Early Stage Universe

To write or not to write... czyli o pisaniu w online!

24.06.2020
Weby posty na fb

Jak i czy w ogóle uczyć pisania na lekcjach online? Czy jest zupełnie inne od uczenia „analogowego”? Przeczytajcie ten artykuł, aby rozstrzygnąć tę kwestię.

Z pełną szczerością przyznaję, że dla mnie pisanie stanowi najtrudniejszą umiejętność w nauczaniu, niezależnie od tego, czy jest to nauczanie stacjonarne, czy e-learning. Zauważyłam jednak, że mamy sporo ciekawych narzędzi i funkcji online, które dają nowe możliwości w uczeniu właśnie tej umiejętności. Spróbuję więc napisać o ich przydatności i nieco się nimi pozachwycać :-)

Whiteboard

Tablica (współdzielenie ekranu z uczniami) zasadniczo działa tak jak tablica w klasie. Z tym, że w zdalnym uczeniu możemy dużo szybciej uzyskać zaangażowanie uczniów, jeśli oddamy im kontrolę nad myszką. Moim zdaniem spory potencjał ma tablica, jeśli wykorzystamy ją do:

- kolaboracyjnego brainstormingu

- tworzenia map myśli

- przedstawiania pomysłów / struktury tekstu za pomocą rysunków (visual thinking bardzo wspiera kreatywność)

- dawaniu inspiracji – obrazki, zdjęcia, obrazy, wycinki ze stron internetowych, teksty – podzielenie się z nimi uczniami nigdy nie było prostsze; wreszcie nie trzeba dźwigać ze sobą albumów, wyszukiwać starych zdjęć czy przynosić obrazów w ramach :)

Polls

Różnorodne narzędzia dają nam możliwość

  • tworzenie mini ankiet
  • zbierania anonimowo krótkich wypowiedzi np. w answergarden.ch

  • jednoczesnego wypisywania pojedynczych słów, zdań czy argumentów przez wielu użytkowników na post-its w miro.com

Narzędzia te roztaczają przed nami niesamowite możliwości symultanicznej pracy - zbierania słów kluczowych, pomysłów, argumentów przydatnych w wypowiedziach pisemnych, a także feedbacku.

Jeśli ilość czy rodzaj narzędzi Was przeraża, pamiętajcie, że wiele z tych funkcji dają stare dobre google docs (o nich za chwilę). Zachęcam mimo wszystko do testowania jednego nowego narzędzia od czasu do czasu – sami zobaczycie, jakie to przyjemne zadanie!

Breakout rooms

Jeśli brakuje Wam możliwości przedyskutowania pomysłów, mówienia w trakcie pisania czy porozmawiania o tym, co się już napisało w mniejszych grupach, warto skorzystać z opcji ‘breakout rooms’. Jest to funkcja, które polega na wysyłaniu wybranych uczniów w grupach do ‘pokoi’, gdzie mogą oni pracować w mniejszym gronie. Bardzo wiele programów ma taką funkcję, warto jednak wiedzieć, że np. w zoomie, nie ma możliwości skorzystania z wcześniej wyświetlonych pytań, instrukcji czy zdjęć na tablicy. To tak jakby Wasi uczniowie wyszli w mniejszych grupach do innych klas. Nie mają wtedy dostępu do pytań zapisanych na tablicy czy książek. Poradzicie sobie dając im link do innego dokumentu, który otwartą się w innym oknie lub prosząc o zrobienie zdjęcia, jeśli mają dostęp do kolejnego urządzenia. W ostateczności trzeba po prostu pamiętać o tym, że polecenie czy pytanie musi być proste, łatwe do zapamiętania. Możecie też odwiedzać grupki w swoich pokojach, aby polecenia przedstawiać, monitorować pracę uczniów czy kontrolować wdrażanie swoich poleceń.

Chat

O czacie pisałam już w innym artykule TUTAJ. Wspominam jednak o nim również a propos pisania, ponieważ jest on stworzony do tego, co docelowo chcemy osiągnąć – pisania wypowiedzi. Możemy zatem korzystać z niego do wypisywania słów kluczowych, pomysłów, zdań, ale możemy też wklejać całe paragrafy czy historie. Dzięki tej funkcji ocenimy również ortografię, interpunkcję i wszystkie inne elementy pisania, na które zwykle zwracamy uwagę w stacjonarnej klasie.

Google docs

Last but not least, czas na jedno z najbardziej pojemnych narzędzi – google docs. Współdzielony dokument daje nam możliwość:

  • Symultanicznego pisania (autorzy przypisani są do różnych kolorów)
  • Pisania indywidualnie, w parach lub grupach (przyporządkowujemy kolejne kopie dokumentu kolejnym uczniom lub grupom)
  • Peer feedback – dzięki opcji komentowania i czatowania możemy komentować, i zmieniać na bieżąco to, co piszemy
  • Teacher feedback – te same opcje stoją otworem również dla nauczyciela – dokument zostaje otwarty, możemy więc naprowadzać ucznia i śledzić poprawki na bieżąco
  • Kontrolowania, czy i jak uczniowie pracują (widzimy, kto co napisał, a nawet kto wszedł do dokumentu)
  • Kooperatywnego zbierania pomysłów przez uczniów np. w postaci map myśli, tabelek, list słów czy fraz, których użyjemy
  • Ćwiczeń typu error correction, interpunkcyjnych czy nawet stylistycznych typu reformulation
  • zapewnienia odpowiedniego danych wejściowych (tzw. ‘input’) – do dokumentu możemy wkleić pomysły zebrane przez uczniów, pomoce wizualne, filmik, link do artykułu itd.

Do nauki struktury tekstu może się przydać również analiza tekstu – w docsy możemy wkleić tekst modelowy, w komentarzach zadawać pytania do fragmentów, podkreślać słowa – uczniowie pracując nad tekstem nabywają świadomości jego struktury, stylu, zasad pisowni etc. Docsy są więc niezastąpione w uczeniu pisania na e-lekcjach.

Chciałabym podsumować ten artykuł błyskotliwym zdaniem autorstwa Petera Wilburga:

“A teacher’s greatest responsibility is response-ability”

Czyż nie jest właśnie tak, że dawanie tzw. instant feedback i uważne reagowanie na postępy uczniów staje się w pełni osiągalne, a nawet przyjemne na lekcjach online?

Zatem wgryzajcie się w narzędzia, a Wasi uczniowie niech piszą również na zdalnych lekcjach – mam nadzieję, że Was do tego w pełni przekonałam!

Beata Wysocka
Komentarze

Czy w szkole jezykowej nauczyciele zadaja prace domowe

Czy w szkole językowej nauczyciele zadają prace domowe (i czy powinni)?

Czy zadawanie pracy domowej z języka angielskiego jest konieczne, niepotrzebne, a może szkodliwe? Z badań wynika jasno, że w przypadku języka obcego zadania ...
Czytaj więcej
Ksiazki dla nauczycieli angielskiego

Książki dla nauczycieli, które pozwolą rozwijać kompetencje zawodowe (i nie tylko)

Na pewno zdajesz sobie sprawę z tego, że jako nauczyciel(ka) musisz myśleć o nieustannym rozwoju i poszerzaniu swojej wiedzy. Wiele informacji znajdziesz w f...
Czytaj więcej
Wspolpraca lektorsko metodyczna a efektywnosc nauczania jezyka

Współpraca lektorsko-metodyczna a efektywność nauczania języka

Nauczanie angielskiego wymaga nie tylko ugruntowanej wiedzy językowej, ale również umiejętności przekazywania jej w angażujący i efektywny sposób. W tym proc...
Czytaj więcej
Zasada rosenshinea skuteczne nauczanie rusztowania w edukacji

Cegiełka po cegiełce, czyli nauczyciel murarzem. Zasada Rosenshine’a a skuteczne nauczanie

Pewnie zdziwcie się, kiedy Wam powiem, że budownictwo i edukacja mają sporo wspólnego! Nie chodzi mi o tak oczywiste porównania, jak tworzenie czegoś od pods...
Czytaj więcej