Jak wygląda rekrutacja na lektora angielskiego?

Jak wygląda rekrutacja na lektora angielskiego w szkole językowej?

28.06.2023
Lektor jezyka angielskiego praca nauczyciel angielskiego paca

Co będzie przydatne? Oczywiście znajomość angielskiego! Należy ją poprzeć odpowiednimi certyfikatami bądź dyplomem uczelni wyższej. Przydaje się też doświadczenie, ale przede wszystkim umiejętności pedagogiczne i metodyczne. Zwykle rekrutacja sprawdza te umiejętności.

Pierwszym krokiem w procesie rekrutacyjnym najczęściej jest rozmowa telefoniczna. To czas na wstępne poznanie i umówienie drugiego etapu rekrutacji na stanowisko nauczyciela języka angielskiego. Co ważne, w niektórych przypadkach pierwsza rozmowa może odbywać się częściowo po angielsku – wiele szkół językowych decyduje się na taką wstępną formę sprawdzenia umiejętności. Pomyślnie przebyta rozmowa telefoniczna kończy się umówieniem spotkania – najczęściej stacjonarnego, czasami jest możliwa też rozmowa w formie online.

Spotkanie jest kluczową fazą całego procesu. To właśnie ono w głównej mierze decyduje o przyjęciu. W przypadku każdej szkoły językowej wygląda to nieco inaczej. Na rozmowie kwalifikacyjnej możesz spodziewać się:

  • pytań o poprzednie doświadczenia np. w jakim wieku uczniów uczyłeś/aś, jaki poziom językowy grup preferujesz, z jakich podręczników dotąd uczyłeś/aś, w jakich szkołach językowych lub jakie praktyki odbyłeś/aś.

  • pytań o metody nauczania – w jakie gry językowe zazwyczaj grasz z uczniami lub jakie uważasz za skuteczne, jak nauczył/a/byś danego słownictwa czy gramatyki, jak utrwalasz wiedzę uczniów, jak sprawiasz, aby ich zaangażować i zaktywizować na lekcjach

  • testu badającego poziom znajomości języka

  • odpowiedzi na Twoje pytania dotyczące firmy – warto zapytać o poziom i wiek uczniów, liczebność grup czy stawki za 60 minut, formę zatrudnienia, a także benefity i możliwości rozwoju, w tym szkolenia, jakie oferuje szkoła językowa

  • wprowadzenia do metodyki danej szkoły językowej – na rekrutacji można dowiedzieć się, jakie metody stosuje szkoła czy np. jak wygląda podejście do międzynarodowych egzaminów

W przypadku, gdy spotkanie usatysfakcjonuje obie strony, możemy zostać poproszeni o przeprowadzenie lekcji pokazowej. Wiele osób nie wie czego się spodziewać, jeżeli szkoła językowa w ramach swojej rekrutacji na lektora języka angielskiego wymaga przeprowadzenia takiej lekcji. W każdym wypadku może to wyglądać inaczej – zasady takiej lekcji różnią się w zależności od szkoły.

Lekcja pokazowa może odbywać się zarówno online, jak i stacjonarnie. W niektórych wypadkach może ona być również przeprowadzana w obecności rodziców. Dlatego już w trakcie rozmowy rekrutacyjnej warto zadać pytanie o to, jak dokładnie będą wyglądać takie próbne zajęcia. Należy również zwrócić uwagę na metodologię stosowaną w danej szkole językowej – wykorzystywanie jej elementów podkreśli Twoje zaangażowanie i zdolność adaptacji. Dobrze jest wiedzieć, jakie materiały będą dostarczone kandydatowi/kandydatce na lekora/kę i czego oczekuje osoba oglądająca taką lekcję.

Jeśli lekcja pójdzie nam wystarczająco dobrze, możemy spodziewać się podpisania umowy i rozpoczęcia stałej współpracy.

Jeżeli rozważasz kandydowanie do Early Stage, koniecznie zapoznaj się z zakładką praca na Early Stage Universe. Znajdziesz tam cały proces rekrutacji na lektora języka angielskiego, oraz nowe oferty pracy!

Poniżej przytaczamy wypowiedzi kilku osób, które brały udział w rekrutacji do naszej szkoły.

Hania: Najpierw zadzwoniła do mnie dyrektorka filii. Rozmawiałyśmy krótko, a pytania dotyczyły przede wszystkim mojego doświadczenia, tego, czy znam Early Stage i czy lubię pracę z dziećmi. Na koniec umówiłyśmy się na spotkanie w siedzibie filii.

Agata: Moja rozmowa odbyła się w całości w online. Strasznie się przed nią stresowałam, ale w sumie chyba poszło ok. Otrzymałam test z angielskiego, którego wynik od razu przyszedł do osoby rekrutującej, był na tyle satysfakcjonujący, że mogłyśmy porozmawiać dalej. Rozmowa była bardzo miła, opowiedziałam trochę o swoim doświadczeniu, dostałam pytania o trudną rozmowę z rodzicem, którą nie bardzo umiałam przeprowadzić i o pomysły na jakiś projekt – to mi poszło dużo lepiej. Dopytałam jeszcze o to, w jakich godzinach zazwyczaj są zajęcia w Early Stage, ile grup można dostać na początek i ile trwają zajęcia, bo podobno kolejnym etapem jest przeprowadzenie lekcji pokazowej. Bardzo się tym stresuję, ale z drugiej strony mam przeprowadzić lekcję w trakcie lata w mieście, zajęcia są na luzie, a poza tym zobaczę najpierw jak wyglądają lekcje w ES (umówimy się na oglądanie filmiku z lekcjami), no i dostanę materiały i wytyczne na zajęcia. Uwielbiam uczyć i chciałabym pokazać, jak fajnie czuję się z dzieciakami, więc myślę, że dam radę. Jeśli ta lekcja będzie ok, to chyba będzie koniec rekrutacji. Trzymaj za mnie kciuki!

Mati: Ja miałem lekcję z grupą FCE. Dostałem wcześniej sporo wytycznych – strony z książki do przerobienia, informacje o grupie. Potem przesłałem plan lekcji i omówiłem go z metodyczką. Także w zasadzie byłem przygotowany do lekcji. Miałem lekki stresik, ale dzieciaki przyjęły mnie mega miło. Do tego mówiły tylko po angielsku i to bardzo dużo i chętnie, więc nie miałem żadnych problemów z wymaganiem od nich, żeby mówiły w tym języku. Pewnie lekcja nie była idealna, ale metodyczka powiedziała, że dużo elementów było ciekawych, a przede wszystkim, że widać było, że dzieciaki mnie polubiły, a to najważniejsze. Dostałem tę pracę!

Jak widzisz, metodą na sukces jest dobre przygotowanie i spokój – znajomość angielskiego, metodyki, entuzjazm, relacyjność, otwartość i umiejętność adaptacji do warsztatu stosowanego w danej szkole będą kluczowymi czynnikami decydującymi o przyjęciu Cię do pracy. Czasem zdarza się, że choć lektorzy nie mają dużego doświadczenia, prezentują jednak wspaniałe pomysły, a ich znajomość angielskiego jest na tyle dobra, że Early Stage inwestuje w ich rozwój i nawiązuje współpracę. Zapraszamy zatem do uczenia w Early Stage!


Komentarze

Czy w szkole jezykowej nauczyciele zadaja prace domowe

Czy w szkole językowej nauczyciele zadają prace domowe (i czy powinni)?

Czy zadawanie pracy domowej z języka angielskiego jest konieczne, niepotrzebne, a może szkodliwe? Z badań wynika jasno, że w przypadku języka obcego zadania ...
Czytaj więcej
Ksiazki dla nauczycieli angielskiego

Książki dla nauczycieli, które pozwolą rozwijać kompetencje zawodowe (i nie tylko)

Na pewno zdajesz sobie sprawę z tego, że jako nauczyciel(ka) musisz myśleć o nieustannym rozwoju i poszerzaniu swojej wiedzy. Wiele informacji znajdziesz w f...
Czytaj więcej
Wspolpraca lektorsko metodyczna a efektywnosc nauczania jezyka

Współpraca lektorsko-metodyczna a efektywność nauczania języka

Nauczanie angielskiego wymaga nie tylko ugruntowanej wiedzy językowej, ale również umiejętności przekazywania jej w angażujący i efektywny sposób. W tym proc...
Czytaj więcej
Zasada rosenshinea skuteczne nauczanie rusztowania w edukacji

Cegiełka po cegiełce, czyli nauczyciel murarzem. Zasada Rosenshine’a a skuteczne nauczanie

Pewnie zdziwcie się, kiedy Wam powiem, że budownictwo i edukacja mają sporo wspólnego! Nie chodzi mi o tak oczywiste porównania, jak tworzenie czegoś od pods...
Czytaj więcej