­čôÜ | Early Stage Universe

Jak uzyska─ç efekt WOW w zdalnym nauczaniu?

13.05.2020
IMG 1569

Po przeczytaniu poprzedniego artyku┼éu prawdopodobnie ju┼╝ wiecie, ┼╝e pozyskiwanie uwagi uczni├│w w wieku szkolnym i przedszkolnym za ekranami nie jest ┼éatwe, ale za to przy pewnym wysi┼éku i wiedzy ÔÇô w pe┼éni osi─ůgalne. Co jeszcze mo┼╝emy robi─ç, aby zaanga┼╝owa─ç naszych uczni├│w w e-lekcje i uzyska─ç efekt WOW?

Cz─Östa zmiana tempa

W przypadku zaj─Ö─ç internetowych uczniowie potrzebuj─ů cz─Östszych zmian, bo ich poziom uwagi szybciej spada ÔÇô pami─Ötajmy wi─Öc o planowaniu kr├│tszych aktywno┼Ťci i ─çwicze┼ä i przeplataniu aktywno┼Ťci statycznych dynamicznymi.

Ruch

W online ci─Ö┼╝ej zadba─ç o ruch, wszelkie zespo┼éowe zabawy ruchowe pozbawione s─ů sensu.

W kt├│rych momentach i w jaki spos├│b mo┼╝emy go w┼é─ůcza─ç?

  • Ruchowe przerwy ÔÇô joga, gimnastyka czy taniec w czasie przerwy? Czemu nie! Je┼Ťli chcesz o tym poczyta─ç wi─Öcej, ┼Ťled┼║ uwa┼╝nie nasz─ů stron─Ö ÔÇô niebawem pojawi si─Ö na niej artyku┼é o brain breaks.
  • Powtarzanie s┼éownictwa z wykorzystaniem ruchu np. powtarzamy s┼éowa skacz─ůc jak pi┼éka, udaj─ůc ┼╝abk─Ö, lataj─ůc jak pszczo┼éa, biegaj─ůc albo boksuj─ůc jak Kung Fu Panda :-)
  • Pokazywanie s┼é├│w ÔÇô kiedy prezentujemy s┼éownictwo, uczniowie przyporz─ůdkowuj─ů mu gesty, potem mo┼╝emy bawi─ç si─Ö w ÔÇ×zgadnij, co pokazuj─ÖÔÇŁ albo ÔÇ×poka┼╝ szybko to, co m├│wi─ÖÔÇŁ.
  • Zabawy ze s┼éownictwem np. przydzielamy uczniom s┼éowa, nast─Öpnie wymieniamy je (np. pokazuj─ůc na flaszach), a ten, kto us┼éysza┼é swoje s┼éowo, wstaje i obraca si─Ö / skacze / robi pajacyk etc.
  • Zabawy z gramatyk─ů np. je┼Ťli uczniowie maj─ů do wyboru czas Present Simple lub Present Continuous, pokazuj─ů sw├│j wyb├│r ruchowym gestem ÔÇô skacz─ů / robi─ů pajacyk / wstaj─ů i obracaj─ů si─Ö, je┼Ťli uwa┼╝aj─ů, ┼╝e kontekst zdania wskazuje na Present Simple, a robi─ů przysiad / pompk─Ö / 5 obrot├│w ramionami, je┼Ťli Present Continuous.
  • Proste TPR w stylu Simon Says ÔÇô zawsze lubiane przez uczni├│w


Nominowanie uczni├│w

W walce o koncentracj─Ö i zaanga┼╝owanie uczni├│w warto postawi─ç na niesztampowe typowanie uczni├│w do odpowiedzi czy aktywno┼Ťci. Cz─Öste zaskakiwanie ich sprawi, ┼╝e b─Öd─ů bardziej czujni podczas lekcji.

Mo┼╝emy to osi─ůgn─ů─ç poprzez losowanie patyczk├│w z imionami lub wybieranie karteczek z imionami u┼éo┼╝onymi face down. Innym sposobem b─Ödzie skorzystanie z narz─Ödzi internetowych takich jak wheeldecide.com czy narz─Ödzie random wheel w wordwall.net, a tak┼╝e aplikacji telefonicznych Decision roulette lub Decision maker, w kt├│rych mo┼╝emy wpisa─ç imiona uczni├│w, a zakr─Öcone ko┼éo samo wybierze imi─Ö.

Je┼Ťli ju┼╝ wywo┼éujemy uczni├│w po prostu poprzez powiedzenie imienia, pami─Ötajmy o tym, aby najpierw poda─ç tre┼Ť─ç pytania czy instrukcj─Ö, a dopiero potem imi─Ö wybranego ucznia ÔÇô w ten spos├│b na tre┼Ťci pytania b─Öd─ů skupiali si─Ö wszyscy, a nie tylko osoba, kt├│ra us┼éysza┼éa swoje imi─Ö.

Urozmaicenie

Planujmy urozmaicenia i niespodzianki w lekcji! Uczniowie mog─ů zmienia─ç pozycj─Ö np.

  • m├│wi─ç na stoj─ůco lub maszeruj─ůc w miejscu,
  • pisa─ç r─Ök─ů, kt├│r─ů zazwyczaj nie pisz─ů,
  • pisa─ç dwoma d┼éugopisami jednocze┼Ťnie,
  • podawa─ç odpowiedzi pr├│buj─ůc trzyma─ç ksi─ů┼╝k─Ö na g┼éowie,
  • zamiast podawa─ç odpowiedzi zapisywa─ç je i pokazywa─ç do ekranu.

Dzięki takim niespodziankom nie ma mowy o bujaniu w obłokach :-).

Jak widzisz, w online te┼╝ si─Ö da uczy─ç efektywnie ÔÇô trzeba tylko dobra─ç odpowiednie metody do zamierzonych cel├│w. Do jakich aktywno┼Ťci i pomys┼é├│w zainspirowa┼é Ciebie ten artyku┼é? ┼Üwietnie! Mam nadziej─Ö, ┼╝e kolejne artyku┼éy r├│wnie┼╝ oka┼╝─ů si─Ö pomocne!

Autor: Beata Wysocka

Metodyk Główny Early Stage

Weby posty na fb

To write or not to write... czyli o pisaniu w online!

Jak i czy w og├│le uczy─ç pisania na lekcjach online? Czy jest zupe┼énie inne od uczenia ÔÇ×analogowegoÔÇŁ? Przeczytajcie ten artyku┼é, aby rozstrzygn─ů─ç t─Ö kwesti─Ö....
Czytaj wi─Öcej
Post2

Google doodle i inne przyjemno┼Ťci ÔÇô o narz─Ödziach google w uczeniu online

W tym artykule opisz─Ö Wam kilka pomys┼é├│w na to, jak korzysta─ç z mo┼╝liwo┼Ťci naszej starej znajomej ÔÇô google. Tym razem jednak nie o samym google doodle ÔÇô o ty...
Czytaj wi─Öcej
Weby posty na fb 1

CZAT MAT! Czyli jak wykorzysta─ç czat w e-uczeniu

W dzisiejszym artykule przedstawiam Wam par─Ö propozycji na temat tego, jak wykorzysta─ç czat w narz─Ödziach do uczenia online, aby uatrakcyjni─ç zaj─Öcia. Jego n...
Czytaj wi─Öcej
Onine 3

My bedroom is my classroom!

Kuchnia, sypialnia, ┼éazienka. I tak w k├│┼éko od ostatnich 3 miesi─Öcy. St├│┼é zawalony notatkami i kubkami po kawie. I codziennie pytanie - jaki jest dzi┼Ť dzie┼ä ...
Czytaj wi─Öcej