Early Stage Universe | Early Stage Universe

Halloween na lekcji języka angielskiego – pomysł na lekcję dla młodszych dzieci

14.10.2021
Halloween

Lekcje tematyczne to nie tylko doskonały sposób na zapoznanie dzieci z kulturą i tradycjami krajów anglojęzycznych. Zarówno młodsi, jak i ci nieco starsi uczniowie, zwykle bardzo chętnie angażują się w zajęcia tego typu. Jedną z naszych sprawdzonych jesiennych propozycji jest lekcja języka angielskiego w tematyce Halloween.

Planujemy Halloweenową lekcję języka angielskiego

Przygotowanie Halloweenowych zajęć warto rozpocząć kilka dni wcześniej. Doskonale jest zaangażować do tego również uczniów. Zadbajcie o wystrój sali. Poproś swoich uczniów o przygotowanie tematycznych dekoracji. Mogą to być własnoręcznie pomalowane kolorowanki, które zawiesicie na tablicach. Jeśli Twoi uczniowie znają już nazwy angielskich kolorów i cyferki, możesz także wykorzystać tę okazję do powtórki, rozdając ćwiczenia colour by numbers (dostępne m.in. tutaj - kolorowanie po numerach).

Dodatkową atrakcję mogą stanowić własnoręcznie wykonane maski Halloweenowe. W Internecie znajdziesz sporo wzorów, które można wydrukować i także rozdać dzieciom do pomalowania. Nie zapomnij również o dodatkowej masce dla siebie ;) Taka wyjątkowa, przebierana lekcja języka angielskiego bez wątpliwości zapadnie im w pamięć!

Aby ułatwić przygotowanie zajęć, przygotowaliśmy także Halloween Song, czyli gotowe do pobrania materiały do pracy podczas lekcji. Znajdziesz w nich nagranie Halloween Song wraz z arkuszami ćwiczeń. Oprócz tego, mamy kilka propozycji aktywności, które świetnie wpisują się w charakter tego jesiennego święta.

It’s Halloween! What monster am I?

Gdy już wprowadzisz dzieci do historii i tematyki Halloween, możesz zaproponować im wspólną zabawę, która pomoże przećwiczyć i utrwalić poznany zakres słownictwa. Jednocześnie proponowane ćwiczenie to okazja do treningu pracy w grupie, rozumienia ze słuchu oraz formułowania wypowiedzi ustnych. Dodatkowych emocji dostarczy z pewnością element współzawodnictwa, ponieważ tę zabawę najlepiej przeprowadzić w podziale na dwie grupy.

Przed zajęciami przygotuj około dziesięciu opisów postaci kojarzących się z Halloween. Za przykład takiego opisu niech posłuży nam wiedźma (a witch):

I fly on my magic broom and live in a hut in the forest. I like wearing black clothes and a pointed hat. My black cat is my best friend. What monster am I?

Każda z drużyn kolejno losuje kartki z opisami potworów. Pomóż im przeczytać opis, a w grupie dzieci czytających może to zrobić jedno z dzieci. Po wysłuchaniu treści zagadki dzieci mogą się naradzić i spróbować zgadnąć, która z kojarzących się z Halloween postaci ukrywa się za opisem. Za każdą poprawną odpowiedź drużyna otrzymuje punkt. Jeśli nie zdoła udzielić odpowiedzi – pytanie przechodzi jako dodatkowe na drużynę przeciwną. Naturalnie mistrzami tej Halloweenowej zabawy zostaje ta drużyna, której uda się zdobyć większą liczbę punktów.

Cukierek albo psikus!

Zwyczaj odwiedzania sąsiadów przez dzieci przebrane za różne straszne postaci staje się coraz bardziej popularny również wśród dzieci w Polsce. Choć podczas lekcji taka forma zabawy raczej się nie sprawdzi, to edukacyjna jej wersja może być okazją do wspaniałej rozrywki połączonej z utrwalaniem słownictwa. Przygotowanie do przeprowadzenia tej gry nie jest szczególnie pracochłonne, choć będzie wymagało nieco planowania… i pewnej ilości cukierków jako formy nagrody. Jeśli wolisz unikać słodyczy podczas zajęć, funkcję tę mogą pełnić na przykład kolorowe naklejki.

Przygotuj karty do gry z pytaniami i zadaniami. Ich wykonanie lub udzielenie prawidłowej odpowiedzi nagradzane będzie w wybrany przez Ciebie sposób. Przygotowaliśmy kilka propozycji, które ułatwią Ci sprawne opracowanie swojego zestawu. Oczywiście, w zależności od grupy warto dostosować poziom trudności do umiejętności uczniów.

Na kartach Trick umieść treści zadań takich jak:

  • Stand on one leg and count to twenty.

  • Jump like a frog.

  • Sing your favorite song.

  • Tell us a joke.

  • Say hello to every student in the class.

  • Show us how you swim.

  • Pretend to play the piano.

Na kartach Treat, natomiast, umieść pytania:

  • What is the capital of the United Kingdom?

  • Name at least three brown animals.

  • Name three odd/even numbers.

  • Do you know any animals that hatch from eggs? Name two.

  • Name two English-speaking countries.

  • How many fingers does an elephant have?

  • What foods do pandas eat?

Warto przygotować tyle kart i nagród ilu uczniów liczy grupa. Dzieci kolejno losują swoją kartę, po czym odczytują treść zadania. Jeśli wykonają je prawidłowo, otrzymują nagrodę (chociaż dobrze jest przewidzieć także nagrody pocieszenia, aby nikt nie poczuł się wykluczony).

Straszne historie na Halloween

Straszne opowieści i historie podszyte dreszczykiem są zwykle lubiane przez dzieci. Bajkowa forma oraz konfrontowanie dziecięcych strachów w bezpiecznym otoczeniu pozwalają im oswajać różne lęki. W Halloweenową atmosferę takie bajki o duchach i potworach wpisują się zatem całkiem dobrze. A gdyby tak taką straszną historię uczniowie mogli wymyślić sami? Wszystko czego będziesz potrzebować to krótkie frazy, które połączą wymyślane przez kolejne dzieci części opowieści w jedną spójną całość. Obudź kreatywność swoich uczniów i zaproś ich do wspólnego tworzenia halloweenowego opowiadania.

Będziesz potrzebować dwóch zestawów kartoników z nadrukowanymi początkami zdań. Jedną grupę stanowić będą potencjalne zdania rozpoczynające historię, takie jak: It was a foggy October night… Drugi zestaw stanowić będą zdania łączące jej kolejne części, np.: And suddenly they heard a loud noise… Uczniowie po kolei losują swoje fragmenty, odczytują treść, a następnie dodają dwa lub trzy zdania od siebie. Następnie głos zajmuje kolejne dziecko, aż każde będzie miało swój udział we współtworzeniu Waszej Halloweenowej strasznej opowieści. Happy Halloween!



Komentarze

Communication cards 2

Materiały dla nauczycieli języka angielskiego - B2 Communication Cards

W tym sezonie będziemy się z Wami cyklicznie dzielić kartami gramatyczno-komunikacyjnymi do użycia w klasie z nastoletnimi uczniami na poziomie ...
Czytaj więcej
porazka

Neurobiologia porażki, czyli co porażka robi z naszym mózgiem?

Nie bój się popełniać błędów! Uczymy się na porażkach! Krok wstecz, ale dwa kroki w przód. Pomimo szczerych chęci te rady niezbyt dobrze na mnie działają. A ...
Czytaj więcej
Jak rozwijac warsztat jezykowy

Jak rozwijać warsztat językowy?

Podczas wykonywania zawodu nauczyciela języka angielskiego stale pracujemy z pewnym, ograniczonym zestawem słów i zasad gramatycznych. Czy w takim wypadku is...
Czytaj więcej
Empty Name 261

Jak nauczyć dzieci, czym jest dobra porażka?

Jak myślicie, czemu porażka nie tylko może, ale wręcz powinna się wydarzać w życiu dziecka? Jak sprawić, aby dziecko dobrze sobie z nią radziło?...
Czytaj więcej