­čôÜ | Kr├│tka historia o supermocach - Early Stage Universe

Kr├│tka historia o supermocach

27.06.2018
Kr├│tka Historia O Supermocach 3

Skuteczna nauka angielskiego dla dzieci - czy to w og├│le mo┼╝liwe? Przecie┼╝ bywaj─ů rozkojarzone, g┼éo┼Ťne i szczere do b├│lu. Wierc─ů si─Ö, niecierpliwi─ů, zadaj─ů setki pyta┼ä nie na temat. Lubi─ů si─Ö spiera─ç. Nikt jednak nie robi takich post─Öp├│w w nauce j─Özyk├│w obcych jak one. W trakcie zaj─Ö─ç czasami trudno nad nimi zapanowa─ç, dlatego oferujemy Ci naszych 10 supermocy, zakorzenionych w neurodydaktyce. Korzystaj z nich bez limitu!

NAUKA ANGIELSKIEGO DLA DZIECI - SKUTECZNA I PRZYJEMNA

Nad─ů┼╝y─ç za dzie─çmi to jak pieszo dogoni─ç Pendolino. W teorii niewykonalne, a w praktyce? Niekt├│rzy nauczyciele ┼Ťwietnie sobie z tym radz─ů! Nawet bez zadyszki. Nie jest to ┼éatwe zadanie, ale daje ogromn─ů satysfakcj─Ö. Zw┼éaszcza je┼Ťli biegle w┼éada si─Ö supermocami, czyli niezawodnymi metodami na skuteczn─ů nauk─Ö j─Özyka angielskiego. W pakiecie jest ich 10: rym, rytm, muzyka, teatr, emocje, ruch, relacje, humor, obraz i ambitne materia┼éy. Mo┼╝na je dowolnie ┼é─ůczy─ç i przeplata─ç. A przede wszystkim u┼╝ywa─ç. W Early Stage mamy to prze─çwiczone :). Nauka przez zabaw─Ö to nasza codzienno┼Ť─ç!

Zanim szczeg├│┼éowo opowiem o supermocach, najpierw kilka s┼é├│w o ludzkim m├│zgu. Ma natur─Ö sportowca o specjalizacji lekkoatlety, st─ůd w trakcie ┼╝ycia wciela si─Ö w trzy r├│┼╝ne role: sprintera, d┼éugodystansowca i chodziarza.

Na pocz─ůtku p─Ödzi, p├│┼║niej biegnie, a na emeryturze uprawia nordic walking lub spokojnie spaceruje. Chocia┼╝ harmonogram trening├│w uzale┼╝nia od indywidualnych predyspozycji, we wczesnym dzieci┼ästwie rozwija si─Ö najszybciej. Wed┼éug bada┼ä naukowych ju┼╝ w 3 roku ┼╝ycia m├│zg dziecka pracuje na najwy┼╝szych obrotach, dwa razy wydajniej ni┼╝ u doros┼éego. W┼éa┼Ťnie wtedy tworzy si─Ö najwi─Öcej po┼é─ůcze┼ä mi─Ödzy neuronami, czyli w skr├│cie potencja┼é umys┼éowy cz┼éowieka. Intensywny rozw├│j m├│zgu trwa nieprzerwanie do oko┼éo 12 roku ┼╝ycia, po czym delikatnie wyhamowuje, ┼╝eby u 20-latka osi─ůgn─ů─ç stabilizacj─Ö. Taki poziom aktywno┼Ťci i ┼éatwo┼Ťci w przyswajaniu wiedzy ju┼╝ si─Ö nie powt├│rzy. U sportowc├│w nazywamy to szczytem formy. Zatem optymalnym czasem na zdobywanie nowych umiej─Ötno┼Ťci, w tym j─Özykowych, jest przedzia┼é do 12 roku ┼╝ycia. Warto w tym czasie zadba─ç o to, aby metody nauki angielskiego dla dzieci w pe┼éni wykorzystywa┼éy ich potencja┼é...

JAK UCZY SI─ś M├ôZG

Intelektualny boom nie by┼éby mo┼╝liwy, gdyby nie zgrany duet, s┼éyn─ůcy z dobrej wsp├│┼épracy. To prawa i lewa p├│┼ékula m├│zgu. Na co dzie┼ä komunikuj─ů si─Ö ze sob─ů przy pomocy spoide┼é (wielkiego, przedniego, tylnego oraz hipokampa). W ten spos├│b zapewniaj─ů integracj─Ö my┼Ťlenia i w┼éa┼Ťciwy podzia┼é funkcji w m├│zgu. Jednak ┼╝eby osi─ůgn─ů─ç wysoki poziom wsp├│┼édzia┼éania, potrzebna jest odpowiednia stymulacja. Zgodnie z wynikami wieloletnich bada┼ä, aktywizowanie zmys┼é├│w u dzieci przek┼éada si─Ö na konkretne kompetencje. Na przyk┼éad ruch wp┼éywa na tworzenie si─Ö nowych po┼é─ůcze┼ä neurologicznych, a dotyk dynamizuje rozw├│j inteligencji. Natomiast poczucie emocjonalnego bezpiecze┼ästwa to najwierniejszy kibic szarych kom├│rek. Bez niego du┼╝o trudniej wygra─ç jakikolwiek mecz.

Co istotne, ludzki m├│zg ma sk┼éonno┼Ť─ç do uczenia si─Ö 24 godziny na dob─Ö. Niestety, nie zawsze tego, co przydatne, warto┼Ťciowe. Dlatego zwykle potrzebuje ukierunkowania. W procesie dydaktycznym najlepszym drogowskazem jest ciekawo┼Ť─ç. Pobudza aktywno┼Ť─ç poznawcz─ů i steruje wewn─Ötrzn─ů motywacj─ů. Z tego powodu Ewa skusi┼éa si─Ö na degustacj─Ö jab┼éka, a dzieci si─Ögaj─ů po kolejny tom HarryÔÇÖego Pottera. To jednocze┼Ťnie podstawowy warunek efektywnej nauki. Ale nie jedyny. Id─ůc dalej, patronami dobrej koncentracji s─ů spok├│j, przyjazna atmosfera i komfort emocjonalny, a katalizatorem przyswajania wiedzy ÔÇô multisensoryczno┼Ť─ç, czyli pe┼énoetatowe zaanga┼╝owanie zmys┼é├│w do zapami─Ötywania. Co z tego wynika? Z naszej perspektywy ÔÇô skuteczne metody nauki j─Özyka angielskiego, kt├│re stworzyli┼Ťmy w oparciu o neurodydaktyk─Ö i d┼éugoletnie szkolne do┼Ťwiadczenie. Co to jest neurodydaktyka? To ga┼é─ů┼║ pedagogiki oraz dydaktyki, kt├│ra udowadnia, ┼╝e maksymalne wykorzystanie potencja┼éu m├│zgu podczas nauki wp┼éywa na jej efektywno┼Ť─ç.

POZNAJ NASZE SUPERMOCE

Wiemy, co nale┼╝y zrobi─ç, aby nauka angielskiego u dzieci by┼éa skuteczna. Zabawy z j─Özykiem obcym, pe┼éne ruchu, ┼Ťmiechu, d┼║wi─Ök├│w i emocji sprawiaj─ů, ┼╝e nasi uczniowie ch─Ötnie przychodz─ů na lekcje, a tak┼╝e wiele z niej zapami─Ötuj─ů. Poznaj nasz─ů wyj─ůtkow─ů metod─Ö - 10 supermocy Early Stage.


RYM

Dotrzymuje dzieciom kroku od najm┼éodszych lat i nosi okulary, tak jak pan Hilary. Lubi si─Ö powtarza─ç. Jest tak charakterystyczny, ┼╝e czasem nie spos├│b o nim zapomnie─ç, nawet przez ca┼ée ┼╝ycie. Szczeg├│lnie je┼Ťli wyst─Öpuje w popularnych wierszach Juliana Tuwima albo Jana Brzechwy. U┼éatwia intuicyjne zapami─Ötywanie s┼é├│wek, zwrot├│w i ca┼éych zda┼ä. W przypadku j─Özyka angielskiego, pozbawionego deklinacji, bogatego w jedno- i dwusylabowe wyrazy, mo┼╝na z niego stworzy─ç proste rymowanki, oparte na grze s┼é├│w (hour power), czy poczuciu humoru (a pup in a cup). Dzieci je uwielbiaj─ů i b┼éyskawicznie zapami─Ötuj─ů, powielaj─ůc wzorce z najwcze┼Ťniejszych lat swojego dzieci┼ästwa. Dzi─Öki rymom kszta┼étuje si─Ö s┼éuch fonematyczny, sprzyjaj─ůcy poprawnej wymowie i intonacji, a w przysz┼éo┼Ťci ÔÇô dopinguj─ůcy nauk─Ö czytania oraz pisania. Wobec tego, jak by─ç funky? Recytuj─ůc rymowanki ;) Wiemy, ┼╝e nauka przez zabaw─Ö zakrawa na ┼Ťwietn─ů spraw─Ö!


RYTM

Zaczyna si─Ö od miarowego bicia serca mamy, rejestrowanego przez dziecko jeszcze przed narodzinami. Z czasem przeradza si─Ö w tykanie zegara, szczekanie psa, powtarzanie sylab. To naturalny element naszego rozwoju. Wykorzystywany w nauce j─Özyka angielskiego pozwala na du┼╝─ů r├│┼╝norodno┼Ť─ç ─çwicze┼ä (wyklaskiwanie s┼é├│w, rytmizowanie zda┼ä), kt├│re pobudzaj─ů kilka zmys┼é├│w jednocze┼Ťnie (s┼éuch, wzrok, dotyk). W ten spos├│b, ┼é─ůcz─ůc wiedz─Ö kognitywn─ů z zaanga┼╝owaniem zmys┼é├│w, ┼éatwiej o dobre efekty nauki. Wykonuj─ůc zadania oparte na powtarzaniu okre┼Ťlonej sekwencji wyraz├│w lub odpowiednim akcentowaniu, mo┼╝na si─Ö wykaza─ç kreatywno┼Ťci─ů: robi─ůc to wolno jak ┼╝├│┼éw, szybko jak rakieta SpaceX, cicho, g┼éo┼Ťno, w grupie, indywidualnie. To najlepszy dow├│d, ┼╝e nauka wymowy wcale nie jest nudna.

MUZYKA

Oznacza ko┼éysanki na dobranoc, wsp├│lnie ┼Ťpiewane kol─Ödy, hity z bajek animowanych, przeboje z okresu przedszkola. Wszystko, co kojarzy si─Ö z przyjemno┼Ťci─ů. Wyzwala pozytywne emocje, wprawia w doskona┼éy nastr├│j, anga┼╝uje. Jest uniwersalna ÔÇô ludzie potrafi─ů odczytywa─ç uczucia zawarte w utworach muzycznych niezale┼╝nie od kultury, rasy, wieku czy wykszta┼écenia. W nauce j─Özyka obcego zwykle przybiera posta─ç melodyjnych, wpadaj─ůcych w ucho piosenek, przemycaj─ůcych w tek┼Ťcie nowe s┼é├│wka, w┼éa┼Ťciwe struktury gramatyczne, poprawn─ů wymow─Ö, podzia┼é na sylaby. Mo┼╝na je szybko zapami─Öta─ç, szczeg├│lnie je┼Ťli w warstwie lirycznej przedstawiaj─ů ┼Ťwiat bliski dzieciom. M├│zg ch─Ötniej utrwala informacje, kt├│re umie powi─ůza─ç ze znanymi sobie wydarzeniami, do┼Ťwiadczeniami lub kontekstem. Bez muzyki trudno by┼éoby nauczy─ç si─Ö angielskiego ┼Ťpiewaj─ůco.

TEATR

Pozwala na prze┼éamywanie barier, integracj─Ö zespo┼éu i wykorzystanie naturalnych predyspozycji dzieci do odgrywania r├│l. Jego lejtmotywem jest umowno┼Ť─ç. Samo w┼éo┼╝enie skrzyde┼é nie sprawia, ┼╝e zamieniamy si─Ö w ptaka, a jednak na scenie nim jeste┼Ťmy. Teatr to ca┼éa gama emocji, od tremy, obawy przed publicznym wyst─ůpieniem, po satysfakcj─Ö i rado┼Ť─ç z udanego wyst─Öpu. Daje zielone ┼Ťwiat┼éo wsp├│┼édzia┼éaniu, na p┼éaszczy┼║nie r├│wie┼Ťniczej oraz w relacji dziecko-doros┼éy (rodzic, lektor). Rozbudza ciekawo┼Ť─ç, kt├│ra jest motorem funkcji poznawczych m├│zgu. Przedstawienia tworzone w ramach kursu staj─ů si─Ö niezapomnianym do┼Ťwiadczeniem ma┼éych aktor├│w, na ka┼╝dym etapie ich realizacji: podczas nauki tekstu, wykonywania rekwizyt├│w, dobierania stroj├│w, pr├│b, wyst─Öp├│w. Pokazuj─ů, ┼╝e ci─ůg wielu element├│w buduje sp├│jn─ů ca┼éo┼Ť─ç, wymagaj─ůc─ů stuprocentowego zaanga┼╝owania. A efekt? Zas┼éuguje na oklaski!

EMOCJE

Towarzysz─ů cz┼éowiekowi ju┼╝ na etapie ┼╝ycia p┼éodowego, uprzedzaj─ůc start rozwoju intelektualnego. Z regu┼éy nie mo┼╝na si─Ö im oprze─ç. Wywieraj─ů decyduj─ůcy wp┼éyw na indywidualne postawy, samopoczucie, przekonania, kompetencje poznawcze. Ich jako┼Ť─ç kszta┼étuje nasz─ů przysz┼éo┼Ť─ç. W wersji pozytywnej ÔÇô stymuluj─ů, za┼Ť negatywnej ÔÇô zaburzaj─ů proces rozwoju, hamuj─ů post─Öp. S─ů niezwykle istotnym aspektem pracy ka┼╝dego lektora. Odpowiednio zagospodarowane pobudzaj─ů do dzia┼éania, pot─Öguj─ů kreatywno┼Ť─ç, wspieraj─ů powstawanie skojarze┼ä i dynamizuj─ů przyswajanie informacji. Stanowi─ů najskuteczniejszy system motywacyjny w nauce j─Özyka angielskiego, je┼Ťli w trakcie lekcji wywo┼éujemy do tablicy dum─Ö, entuzjazm, rado┼Ť─ç, satysfakcj─Ö, zaskoczenie, zaintrygowanie czy ekscytacj─Ö. W atmosferze og├│lnego szacunku ┼éatwiej si─Ö z nimi komunikowa─ç. Dba┼éo┼Ť─ç o komfort emocjonalny i przyjemn─ů atmosfer─Ö pracy na zaj─Öciach to podstawa, na kt├│rej mo┼╝na zbudowa─ç fascynuj─ůcy kurs angielskiego.

RUCH

Jest naturaln─ů umiej─Ötno┼Ťci─ů cz┼éowieka s┼éu┼╝─ůc─ů do wyra┼╝ania uczu─ç, stan├│w emocjonalnych, my┼Ťli. Roz┼éadowuje energi─Ö i usprawnia zapami─Ötywanie, zw┼éaszcza je┼Ťli w ca┼éy proces zaanga┼╝owane s─ů r─Öce. Poniewa┼╝ w systemie nerwowym cz┼éowieka istnieje sie─ç ┼é─ůcz─ůca percepcj─Ö z czynno┼Ťciami motorycznymi, ruch pomaga w zapisywaniu oraz wydobywaniu informacji. Jest bezkonkurencyjny w inicjowaniu zmian i wprowadzaniu urozmaice┼ä. Jako ┼╝e dzieci to kinestetycy, nie potrafi─ů wysiedzie─ç w ┼éawkach przez 60 minut. Domagaj─ů si─Ö aktywno┼Ťci ruchowej. Tak─ů funkcj─Ö pe┼éni─ů: taniec, podskoki, tupanie, klaskanie, kalambury (pokazywanie poj─Ö─ç zar├│wno dos┼éownych, jak i abstrakcyjnych), gimnastyka, gry, rozs─ůdnie przeplatane z ─çwiczeniami statycznymi. ┼╗eby nie zaburzy─ç optymalnych proporcji, warto je stosowa─ç, kieruj─ůc si─Ö potrzebami ca┼éej grupy.

RELACJE

To suma wi─Özi mi─Ödzy lud┼║mi. Ich podstawowym ogniwem s─ů rodzice, obecni w otoczeniu dziecka od pocz─ůtku. Zapewniaj─ů poczucie blisko┼Ťci, bezpiecze┼ästwa i wsparcia. Z czasem ta sie─ç si─Ö rozrasta, generuj─ůc nowe typy interakcji: przyja┼║┼ä, wsp├│┼ézawodnictwo, kole┼╝e┼ästwo. Zgodnie z ustaleniami neurodydaktyk├│w dzieci efektywniej ucz─ů si─Ö w grupie. Dzieje si─Ö tak mi─Ödzy innymi za spraw─ů neuron├│w lustrzanych, aktywizuj─ůcych empati─Ö, czyli wsp├│┼éodczuwanie. M├│wimy wtedy o zara┼╝aniu entuzjazmem, pasj─ů, ch─Öci─ů do wykonywania ─çwicze┼ä. Przyjazne relacje w klasie jednocz─ů grup─Ö, buduj─ů poczucie odpowiedzialno┼Ťci, katalizuj─ů rozw├│j intelektualny i przek┼éadaj─ů si─Ö na lepsz─ů motywacj─Ö do nauki. Dzieci traktowane przez lektora powa┼╝nie s─ů bardziej pewne siebie i otwarte na ┼Ťwiat, a otoczone wsparciem ÔÇô robi─ů wi─Öksze post─Öpy. Bez podst─Öp├│w ;)


HUMOR

Wywo┼éuje u┼Ťmiech na twarzy i pobudza endorfiny. Sprawnie ┼╝ongluje ludzkimi uczuciami, pomys┼éami i energi─ů. Lubi, kiedy co┼Ť si─Ö dzieje. Posiada charyzm─Ö, dlatego cz─Östo znajduje si─Ö w centrum zainteresowania. Komunikuje si─Ö przy pomocy rado┼Ťci, szcz─Ö┼Ťcia, ciekawo┼Ťci, ┼Ťmiechu. Ma moc przekierowania my┼Ťli w rejony optymizmu. Dodaje wiary we w┼éasne mo┼╝liwo┼Ťci. Podczas lekcji angielskiego wyst─Öpuje w formie (zreszt─ů doskona┼éej) kawa┼é├│w, absurdalnych rym├│w, zabawnych historyjek, ┼╝art├│w sytuacyjnych, gag├│w, dowcipnej grafiki. Urozmaica tok zaj─Ö─ç, inspiruje do wyra┼╝ania pozytywnych emocji i o┼Ťmiela dzieci do rozmowy. Nawet o trudnych zasadach gramatyki. To niezwykle skuteczna metoda nauki angielskiego dla dzieci!

OBRAZ

Dzia┼éa na wyobra┼║ni─Ö j─Özykow─ů jak kostka mlecznej czekolady na ┼éasucha. Nic dziwnego, bo dzi─Öki wzrokowi do cz┼éowieka dociera 85% informacji. Je┼╝eli konsumujemy je oczami, szybciej zapisuj─ů si─Ö w pami─Öci. St─ůd nauka j─Özyka obcego powinna si─Ö rozpocz─ů─ç od pokazywania obraz├│w prostych do nazwania, opartych na przedmiotach z otoczenia dzieci (kolory, kszta┼éty, zwierz─Öta, zawody, zabawki). Na p├│┼║niejszym etapie edukacji zakres s┼éownictwa systematycznie si─Ö zwi─Öksza, a paleta bod┼║c├│w wzrokowych poszerza. ┼╗eby skutecznie przyci─ůga─ç uwag─Ö uczni├│w, warto si─Ögn─ů─ç po bogato ilustrowane podr─Öczniki, komiksy, rebusy, rysunki. Mo┼╝na te┼╝ ozdobi─ç klas─Ö wykonanymi przez dzieci pracami plastyczno-j─Özykowymi. Dzi─Öki temu poczuj─ů, ┼╝e wsp├│┼étworz─ů swoj─ů przestrze┼ä do nauki. Obraz intensyfikuje skojarzenia i zagrzewa m├│zg do wyt─Ö┼╝onej pracy. W konsekwencji poszerza j─Özykowe horyzonty. Wystarczy si─Ö rozejrze─ç.

AMBITNE MATERIAŁY

S─ů fundamentem dobrego kursu, poniewa┼╝ przekazuj─ů, systematyzuj─ů i utrwalaj─ů wiedz─Ö, anga┼╝uj─ůc najlepszych specjalist├│w od rejestracji danych, czyli zmys┼éy. ┼╗eby zach─Öca┼éy do nauki, powinny by─ç dostosowane do poziomu, tempa oraz etapu rozwoju dzieci, realizuj─ůc okre┼Ťlone za┼éo┼╝enia programowe. Dobre podr─Öczniki, opracowane przez zesp├│┼é metodyk├│w i praktyk├│w, przedstawiaj─ů wiedz─Ö kompleksowo, rozwijaj─ůc r├│┼╝ne typy inteligencji u dzieci. Dla wzrokowc├│w odpowiednie b─Öd─ů materia┼éy graficzne, ilustracje, karty obrazkowe, projekty plastyczno-j─Özykowe, dla s┼éuchowc├│w ÔÇô piosenki, rymowanki, utwory muzyczne, dla kinestetyk├│w ÔÇô kalambury, ─çwiczenia s┼éowno-ruchowe, pomys┼éy na gry. Przy wyborze materia┼é├│w, poza stron─ů wizualn─ů i merytoryczn─ů, wa┼╝ne jest to, czy rosn─ů razem z dzieckiem. Jeden cykl ksi─ů┼╝ek zaprojektowany z my┼Ťl─ů o kilku poziomach zaawansowania gwarantuje systematyczny post─Öp w nauce, utrwalaj─ůc, ale nie dubluj─ůc materia┼éu.

Jako lektor j─Özyka angielskiego masz wa┼╝n─ů misj─Ö do zrealizowania i 10 szans, ┼╝eby jej sprosta─ç. Dzi─Öki supermocom mo┼╝esz p┼éyn─ů─ç z pr─ůdem rzeki, wykorzystuj─ůc poznawczy potencja┼é dzieci oraz naturalne funkcje ich m├│zgu, stymuluj─ůce proces uczenia si─Ö. W ten spos├│b u┼éatwisz im start w doros┼ée ┼╝ycie, a sobie uprzyjemnisz prac─Ö. To dobra inwestycja w przysz┼éo┼Ť─ç. A zyski? Ju┼╝ po pierwszym zastosowaniu.

DOŁĄCZ DO NAS

Chcesz nie tylko uczy─ç dzieci angielskiego, ale tak┼╝e wzbudza─ç w nich pasj─Ö do j─Özyka? Marzysz o tym, aby poczu─ç, ┼╝e Twoja praca ma znaczenie? Zg┼éo┼Ť si─Ö do Early Stage, oferujemy nie tylko prac─Ö dla lektor├│w, ale tak┼╝e franczyz─Ö szko┼éy j─Özykowej. Poznajmy si─Ö bli┼╝ej!



Beata Wysocka
Metodyk Główny Early Stage

Quick trick

QUICK TRICKS - czyli gry i zabawy do przygotowania w 10 minut!

Early Stage wraca z seri─ů Quick Trick, czyli szybkimi w wykonaniu grami i zabawami edukacyjnymi, kt├│re mo┼╝na przygotowa─ç 10 minut przed lekcj─ů. Do ich wykona...
Czytaj wi─Öcej
Weby posty na fb 4

Feedback z innej beczki

Wyobra┼║ sobie, ┼╝e istnieje Biuro Informacji Zwrotnej. Dzwonisz, a ciep┼éy g┼éos w s┼éuchawce m├│wi: ÔÇ×Zostaw wiadomo┼Ť─ç. Niezw┼éocznie przeka┼╝emy j─ů adresatowiÔÇŁ. Ni...
Czytaj wi─Öcej
Kopia plansza do web master 2

Freebies do pracy z nastolatkami - Couchsurfing

Zapraszamy do korzystania z naszych materia┼é├│w na zaj─Öcia z nastolatkami. W zakres ka┼╝dej lekcji wchodzi nagranie ze spotka┼ä z go┼Ť─çmi z ca┼éego ┼Ťwiata...
Czytaj wi─Öcej
Kopia tło do ankiety 1

Teacher Talking Time - Ola

"Wszyscy mówimy, że lubimy wyzwania, no to mamy wyzwanie. Człowiek się naprawdę do wszystkiego przyzwyczaja. Los nam rzucił kłodę pod nogi, ale zobaczcie jak...
Czytaj wi─Öcej
Komentarze