Early Stage Universe

Jak budować pewność siebie w roli nauczyciela?

14.06.2022
02 13

Podejmij wyzwanie

Wydaje Ci się, że na początku kariery dydaktycznej człowiek najbardziej się boi, a dopiero z czasem zaś buduje pewność siebie, która już nie mija? Jak mówi klasyk – nic bardziej mylnego. Nauczyciel nieustannie wystawiany jest na ocenę, także wewnętrzną, która może kruszyć pewność co do słuszności metod prowadzenia zajęć, sposobu prezentacji materiału, aktywizacji grupy, wybranych ćwiczeń, a przede wszystkim możliwości uzyskania zadowalających wszystkich efektów.

Pewność siebie tłumimy często sami, ale do spadku wewnętrznej siły przyczynia się także wiele czynników zewnętrznych, w tym trudniejsze rozmowy z rodzicami, uczniami, a także innymi nauczycielami. Jak zmienić kierunek, czerpać od innych siłę i rozwijać się jako nauczyciel? Oto kilka podpowiedzi.

Trudne rozmowy z rodzicami

Wielu nauczycieli przyznaje, że ich pewność siebie bardzo często zostaje wystawiona na próbę w przypadku krytyki ze strony rodzica. Specyfika kontaktu z opiekunami dziecka to temat na osobny artykuł, natomiast tutaj chcemy zasygnalizować kilka rzeczy. Przede wszystkim, nie musisz bać się rodzicielskiej krytyki lub z nią za wszelką cenę walczyć, możesz ją wykorzystać. Podziękuj za uwagi, zastanów się, o czym mówi rodzic i czy rzeczywiście nie warto jakiegoś elementu swojej pracy ponownie przemyśleć. Zamiast się bać, potraktuj rodziców jak partnerów w dbaniu o dobro dziecka!

Rodzice mogą Ci dać bezcenny feedback i warto z niego skorzystać. Możesz wyjść nawet krok do przodu i poprosić o niego: w formie ankiety, indywidualnych rozmów, listów elektronicznych. Taka prośba do rodziców zachęci do rozmowy z Tobą. Tej informacji zwrotnej nie należy się bać. Feedback oparty na wzajemnym szacunku i zrozumieniu, może w znaczącym stopniu pomóc stworzyć przestrzeń, w której uczniowie naprawdę będą się dobrze rozwijać.

Uczniowie – Twoja siła napędowa

Porozumienie, współpraca, energia wytwarzająca się na zajęciach, to prawdziwe paliwo do nauczycielskiego baku. Warto jednak uzmysłowić sobie, że nie zawsze będzie tak, że wszyscy uczniowie w klasie poczują nasz “flow”. Jeśli widzisz, że jakiś uczeń nie jest zaangażowany, nie pracuje tak, jakby mógł – podejdź, zapytaj, porozmawiaj. Nie bierz tego jednak od razu do siebie. Może się okazać, że nie Ty jesteś źródłem gorszego samopoczucia, ale zrozumienie problemu odciąży Cię od myśli: „źle uczę” „moi uczniowie się nudzą”, „nie umiem zachęcić do nauki”, pozwoli się skupić na tym, co umiesz robić najlepiej, czyli uczeniu. Takie rozmowy z uczniami dodadzą Ci pewności wynikającej z poczucia, że czasami zły humor ucznia i brak zaangażowania nie są spowodowane Twoją osobą.

Rozwój to droga do pewności

Zdarza się, że postrzegamy innych nauczycieli jako konkurencję. W końcu wiele z nas chce być tym najbardziej lubianym, popularnym, docenianym dydaktykiem. Szkoła jednak, czy to publiczna, czy prywatna, to wspólnota, a prawdziwa siła nauczania tkwi w grupie. Zamiast porównywać się z innymi nauczycielami warto czerpać z ich wiedzy, pomysłów, koncepcji. Można zaprosić starszego kolegę lub metodyka na swoje zajęcia i po nich podjąć dyskusję o tym, co było super, a co warto udoskonalić.

Dobrym pomysłem jest wizytacja zajęć innych nauczycieli, jeśli to tylko możliwe. Spojrzenie na analogiczne (tematycznie) lekcje prowadzone w innym stylu daje świeżość i nowe pomysły. To bezcenny impuls do rozwoju nauczyciela.

W swojej jednostce, jak i poza nią, można zorganizować grupy dyskusyjne wymieniające się poglądami i utwierdzać w przekonaniu, że Twoje pomysły na lekcje są dobre!

Ucz się od innych

Praca nauczyciela polega na przekazywaniu wiedzy, paradoksalnie jednak pewność siebie w tym zawodzie zależy od tego, jak wiele wiedzy pozyskuje od innych.

Bezcenne oparcie dają także różnego rodzaju kursy, szkolenia, warsztaty. Regularne wychodzenie z własnej strefy komfortu i otwieranie się na to, co nowe, to wartość, która z czasem daje wiarę we własne możliwości. Najpierw jest niepokój, strach, obawa przed nieznanym, a potem przychodzi wyjątkowa satysfakcja z podjęcia wyzwania i pozyskania nowych kompetencji. Więcej pomysłów na to, jak znaleźć, obudzić lub na nowo odkryć w sobie nauczycielską siłę znajdziesz w podcaście: https://universe.earlystage.pl/universe/rozmowy-o-edukacji-i-nie-tylko


Komentarze

Materialy na lekcje angielskiego wiosna b2

Spring Talk Pack – materiały na wiosenną lekcję angielskiego dla nastolatków (poziom B2)

Szukasz ciekawych pomysłów na lekcje angielskiego, które zachęcałyby uczniów do mówienia? Poniższe materiały na wiosenną lekcję angielskiego przygo...
Czytaj więcej
Korepetytor lektor angielskiego nauczyciel co wybrac

Nauczyciel szkolny, korepetytor czy lektor? Co lepiej wybrać?

Chcesz uczyć angielskiego, ale nadal się wahasz, którą drogę wybrać? Etat w szkole kusi stabilizacją, korepetycje – wolnością i niezależnością, praca lektora...
Czytaj więcej
Gry Z Kartami Okładka

Gry i zabawy z kartami obrazkowymi i wyrazowymi

W naszych postach z darmowymi materiałami dla nauczycieli i na grupie Teachers’ Universe na Facebooku pojawiają się różne pomysły na gry z kartami obrazkowym...
Czytaj więcej
Zabawy metody aktywizujace przyklady angielski

Przykłady zabaw i metod aktywizujących dla dzieci w szkole języka angielskiego

Ciekawe metody aktywizujące uczniów są kluczem do skutecznych lekcji angielskiego – co to do tego nie ma najmniejszych wątpliwości. Jakie są przykłady takich...
Czytaj więcej