📚 | Early Stage Universe

Jak uzyskać efekt WOW w zdalnym nauczaniu?

13.05.2020
IMG 1569

Po przeczytaniu poprzedniego artykułu prawdopodobnie już wiecie, że pozyskiwanie uwagi uczniów w wieku szkolnym i przedszkolnym za ekranami nie jest łatwe, ale za to przy pewnym wysiłku i wiedzy – w pełni osiągalne. Co jeszcze możemy robić, aby zaangażować naszych uczniów w e-lekcje i uzyskać efekt WOW?

Częsta zmiana tempa

W przypadku zajęć internetowych uczniowie potrzebują częstszych zmian, bo ich poziom uwagi szybciej spada – pamiętajmy więc o planowaniu krótszych aktywności i ćwiczeń i przeplataniu aktywności statycznych dynamicznymi.

Ruch

W online ciężej zadbać o ruch, wszelkie zespołowe zabawy ruchowe pozbawione są sensu.

W których momentach i w jaki sposób możemy go włączać?

  • Ruchowe przerwy – joga, gimnastyka czy taniec w czasie przerwy? Czemu nie! Jeśli chcesz o tym poczytać więcej, śledź uważnie naszą stronę – niebawem pojawi się na niej artykuł o brain breaks.
  • Powtarzanie słownictwa z wykorzystaniem ruchu np. powtarzamy słowa skacząc jak piłka, udając żabkę, latając jak pszczoła, biegając albo boksując jak Kung Fu Panda :-)
  • Pokazywanie słów – kiedy prezentujemy słownictwo, uczniowie przyporządkowują mu gesty, potem możemy bawić się w „zgadnij, co pokazuję” albo „pokaż szybko to, co mówię”.
  • Zabawy ze słownictwem np. przydzielamy uczniom słowa, następnie wymieniamy je (np. pokazując na flaszach), a ten, kto usłyszał swoje słowo, wstaje i obraca się / skacze / robi pajacyk etc.
  • Zabawy z gramatyką np. jeśli uczniowie mają do wyboru czas Present Simple lub Present Continuous, pokazują swój wybór ruchowym gestem – skaczą / robią pajacyk / wstają i obracają się, jeśli uważają, że kontekst zdania wskazuje na Present Simple, a robią przysiad / pompkę / 5 obrotów ramionami, jeśli Present Continuous.
  • Proste TPR w stylu Simon Says – zawsze lubiane przez uczniów


Nominowanie uczniów

W walce o koncentrację i zaangażowanie uczniów warto postawić na niesztampowe typowanie uczniów do odpowiedzi czy aktywności. Częste zaskakiwanie ich sprawi, że będą bardziej czujni podczas lekcji.

Możemy to osiągnąć poprzez losowanie patyczków z imionami lub wybieranie karteczek z imionami ułożonymi face down. Innym sposobem będzie skorzystanie z narzędzi internetowych takich jak wheeldecide.com czy narzędzie random wheel w wordwall.net, a także aplikacji telefonicznych Decision roulette lub Decision maker, w których możemy wpisać imiona uczniów, a zakręcone koło samo wybierze imię.

Jeśli już wywołujemy uczniów po prostu poprzez powiedzenie imienia, pamiętajmy o tym, aby najpierw podać treść pytania czy instrukcję, a dopiero potem imię wybranego ucznia – w ten sposób na treści pytania będą skupiali się wszyscy, a nie tylko osoba, która usłyszała swoje imię.

Urozmaicenie

Planujmy urozmaicenia i niespodzianki w lekcji! Uczniowie mogą zmieniać pozycję np.

  • mówić na stojąco lub maszerując w miejscu,
  • pisać ręką, którą zazwyczaj nie piszą,
  • pisać dwoma długopisami jednocześnie,
  • podawać odpowiedzi próbując trzymać książkę na głowie,
  • zamiast podawać odpowiedzi zapisywać je i pokazywać do ekranu.

Dzięki takim niespodziankom nie ma mowy o bujaniu w obłokach :-).

Jak widzisz, w online też się da uczyć efektywnie – trzeba tylko dobrać odpowiednie metody do zamierzonych celów. Do jakich aktywności i pomysłów zainspirował Ciebie ten artykuł? Świetnie! Mam nadzieję, że kolejne artykuły również okażą się pomocne!

Autor: Beata Wysocka
Kopia plansza do web master 2

Freebies do pracy z nastolatkami - Couchsurfing

Zapraszamy do korzystania z naszych materiałów na zajęcia z nastolatkami. W zakres każdej lekcji wchodzi nagranie ze spotkań z gośćmi z całego świata...
Czytaj więcej
Kopia tło do ankiety 1

Teacher Talking Time - Ola

"Wszyscy mówimy, że lubimy wyzwania, no to mamy wyzwanie. Człowiek się naprawdę do wszystkiego przyzwyczaja. Los nam rzucił kłodę pod nogi, ale zobaczcie jak...
Czytaj więcej
Weby posty na fb

To write or not to write... czyli o pisaniu w online!

Jak i czy w ogóle uczyć pisania na lekcjach online? Czy jest zupełnie inne od uczenia „analogowego”? Przeczytajcie ten artykuł, aby rozstrzygnąć tę kwestię....
Czytaj więcej
Post2

Google doodle i inne przyjemności – o narzędziach google w uczeniu online

W tym artykule opiszę Wam kilka pomysłów na to, jak korzystać z możliwości naszej starej znajomej – google. Tym razem jednak nie o samym google doodle – o ty...
Czytaj więcej
Komentarze