujące słowo, np. zapisując je na czacie.

    2. Nie taka straszna gra-google-matyka

      Podobnie możemy wykorzystać google docs do utrwalania znajomości struktur – kolaboracyjne wypełnianie odpowiednich form gramatycznych czy całych ćwiczeń w docsach jest dużo bardziej atrakcyjne i dynamiczne niż wykonywanie wszystkiego na forum. Poza dodaniem ciekawej formy, docsy mogą też spełniać funkcje edukacyjne np. tabelki z formami nieregularnymi możemy dowolnie kopiować, by każdej drużynie wykasować jakąś część form do wypełnienia. Każda drużyna może też dostać inny zestaw zadań w docsach - uzupełnianie, test jednokrotnego wyboru, poprawianie błędów czy innego rodzaju zadania – wypełnienie ich w grupie i dostarczenie nauczycielowi w określonym czasie może być ciekawym i motywującym zadaniem.

      Docs sprawdzają się też świetnie w ćwiczeniach typu error correction. Podziel się z uczniami listą niepoprawnych gramatycznie zdań, poproś o poprawianie błędów w komentarzach (naucz wcześniej uczniów, jak dodaje się komentarze).

      A jeśli chcesz zagrać np. w Betting game w formie online, nie widzę lepszej możliwości niż google docs – stwórz np. taki formularz z materiałem dostosowanym do swojej grupy w kopii dla każdego ucznia. Dodaj miejsce na wpisanie swojego imienia.

      Uczniowie wypełniają swoje formularze, następnie wyświetlasz odpowiedzi, a uczniowie zliczają sobie punkty samodzielnie.

      Jeszcze ciekawiej, jeśli pozwolisz im wymieniać się wypełnionymi formularzami, dając im dostęp do poprawnych odpowiedzi. Uczniowie sprawdzają odpowiedzi i wpisują punkty. Kto wygrał? Czy ryzyko się opłacało? :)

      Mam nadzieję, że google pomysły na e-lekcje przypadły Wam do gustu i że zainspirują Was do tworzenia jeszcze ciekawszych aktywności!

      Powodzenia w świecie uczenia online!

      Beata Wysocka
      Autorytet nauczycieli

      Autorytet nauczyciela – jak go budować?

      „W każdej istocie tkwią zarodki dobrego, trzeba tylko umieć je odnaleźć. Obowiązkiem nauczyciela jest odszukać je i rozwinąć”. – Lucy Maud Montgomer...
      Czytaj więcej
      Podcast Jaką rolę pełni ruch w uczeniu języka angielskiego i co ma do tego Arystoteles

      [Podcast] Jaką rolę pełni ruch w uczeniu języka angielskiego i co ma do tego Arystoteles?

      MIT CZY PRAWDA? Czy to możliwe, aby ruch zmieniał strukturę naszego mózgu i wpływał pozytywnie na naszą pamięć? Czy spokojne siedzenie w ławce podczas zajęć ...
      Czytaj więcej
      Jak kalkulować ceny kursów

      Jak kalkulować ceny kursów? 5 najważniejszych zasad

      Odpowiednia kalkulacja ceny kursu w Twojej szkole językowej to kluczowa kwestia jeśli zależy Ci, żeby Twój biznes był źródłem satysfakcji finansowej. Jeśli d...
      Czytaj więcej
      Materiały dla nauczycieli języka angielskiego Motocross

      Materiały dla nauczycieli języka angielskiego – Motocross

      Anglisto, mamy dla Ciebie kolejny, darmowy materiał na lekcje angielskiego z nastoletnimi uczniami! Tym razem gość specjalny naszego nagrania opowie o swojej...
      Czytaj więcej