Early Stage Universe

Google doodle i inne przyjemności – o narzędziach google w uczeniu online

18.06.2020
Post2

W tym artykule opiszę Wam kilka pomysłów na to, jak korzystać z możliwości naszej starej znajomej – google. Tym razem jednak nie o samym google doodle – o tym możecie przeczytać w innym artykule TUTAJ. Dzisiaj będzie o tym, jak wykorzystać google docs do powtarzania słownictwa i struktur. Pamiętajcie, że korzystanie z dokumentów google wymaga ‘przeklikiwania’ do innego okna – w związku z tym jest to alternatywa dla uczniów starszych, biegłych w umiejętnościach komputerowych.

1. Uczymy się uczyć słów

    Stworzenie przez siebie zestawu słownictwa, na przykład przy okazji słownictwa, jest nie tylko angażujące, ale również niezwykle efektywne z punktu widzenia pamięci. Czasami załatwiamy za uczniów sporo, aby oszczędzić czas, tymczasem możemy włączyć ich w szybkie tworzenie swoich zestawów przy okazji ucząc tego, jak organizować wiedzę. Jak? Na przykład tworząc własne zestawy skojarzeń.

    1. Współdzielimy z uczniami tabelkę, gdzie uczniowie najpierw wpisują słowa, które powtarzamy (to możemy im przygotować wcześniej).
    2. Następnie prosimy o wpisanie trzech skojarzeń do każdego słowa.
    3. Teraz zabawy z zestawem:
    • wykasowujesz hasła i prosisz o wpisanie ich ponownie
    • wykasowujesz niektóre skojarzenia i prosisz o wpisanie ich
    • wykorzystujesz listę jako materiał do gry taboo (jak zagrać w tę grę: https://www.youtube.com/watch?v=IRKUBcp68Yk)

    Możemy też poprosić o stworzenie zestawu, w którym poszczególne osoby dostają role – np. jedna wypełnia definicje danego zestawu słów, a druga przykładowe zdania. Ze zdań można potem skorzystać w grze z piszczałką. Polega ona na tym, że czytasz zdanie z wykasowanym słowem, naciskając piszczącą zabawkę w miejscu, gdzie tego słowa nie ma, uczniowie muszą podać brakujące słowo, np. zapisując je na czacie.

    2. Nie taka straszna gra-google-matyka

      Podobnie możemy wykorzystać google docs do utrwalania znajomości struktur – kolaboracyjne wypełnianie odpowiednich form gramatycznych czy całych ćwiczeń w docsach jest dużo bardziej atrakcyjne i dynamiczne niż wykonywanie wszystkiego na forum. Poza dodaniem ciekawej formy, docsy mogą też spełniać funkcje edukacyjne np. tabelki z formami nieregularnymi możemy dowolnie kopiować, by każdej drużynie wykasować jakąś część form do wypełnienia. Każda drużyna może też dostać inny zestaw zadań w docsach - uzupełnianie, test jednokrotnego wyboru, poprawianie błędów czy innego rodzaju zadania – wypełnienie ich w grupie i dostarczenie nauczycielowi w określonym czasie może być ciekawym i motywującym zadaniem.

      Docs sprawdzają się też świetnie w ćwiczeniach typu error correction. Podziel się z uczniami listą niepoprawnych gramatycznie zdań, poproś o poprawianie błędów w komentarzach (naucz wcześniej uczniów, jak dodaje się komentarze).

      A jeśli chcesz zagrać np. w Betting game w formie online, nie widzę lepszej możliwości niż google docs – stwórz np. taki formularz z materiałem dostosowanym do swojej grupy w kopii dla każdego ucznia. Dodaj miejsce na wpisanie swojego imienia.

      Uczniowie wypełniają swoje formularze, następnie wyświetlasz odpowiedzi, a uczniowie zliczają sobie punkty samodzielnie.

      Jeszcze ciekawiej, jeśli pozwolisz im wymieniać się wypełnionymi formularzami, dając im dostęp do poprawnych odpowiedzi. Uczniowie sprawdzają odpowiedzi i wpisują punkty. Kto wygrał? Czy ryzyko się opłacało? :)

      Mam nadzieję, że google pomysły na e-lekcje przypadły Wam do gustu i że zainspirują Was do tworzenia jeszcze ciekawszych aktywności!

      Powodzenia w świecie uczenia online!

      Beata Wysocka
      Komentarze

      Praca nauczyciela w szkole jezykowej prywatnej panstwowej

      Prywatne, państwowe, językowe – w jakich szkołach lepiej uczyć?

      Jeśli chcesz pracować jako nauczyciel(ka) języka angielskiego, masz do wyboru pracę w szkole państwowej, prywatnej (chodzi o prywatne licea, szkoły i przedsz...
      Czytaj więcej
      Jak uczyc zeby nauczyc 5 sposobow

      Jak uczyć, żeby nauczyć? 5 teaching hacks, które robią różnicę

      Jak skutecznie uczyć – angielskiego i nie tylko? Na to pytanie odpowiada metodyczka Early Stage, Beata Wysocka, która od lat wspiera nauczycieli i testuje na...
      Czytaj więcej
      Edukacja wlaczajaca

      Edukacja włączająca – jak uczyć, żeby każdy uczeń czuł się częścią klasowej wspólnoty?

      Edukacja włączająca to podejście, które zakłada, że każde dziecko – niezależnie od stanu zdrowia, sprawności, pochodzenia czy wyznania – ma prawo do równych ...
      Czytaj więcej
      Nauczycielskie spa mindfulness uwaznosc medytacja praca emocjonalna

      Nauczycielskie spa dla ducha, czyli jak medytacja pomoże Ci zadbać o swój dobrostan

      Czym jest medytacja? Jak praktykować mindfulness? Czy uważność to ucieczka od rzeczywistości? Na temat sposobów na zadbanie o swój dobrostan pisze metodyczka...
      Czytaj więcej