Early Stage Universe

Jak budować pewność siebie w roli nauczyciela?

14.06.2022
02 13

Podejmij wyzwanie

Wydaje Ci się, że na początku kariery dydaktycznej człowiek najbardziej się boi, a dopiero z czasem zaś buduje pewność siebie, która już nie mija? Jak mówi klasyk – nic bardziej mylnego. Nauczyciel nieustannie wystawiany jest na ocenę, także wewnętrzną, która może kruszyć pewność co do słuszności metod prowadzenia zajęć, sposobu prezentacji materiału, aktywizacji grupy, wybranych ćwiczeń, a przede wszystkim możliwości uzyskania zadowalających wszystkich efektów.

Pewność siebie tłumimy często sami, ale do spadku wewnętrznej siły przyczynia się także wiele czynników zewnętrznych, w tym trudniejsze rozmowy z rodzicami, uczniami, a także innymi nauczycielami. Jak zmienić kierunek, czerpać od innych siłę i rozwijać się jako nauczyciel? Oto kilka podpowiedzi.

Trudne rozmowy z rodzicami

Wielu nauczycieli przyznaje, że ich pewność siebie bardzo często zostaje wystawiona na próbę w przypadku krytyki ze strony rodzica. Specyfika kontaktu z opiekunami dziecka to temat na osobny artykuł, natomiast tutaj chcemy zasygnalizować kilka rzeczy. Przede wszystkim, nie musisz bać się rodzicielskiej krytyki lub z nią za wszelką cenę walczyć, możesz ją wykorzystać. Podziękuj za uwagi, zastanów się, o czym mówi rodzic i czy rzeczywiście nie warto jakiegoś elementu swojej pracy ponownie przemyśleć. Zamiast się bać, potraktuj rodziców jak partnerów w dbaniu o dobro dziecka!

Rodzice mogą Ci dać bezcenny feedback i warto z niego skorzystać. Możesz wyjść nawet krok do przodu i poprosić o niego: w formie ankiety, indywidualnych rozmów, listów elektronicznych. Taka prośba do rodziców zachęci do rozmowy z Tobą. Tej informacji zwrotnej nie należy się bać. Feedback oparty na wzajemnym szacunku i zrozumieniu, może w znaczącym stopniu pomóc stworzyć przestrzeń, w której uczniowie naprawdę będą się dobrze rozwijać.

Uczniowie – Twoja siła napędowa

Porozumienie, współpraca, energia wytwarzająca się na zajęciach, to prawdziwe paliwo do nauczycielskiego baku. Warto jednak uzmysłowić sobie, że nie zawsze będzie tak, że wszyscy uczniowie w klasie poczują nasz “flow”. Jeśli widzisz, że jakiś uczeń nie jest zaangażowany, nie pracuje tak, jakby mógł – podejdź, zapytaj, porozmawiaj. Nie bierz tego jednak od razu do siebie. Może się okazać, że nie Ty jesteś źródłem gorszego samopoczucia, ale zrozumienie problemu odciąży Cię od myśli: „źle uczę” „moi uczniowie się nudzą”, „nie umiem zachęcić do nauki”, pozwoli się skupić na tym, co umiesz robić najlepiej, czyli uczeniu. Takie rozmowy z uczniami dodadzą Ci pewności wynikającej z poczucia, że czasami zły humor ucznia i brak zaangażowania nie są spowodowane Twoją osobą.

Rozwój to droga do pewności

Zdarza się, że postrzegamy innych nauczycieli jako konkurencję. W końcu wiele z nas chce być tym najbardziej lubianym, popularnym, docenianym dydaktykiem. Szkoła jednak, czy to publiczna, czy prywatna, to wspólnota, a prawdziwa siła nauczania tkwi w grupie. Zamiast porównywać się z innymi nauczycielami warto czerpać z ich wiedzy, pomysłów, koncepcji. Można zaprosić starszego kolegę lub metodyka na swoje zajęcia i po nich podjąć dyskusję o tym, co było super, a co warto udoskonalić.

Dobrym pomysłem jest wizytacja zajęć innych nauczycieli, jeśli to tylko możliwe. Spojrzenie na analogiczne (tematycznie) lekcje prowadzone w innym stylu daje świeżość i nowe pomysły. To bezcenny impuls do rozwoju nauczyciela.

W swojej jednostce, jak i poza nią, można zorganizować grupy dyskusyjne wymieniające się poglądami i utwierdzać w przekonaniu, że Twoje pomysły na lekcje są dobre!

Ucz się od innych

Praca nauczyciela polega na przekazywaniu wiedzy, paradoksalnie jednak pewność siebie w tym zawodzie zależy od tego, jak wiele wiedzy pozyskuje od innych.

Bezcenne oparcie dają także różnego rodzaju kursy, szkolenia, warsztaty. Regularne wychodzenie z własnej strefy komfortu i otwieranie się na to, co nowe, to wartość, która z czasem daje wiarę we własne możliwości. Najpierw jest niepokój, strach, obawa przed nieznanym, a potem przychodzi wyjątkowa satysfakcja z podjęcia wyzwania i pozyskania nowych kompetencji. Więcej pomysłów na to, jak znaleźć, obudzić lub na nowo odkryć w sobie nauczycielską siłę znajdziesz w podcaście: https://universe.earlystage.pl/universe/rozmowy-o-edukacji-i-nie-tylko


Komentarze

Korepetytor lektor angielskiego nauczyciel co wybrac

Nauczyciel szkolny, korepetytor czy lektor? Co lepiej wybrać?

Chcesz uczyć angielskiego, ale nadal się wahasz, którą drogę wybrać? Etat w szkole kusi stabilizacją, korepetycje – wolnością i niezależnością, praca lektora...
Czytaj więcej
Gry Z Kartami Okładka

Gry i zabawy z kartami obrazkowymi i wyrazowymi

W naszych postach z darmowymi materiałami dla nauczycieli i na grupie Teachers’ Universe na Facebooku pojawiają się różne pomysły na gry z kartami obrazkowym...
Czytaj więcej
Zabawy metody aktywizujace przyklady angielski

Przykłady zabaw i metod aktywizujących dla dzieci w szkole języka angielskiego

Ciekawe metody aktywizujące uczniów są kluczem do skutecznych lekcji angielskiego – co to do tego nie ma najmniejszych wątpliwości. Jakie są przykłady takich...
Czytaj więcej
Piosenka materialy do nauki angielskiego fiszki

Materiały dla nauczycieli języka angielskiego – Foggy day SONG

Chociaż wiosna trwa już w najlepsze, to pogoda nadal ma problem z wyjściem z zimowej atmosfery. Jednak my nie tracimy swojej energii i przybywamy d...
Czytaj więcej