­čôÜ | Na tropie gramatyki - Early Stage Universe

Na tropie gramatyki

11.07.2018
Na Tropie Gramatyki 1

Nie ma dobrych notowa┼ä, bo uchodzi za trudn─ů we wsp├│┼épracy i wymagaj─ůc─ů uwagi. Gramatyka. Wywo┼éana do tablicy popisuje si─Ö doskona┼é─ů znajomo┼Ťci─ů j─Özykowych regu┼é. Jest bezb┼é─Ödna, ale bywa usypiaj─ůca. Za to je┼Ťli pozwoli─ç jej na odrobin─Ö swobody, opowiada fascynuj─ůce historie o kosmosie, pi┼éce no┼╝nej, zwierz─Ötach, trzymaj─ůc si─Ö swoich zasad. Jak j─ů pozna─ç od najlepszej strony?

W szkole podstawowej nosi ksyw─Ö O nie! Tak reaguj─ů na ni─ů starsi uczniowie, ale ju┼╝ na etapie 1-3 wywo┼éuje niema┼ée zamieszanie. Generalnie dzieci nie przepadaj─ů za gramatyk─ů. Kojarzy im si─Ö z syntetyczn─ů wiedz─ů, przekazywan─ů w formie poj─Ö─ç i regu┼é, kt├│re najpierw trzeba zapami─Öta─ç, a p├│┼║niej zastosowa─ç w nudnych, pozbawionych kontekstu zdaniach. ┼╗adna z tych czynno┼Ťci nie nale┼╝y do ulubionych ani tym bardziej superciekawych. Obydwu brakuje dydaktycznej charyzmy. Ale mo┼╝na to zmieni─ç, modyfikuj─ůc spos├│b dzia┼éania tak, aby ucze┼ä sam wysnu┼é wnioski na podstawie przyk┼éad├│w, a jego m├│zg zacz─ů┼é pracowa─ç w trybie pe┼énej mocy.
Wyobra┼║ sobie rodzica, kt├│ry uczy dziecko wi─ůza─ç sznur├│wki przy pomocy skomplikowanej instrukcji, napisanej fachowym j─Özykiem. Jakie s─ů szanse na powodzenie takiej akcji? Niewielkie, cho─ç po miesi─ůcu intensywnego kursu pewnie w ko┼äcu si─Ö uda. Ale jest alternatywa. Ten sam rodzic pokazuje filmik z Robertem Lewandowskim, kt├│ry podczas wa┼╝nego meczu sznuruje sobie korki. Rodzic si─Öga po dzieci─Öcy but i przeprowadza lekcj─Ö pokazow─ů. Czy wspomina o kolistych ruchach i konieczno┼Ťci robienia w─Öz┼éa? Raczej nie. Opowiada histori─Ö o ch┼éopcu, kt├│ry nauczy┼é si─Ö sznurowa─ç buty, ┼╝eby mu nie spad┼éy, kiedy na boisku biega za pi┼ék─ů. To du┼╝o lepszy przyk┼éad ni┼╝ zawi┼éa instrukcja i suche fakty. Na dodatek ┼Ťwietnie motywuje do ─çwicze┼ä.

W┼éa┼Ťnie dlatego wprowadzenie do gramatyki jest takie wa┼╝ne. Dzia┼éa jak rozgrzewka przed zawodami. Mobilizuje do intensywnej pracy, anga┼╝uje zmys┼éy. Rozbudza ciekawo┼Ť─ç nowym tematem, czyli stymuluje m├│zg do nauki. Intro pozwala uczniom wciela─ç si─Ö w rol─Ö detektyw├│w, rozwi─ůzuj─ůcych intryguj─ůce zagadki, ┼Ťledz─ůcych przebieg wydarze┼ä, a w konsekwencji samodzielnie odkrywaj─ůcych zasady gramatyki. Opiera si─Ö na znanym materiale, wzbogaconym o nowe elementy, przez co u┼éatwia przyswojenie wiedzy. Stanowi naturalne przej┼Ťcie od ni┼╝szego poziomu do bardziej zaawansowanego w stosowaniu i poznawaniu gramatyki j─Özyka angielskiego. Czas na ─çwiczenia praktyczne!

TOO + PRZYMIOTNIK

Jak wyostrzy─ç zmys┼éy zbyt du┼╝ymi okularami? Przynie┼Ť je na zaj─Öcia i przymierzaj. Albo zabierz z domu za ma┼ée ubranie. Spr├│buj je na siebie w┼éo┼╝y─ç, po czym zrezygnuj, m├│wi─ůc: ItÔÇÖs too small. Przed lekcj─ů zawie┼Ť co┼Ť bardzo wysoko i zapytaj uczni├│w, czy mog─ů tego dotkn─ů─ç (dodaj gesty, aby u┼éatwi─ç zrozumienie). Powiedz: You canÔÇÖt touch it ÔÇô itÔÇÖs too high. Zaproponuj podobne ─çwiczenia, posi┼ékuj─ůc si─Ö rekwizytami, np. popro┼Ť o podniesienie czego┼Ť zbyt ci─Ö┼╝kiego, dotkni─Öcie czego┼Ť zbyt zimnego (butelka wody z lod├│wki) itd. Za ka┼╝dym razem u┼╝ywaj konstrukcji ItÔÇÖs too + przymiotnik. W ten spos├│b regu┼éa gramatyczna sama si─Ö ujawni.


STOPIEŃ WYŻSZY PRZYMIOTNIKA

Jak wypadnie w por├│wnaniu? Warto sprawdzi─ç! Rozdaj uczniom kilka par obrazk├│w o podobnej tematyce, ale ze znacznymi r├│┼╝nicami, np. dwa niesamowite hotele (ice hotel vs tree hotel), dwa symbole klub├│w pi┼ékarskich (Legia Warszawa vs FC Barcelona), dwie postaci z film├│w (Gandalf vs Gollum), dw├│ch znanych piosenkarzy (Zenek Martyniuk vs Andrea Bocelli), dwie figurki zwierz─ůt (a mammoth vc an elephant) ÔÇô zale┼╝y od aktualnego tematu. Uczniowie ┼é─ůcz─ů w pary obrazki wed┼éug w┼éasnego pomys┼éu, samodzielnie, bez Twojej ingerencji. Na pocz─ůtku pytaj, dlaczego tak je po┼é─ůczyli, czy znajduj─ů jakie┼Ť cechy wsp├│lne, r├│┼╝nice? Kiedy sko┼äcz─ů, wywie┼Ť swoje pary na tablicy i zadawaj pytania. Najpierw te z kr├│tkimi przymiotnikami (z comparative), np. Which team is better/worse/slower/faster ÔÇô Legia Warszawa or FC Barcelona? Who is taller/smarter/better/uglier ÔÇô Gandalf or Gollum? Which animal is taller/uglier/funnier/heavier/ bigger/ smaller? Uczniowie wybieraj─ů lub g┼éosuj─ů. Nast─Öpnie przejd┼║ do pyta┼ä z d┼éugimi przymiotnikami, np. Which team is more successful? Which film is more interesting? Which house is more comfortable? Po ponownym g┼éosowaniu przejd┼║ do kolejnych faz pracy z gramatyk─ů.

3RD CONDITIONAL

Czy trzeci tryb warunkowy potrafi rozbudzi─ç w uczniach ciekawo┼Ť─ç? Jasne! Przedstaw kilka historii i popro┼Ť o zastanowienie si─Ö, kto mia┼é szcz─Ö┼Ťcie, a kto nie (mo┼╝na je te┼╝ przygotowa─ç w formie mem├│w za pomoc─ů darmowych generator├│w dost─Öpnych w internecie).

Zacznij opowie┼Ť─ç od s┼é├│w: This is Molly. She took a taxi to the airport but it broke down and she missed the plane. Was she lucky or unlucky? Po uzyskaniu odpowiedzi, podaj zaskakuj─ůcy koniec historii. Actually, the plane she wanted to take crashed and everyone was killed. Yes, she was lucky. If she had taken the plane, she would have died. Kolejne opowie┼Ťci mog─ů dotyczy─ç innych zdarze┼ä losowych, np. This is Sam. Sam used to buy lottery tickets every day. He always chose numbers 1, 3, 5, 7, 9. One day he forgot to take his wallet, so he didnÔÇÖt buy the ticket. Koniec historii: The lucky lottery numbers were 1, 3, 5, 7, 9 but Sam didnÔÇÖt win because he hadnÔÇÖt bought the ticket. If he had bought the ticket, he would have won the lottery. A ┼╝e wypadki chodz─ů po ludziach: This is Frank. One day his friends asked him to go on a trip with them, but he couldnÔÇÖt. He had a lot of work. Niemniej: During that trip one night a bear came to the camp and ate all of his friends. If he had gone on that trip, the bear would have eaten him, too. Historie z ┼╝ycia zawodowego r├│wnie┼╝ trzymaj─ů w napi─Öciu: This is Jane. One day she went to a job interview but she didnÔÇÖt get the job. The interviewer said he didnÔÇÖt like her accent. Ale karma w ko┼äcu wraca: The company that didnÔÇÖt hire Jane went broke a few weeks later. If she had got the job, she would have lost it a few weeks later. Przed zako┼äczeniem opowiadania zawsze zach─Öcaj do zgadywania, czy kto┼Ť mia┼é szcz─Ö┼Ťcie, czy nie. W efekcie ─çwicze┼ä uczniowie sami mog─ů si─Ö pokusi─ç o uzupe┼énianie zda┼ä w trybie warunkowym, a┼╝ do momentu, kiedy odkryj─ů regu┼é─Ö gramatyczn─ů.

WISH

Czego sobie ┼╝ycz─ů uczniowie? Dobrej gramatycznej rozgrzewki! Wydrukuj 3 obrazy dziwnych twarzy, np. Mona Lisa with moustache by Marcel Duchamp, Portrait of Dora Maar by Pablo Picasso, Sleep by Salvador Dali. Poprowad┼║ dyskusj─Ö, kt├│ra g┼éowa wygra┼éaby konkurs pi─Ökno┼Ťci. Uczniowie s─ů w jury. Popatrz na wybrany obraz, zr├│b smutn─ů min─Ö i u┼╝yj zdania z wish, opisuj─ůc konkretn─ů sytuacj─Ö: I wish I had glasses. I wish I looked normal. I wish the painter was Leonardo DaVinci. I wish I didnÔÇÖt have a moustache. I wish Picasso painted realisticallyÔÇŽ Na tym etapie, jako ┼╝e poziom j─Özykowy uczni├│w ju┼╝ na to pozwala, mo┼╝esz ich zach─Öci─ç do wymy┼Ťlania w┼éasnych zda┼ä zawieraj─ůcych zaproponowane przez Ciebie s┼éowa, np. ears ÔÇô I wish I had two ears, beautiful ÔÇô I wish I was beautiful. W razie niepowodze┼ä ÔÇô pomagaj w realizacji zadania. I b─ůd┼║ otwarty na zintegrowan─ů nauk─Ö gramatyki. Skuteczniejsz─ů ni┼╝ z┼éota rybka ;)

Olga D─Öbska-Wybraniec
Główny metodyk Early Stage
ÔÇô czuwa nad programem grup najstarszych,
wspiera lektor├│w pracuj─ůcych z nastolatkami.

Quick trick

QUICK TRICKS - czyli gry i zabawy do przygotowania w 10 minut!

Early Stage wraca z seri─ů Quick Trick, czyli szybkimi w wykonaniu grami i zabawami edukacyjnymi, kt├│re mo┼╝na przygotowa─ç 10 minut przed lekcj─ů. Do ich wykona...
Czytaj wi─Öcej
Weby posty na fb 4

Feedback z innej beczki

Wyobra┼║ sobie, ┼╝e istnieje Biuro Informacji Zwrotnej. Dzwonisz, a ciep┼éy g┼éos w s┼éuchawce m├│wi: ÔÇ×Zostaw wiadomo┼Ť─ç. Niezw┼éocznie przeka┼╝emy j─ů adresatowiÔÇŁ. Ni...
Czytaj wi─Öcej
Kopia plansza do web master 2

Freebies do pracy z nastolatkami - Couchsurfing

Zapraszamy do korzystania z naszych materia┼é├│w na zaj─Öcia z nastolatkami. W zakres ka┼╝dej lekcji wchodzi nagranie ze spotka┼ä z go┼Ť─çmi z ca┼éego ┼Ťwiata...
Czytaj wi─Öcej
Kopia tło do ankiety 1

Teacher Talking Time - Ola

"Wszyscy mówimy, że lubimy wyzwania, no to mamy wyzwanie. Człowiek się naprawdę do wszystkiego przyzwyczaja. Los nam rzucił kłodę pod nogi, ale zobaczcie jak...
Czytaj wi─Öcej
Komentarze