Metod na przekazywanie wiedzy może być wiele, najważniejsze jest to, by odpowiednio dopasować je względem prowadzonej grupy, tak, by uczniowie z łatwością utrzymywali zaangażowanie. Kluczowa zatem będzie tu obserwacja. Przez niemal 30 lat dokonaliśmy swoje techniki prowadzenia zajęć. Aktualizowaliśmy je na podstawie potrzeb starszych i nowych, wciąż pojawiających się generacji uczniów. Tak powstało 12 supermocy, dzięki którym nauka w Early Stage to prawdziwy FUN. To właśnie na ich podstawie tworzymy angażujące lekcje dostosowane do wieku i poziomu ucznia. O tym jak to robimy, przeczytasz w dalszej części artykułu.
Kreatywne i komfortowe lekcje
Co dzisiejsi uczniowie uważają za atrakcyjne na zajęciach? Niezależnie od wieku na lekcji musi panować bezpieczna atmosfera. Podczas nauki nie powinno być miejsca na kary za popełniane błędy — w końcu są one naturalną częścią tego procesu. W zamian za to uczeń oczekuje zrozumienia i komfortu wypowiedzi. To rewolucyjne podejście daleko odbiega od ideałów klasycznej szkoły, gdzie system oceniania dalej opiera się na liczbach od 1 do 6, co budzi w uczniach różne, czasem trudne emocje. Taki model tworzy niepotrzebne obawy i strach przed wyrażaniem zdania czy prośby o pomoc.
Komfort zajęć rozwija także kreatywność. Gdy uczeń czuje się swobodnie na lekcji, wariacje powstałe w jego głowie na temat przedmiotu zajęć mogą okazać się naprawdę ciekawe. Dlatego nauczyciel powinien angażować uczniów w działania pobudzające wyobraźnię: projekty plastyczno-językowe i multimedialne, scenki dzielone na role, humorystyczne opowieści, gry i zabawy słowne. Wszystkie te elementy wprowadzone podczas zajęć pomogą Ci sprawniej dotrzeć z materiałem do ucznia, utrzymując jego zainteresowanie i chęć do wykonywania pracy.
Grupowe rozwiązywanie zadań
Bo liczą się relacje, współpraca i komunikacja. Dla dzisiejszej młodzieży ważne jest utrzymywanie interakcji społecznych. Nie tylko w social mediach, ale także na żywo np. podczas zajęć w klasie z kolegami, ale również i nauczycielem. Dlatego wszelkiego rodzaju praca w grupie to ciekawa i skuteczna metoda na nauczanie obecnego pokolenia. Jak zachęcić uczniów do pracy w zespołach? Świetnie sprawdzą się tu wszelkiego rodzaju gry dydaktyczne. Dzielenie uczniów na grupy oraz inicjowanie zabaw, które łączą w sobie elementy humoru, nauki a czasem nawet grywalizacji są atrakcyjnym uzupełnieniem treści merytorycznych.
Wspólne dyskusje, grupowe czy w parach to sposób na aktywne spędzanie czasu podczas zajęć i skupienie rozmowy uczniów na omawianym temacie. To także zabieg, który skłania do samodzielnego pogłębiania wiedzy o przedmiocie lekcji. Lektor również może uczestniczyć w takich dyskusjach. Uwaga nauczyciela prowadzi ucznia do pracy nad wiedzą i wyzwala chęć eksponowania umiejętności.
O sukcesie w nauce języka angielskiego (i innych przedmiotów) w dużej mierze decydują relacje panujące w klasie. Dobra atmosfera sprzyja większemu zaangażowaniu w zajęcia i lepszej koncentracji. Wspólne przeżywanie emocji związanych z tokiem lekcji jednoczy grupę i daje sygnał, że uczniowie mogą na sobie polegać.
Ruch i gimnastyka umysłu
O wpływie ruchu na umysł ucznia pisaliśmy już w tym artykule. Jednak to ważne, by w sprawie skutecznych metod nauczania wspomnieć o wyjściu ze standardowej ławki. Jedna pozycja ciała i ograniczenie ruchowe mają niekorzystny wpływ na utrzymanie koncentracji, zwłaszcza wśród młodszych dzieci. Dlatego im częściej do zajęć wplatamy ruch, tym łatwiej będzie nam zainteresować młodszą klasę prowadzonymi zajęciami.
Niestandardowe metody i innowacyjne podejście
Do innowacyjnych metod dzisiejszych czasów można zaliczyć te, które uwzględniają krytyczne myślenie. Co kryje się pod tym hasłem? Stosując różnorodne ćwiczenia, zadając uczniom pytania, inspirujemy do stawiania i weryfikowania hipotez, szukania własnych odpowiedzi, porównywania informacji i wyciągania wniosków. Kształtując u naszych uczniów kompetencje XXI w. sprawiamy, że lekcje nie polegają na odtwarzaniu wiedzy nauczyciela, ale zdobywaniu własnych umiejętności przy pomocy kompetentnego lektora.
Na co jeszcze należy zwrócić uwagę, aby zadbać o rozwój kompetencji XXI wieku wśród uczniów? Naszym zdaniem jest to autonomia. A co to oznacza? Nawet najmłodszym uczniom powierzamy ćwiczenia adekwatne do ich wieku, za które są odpowiedzialni. Poszerzamy ich zakres wraz z rosnącymi możliwościami. Zwiększa to ich zaangażowanie w naukę, dając poczucie spełnienia i satysfakcji. Dzięki regularnym zadaniom przeznaczonym do pracy własnej, dzieci uczą się systematyczności i ewaluacji swoich postępów.
Metod nauczania jest naprawdę wiele, jednak te skuteczne łączą w sobie nie tylko sposób na przekazywanie wiedzy, ale także zrozumienie dla ucznia i jego potrzeb. Otwartość na dyskusje, wrażliwość na emocje, pomoc, zrozumienie, praca nad wyzwaniami i brak oceniania, to walory nauczania na miarę XXI wieku.