Early Stage Universe | Early Stage Universe

To write or not to write... czyli o pisaniu w online!

24.06.2020
Weby posty na fb

Jak i czy w ogóle uczyć pisania na lekcjach online? Czy jest zupełnie inne od uczenia „analogowego”? Przeczytajcie ten artykuł, aby rozstrzygnąć tę kwestię.

Z pełną szczerością przyznaję, że dla mnie pisanie stanowi najtrudniejszą umiejętność w nauczaniu, niezależnie od tego, czy jest to nauczanie stacjonarne, czy e-learning. Zauważyłam jednak, że mamy sporo ciekawych narzędzi i funkcji online, które dają nowe możliwości w uczeniu właśnie tej umiejętności. Spróbuję więc napisać o ich przydatności i nieco się nimi pozachwycać :-)

Whiteboard

Tablica (współdzielenie ekranu z uczniami) zasadniczo działa tak jak tablica w klasie. Z tym, że w zdalnym uczeniu możemy dużo szybciej uzyskać zaangażowanie uczniów, jeśli oddamy im kontrolę nad myszką. Moim zdaniem spory potencjał ma tablica, jeśli wykorzystamy ją do:

- kolaboracyjnego brainstormingu

- tworzenia map myśli

- przedstawiania pomysłów / struktury tekstu za pomocą rysunków (visual thinking bardzo wspiera kreatywność)

- dawaniu inspiracji – obrazki, zdjęcia, obrazy, wycinki ze stron internetowych, teksty – podzielenie się z nimi uczniami nigdy nie było prostsze; wreszcie nie trzeba dźwigać ze sobą albumów, wyszukiwać starych zdjęć czy przynosić obrazów w ramach :)

Polls

Różnorodne narzędzia dają nam możliwość

  • tworzenie mini ankiet
  • zbierania anonimowo krótkich wypowiedzi np. w answergarden.ch

  • jednoczesnego wypisywania pojedynczych słów, zdań czy argumentów przez wielu użytkowników na post-its w miro.com

Narzędzia te roztaczają przed nami niesamowite możliwości symultanicznej pracy - zbierania słów kluczowych, pomysłów, argumentów przydatnych w wypowiedziach pisemnych, a także feedbacku.

Jeśli ilość czy rodzaj narzędzi Was przeraża, pamiętajcie, że wiele z tych funkcji dają stare dobre google docs (o nich za chwilę). Zachęcam mimo wszystko do testowania jednego nowego narzędzia od czasu do czasu – sami zobaczycie, jakie to przyjemne zadanie!

Breakout rooms

Jeśli brakuje Wam możliwości przedyskutowania pomysłów, mówienia w trakcie pisania czy porozmawiania o tym, co się już napisało w mniejszych grupach, warto skorzystać z opcji ‘breakout rooms’. Jest to funkcja, które polega na wysyłaniu wybranych uczniów w grupach do ‘pokoi’, gdzie mogą oni pracować w mniejszym gronie. Bardzo wiele programów ma taką funkcję, warto jednak wiedzieć, że np. w zoomie, nie ma możliwości skorzystania z wcześniej wyświetlonych pytań, instrukcji czy zdjęć na tablicy. To tak jakby Wasi uczniowie wyszli w mniejszych grupach do innych klas. Nie mają wtedy dostępu do pytań zapisanych na tablicy czy książek. Poradzicie sobie dając im link do innego dokumentu, który otwartą się w innym oknie lub prosząc o zrobienie zdjęcia, jeśli mają dostęp do kolejnego urządzenia. W ostateczności trzeba po prostu pamiętać o tym, że polecenie czy pytanie musi być proste, łatwe do zapamiętania. Możecie też odwiedzać grupki w swoich pokojach, aby polecenia przedstawiać, monitorować pracę uczniów czy kontrolować wdrażanie swoich poleceń.

Chat

O czacie pisałam już w innym artykule TUTAJ. Wspominam jednak o nim również a propos pisania, ponieważ jest on stworzony do tego, co docelowo chcemy osiągnąć – pisania wypowiedzi. Możemy zatem korzystać z niego do wypisywania słów kluczowych, pomysłów, zdań, ale możemy też wklejać całe paragrafy czy historie. Dzięki tej funkcji ocenimy również ortografię, interpunkcję i wszystkie inne elementy pisania, na które zwykle zwracamy uwagę w stacjonarnej klasie.

Google docs

Last but not least, czas na jedno z najbardziej pojemnych narzędzi – google docs. Współdzielony dokument daje nam możliwość:

  • Symultanicznego pisania (autorzy przypisani są do różnych kolorów)
  • Pisania indywidualnie, w parach lub grupach (przyporządkowujemy kolejne kopie dokumentu kolejnym uczniom lub grupom)
  • Peer feedback – dzięki opcji komentowania i czatowania możemy komentować, i zmieniać na bieżąco to, co piszemy
  • Teacher feedback – te same opcje stoją otworem również dla nauczyciela – dokument zostaje otwarty, możemy więc naprowadzać ucznia i śledzić poprawki na bieżąco
  • Kontrolowania, czy i jak uczniowie pracują (widzimy, kto co napisał, a nawet kto wszedł do dokumentu)
  • Kooperatywnego zbierania pomysłów przez uczniów np. w postaci map myśli, tabelek, list słów czy fraz, których użyjemy
  • Ćwiczeń typu error correction, interpunkcyjnych czy nawet stylistycznych typu reformulation
  • zapewnienia odpowiedniego danych wejściowych (tzw. ‘input’) – do dokumentu możemy wkleić pomysły zebrane przez uczniów, pomoce wizualne, filmik, link do artykułu itd.

Do nauki struktury tekstu może się przydać również analiza tekstu – w docsy możemy wkleić tekst modelowy, w komentarzach zadawać pytania do fragmentów, podkreślać słowa – uczniowie pracując nad tekstem nabywają świadomości jego struktury, stylu, zasad pisowni etc. Docsy są więc niezastąpione w uczeniu pisania na e-lekcjach.

Chciałabym podsumować ten artykuł błyskotliwym zdaniem autorstwa Petera Wilburga:

“A teacher’s greatest responsibility is response-ability”

Czyż nie jest właśnie tak, że dawanie tzw. instant feedback i uważne reagowanie na postępy uczniów staje się w pełni osiągalne, a nawet przyjemne na lekcjach online?

Zatem wgryzajcie się w narzędzia, a Wasi uczniowie niech piszą również na zdalnych lekcjach – mam nadzieję, że Was do tego w pełni przekonałam!

Beata Wysocka
Komentarze
Marka osobista nauczyciela

Marka osobista nauczyciela – jak dbać o swój wizerunek?

Nauczyciel jest niczym aktor, który na każdej kolejnej lekcji odgrywa dla swoich uczniów spektakl. Nie ma znaczenia, czy uczy on osoby dorosłe, dzieci, czy r...
Czytaj więcej
Freebies Grammar Rhymes rok szkolny 202122 1

Materiały dla nauczycieli języka angielskiego – Grammar Rhymes Freebies

Nauczycielu! Pobierz dodatkowy zestaw ćwiczeń dla dzieci w wieku 8-12 lat, który stanowi utrwalenie possessive adjectives. Freebies składa s...
Czytaj więcej
Firmbee com Sp V Hcbu Ki6 E unsplash

Tricki ułatwiające pracę lektora języka angielskiego

Jeśli ktokolwiek z Was myślał, że praca lektora ogranicza się do tego, co dzieje się na lekcji, to jest w błędzie. Wystarczy kilka pierwszych spotkań z uczni...
Czytaj więcej