Early Stage Universe

Jak budować pewność siebie w roli nauczyciela?

14.06.2022
02 13

Podejmij wyzwanie

Wydaje Ci się, że na początku kariery dydaktycznej człowiek najbardziej się boi, a dopiero z czasem zaś buduje pewność siebie, która już nie mija? Jak mówi klasyk – nic bardziej mylnego. Nauczyciel nieustannie wystawiany jest na ocenę, także wewnętrzną, która może kruszyć pewność co do słuszności metod prowadzenia zajęć, sposobu prezentacji materiału, aktywizacji grupy, wybranych ćwiczeń, a przede wszystkim możliwości uzyskania zadowalających wszystkich efektów.

Pewność siebie tłumimy często sami, ale do spadku wewnętrznej siły przyczynia się także wiele czynników zewnętrznych, w tym trudniejsze rozmowy z rodzicami, uczniami, a także innymi nauczycielami. Jak zmienić kierunek, czerpać od innych siłę i rozwijać się jako nauczyciel? Oto kilka podpowiedzi.

Trudne rozmowy z rodzicami

Wielu nauczycieli przyznaje, że ich pewność siebie bardzo często zostaje wystawiona na próbę w przypadku krytyki ze strony rodzica. Specyfika kontaktu z opiekunami dziecka to temat na osobny artykuł, natomiast tutaj chcemy zasygnalizować kilka rzeczy. Przede wszystkim, nie musisz bać się rodzicielskiej krytyki lub z nią za wszelką cenę walczyć, możesz ją wykorzystać. Podziękuj za uwagi, zastanów się, o czym mówi rodzic i czy rzeczywiście nie warto jakiegoś elementu swojej pracy ponownie przemyśleć. Zamiast się bać, potraktuj rodziców jak partnerów w dbaniu o dobro dziecka!

Rodzice mogą Ci dać bezcenny feedback i warto z niego skorzystać. Możesz wyjść nawet krok do przodu i poprosić o niego: w formie ankiety, indywidualnych rozmów, listów elektronicznych. Taka prośba do rodziców zachęci do rozmowy z Tobą. Tej informacji zwrotnej nie należy się bać. Feedback oparty na wzajemnym szacunku i zrozumieniu, może w znaczącym stopniu pomóc stworzyć przestrzeń, w której uczniowie naprawdę będą się dobrze rozwijać.

Uczniowie – Twoja siła napędowa

Porozumienie, współpraca, energia wytwarzająca się na zajęciach, to prawdziwe paliwo do nauczycielskiego baku. Warto jednak uzmysłowić sobie, że nie zawsze będzie tak, że wszyscy uczniowie w klasie poczują nasz “flow”. Jeśli widzisz, że jakiś uczeń nie jest zaangażowany, nie pracuje tak, jakby mógł – podejdź, zapytaj, porozmawiaj. Nie bierz tego jednak od razu do siebie. Może się okazać, że nie Ty jesteś źródłem gorszego samopoczucia, ale zrozumienie problemu odciąży Cię od myśli: „źle uczę” „moi uczniowie się nudzą”, „nie umiem zachęcić do nauki”, pozwoli się skupić na tym, co umiesz robić najlepiej, czyli uczeniu. Takie rozmowy z uczniami dodadzą Ci pewności wynikającej z poczucia, że czasami zły humor ucznia i brak zaangażowania nie są spowodowane Twoją osobą.

Rozwój to droga do pewności

Zdarza się, że postrzegamy innych nauczycieli jako konkurencję. W końcu wiele z nas chce być tym najbardziej lubianym, popularnym, docenianym dydaktykiem. Szkoła jednak, czy to publiczna, czy prywatna, to wspólnota, a prawdziwa siła nauczania tkwi w grupie. Zamiast porównywać się z innymi nauczycielami warto czerpać z ich wiedzy, pomysłów, koncepcji. Można zaprosić starszego kolegę lub metodyka na swoje zajęcia i po nich podjąć dyskusję o tym, co było super, a co warto udoskonalić.

Dobrym pomysłem jest wizytacja zajęć innych nauczycieli, jeśli to tylko możliwe. Spojrzenie na analogiczne (tematycznie) lekcje prowadzone w innym stylu daje świeżość i nowe pomysły. To bezcenny impuls do rozwoju nauczyciela.

W swojej jednostce, jak i poza nią, można zorganizować grupy dyskusyjne wymieniające się poglądami i utwierdzać w przekonaniu, że Twoje pomysły na lekcje są dobre!

Ucz się od innych

Praca nauczyciela polega na przekazywaniu wiedzy, paradoksalnie jednak pewność siebie w tym zawodzie zależy od tego, jak wiele wiedzy pozyskuje od innych.

Bezcenne oparcie dają także różnego rodzaju kursy, szkolenia, warsztaty. Regularne wychodzenie z własnej strefy komfortu i otwieranie się na to, co nowe, to wartość, która z czasem daje wiarę we własne możliwości. Najpierw jest niepokój, strach, obawa przed nieznanym, a potem przychodzi wyjątkowa satysfakcja z podjęcia wyzwania i pozyskania nowych kompetencji. Więcej pomysłów na to, jak znaleźć, obudzić lub na nowo odkryć w sobie nauczycielską siłę znajdziesz w podcaście: https://universe.earlystage.pl/universe/rozmowy-o-edukacji-i-nie-tylko


Komentarze

Pomysl na llekcje angielskiego sprzatanie kup po psie

Pomysł na lekcję angielskiego: Pick up your dog’s poop

Ekologia to idea bliska Twojemu sercu? Sprawdź pomysł na lekcję angielskiego poświęconą... sprzątaniu kup po swoim psie. Protipy od metodyczki głównej Early ...
Czytaj więcej
Co robic po lingwistyce jaka praca po studiach lingwistycznych

Co robić po lingwistyce?

Zastanawiasz się nad wyborem studiów i wahasz się pomiędzy filologią angielską a lingwistyką? Być może już studiujesz jeden z tych kierunków i nie wiesz, co ...
Czytaj więcej
DSC0440

Pomysły na lekcję angielskiego na Dzień Babci i Dziadka

Dzień Babci i Dziadka w wielu krajach obchodzony jest w różnym czasie. W Zjednoczonym Królestwie wyznaczono termin ruchomy – pierwszą niedzielę października....
Czytaj więcej