­čôÜ | Jak rozegra─ç lekcj─Ö po mistrzowsku? - Early Stage Universe

Jak rozegra─ç lekcj─Ö po mistrzowsku?

1.08.2018
Jak Rozegra─ç Lekcj─Ö Po Mistrzowsku 2

Alarm trzeciego stopnia! Poziom skupienia w┼Ťr├│d uczni├│w osi─ůgn─ů┼é krytyczne minimum, a Tobie wyczerpa┼é si─Ö limit cierpliwo┼Ťci. Co robisz? Og┼éaszasz natychmiastow─ů ewakuacj─Ö alboÔÇŽ si─Ögasz po gry. To najlepszy spos├│b na rozbudzenie pozytywnych emocji i ekspresow─ů mobilizacj─Ö wyobra┼║ni. Poznaj 10 prostych przepis├│w na uatrakcyjnienie zaj─Ö─ç. S─ů ┼éatwe w przygotowaniu, a dzia┼éaj─ů na zmys┼éy jak najlepsza mistrzowska potrawa. Spr├│bujesz?

1. KULA-CEBULA

SKŁADNIKI: kartki A4, dowolne przybory do pisania (długopisy, flamastry, ołówki).

WYKONANIE: na kartkach A4 dzieci zapisuj─ů po jednej aktywno┼Ťci, np. Visit my grandma, Go to the cinema, Watch TV. Po minucie zbierasz kartki i zwijasz je warstwami w kul─Ö-cebul─Ö. Uczniowie rzucaj─ů ni─ů do siebie, odpakowuj─ůc po jednej kartce i tworz─ůc na podstawie zapisanej aktywno┼Ťci zdanie w okre┼Ťlonym czasie, kt├│ry planujesz prze─çwiczy─ç. To dobry patent na powt├│rk─Ö lub utrwalenie materia┼éu. Ale uwaga! Czasami mo┼╝na pop┼éaka─ç si─Ö ze ┼Ťmiechu ;)

2. BITWA NA ŚNIEŻKI

SKŁADNIKI: kartki z nazwami kategorii, dowolne przybory do pisania (długopisy, flamastry, ołówki).

WYKONANIE: ka┼╝demu dziecku podajesz kartk─Ö z okre┼Ťlon─ů nazw─ů kategorii (np. Sports, Clothes, Food, Weather, Body). Ucze┼ä wpisuje pasuj─ůce do niej s┼éowo, nast─Öpnie zgniata kartk─Ö i rzuca w wybran─ů osob─Ö z klasy. Ta j─ů przechwytuje, po czym wpisuje kolejne s┼éowo w taki spos├│b, aby ┼╝aden wyraz si─Ö nie powtarza┼é. Im d┼éu┼╝sza lista, tym wi─Öksza satysfakcja z gry. A co wa┼╝ne, oberwanie ┼Ťnie┼╝k─ů nie powoduje ┼╝adnego uszczerbku na zdrowiu.

3. WIELKIE PORUSZENIE

SK┼üADNIKI: karty obrazkowe, magnesy, przybory do pisania na tablicy (markery sucho┼Ťcieralne, kreda).

WYKONANIE: dzielisz grup─Ö na dwie dru┼╝yny, po czym z ka┼╝dej wybierasz kapitana. Obaj kapitanowie staj─ů ty┼éem do tablicy, na kt├│rej umieszczasz kart─Ö obrazkow─ů lub zapisujesz jaki┼Ť wyraz. Reszta klasy stara si─Ö pokaza─ç swoim zawodnikom, co jest na obrazku lub poda─ç definicj─Ö zapisanego s┼éowa. Kapitan, kt├│ry jako pierwszy odgadnie has┼éo, zdobywa punkt dla dru┼╝yny i wyznacza swojego nast─Öpc─Ö. W ten spos├│b w gr─Ö zaanga┼╝owana jest ca┼éa grupa. Od st├│p po czubek wyobra┼║ni.


4. PIF-PAF

SKŁADNIKI: karty obrazkowe lub wyrazowe z wymieszanymi sylabami.

WYKONANIE: dwie osoby staj─ů plecami do siebie. Ka┼╝dej z nich wr─Öczasz kartk─Ö z wyrazem o przestawionych sylabach (np. TU RE MA, POR IM TANT). Uczniowie robi─ů trzy kroki w prz├│d, a na Twoje has┼éo PIF-PAF odwracaj─ů si─Ö, patrz─ů na kartk─Ö przeciwnika i pr├│buj─ů odgadn─ů─ç ukryte s┼éowo. Ten, kto zrobi to jako pierwszy ÔÇô wygrywa! W m┼éodszych grupach zamiast kart wyrazowych mo┼╝esz si─Ö pos┼éu┼╝y─ç kartami obrazkowymi. Brzmi niegro┼║nie, ale to wystrza┼éowa propozycja na jesienn─ů ospa┼éo┼Ť─ç ;)

5. WSPINACZKA

SK┼üADNIKI: karty obrazkowe, wyrazowe, magnesy, czyste kartki, dowolne przybory do pisania (d┼éugopisy, flamastry, o┼é├│wki), przybory do pisania na tablicy (markery sucho┼Ťcieralne, kreda).

WYKONANIE: dzielisz uczni├│w na trzy dru┼╝yny. Na tablicy rysujesz trzy g├│ry (tr├│jk─ůty), po kt├│rych trzeba si─Ö wspi─ů─ç. Zadajesz og├│lne pytanie dotycz─ůce karty lub wymy┼Ťlasz dowolne zadanie (Name three continents/natural habitats, Write your own definition of the word ÔÇô manager). Uczniowie w dru┼╝ynach zapisuj─ů odpowied┼║ na kartce, kt├│r─ů przynosz─ů do Ciebie. Je┼Ťli jest poprawna, przesuwaj─ů sw├│j magnes (np. narysowany plusik) w g├│r─Ö. Gr─Ö kontynuujesz do momentu, a┼╝ jedna z dru┼╝yn dotrze na szczyt.

6. IDŹ ZA GŁOSEM

SKŁADNIKI: pomysły na kategorie.

WYKONANIE: spo┼Ťr├│d uczni├│w wybierasz jedn─ů osob─Ö, kt├│ra staje ty┼éem do klasy. Podajesz dowoln─ů kategori─Ö wyraz├│w (np. Vegetables, Dishes, Vehicles, Irregular verbs, Idioms) dostosowan─ů do poziomu grupy. Nast─Öpnie wskazujesz ucznia, kt├│ry moduluj─ůc g┼éos, wypowiada pasuj─ůce do kategorii s┼éowo (a cauliflower, an eggplant, a cucumber) lub wyra┼╝enie (Over the moon, Pie in the sky, Spill the beans). Osoba stoj─ůca ty┼éem do klasy musi poda─ç jego znaczenie i wytypowa─ç ucznia, kt├│ry je wypowiedzia┼é. Oba celne strza┼éy to dwa punkty. P├│┼║niej nast─Öpuje zamiana r├│l, a zmys┼é s┼éuchu si─Ö wyostrza.

7. CO DWIE GŁOWY, TO NIE JEDNA

SKŁADNIKI: pomysły na zabawne role.

WYKONANIE: dwoje uczni├│w staje na ┼Ťrodku. Przydzielasz im zabawne role, np. You are the first man living in space. You are a postman chased by a pack of Dalmatians. Pozostali uczniowie zadaj─ů ┼Ťmieszne pytania w stylu: What do you see, when you look down?, a dwug┼éowy ekspert wsp├│lnie udziela odpowiedzi, naprzemiennie ÔÇô pierwsza osoba podaje s┼éowo, druga kolejne i w ten spos├│b tworz─ů ca┼é─ů wypowied┼║ (np. I see/a lot of/planets/all around). Jak u Monty Pythona ;)

8. DO BIEGU, GOTOWI, START!

SKŁADNIKI: karty obrazkowe.

WYKONANIE: na pod┼éodze uk┼éadasz karty obrazkowe tak, aby tworzy┼éy jedn─ů lini─Ö. Dzielisz uczni├│w na dwie grupy, kt├│re staj─ů naprzeciwko siebie, po przeciwleg┼éych stronach linii. Wypowiadasz s┼éowo, a pierwsze osoby z dru┼╝yn jak najszybciej podbiegaj─ů do w┼éa┼Ťciwego obrazka, po czym wracaj─ů na koniec kolejki. Ta zabawa przypomina sztafet─Ö z gwarantowanymi miejscami na podium.


9. KTO SIADA, TEN ODPOWIADA

SK┼üADNIKI: krzes┼éa, odtwarzacz CD, p┼éyta z muzyk─ů, zadania w formie kart obrazkowych, wyrazowych, polece┼ä lub zda┼ä z lukami do uzupe┼énienia.

WYKONANIE: ustawiasz krzes┼éa w kole. Po jednym dla ka┼╝dego ucznia. Na krzes┼éach k┼éadziesz ponumerowane kartki z zadaniami. W m┼éodszych grupach mog─ů to by─ç obrazki do nazwania lub proste polecenia do wykonania (Touch your nose, Clap your hands, Jump twice), w starszych grupach: wyrazy do zdefiniowania (a flag, cutlery, ketchup), trudniejsze polecenia lub zdania do uzupe┼énienia. Zapraszasz dzieci do gry, w┼é─ůczasz muzyk─Ö i stajesz do nich ty┼éem. Uczniowie chodz─ů wko┼éo, dop├│ki nie zatrzymasz muzyki. Wtedy siadaj─ů na najbli┼╝szym krze┼Ťle. Ty podajesz wybrany numer, za ka┼╝dym razem inny, a dziecko wykonuje kryj─ůce si─Ö pod nim zadanie. W tej zabawie nikt nie odpada, a Ty ┼Ťmia┼éo mo┼╝esz podpowiada─ç.

10. TAK CZY NIE

SKŁADNIKI: karty obrazkowe lub wyrazowe, kartki z napisem YES i NO lub TRUE i FALSE.

WYKONANIE: dzielisz uczni├│w na dwie dru┼╝yny, w ka┼╝dej wybieraj─ůc kapitana. W odleg┼éo┼Ťci kilku metr├│w ustawiasz krzes┼éa z napisami: na jednym TRUE (lub YES), na drugim FALSE (lub NO). Po chwili pokazujesz klasie dowoln─ů kart─Ö (obrazkow─ů, wyrazow─ů), zadajesz do niej pytanie lub wypowiadasz zdanie. Uczniowie naradzaj─ů si─Ö w swoich dru┼╝ynach, czy jest ono prawdziwe, czy fa┼észywe. Kapitanowie podbiegaj─ů do odpowiedniego krzes┼éa i siadaj─ů na nim, wskazuj─ůc w ten spos├│b odpowied┼║. Kto pierwszy, ten zdobywa punkt dla dru┼╝yny. Jeste┼Ť na TAK?

Potem macie ju┼╝ z g├│rki ;)

Powodzenia!

Agnieszka Gajewska - metodyk główny Early Stage
Weby posty na fb

To write or not to write... czyli o pisaniu w online!

Jak i czy w og├│le uczy─ç pisania na lekcjach online? Czy jest zupe┼énie inne od uczenia ÔÇ×analogowegoÔÇŁ? Przeczytajcie ten artyku┼é, aby rozstrzygn─ů─ç t─Ö kwesti─Ö....
Czytaj wi─Öcej
Post2

Google doodle i inne przyjemno┼Ťci ÔÇô o narz─Ödziach google w uczeniu online

W tym artykule opisz─Ö Wam kilka pomys┼é├│w na to, jak korzysta─ç z mo┼╝liwo┼Ťci naszej starej znajomej ÔÇô google. Tym razem jednak nie o samym google doodle ÔÇô o ty...
Czytaj wi─Öcej
Weby posty na fb 1

CZAT MAT! Czyli jak wykorzysta─ç czat w e-uczeniu

W dzisiejszym artykule przedstawiam Wam par─Ö propozycji na temat tego, jak wykorzysta─ç czat w narz─Ödziach do uczenia online, aby uatrakcyjni─ç zaj─Öcia. Jego n...
Czytaj wi─Öcej
Onine 3

My bedroom is my classroom!

Kuchnia, sypialnia, ┼éazienka. I tak w k├│┼éko od ostatnich 3 miesi─Öcy. St├│┼é zawalony notatkami i kubkami po kawie. I codziennie pytanie - jaki jest dzi┼Ť dzie┼ä ...
Czytaj wi─Öcej