­čôÜ | Early Stage Universe

To write or not to write... czyli o pisaniu w online!

24.06.2020
Weby posty na fb

Jak i czy w og├│le uczy─ç pisania na lekcjach online? Czy jest zupe┼énie inne od uczenia ÔÇ×analogowegoÔÇŁ? Przeczytajcie ten artyku┼é, aby rozstrzygn─ů─ç t─Ö kwesti─Ö.

Z pe┼én─ů szczero┼Ťci─ů przyznaj─Ö, ┼╝e dla mnie pisanie stanowi najtrudniejsz─ů umiej─Ötno┼Ť─ç w nauczaniu, niezale┼╝nie od tego, czy jest to nauczanie stacjonarne, czy e-learning. Zauwa┼╝y┼éam jednak, ┼╝e mamy sporo ciekawych narz─Ödzi i funkcji online, kt├│re daj─ů nowe mo┼╝liwo┼Ťci w uczeniu w┼éa┼Ťnie tej umiej─Ötno┼Ťci. Spr├│buj─Ö wi─Öc napisa─ç o ich przydatno┼Ťci i nieco si─Ö nimi pozachwyca─ç :-)

Whiteboard

Tablica (wsp├│┼édzielenie ekranu z uczniami) zasadniczo dzia┼éa tak jak tablica w klasie. Z tym, ┼╝e w zdalnym uczeniu mo┼╝emy du┼╝o szybciej uzyska─ç zaanga┼╝owanie uczni├│w, je┼Ťli oddamy im kontrol─Ö nad myszk─ů. Moim zdaniem spory potencja┼é ma tablica, je┼Ťli wykorzystamy j─ů do:

- kolaboracyjnego brainstormingu

- tworzenia map my┼Ťli

- przedstawiania pomys┼é├│w / struktury tekstu za pomoc─ů rysunk├│w (visual thinking bardzo wspiera kreatywno┼Ť─ç)

- dawaniu inspiracji ÔÇô obrazki, zdj─Öcia, obrazy, wycinki ze stron internetowych, teksty ÔÇô podzielenie si─Ö z nimi uczniami nigdy nie by┼éo prostsze; wreszcie nie trzeba d┼║wiga─ç ze sob─ů album├│w, wyszukiwa─ç starych zdj─Ö─ç czy przynosi─ç obraz├│w w ramach :)

Polls

R├│┼╝norodne narz─Ödzia daj─ů nam mo┼╝liwo┼Ť─ç

  • tworzenie mini ankiet
  • zbierania anonimowo kr├│tkich wypowiedzi np. w answergarden.ch

  • jednoczesnego wypisywania pojedynczych s┼é├│w, zda┼ä czy argument├│w przez wielu u┼╝ytkownik├│w na post-its w miro.com

Narz─Ödzia te roztaczaj─ů przed nami niesamowite mo┼╝liwo┼Ťci symultanicznej pracy - zbierania s┼é├│w kluczowych, pomys┼é├│w, argument├│w przydatnych w wypowiedziach pisemnych, a tak┼╝e feedbacku.

Je┼Ťli ilo┼Ť─ç czy rodzaj narz─Ödzi Was przera┼╝a, pami─Ötajcie, ┼╝e wiele z tych funkcji daj─ů stare dobre google docs (o nich za chwil─Ö). Zach─Öcam mimo wszystko do testowania jednego nowego narz─Ödzia od czasu do czasu ÔÇô sami zobaczycie, jakie to przyjemne zadanie!

Breakout rooms

Je┼Ťli brakuje Wam mo┼╝liwo┼Ťci przedyskutowania pomys┼é├│w, m├│wienia w trakcie pisania czy porozmawiania o tym, co si─Ö ju┼╝ napisa┼éo w mniejszych grupach, warto skorzysta─ç z opcji ÔÇśbreakout roomsÔÇÖ. Jest to funkcja, kt├│re polega na wysy┼éaniu wybranych uczni├│w w grupach do ÔÇśpokoiÔÇÖ, gdzie mog─ů oni pracowa─ç w mniejszym gronie. Bardzo wiele program├│w ma tak─ů funkcj─Ö, warto jednak wiedzie─ç, ┼╝e np. w zoomie, nie ma mo┼╝liwo┼Ťci skorzystania z wcze┼Ťniej wy┼Ťwietlonych pyta┼ä, instrukcji czy zdj─Ö─ç na tablicy. To tak jakby Wasi uczniowie wyszli w mniejszych grupach do innych klas. Nie maj─ů wtedy dost─Öpu do pyta┼ä zapisanych na tablicy czy ksi─ů┼╝ek. Poradzicie sobie daj─ůc im link do innego dokumentu, kt├│ry otwart─ů si─Ö w innym oknie lub prosz─ůc o zrobienie zdj─Öcia, je┼Ťli maj─ů dost─Öp do kolejnego urz─ůdzenia. W ostateczno┼Ťci trzeba po prostu pami─Öta─ç o tym, ┼╝e polecenie czy pytanie musi by─ç proste, ┼éatwe do zapami─Ötania. Mo┼╝ecie te┼╝ odwiedza─ç grupki w swoich pokojach, aby polecenia przedstawia─ç, monitorowa─ç prac─Ö uczni├│w czy kontrolowa─ç wdra┼╝anie swoich polece┼ä.

Chat

O czacie pisa┼éam ju┼╝ w innym artykule TUTAJ. Wspominam jednak o nim r├│wnie┼╝ a propos pisania, poniewa┼╝ jest on stworzony do tego, co docelowo chcemy osi─ůgn─ů─ç ÔÇô pisania wypowiedzi. Mo┼╝emy zatem korzysta─ç z niego do wypisywania s┼é├│w kluczowych, pomys┼é├│w, zda┼ä, ale mo┼╝emy te┼╝ wkleja─ç ca┼ée paragrafy czy historie. Dzi─Öki tej funkcji ocenimy r├│wnie┼╝ ortografi─Ö, interpunkcj─Ö i wszystkie inne elementy pisania, na kt├│re zwykle zwracamy uwag─Ö w stacjonarnej klasie.

Google docs

Last but not least, czas na jedno z najbardziej pojemnych narz─Ödzi ÔÇô google docs. Wsp├│┼édzielony dokument daje nam mo┼╝liwo┼Ť─ç:

  • Symultanicznego pisania (autorzy przypisani s─ů do r├│┼╝nych kolor├│w)
  • Pisania indywidualnie, w parach lub grupach (przyporz─ůdkowujemy kolejne kopie dokumentu kolejnym uczniom lub grupom)
  • Peer feedback ÔÇô dzi─Öki opcji komentowania i czatowania mo┼╝emy komentowa─ç, i zmienia─ç na bie┼╝─ůco to, co piszemy
  • Teacher feedback ÔÇô te same opcje stoj─ů otworem r├│wnie┼╝ dla nauczyciela ÔÇô dokument zostaje otwarty, mo┼╝emy wi─Öc naprowadza─ç ucznia i ┼Ťledzi─ç poprawki na bie┼╝─ůco
  • Kontrolowania, czy i jak uczniowie pracuj─ů (widzimy, kto co napisa┼é, a nawet kto wszed┼é do dokumentu)
  • Kooperatywnego zbierania pomys┼é├│w przez uczni├│w np. w postaci map my┼Ťli, tabelek, list s┼é├│w czy fraz, kt├│rych u┼╝yjemy
  • ─ćwicze┼ä typu error correction, interpunkcyjnych czy nawet stylistycznych typu reformulation
  • zapewnienia odpowiedniego danych wej┼Ťciowych (tzw. ÔÇśinputÔÇÖ) ÔÇô do dokumentu mo┼╝emy wklei─ç pomys┼éy zebrane przez uczni├│w, pomoce wizualne, filmik, link do artyku┼éu itd.

Do nauki struktury tekstu mo┼╝e si─Ö przyda─ç r├│wnie┼╝ analiza tekstu ÔÇô w docsy mo┼╝emy wklei─ç tekst modelowy, w komentarzach zadawa─ç pytania do fragment├│w, podkre┼Ťla─ç s┼éowa ÔÇô uczniowie pracuj─ůc nad tekstem nabywaj─ů ┼Ťwiadomo┼Ťci jego struktury, stylu, zasad pisowni etc. Docsy s─ů wi─Öc niezast─ůpione w uczeniu pisania na e-lekcjach.

Chciałabym podsumować ten artykuł błyskotliwym zdaniem autorstwa Petera Wilburga:

ÔÇťA teacherÔÇÖs greatest responsibility is response-abilityÔÇŁ

Czy┼╝ nie jest w┼éa┼Ťnie tak, ┼╝e dawanie tzw. instant feedback i uwa┼╝ne reagowanie na post─Öpy uczni├│w staje si─Ö w pe┼éni osi─ůgalne, a nawet przyjemne na lekcjach online?

Zatem wgryzajcie si─Ö w narz─Ödzia, a Wasi uczniowie niech pisz─ů r├│wnie┼╝ na zdalnych lekcjach ÔÇô mam nadziej─Ö, ┼╝e Was do tego w pe┼éni przekona┼éam!

Beata Wysocka

Post2

Google doodle i inne przyjemno┼Ťci ÔÇô o narz─Ödziach google w uczeniu online

W tym artykule opisz─Ö Wam kilka pomys┼é├│w na to, jak korzysta─ç z mo┼╝liwo┼Ťci naszej starej znajomej ÔÇô google. Tym razem jednak nie o samym google doodle ÔÇô o ty...
Czytaj wi─Öcej
Weby posty na fb 1

CZAT MAT! Czyli jak wykorzysta─ç czat w e-uczeniu

W dzisiejszym artykule przedstawiam Wam par─Ö propozycji na temat tego, jak wykorzysta─ç czat w narz─Ödziach do uczenia online, aby uatrakcyjni─ç zaj─Öcia. Jego n...
Czytaj wi─Öcej
Onine 3

My bedroom is my classroom!

Kuchnia, sypialnia, ┼éazienka. I tak w k├│┼éko od ostatnich 3 miesi─Öcy. St├│┼é zawalony notatkami i kubkami po kawie. I codziennie pytanie - jaki jest dzi┼Ť dzie┼ä ...
Czytaj wi─Öcej
IMG 7136

Brain breaks w uczeniu online

Ka┼╝dy nauczyciel wie, ┼╝e porcjowanie nauki i przerwy s─ů potrzebne dla m├│zgu. To, czego potrzebujemy jeszcze bardziej, to przerwa przyjazna m├│zgowi, czyli ...
Czytaj wi─Öcej