­čôÜ | Early Stage Universe

Lubisz wygrywa─ç? Gramatyka to mocny zawodnik, nie ulegnie bez walki! Je┼╝eli chcesz dzia┼éa─ç taktycznie, wci─ůgnij j─ů do gry i nie wypuszczaj z klasy, dop├│ki nie rozbudzi j─Özykowej wyobra┼║ni Twoich uczni├│w. Niech zaprezentuje si─Ö jako ciekawa i zrozumia┼éa, sk┼éonna do frajdy. Taki ruch to gramatyczny szach mat!

Gry i zabawy na powa┼╝nych zaj─Öciach z gramatyki? Prawd─Ö m├│wi─ůcÔÇŽ maj─ů same plusy. Nie tylko buduj─ů dobr─ů atmosfer─Ö w grupie i wzmacniaj─ů relacje mi─Ödzy uczniami, ale s─ů te┼╝ praktycznym narz─Ödziem do nauki komunikacji, utrwalania materia┼éu, stymulowania zmys┼é├│w i pobudzania aktywno┼Ťci na lekcjach. Dzia┼éaj─ů jak antidotum na edukacyjne przesilenie (to ten moment, kiedy na twarzach uczni├│w widzisz zm─Öczenie, a z ich oczu wyczytujesz komunikat: ÔÇ×Uwaga! Gramatyczna blokada!ÔÇŁ). Je┼Ťli szukasz inspiracji, ┼╝eby rozrusza─ç grup─Ö i prze┼éama─ç chwilow─ů niech─Ö─ç do przyswajania wiedzy, si─Ögnij po jeden z przetestowanych scenariuszy gier. Poni┼╝ej siedem propozycji nie do odrzucenia ;)

ZAPAMI─śTAJ TO

PRZYGOTUJ: pomys┼é na przyk┼éadowe zdania, ┼Ťmieszny gad┼╝et.

DZIA┼üAJ: uczniowie siadaj─ů w kr─Ögu. Rozpoczynasz zabaw─Ö, podaj─ůc zdanie w wybranej przez siebie strukturze gramatycznej, np. On Monday I play tennis. Pierwszy ucze┼ä wymy┼Ťla dalsz─ů cz─Ö┼Ť─ç sekwencji, zmieniaj─ůc dzie┼ä tygodnia oraz czynno┼Ť─ç: On Monday I play tennis. On Tuesday I go swimming. Kolejni uczniowie powtarzaj─ů wszystkie wcze┼Ťniejsze zdania, dodaj─ůc w┼éasne wersje. Zabawa trwa tak d┼éugo, a┼╝ przytoczenie ca┼éej sekwencji staje si─Ö niemo┼╝liwe. 

KOMBINUJ: ta gra ma wiele wariant├│w. Mo┼╝esz dzi─Öki niej po─çwiczy─ç np. przyimki. Podajesz pierwsze modelowe zdanie: There is a teddy bear under the bed. Dzieci rzucaj─ů do siebie pi┼ék─ů lub maskotk─ů. Osoba, kt├│ra z┼éapie gad┼╝et, uk┼éada dalsz─ů cz─Ö┼Ť─ç opowie┼Ťci, zgodnie z zaproponowanym przez Ciebie wzorem: There is a teddy bear under the bed and a ball on the desk. Kolejny ucze┼ä dodaje: There is a teddy bear under the bed and a ball on the desk and a plane in the wardrobe etc. Na koniec zadajesz ca┼éej grupie pytania kontrolne typu: Where is the plane? Dzieci zapisuj─ů odpowiedzi na kartkach, a nast─Öpnie je por├│wnuj─ů. Dla urozmaicenia gry mog─ů narysowa─ç i opisa─ç wsp├│lnie wymy┼Ťlony pok├│j pe┼éen zabawek. Z pewno┼Ťci─ů znajdzie si─Ö w nim miejsce dla wielu zaprzyja┼║nionych angielskich przyimk├│w ;)

KOŁO HISTORII

PRZYGOTUJ: dowolny tekst z czasownikami, np. w Past Simple.

DZIA┼üAJ: na pocz─ůtku czytasz uczniom wybran─ů historyjk─Ö i tworzysz razem z nimi list─Ö wyst─Öpuj─ůcych w tek┼Ťcie czasownik├│w nieregularnych b─ůd┼║ regularnych w Past Simple (lub innym czasie, kt├│ry jest przedmiotem ─çwiczenia). Wyrazy zapisujesz na tablicy. Nast─Öpnie ustawiasz krzes┼éa w kr─Ögu oparciem do ┼Ťrodka, o jedno mniej ni┼╝ uczestnik├│w gry. Dzieci spaceruj─ů wok├│┼é nich, a Ty ponownie czytasz historyjk─Ö. Gdy w tek┼Ťcie pojawi si─Ö czasownik z listy, uczniowie natychmiast siadaj─ů na krzes┼éach. Gracz, dla kt├│rego zabraknie miejsca, przejmuje rol─Ö nauczyciela, czyli odczytuje kolejny fragment tekstu na g┼éos. Zabawa trwa do momentu, a┼╝ doko┼äczycie ca┼é─ů historyjk─Ö. Ale mimo the endu ÔÇô mo┼╝ecie si─Ö rozkr─Öca─ç, bo to dopiero pocz─ůtek d┼éugiej gramatycznej przygodyÔÇŽ

KOMBINUJ: masz ochot─Ö na ekstra porcj─Ö ┼Ťmiechu w trakcie rozgrywki? Popro┼Ť dzieci o przepisanie czasownik├│w z tablicy (albo z pami─Öci) na du┼╝e kartki i roz┼éo┼╝enie ich na krzes┼éach. Czytasz tekst (zmieniaj─ůc tempo), a uczniowie siadaj─ů na odpowiednim czasowniku dopiero, gdy go wym├│wisz. Uwaga! Na w┼éa┼Ťciwym krze┼Ťle mo┼╝e usi─ů┼Ť─ç tylko jedna osoba! Tak zafundujesz dzieciom mn├│stwo frajdy i przepychania, wi─Öc o nudzie nie ma mowy!

MISTRZ GESTYKULACJI

PRZYGOTUJ: karty do gry w dw├│ch r├│┼╝nych kategoriach (np. rzeczownik + przymiotnik lub czasownik + przys┼é├│wek) ÔÇô najlepiej przy pomocy uczni├│w, minutnik b─ůd┼║ aplikacj─Ö typu timer do odmierzania czasu.

DZIA┼üAJ: najpierw umieszczasz karty w dw├│ch oddzielnych pojemnikach. Ich ilo┼Ť─ç powinna by─ç wi─Öksza ni┼╝ liczba graczy. Dzielisz grup─Ö na dwie dru┼╝yny, po czym ka┼╝dy z zawodnik├│w losuje par─Ö wyraz├│w, kt├│r─ů nale┼╝y pokaza─ç. Uczniowie przedstawiaj─ů zagadkowe s┼éowa za pomoc─ů ruchu i gest├│w, a zadaniem ich koleg├│w i kole┼╝anek jest odgadni─Öcie has┼éa w ci─ůgu kilkudziesi─Öciu sekund (np. 20 sek.). Je┼Ťli w tym czasie dru┼╝ynie nie uda si─Ö rozszyfrowa─ç has┼éa, konkurenci maj─ů szans─Ö przej─ů─ç punkty, udzielaj─ůc w┼éa┼Ťciwej odpowiedzi, ale tylko w ci─ůgu 10 sekund. W razie niepowodzenia mistrzowie gestykulacji si─Ö nie przejmuj─ů! Jak nikt inny potrafi─ů robi─ç dobr─ů min─Ö do z┼éej gry ;) 


KOMBINUJ: je┼Ťli chcesz zintensyfikowa─ç ─çwiczenie, zr├│b je w parach. Przy czym pary nie musz─ů by─ç sta┼ée, mog─ů rotowa─ç albo dobiera─ç si─Ö losowo. Kiedy zauwa┼╝ysz, ┼╝e uczniowie zm─Öczyli si─Ö gestykulacj─ů, zamiast pokazywania zaproponuj im rysowanie zagadkowych s┼é├│w. Mog─ů bezg┼éo┼Ťnie wypowiada─ç wylosowane wyra┼╝enia i wzajemnie czyta─ç je sobie z ruchu ust.

GUZIK

PRZYGOTUJ: pytania w okre┼Ťlonej strukturze gramatycznej, guziki.

DZIA┼üAJ: na tablicy zapisujesz lub zawieszasz wcze┼Ťniej przygotowane pytania (o kilka wi─Öcej ni┼╝ zawodnik├│w). Ustawiasz uczni├│w w kr─Ögu ÔÇô jeden z nich przechodzi do ┼Ťrodka i obserwuje pozosta┼éych. Przekazujesz guzik dowolnemu graczowi z kr─Ögu, a nast─Öpnie odliczasz do 10 lub puszczasz nagranie. W tym czasie uczniowie sekretnie podaj─ů sobie guzik w taki spos├│b, by zmyli─ç obserwatora. Kiedy ko┼äczy si─Ö odliczanie lub milknie muzyka, obserwator pr├│buje zlokalizowa─ç przedmiot. Wybiera jedno z pyta┼ä zamieszczonych na tablicy i zadaje je wskazanemu przez siebie graczowi. Je┼Ťli wytypuje w┼éa┼Ťciw─ů osob─Ö, musi ona odpowiedzie─ç na pytanie zgodnie z prawd─ů, po czym nast─Öpuje zamiana r├│l. Je┼Ťli nie, zawodnik udziela jakiejkolwiek odpowiedzi, np. What did you do yesterday? I like fish for dinner. Gra trwa tak d┼éugo, a┼╝ uczniowie wykorzystaj─ů wszystkie pytania z tablicy. W ten spos├│b niepozorny guzik (nawet z p─Ötelk─ů) dostarczy ca┼éej grupie wielu niezapomnianych gramatycznych wra┼╝e┼ä.

KOMBINUJ: mo┼╝esz doda─ç grze troch─Ö kolor├│w. Przygotuj dwa albo trzy guziki. Czarny ÔÇô tu zawodnik odpowiada na pytanie zgodnie z prawd─ů, czerwony ÔÇô zawodnik zyskuje przywilej wydania zabawnej komendy wybranej osobie (np. Take off your sock!), zielony ÔÇô zawodnik musi opowiedzie─ç po angielsku jaki┼Ť kawa┼é. Im wi─Öcej ┼Ťmiechu, tym lepiej!

W KR─śGU

PRZYGOTUJ: zestawy zawieraj─ůce po 3 pytania w aktualnie ─çwiczonej strukturze gramatycznej lub pojedyncze pytania i odpowiedzi.

DZIA┼üAJ: ka┼╝dy z uczestnik├│w zabawy otrzymuje karteczk─Ö z 3 pytaniami, kt├│re pos┼éu┼╝─ů do kr├│tkiej konwersacji (np. What did you have for dinner yesterday? Did your mum make chicken for dinner last Saturday? Did you do your homework yesterday?). Uczniowie je zapami─Ötuj─ů, a nast─Öpnie siadaj─ů w kole i zamykaj─ů oczy. Po chwili w sekrecie nominujesz dw├│ch z nich, dotykaj─ůc ich w rami─Ö. Na has┼éo: ÔÇ×start!ÔÇŁ ÔÇô wskazane osoby wstaj─ů, wchodz─ů do kr─Ögu i przeprowadzaj─ů minidialog. Po kr├│tkiej konwersacji opuszczaj─ů kr─ůg przez bram─Ö, czyli miejsce, gdzie uprzednio siedzia┼é ich rozm├│wca. Jak najszybciej obiegaj─ů ca┼ée ko┼éo i zajmuj─ů pozycj─Ö swojego rywala. Ucze┼ä, kt├│ry wygrywa wy┼Ťcig, ma prawo nominowa─ç kolejnych dw├│ch zawodnik├│w, by pos┼éucha─ç ich dialogu.

KOMBINUJ: dajesz dzieciom do wylosowania po dwie karteczki. Na pierwszej jest pytanie, na drugiej odpowied┼║. Nie pasuj─ů one jednak do siebie. Uczniowie stoj─ů w kr─Ögu. Wybierasz spo┼Ťr├│d nich dwie osoby, kt├│re jak najszybciej musz─ů znale┼║─ç odpowied┼║ na swoje pytanie, szukaj─ůc jej u innych graczy. Ucze┼ä, kt├│remu si─Ö to uda, wraca na miejsce z poczuciem satysfakcji. Nast─Öpn─ů tur─Ö rozpoczynasz od rozdania nowych karteczek i wskazania kolejnej pary zawodnik├│w gotowych do zadawania pyta┼ä. Oczywi┼Ťcie zawsze trafnych :)

ZNIKAJ─äCE WYRAZY

PRZYGOTUJ: zdania ze s┼éownictwem i w strukturach zgodnych z realizowanym materia┼éem, np. czas Present Simple, dni tygodnia, czynno┼Ťci wykonywane rutynowo (She goes to the library on Monday), karteczki do zakrywania wyraz├│w.

DZIA┼üAJ: na Tw├│j sygna┼é uczniowie siadaj─ů w p├│┼ékolu. K┼éadziesz du┼╝─ů plansz─Ö ze zdaniem na ┼Ťrodku lub zapisujesz jego tre┼Ť─ç na tablicy tak, by wszyscy gracze je widzieli. Odczytujesz pierwsze s┼éowo i zach─Öcasz zawodnik├│w do odczytania kolejnych wyraz├│w, a┼╝ zapami─Ötaj─ů ca┼ée zdanie. Po kilkunastu sekundach zakrywasz jedno s┼éowo karteczk─ů. W kolejnej rundzie trzeba je b─Ödzie wyklaska─ç. Drugi zas┼éoni─Öty wyraz ÔÇô to dwa kla┼Ťni─Öcia etc. Je┼Ťli w trakcie powtarzania zdania kt├│rykolwiek ucze┼ä pomyli ilo┼Ť─ç kla┼Ťni─Ö─ç lub odczyta zakryte karteczk─ů s┼éowo, zabaw─Ö zaczynacie od nowa. Celem gry jest koncentracja i utrwalenie danej konstrukcji gramatycznej.

KOMBINUJ: mo┼╝esz obra─ç inn─ů taktyk─Ö ÔÇô zakrywasz jeden z wyraz├│w i prosisz uczni├│w o przeczytanie ca┼éego zdania, ┼é─ůcznie z brakuj─ůcym s┼éowem. W kolejnych etapach zas┼éaniasz 2, 3, 4, 5 wyraz├│w (czasem, dla u┼éatwienia, na kilka sekund ponownie pokazujesz je grupie). Celem gry jest przywo┼éanie ca┼éego zdania z pami─Öci. Uczniowie na wy┼╝szych poziomach zaawansowania z przyjemno┼Ťci─ů podejm─ů wyzwanie zapami─Ötania d┼éu┼╝szej historyjki (licz─ůcej 4-5 zda┼ä). Skutecznie, bez gramatycznej fatamorgany ;)

KREATYWNY WYŚCIG

PRZYGOTUJ: dwa zestawy kart, na kt├│rych zapisujesz identyczne has┼éa do powt├│rzenia oraz utrwalenia w trakcie gry (mog─ů to by─ç pojedyncze s┼éowa lub fragmenty zda┼ä zawieraj─ůce okre┼Ťlon─ů konstrukcj─Ö gramatyczn─ů, np. drugi okres warunkowy If I were aÔÇŽ I wouldÔÇŽ).

DZIA┼üAJ: na starcie dzielisz grup─Ö na dwie dru┼╝yny. Ka┼╝dy z uczni├│w otrzymuje jedn─ů kart─Ö z zestawu, tak─ů sam─ů jak ucze┼ä konkurencyjnej dru┼╝yny. W momencie, kiedy g┼éo┼Ťno odczytujesz has┼éo, zawodnicy z obu dru┼╝yn, kt├│rzy je posiadaj─ů, szybko zapisuj─ů swoje kreatywne zdanie z u┼╝yciem wyczytanego s┼éowa lub frazy, a nast─Öpnie podnosz─ů karty wysoko w g├│r─Ö. Pozostali cz┼éonkowie zespo┼éu czynnie pomagaj─ů. Tutaj liczy si─Ö wsp├│┼épraca! Rund─Ö wygrywa ta dru┼╝yna, kt├│ra w najkr├│tszym czasie napisze poprawne zdanie. Gra toczy si─Ö dop├│ty, dop├│ki wszystkie has┼éa z kart nie zostan─ů wykorzystane.

KOMBINUJ: lubisz misje specjalne? Oto jedna z nich! Zamiast podnosi─ç karteczki do g├│ry, uczniowie mog─ů je zgniata─ç i wrzuca─ç do pude┼éka lub koszyka. W tej wersji gry ka┼╝da dru┼╝yna dysponuje karteczkami w innym kolorze. Po napisaniu wszystkich zda┼ä ÔÇô og┼éaszasz walk─Ö na papierowe kule. Dru┼╝yny podnosz─ů kule przeciwnik├│w, czytaj─ů je na g┼éos i obstawiaj─ů gramatyczn─ů poprawno┼Ť─ç zapisanych na nich zda┼ä. Ka┼╝dy dobry typ to krok do zwyci─Östwa. I kto powiedzia┼é, ┼╝e z gramatyk─ů nie wygrasz? ;)

Marcin Majer - Metodyk Główny Early Stage
Easter best jpg

Easter Lesson ONLINE

Easter basket, Easter basket.EasterÔÇÖs on the way.Put some food in the basket.ItÔÇÖs Saturday today.Wielkanocna niespodzianka od E...
Czytaj wi─Öcej
Podcast Beti Magda

Podcast o tym, jak zapobiec hałasowi w klasie

W tym podca┼Ťcie Beata Wysocka i Magda Ada┼Ť rozmawiaj─ů o tym, jak zapobiec ha┼éasowi w klasie. Dowiecie si─Ö mi─Ödzy innymi: * dlaczego najlepszym z...
Czytaj wi─Öcej
Podcast Tonia 6

Biznesowy podcast o pracy na talentach

W drugim podca┼Ťcie game-changer├│w Tonia Bochi┼äska rozmawia z Jagod─ů Gandziarowsk─ů-Zio┼éeck─ů, o tym:czym jest idea talent├│w Gallupa, czyli test Cli...
Czytaj wi─Öcej
Dodaj podtytuł1

Rozmowy o szcz─Ö┼Ťciu - Martyna

"Chce nauczy─ç moje c├│rki tego, ┼╝e kobieta mo┼╝e robi─ç to, o czym marzy, ┼╝e nie ma jednego idealnego modelu post─Öpowania, kt├│ry jest w┼éa┼Ťciwy. Ja by┼éam sie...
Czytaj wi─Öcej