Early Stage Universe

Jak uzyskać efekt WOW w zdalnym nauczaniu?

14.05.2020
Pexels julia m cameron 4143800

Po przeczytaniu poprzedniego artykułu prawdopodobnie już wiecie, że pozyskiwanie uwagi uczniów w wieku szkolnym i przedszkolnym za ekranami nie jest łatwe, ale za to przy pewnym wysiłku i wiedzy – w pełni osiągalne. Co jeszcze możemy robić, aby zaangażować naszych uczniów w e-lekcje i uzyskać efekt WOW?

Częsta zmiana tempa

W przypadku zajęć internetowych uczniowie potrzebują częstszych zmian, bo ich poziom uwagi szybciej spada – pamiętajmy więc o planowaniu krótszych aktywności i ćwiczeń i przeplataniu aktywności statycznych dynamicznymi.

Ruch

W online ciężej zadbać o ruch, wszelkie zespołowe zabawy ruchowe pozbawione są sensu.

W których momentach i w jaki sposób możemy go włączać?

  • Ruchowe przerwy – joga, gimnastyka czy taniec w czasie przerwy? Czemu nie! Jeśli chcesz o tym poczytać więcej, śledź uważnie naszą stronę – niebawem pojawi się na niej artykuł o brain breaks.
  • Powtarzanie słownictwa z wykorzystaniem ruchu np. powtarzamy słowa skacząc jak piłka, udając żabkę, latając jak pszczoła, biegając albo boksując jak Kung Fu Panda :-)
  • Pokazywanie słów – kiedy prezentujemy słownictwo, uczniowie przyporządkowują mu gesty, potem możemy bawić się w „zgadnij, co pokazuję” albo „pokaż szybko to, co mówię”.
  • Zabawy ze słownictwem np. przydzielamy uczniom słowa, następnie wymieniamy je (np. pokazując na flaszach), a ten, kto usłyszał swoje słowo, wstaje i obraca się / skacze / robi pajacyk etc.
  • Zabawy z gramatyką np. jeśli uczniowie mają do wyboru czas Present Simple lub Present Continuous, pokazują swój wybór ruchowym gestem – skaczą / robią pajacyk / wstają i obracają się, jeśli uważają, że kontekst zdania wskazuje na Present Simple, a robią przysiad / pompkę / 5 obrotów ramionami, jeśli Present Continuous.
  • Proste TPR w stylu Simon Says – zawsze lubiane przez uczniów


Nominowanie uczniów

W walce o koncentrację i zaangażowanie uczniów warto postawić na niesztampowe typowanie uczniów do odpowiedzi czy aktywności. Częste zaskakiwanie ich sprawi, że będą bardziej czujni podczas lekcji.

Możemy to osiągnąć poprzez losowanie patyczków z imionami lub wybieranie karteczek z imionami ułożonymi face down. Innym sposobem będzie skorzystanie z narzędzi internetowych takich jak wheeldecide.com czy narzędzie random wheel w wordwall.net, a także aplikacji telefonicznych Decision roulette lub Decision maker, w których możemy wpisać imiona uczniów, a zakręcone koło samo wybierze imię.

Jeśli już wywołujemy uczniów po prostu poprzez powiedzenie imienia, pamiętajmy o tym, aby najpierw podać treść pytania czy instrukcję, a dopiero potem imię wybranego ucznia – w ten sposób na treści pytania będą skupiali się wszyscy, a nie tylko osoba, która usłyszała swoje imię.

Urozmaicenie

Planujmy urozmaicenia i niespodzianki w lekcji! Uczniowie mogą zmieniać pozycję np.

  • mówić na stojąco lub maszerując w miejscu,
  • pisać ręką, którą zazwyczaj nie piszą,
  • pisać dwoma długopisami jednocześnie,
  • podawać odpowiedzi próbując trzymać książkę na głowie,
  • zamiast podawać odpowiedzi zapisywać je i pokazywać do ekranu.

Dzięki takim niespodziankom nie ma mowy o bujaniu w obłokach :-).

Jak widzisz, w online też się da uczyć efektywnie – trzeba tylko dobrać odpowiednie metody do zamierzonych celów. Do jakich aktywności i pomysłów zainspirował Ciebie ten artykuł? Świetnie! Mam nadzieję, że kolejne artykuły również okażą się pomocne!

Autor: Beata Wysocka
Komentarze

Praca nauczyciela w szkole jezykowej prywatnej panstwowej

Prywatne, państwowe, językowe – w jakich szkołach lepiej uczyć?

Jeśli chcesz pracować jako nauczyciel(ka) języka angielskiego, masz do wyboru pracę w szkole państwowej, prywatnej (chodzi o prywatne licea, szkoły i przedsz...
Czytaj więcej
Jak uczyc zeby nauczyc 5 sposobow

Jak uczyć, żeby nauczyć? 5 teaching hacks, które robią różnicę

Jak skutecznie uczyć – angielskiego i nie tylko? Na to pytanie odpowiada metodyczka Early Stage, Beata Wysocka, która od lat wspiera nauczycieli i testuje na...
Czytaj więcej
Edukacja wlaczajaca

Edukacja włączająca – jak uczyć, żeby każdy uczeń czuł się częścią klasowej wspólnoty?

Edukacja włączająca to podejście, które zakłada, że każde dziecko – niezależnie od stanu zdrowia, sprawności, pochodzenia czy wyznania – ma prawo do równych ...
Czytaj więcej
Nauczycielskie spa mindfulness uwaznosc medytacja praca emocjonalna

Nauczycielskie spa dla ducha, czyli jak medytacja pomoże Ci zadbać o swój dobrostan

Czym jest medytacja? Jak praktykować mindfulness? Czy uważność to ucieczka od rzeczywistości? Na temat sposobów na zadbanie o swój dobrostan pisze metodyczka...
Czytaj więcej