Early Stage Universe

Jak uzyskać efekt WOW w zdalnym nauczaniu?

14.05.2020
Pexels julia m cameron 4143800

Po przeczytaniu poprzedniego artykułu prawdopodobnie już wiecie, że pozyskiwanie uwagi uczniów w wieku szkolnym i przedszkolnym za ekranami nie jest łatwe, ale za to przy pewnym wysiłku i wiedzy – w pełni osiągalne. Co jeszcze możemy robić, aby zaangażować naszych uczniów w e-lekcje i uzyskać efekt WOW?

Częsta zmiana tempa

W przypadku zajęć internetowych uczniowie potrzebują częstszych zmian, bo ich poziom uwagi szybciej spada – pamiętajmy więc o planowaniu krótszych aktywności i ćwiczeń i przeplataniu aktywności statycznych dynamicznymi.

Ruch

W online ciężej zadbać o ruch, wszelkie zespołowe zabawy ruchowe pozbawione są sensu.

W których momentach i w jaki sposób możemy go włączać?

  • Ruchowe przerwy – joga, gimnastyka czy taniec w czasie przerwy? Czemu nie! Jeśli chcesz o tym poczytać więcej, śledź uważnie naszą stronę – niebawem pojawi się na niej artykuł o brain breaks.
  • Powtarzanie słownictwa z wykorzystaniem ruchu np. powtarzamy słowa skacząc jak piłka, udając żabkę, latając jak pszczoła, biegając albo boksując jak Kung Fu Panda :-)
  • Pokazywanie słów – kiedy prezentujemy słownictwo, uczniowie przyporządkowują mu gesty, potem możemy bawić się w „zgadnij, co pokazuję” albo „pokaż szybko to, co mówię”.
  • Zabawy ze słownictwem np. przydzielamy uczniom słowa, następnie wymieniamy je (np. pokazując na flaszach), a ten, kto usłyszał swoje słowo, wstaje i obraca się / skacze / robi pajacyk etc.
  • Zabawy z gramatyką np. jeśli uczniowie mają do wyboru czas Present Simple lub Present Continuous, pokazują swój wybór ruchowym gestem – skaczą / robią pajacyk / wstają i obracają się, jeśli uważają, że kontekst zdania wskazuje na Present Simple, a robią przysiad / pompkę / 5 obrotów ramionami, jeśli Present Continuous.
  • Proste TPR w stylu Simon Says – zawsze lubiane przez uczniów


Nominowanie uczniów

W walce o koncentrację i zaangażowanie uczniów warto postawić na niesztampowe typowanie uczniów do odpowiedzi czy aktywności. Częste zaskakiwanie ich sprawi, że będą bardziej czujni podczas lekcji.

Możemy to osiągnąć poprzez losowanie patyczków z imionami lub wybieranie karteczek z imionami ułożonymi face down. Innym sposobem będzie skorzystanie z narzędzi internetowych takich jak wheeldecide.com czy narzędzie random wheel w wordwall.net, a także aplikacji telefonicznych Decision roulette lub Decision maker, w których możemy wpisać imiona uczniów, a zakręcone koło samo wybierze imię.

Jeśli już wywołujemy uczniów po prostu poprzez powiedzenie imienia, pamiętajmy o tym, aby najpierw podać treść pytania czy instrukcję, a dopiero potem imię wybranego ucznia – w ten sposób na treści pytania będą skupiali się wszyscy, a nie tylko osoba, która usłyszała swoje imię.

Urozmaicenie

Planujmy urozmaicenia i niespodzianki w lekcji! Uczniowie mogą zmieniać pozycję np.

  • mówić na stojąco lub maszerując w miejscu,
  • pisać ręką, którą zazwyczaj nie piszą,
  • pisać dwoma długopisami jednocześnie,
  • podawać odpowiedzi próbując trzymać książkę na głowie,
  • zamiast podawać odpowiedzi zapisywać je i pokazywać do ekranu.

Dzięki takim niespodziankom nie ma mowy o bujaniu w obłokach :-).

Jak widzisz, w online też się da uczyć efektywnie – trzeba tylko dobrać odpowiednie metody do zamierzonych celów. Do jakich aktywności i pomysłów zainspirował Ciebie ten artykuł? Świetnie! Mam nadzieję, że kolejne artykuły również okażą się pomocne!

Autor: Beata Wysocka
Komentarze

Lekcja pokazowa angielskiego w szkole jak ja przeprowadzic

Lekcja pokazowa w szkole językowej – jak ją przeprowadzić?

Lekcje pokazowe mogą wywołać mnóstwo stresu – w końcu nie tylko prezentujemy nasze metody przed rodzicami, ale przede wszystkim wpływamy na rekrutację ucznió...
Czytaj więcej
Pedagogika przygody na lekcjach angielskiego

Ahoj przygodo… na angielskim! Czyli jak wykorzystać pedagogikę przygody na lekcjach języka

Beata Wysocka, metodyczka główna Early Stage, zabiera nas w edukacyjną podróż śladami pedagogiki przygody. Czym jest nauka przez doświadczanie, jak ją wykorz...
Czytaj więcej
GT Walsheim Medium

Quick Trick season 2 episode 9: FOLD YOUR ANSWER

W dziewiątym odcinku drugiego sezonu QUICK TRICK przygotowaliśmy dla Was wspaniałą aktywność, która sprawi, że wszyscy uczniowie będą pracować w tym samym cz...
Czytaj więcej
Materialy na lekcje angielskiego wiosna b2

Spring Talk Pack – materiały na wiosenną lekcję angielskiego dla nastolatków (poziom B2)

Szukasz ciekawych pomysłów na lekcje angielskiego, które zachęcałyby uczniów do mówienia? Poniższe materiały na wiosenną lekcję angielskiego przygo...
Czytaj więcej